Stránka 4 z 4

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

PříspěvekNapsal: stř 02 říj, 2019 5:48 pm
od Morris Zapp
Rosice: Při jízdě z 1. koleje ten indikátor rozhoduje o rychlosti v obvodu výhybek! Jsme ve stanici bez rychlostní soustavy.

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

PříspěvekNapsal: stř 02 říj, 2019 6:53 pm
od RadekH0
sidlo píše:Obrázek
Obrázek

  • 70 "kulatý" rychlkostník - platí pro "šestikoláky"
  • 85 horní rychlostník - "vozy mají kotoučové brzdy"
  • 80 dolní rychlostník - normální "běžný" rychlostník
  • 100 rychlostník na sloupu TV - pro vozidla s naklápěnou skříní
  • 40 rychlostník se žlutobílým šikmým ramenem - pro "nákladní" vlaky

to co je v uvozovkách není přesné znění předpisu

Pokud by někoho zajímaly nějaké podrobnosti.

Horní rychlostník:
Na dráze se normálně opravdu říká že "to co má kotouče na tento rychlostník může jet". Ovšem v reálů je to trochu složitější, jelikož i některá zahraniční vozidla, která mají špalkové zdrže mohou na tyto rychlostníky jezdit. Dle předpisu je definice tohoto rychlostníku takhle:
Rychlost horního rychlostníku N platí pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm

To zda drážní vozidlo může touto rychlostí jet se určuje již při samotném návrhu tratě a to výpočtem teoretického a skutčného převýšení kolejového svršku při průjezdu vozidla určité hmotnosti a rychlosti. Pokud vozidlo projíždí obloukem, působí na koleje vlivem jeho hmotnosti a odstředivé síly k pružení, které snižuje převýšení (naklopení) oblouku.
Pokud ale toto vozidlo obloukem projede větší rychlostí, tak je pružení menší. Když ale vozidlo jede dostatečně rychle, tak může nastat stav, kdy je teoretické převýšení menší než skutečné a dochází tak k nedostatku převýšení

Ovšem to zda toto vozidlo může touto rychlostí při průjezdu oblouk jet závisí již na jeho konstrukci. Při jeho návrhu a jízdních zkouškách se určují tzv. kvazistatické síly pomocí Heumannovy metody, zjišťující např. postavení pojezdu kolejového vozidla v oblouku a velikosti řídící síly a třecí síly při průjezdu obloukem. Dále se vypočítává např. odstředivá síla, vozidlové odpory při jízdě, mezipodvozková vazba, kontroluje se chování konstrukce pojezdu a skříně vozidla při různých podmínkách a mnoho dalšího.
Až z toho všeho se teprve určuje, zda je vozidlo schopno jezdit na horní rychlostníky nebo ne.

Také se při provozu nesmí zapomínat na složení vlaku. To, že souprava může jezdit na horní rychlostníky neznamená, že to může i lokomotiva. To samé platí pro předepsaná a skutečná brzdící procenta.

Rychlostník R (ten se žlutým ramenem):
Obecně platí, že vozidla, která se musí řídit těmito rychlostníky jsou uvedena v tabulkách traťových poměrů (TTP), konkrétně je to myslím tabulka 3. Ale nevím to jistě.
Hezký příklad jsou dnes hojně používané autovozy, které mají velmi nízkou hmotnost a odlišnou konstrukci oproti běžným nákladním vozům.

Toť asi vše,
Radek

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

PříspěvekNapsal: pát 04 říj, 2019 5:47 am
od HonzaM
Anketa ukazuje poměr mezi zájmem o plnou a zjednodušenou soustavu. Je škoda že není rozlišení mezi počtem uskutečněných a pouze uvažovaných realizací. Překvapivý je velmi malý počet využití návěstních soustav v klubech, je ovšem třeba počítat s tím, že určitě existují realizace v klubech jejichž členové se neúčastní této ankety.

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

PříspěvekNapsal: úte 08 říj, 2019 7:36 am
od HonzaM
Mohli by prosím ti kdož uvedli že používají úplnou rychlostní návěstní soustavu uvést knkrétně které návěsti neobsažené ve zjednodušené soustavě mají na kolejišti funkční? Úplná soustava je totiž velmi široký pojem a nezdá se mi pravděpodobné používání návěsti povolující kombinaci s rychlostí 60 km/h, což by znamenalo štíhlé výhybky a návěstidla s rychlostním pruhem. Prosím jen odpovědi na tuto otázku, ne planou diskuzi, jen od těch, kdo to skutečně mají, ne od těch kdo o tom teprve uvažují.

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

PříspěvekNapsal: úte 08 říj, 2019 8:09 am
od sidlo
Posun zakázán/Posun dovolen.
Opakovaná výstraha/Rychlost 40 a opakovaná výstraha.

obr_1.jpg


obr_2.jpg

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

PříspěvekNapsal: úte 08 říj, 2019 12:05 pm
od HonzaM
Na modulu Čachnova mám návěstidla (“trpaslíky”) “posun dovolen/posun zakázán” a na odjezdových návěstidlech návěst “zabezpečený posun”, což je tedy také navíc proti zjednodušené soustavě, ovšem v anketě jsem uvedl zjednodušenou soustavu.

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

PříspěvekNapsal: stř 20 lis, 2019 3:47 pm
od Petr S.
Ahoj vespolek , není to nic k anketě , ale pomůcka pro začátečníky , aby se alespoň trochu orientovali v rychlostní návěstní soustavě . Myslím , že úplně postačí pro 3. a 4. epochu .
https://www.youtube.com/watch?v=pPkSa_bUQhI
Petr S.

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

PříspěvekNapsal: čtv 21 lis, 2019 5:48 pm
od Ove
po přečtení příspěvku RadkaHO jsem dobrovolně zvolil “NE” :D

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

PříspěvekNapsal: pát 22 lis, 2019 8:05 pm
od RadekH0
Ove píše:po přečtení příspěvku RadkaHO jsem dobrovolně zvolil “NE” :D

V modelovém provozu se tyhle věci nemusí vůbec řešit. Např. na tvém kolejišti by byl horní rychlostník ( třeba jen na dvou místech) hezký detail. Ovšem dalším kritériem je modelovaná epocha. Horní rychlostníky a a rychlostníky R jsou spíše pro "novější" epochy. :)

Radek

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

PříspěvekNapsal: pát 22 lis, 2019 9:10 pm
od Ove
RadekH0 píše:... např. na tvém kolejišti by byl horní rychlostník ( třeba jen na dvou místech) hezký detail. Ovšem dalším kritériem je modelovaná epocha...
Radek

Znamenám si a určitě si nechám poradit.. a prozatím děkuji

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

PříspěvekNapsal: pát 22 lis, 2019 9:19 pm
od hank
Radek H0: To chce doplnit.

Rychlostníky se až do r. 1954 u ČSD nepoužívaly vůbec, kromě tabule s údajem max. rychlosti, která v r. 1939 doplnila už existující neproměnnou návěst "Pomalu" (šikmé zelenobíle, po změně významu návěstních barev žlutobíle pruhované břevno, většinou na chatrných mostech, v úsecích, kde padaly skály, v místech se zúženým profilem atd.; později se to přejmenovalo na "Pomalu pro nákladní vlaky"). Do té doby byly rychlosti stanoveny jenom v sešitových jízdních řádech. "Rychlíkové" rychlostníky se v předpisu D1 objevily v r. 1962, ale týkaly se jen motorových rychlíků a používaly se jen na hlavních tazích, původně na úsecích, které bych spočítal na prstech. "Kulaté" rychlostníky si vynutilo rozšíření sergejů i na tratě, kde měly omezenou přechodnost, a platily pro všechny lokomotivy s 3nápravovými podvozky; kdy přesně byly zavedeny, to už si nepamatuju, návěstní předpis D1 z r. 1962 platil 35 let a byl za tu dobu x-krát měněn a doplňován, k velké radosti školařů a "radosti" všech postižených profesí. Nicméně mám za to, že to bylo někdy v polovině 80. let; kdo ví víc, ať mě prosím opraví.

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

PříspěvekNapsal: sob 23 lis, 2019 7:11 am
od HonzaM
Morris Zapp píše:
Zatím si myslím, že ta anketa se snaží zjistit, zda na svých kolejištích přisvěcujeme dolní žluté při jízdě do křiva - je to tak?

nejen to, ale také informace co bude na následujícím odjezdovém nebo cestovém návěstidle. Na modelových kolejištích asi cestová většinou potřebovat nebudeme, ani na relativně velkém N kovém modulu by se mi za sebe nevešly dva vlaky delší než dva motoráky,