Rychlostní návěstní soustava - anketa

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Používáte nebo hodláte používat na kolejišti rychlostní návěstní soustavu?

Ano, v klubu.
5
6%
Ano, ve škole.
0
Žádná hlasování
Ano, doma.
27
30%
Ano, úplnou.
9
10%
Ano, zjednodušenou.
22
25%
Ne.
26
29%
 
Celkem hlasů : 89

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod zdenek » stř 02 říj, 2019 10:38 am

Zapp: Doporučoval bych si přečíst tu D1. Rychlostní návěstní soustava vyžaduje návěstění rychlostí a přenášení předvěstních znaků mezi za sebou následujícími návěstidly. Pokud ve stanici nemám odjezdová návěstidla, tak to v žádném případě nemůže být stanice s rychlostní návěstní soustavou. To že na vjezdovém návěstidle návěstím 40 km/h a výstraha ještě vůbec nehovoří o tom, že by ve stanici měla být vždy návěstní soustava.
zdenek
 
Příspěvky: 88
Registrován: čtv 18 dub, 2013 9:30 am

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod HonzaM » stř 02 říj, 2019 11:14 am

Poučte neznalého - co je “rychlostník”? Možná nejsem sám kdo to neví.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4073
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod Morris Zapp » stř 02 říj, 2019 11:22 am

zdenek:

Děkuji, právě jste podal skvělý důkaz o tom, jak hluboké to zmatení pojmů je.

Tak znovu:

- podle zabezpečovací teorie je rychlostní návěstní soustava všechno, co tu máme, neboť směrová byla opuštěna (a i v nejzapadlejší staničce, která má jenom vjezdy, se už nenávěstí vjezd odbočkou, nýbrž rychlost 40 a výstraha).
- podle zabezpečovací praxe je rychlostní soustava tehdy, když se při jízdách Z odbočky (opakuji Z odbočky, nikoliv DO odbočky) přisvěcuje dolní žlutá
- podle dopravní logiky je rychlostní návěstní soustava tehdy, když vlak při jízdě na jednosvětlovou návěst může jet traťovou rychlostí (povšimněte si laskavě platné praxe v uvádění značek ve sl. 2 TJŘ!)

HonzaM: rychlostník je neproměnné návěstidlo s návěstí "Traťová rychlost". Prostě placatá deska u trati, na které je napsaná rychlost, jakou se tam smí max. jet.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod BohousP » stř 02 říj, 2019 11:34 am

HonzaM píše:Poučte neznalého - co je “rychlostník”? Možná nejsem sám kdo to neví.

To, čemu se na silnici říká "Dopravní značka omezující rychlost". Obvykle bílý obdélník s černými číslicemi. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/%C5%BDe ... _okruh.jpg
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod sidlo » stř 02 říj, 2019 11:43 am

Obrázek
Obrázek

  • 70 "kulatý" rychlkostník - platí pro "šestikoláky"
  • 85 horní rychlostník - "vozy mají kotoučové brzdy"
  • 80 dolní rychlostník - normální "běžný" rychlostník
  • 100 rychlostník na sloupu TV - pro vozidla s naklápěnou skříní
  • 40 rychlostník se žlutobílým šikmým ramenem - pro "nákladní" vlaky

to co je v uvozovkách není přesné znění předpisu
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3601
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod JenikPluto » stř 02 říj, 2019 2:36 pm

Morris Zapp píše:zdenek:

Děkuji, právě jste podal skvělý důkaz o tom, jak hluboké to zmatení pojmů je.

Tak znovu:

- podle zabezpečovací teorie je rychlostní návěstní soustava všechno, co tu máme, neboť směrová byla opuštěna (a i v nejzapadlejší staničce, která má jenom vjezdy, se už nenávěstí vjezd odbočkou, nýbrž rychlost 40 a výstraha).
- podle zabezpečovací praxe je rychlostní soustava tehdy, když se při jízdách Z odbočky (opakuji Z odbočky, nikoliv DO odbočky) přisvěcuje dolní žlutá
- podle dopravní logiky je rychlostní návěstní soustava tehdy, když vlak při jízdě na jednosvětlovou návěst může jet traťovou rychlostí (povšimněte si laskavě platné praxe v uvádění značek ve sl. 2 TJŘ!)

Nojo, co pak ale znamena tohle:

697. Stanice bez rychlostní návěstní soustavy jsou označeny v TJŘ značkou „P“.
Stanice s nezávislými návěstidly jsou označeny v TJŘ značkou „N“.

a rozliseni na:

Stanice se závislými návěstidly s rychlostní návěstní soustavou

a

Stanice se závislými návěstidly bez rychlostní návěstní soustavy
a stanice s nezávislými návěstidly

Jako laik jsem zmaten... :shock:

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 441
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod Morris Zapp » stř 02 říj, 2019 2:52 pm

Je potřeba se držet definice rychlostní návěstní soustavy tak, jak ji používá doprava (to je koneckonců ta samá, jak to vnímá i většina lidí zde).

A vezmu to od konce:

A. Stanice s nezávislými návěstidly: vjezdové návěstidlo nepředvěstí návěst odjezdového, takže na vjezdu "Volno" může být legálně následováno návěstí "Stůj" na odjezdu, která není nijak předvěstěna (prakticky je předvěstěna jízdním řádem: vlak pravidelně zastavující musí předpokládat Stůj, vlak pravidelně projíždějící předpokládá Volno, nebyl-li zastaven u vjezdu).

B. Stanice se závislými návěstidly bez rychlostní návěstní soustavy: vjezdové návěstidlo předvěstí návěst odjezdového, takže nemůže nastat stav, že na vjezdu je Volno a na odjezdu Stůj (neřešme teď cestová návěstidla apod.). Odjezdová návěstidla ale neřeší rychlost přes výhybky - strojvedoucí musí sám vědět, ze které koleje odjíždí a jaká rychlost je z ní povolena.

C. Stanice se závislými návěstidly s rychlostní návěstní soustavou: vjezdové návěstidlo opět předvěstí návěst odjezdového, navíc odjezdové řeší rychlost přes výhybky.


Příklad: mám jednoduchou stanici, postavím vjezd na hlavní kolej.
V případě A. bude na vjezdu "Volno", na odjezdu "Stůj".
V případech B. a C. bude na vjezdu "Výstraha", na odjezdu "Stůj".

Další příklad: zase jednoduchá stanice, postavím průjezd po vedlejší koleji. Traťová rychlost je vyšší, než je rychlost výhybek do odbočky.
V případech A a B bude na vjezdu "40 a Výstraha", na odjezdu "Volno".
V případě C. bude na vjezdu "40 a Výstraha", na odjezdu "40 a Volno".
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod JenikPluto » stř 02 říj, 2019 3:18 pm

Diky!

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 441
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod BohousP » stř 02 říj, 2019 3:25 pm

Morris Zapp píše:Je potřeba se držet definice rychlostní návěstní soustavy tak, jak ji používá doprava (to je koneckonců ta samá, jak to vnímá i většina lidí zde).

A vezmu to od konce:

A. Stanice s nezávislými návěstidly: vjezdové návěstidlo nepředvěstí návěst odjezdového, takže na vjezdu "Volno" může být legálně následováno návěstí "Stůj" na odjezdu, která není nijak předvěstěna (prakticky je předvěstěna jízdním řádem: vlak pravidelně zastavující musí předpokládat Stůj, vlak pravidelně projíždějící předpokládá Volno, nebyl-li zastaven u vjezdu).

B. Stanice se závislými návěstidly bez rychlostní návěstní soustavy: vjezdové návěstidlo předvěstí návěst odjezdového, takže nemůže nastat stav, že na vjezdu je Volno a na odjezdu Stůj (neřešme teď cestová návěstidla apod.). Odjezdová návěstidla ale neřeší rychlost přes výhybky - strojvedoucí musí sám vědět, ze které koleje odjíždí a jaká rychlost je z ní povolena.

C. Stanice se závislými návěstidly s rychlostní návěstní soustavou: vjezdové návěstidlo opět předvěstí návěst odjezdového, navíc odjezdové řeší rychlost přes výhybky.


Příklad: mám jednoduchou stanici, postavím vjezd na hlavní kolej.
V případě A. bude na vjezdu "Volno", na odjezdu "Stůj".
V případech B. a C. bude na vjezdu "Výstraha", na odjezdu "Stůj".

Další příklad: zase jednoduchá stanice, postavím průjezd po vedlejší koleji. Traťová rychlost je vyšší, než je rychlost výhybek do odbočky.
V případech A a B bude na vjezdu "40 a Výstraha", na odjezdu "Volno".
V případě C. bude na vjezdu "40 a Výstraha", na odjezdu "40 a Volno".

Nebude to spíš takhle? (poslední odstavec):
V případech A bude na vjezdu "40", na odjezdu "40".
Případ B takto nemůže být, na vjezdu by musel být rychlostník 40.(Píšeš, že není rychlostní soustava).
V případě C. bude na vjezdu "40 a Očekávej 40", na odjezdu "40 a Volno".
Naposledy upravil BohousP dne stř 02 říj, 2019 3:40 pm, celkově upraveno 1
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod BohousP » stř 02 říj, 2019 3:26 pm

sorry, chyba a nejde smazat ...
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod Morris Zapp » stř 02 říj, 2019 3:54 pm

No jo, dělám tady chytrýho a přitom jsem blbej: příklad 2 případ C máš pravdu, že na vjezdu bude "40 a očekávej 40".

Ale případy A a B jsou správně: základní vlastností nezávislých návěstidel a závislých bez rychlostní soustavy je to, že neřeší odjezdovou rychlost. Prostě na odjezdu Volno, ať jedeš, jak chceš. Strojvedoucí musí sám vědět, že odjíždí z "křivé" a že to tedy je odbočkou. K tomu pozn.: dokonce byly případy, kdy to strojvedoucí neměl z čeho poznat - na banalizované dvojkolejce při vjezdu "rovně" a odjezdu na opačnou kolej, než po které jel doteď (což nevěděl). To se pak postavil průjezd na samé zelené a přitom na odjezdu to bylo do odbočky. Řešeno to bylo buď pravítky v závislostní skříni, která takovou cestu nedovolila, nebo staničním řádem, který takovou cestu zakazoval...
Je to relikt směrové návěstní soustavy, která byla postavena na principu "říkám strojvedoucímu KAM jede, on sám musí vědět, co se tam od něho očekává". Tedy v tomhle případě strojvedoucí jasně věděl, na které koleji ve stanici je a tedy jakou rychlostí z ní smí odjet.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod teleke z tölökö » stř 02 říj, 2019 4:01 pm

Morris: A co Smíchov, odjezd ze 6.SK na zelenou a svítící bílé R (jako Radotín), to mi moc rychlostní nepřipadá ?
Uživatelský avatar
teleke z tölökö
 
Příspěvky: 14
Registrován: úte 01 lis, 2016 8:29 am

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod Morris Zapp » stř 02 říj, 2019 4:17 pm

Stanice se závislými návěstidly bez rychlostní soustavy.
Vyšperkovaná vložáky :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod RadekH0 » stř 02 říj, 2019 5:27 pm

teleke z tölökö píše:Morris: A co Smíchov, odjezd ze 6.SK na zelenou a svítící bílé R (jako Radotín), to mi moc rychlostní nepřipadá ?

Svítící R znamená směr pro který je vlaková cesta postavena. Krásný příklad je v Pardubicích- Rosicích nad Labem, kde se dá odjet buď na Pardubice hlavní anebo směrem na Havlíčkův Brod. Odjezdová návěstidla jsou opatřena písmeny P a H. Po postavení cesty se zároveň rozsvítí příslušné písmeno. Přijde mi že je to spíše pro kontrolu, zda je vlaková cesta postavena správně. Jiný důvod jsem zatím nezjistil.

Radek
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod lajblt » stř 02 říj, 2019 5:38 pm

Smíchov je v tomhle směru naprostý unikát - reléovka z r. 1950 bez rychlostní návěstní soustavy a s těmi zmiňovanými vložáky. Odjezdová návěstidla jsou čtyřsvětlová, závislá (předvěstí vjezdy výhybny Vyšehrad a oddílové návěstidlo hradla Barrandov). Mají pořadí světel Ž-Č-Z-B podle dřívější normy před r. 1962. Vjezdy jsou pětisvětlové s rozlišením vjezdu na hlavní kolej a do odbočky, předvěstí odjezdy. V rámci právě zahajované akce SmRad (modernizace Smíchov-Radotín) dojde k výstavbě autobloku do Radotína , odjezdy nejspíš až do přestavby Smíchova zůstanou čtyřsvětlové bez RNS.

2 radekHO: Indikátory jsou právě náhrada směrové návěstní soustavy (volno na první/druhou/třetí trať).
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků