Monžík aneb jak čerpat agresivní kapaliny z nádobových vozů

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Monžík aneb jak čerpat agresivní kapaliny z nádobových vozů

Příspěvekod hank » ned 07 dub, 2019 4:18 pm

Při listování digitálním archívem časopisu Modell Eisenbahner jsem v čísle 1 ročníku 2016 na str. 94 našel tyto dvě fotky.

monzik.jpg


Zařízení na obrázcích modelu i jeho reálné předlohy znají všichni, kdo měli možnost blíže se seznámit se způsoby čerpání agresivních i jiných kapalin v chemickém, potravinářském, sklářském nebo papírenském průmyslu i v jiných branžích. Je to tzv. monžík a slouží k čerpání "vošajstlich" kapalin tlakem vzduchu nebo páry. (Samotné slovo pochází z francouzského monte-jus, což převzaly i angličtina a němčina a v anglické profesní hantýrce se mu říká taky "acid egg", doslova kyselé vejce. :mrgreen: Princip je známý hodně dlouho, běžně se monžíků používalo už ve 2. polovině 19. století.) Jde v podstatě o jednoduchou tlakovou nádobu, dříve často skleněnou nebo keramickou, dnes většinou nerezovou, buď zcela bez pohyblivých částí nebo s jedinou pohyblivou částí - plovákem, kde se kombinací nastavení ventilů na vstupních a výstupních potrubích dosáhne potřebných hodnot tlaku nebo podtlaku a tím se kapalina donutí téct tam, kam potřebujeme. Kromě tlakového vzduchu nepotřebuje monžík žádný zdroj energie. Výhodou tohoto principu čerpání bez pohyblivých částí je, že kapalina teče klidně, takže nepění a nestříká. Jeho vnitřní uspořádání je snadno k nalezení na internetu, tak to sem ani nebudu věšet. V článku se píše, že na zobrazeném kolejišti slouží monžík k čerpání kyseliny solné pro výrobu nátěrových hmot. Fotka skutečného zařízení pochází z epochy IIIa nebo IIIb, ale v uvedených branžích se taková a podobná zařízení běžně používají dodnes. Zařízení na obrázku má tu výhodu, že je mobilní, ale klidně může být nastálo nainstalované někde ve sklepě budovy přilehlé k vlečkové koleji a příslušné hadice se připojují k hrdlům, která někde trčí ze zdi.

Na internetu jsem se dočetl, že v Neratovicích se monžík ještě nedávno používal ke stáčení kapalného chlóru do tlakových lahví (a byl to pěknej macek o objemu 16 m³, využívalo se necelých 13, tj. cca 15 t chlóru) a že v některých pivovarech se mu říká "vajíčko" (zřejmě převzato z angličtiny) a čerpají se s ním kvasnice do mladiny. Další použití může být např. čerpání kys. fluorovodíkové pro leptání skla (v tom případě ho ovšem nelze čerpat do skleněných balónů podobných jako na obrázcích, ale musí se použít nádob zevnitř poolověných nebo pogumovaných) nebo čerpání koncentrovaného peroxidu vodíku a organických peroxidů používaných jako iniciátory při radikálových polymeracích, tj. při výrobě polyetylénu a polypropylénu. BTW, pro tu poslední výrobu se dovážel peroxid vodíku do Spolchemie Velvěty v nádobových vozech ještě v 90. letech.

Tak třeba to někoho zaujme jako příklad, co se dá dělat s modely nádobových vozů, které jsou na kolejištích velice atraktivní, přičemž ale málokterý modelář ví, jak se s nimi vlastně v praxi na vlečkách zacházelo. A jestli máte někdo další příklady ze života, sem s nimi.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Monžík aneb jak čerpat agresivní kapaliny z nádobových v

Příspěvekod Morris Zapp » pát 12 dub, 2019 6:34 pm

Úžasné, dík! Vždycky se rád vzdělám o chemických výrobách a jejich přepravách...

HF se vozil po železnici z Kolína (Lučebka) do Poděbrad (sklárny) ještě v 90. letech. Malé balonovité nádoby, schované v přepravním přípravku, položeném na plošinovém voze (krásné modely existují u jednoho ze zdejších diskutérů); později jezdil malý dvojosý kotlík - k němu se váže historka: onen kotlík stál odstaven v Poděbradech, na manipulační koleji před dopravou. Letní odpoledne, slunce praží, z kotlíku jsou bublavé zvuky, jakoby se jeho obsah vařil. Jakýsi zvědavý cestující přistupuje blíže a zkoumá nápisy na voze. Když se dostal až k "Ložné zboží: kyselina fluorovodíková", náhle odpelášil :lol:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Monžík aneb jak čerpat agresivní kapaliny z nádobových v

Příspěvekod hank » ned 14 dub, 2019 3:10 pm

Morris Zapp píše:...


No, čistý HF vře při 19,5°C, ale komerční produkt je kyselina fluorovodíková o koncentraci 38-40%, což je azeotropická směs HF + H₂O s bodem varu cca 112°C, nebo 70% vroucí cca při 65°C.

Jinak: Toto svinstvo se dlouhé desítky let ve velkém expedovalo z vlečky Spolchemie Ústí n. L. v kotlových vozech 110 hl přes teplické nádraží (= žst Ústí n. L. západ). Pokud je mi známo, tak za celou tu dobu se tam nikdy nestala žádná nehoda, jíž by se cisterna s HF zúčastnila.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Monžík aneb jak čerpat agresivní kapaliny z nádobových v

Příspěvekod Morris Zapp » ned 14 dub, 2019 4:01 pm

Tak mě napadá, že ta změna v Poděbradech z přepravního přípravku na malý kotlový vůz mohla souviset se změnou dodavatele z Lučebky na Spolchemii...

Stejně je zajímavé, jak se výroba HF do Kolína dostala: rytíř Horský, velký modernizátor zemědělství, potřeboval pro pěstování cukrovky umělá hnojiva (protože cukrovka je pěkný žrout živin), tak si postavil v Kolíně (rozlehlá řepařská oblast + výkonná dráha + blízko k ložisku pyritu) fabriku na superfosfát. A při jeho výrobě vzniká HF jako obtížný odpad, v počátcích výroby hubil dělníky, jinak neměl žádné využití. Až časem se přišlo na to, že by se hodil sklárnám - tak se začal při výrobě hnojiva jímat...

A na opačném konci Kolína pak vznikla další chemie, tentokrát navázaná na cukrovary taky na opačném konci - na jejich odpad...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků