Problém nátěrů střech spočívá v tom, že střechy jsou první plochy, kde se původní nátěr ztrácí vlivem počasí a provozních i atmosférických nečistot. Kromě toho, konkrétně, ta olivově šedá se týkala hnacích vozidel, ještě navíc v jiném období (= v období širokých výstražných pruhů, tj. po r. 1987). Nejméně v polovině toho období, kdy se tyto vozy jmenovaly Baafx (1983 - 1993), se pro nátěry střech měla používat šeď střední (výnos Federálního ministerstva dopravy z roku 1983 předepisuje odstín 1100 podle ČSN = RAL 7005 = Agama C 52).
Nejběžnější v dané epoše asi bylo potkat Baafx nějak takhle:
- baafx_2.jpg (22.14 KiB) Zobrazeno 5398 krát
(zdroj: Wikipedie; takhle mázlé to tam bohužel je)
Fotka je sice ze šroťáku, ale před dílnami takhle vypadaly střechy provozních vozů běžně.
No tak dobře, možná trochu přeháním.
Ale ne zas tak moc.
Jestli chceš mít nátěr méně zašlý, tak si projdi například fotky u tohoto článku na vlaky.net:
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/ ... 1-ZSSK.aspV daném období se navíc vyskytovaly všelijaké výpadky v zásobování, takže dílny často pro obnovy nátěrů braly, co bylo po ruce, a to se týkalo především těch neutrálních odstínů pojezdů a střech. Dokonce mám dojem, že v jedné z tehdy platných norem se s těmi výpadky už dopředu počítalo, a právě nátěry střech a některých části spodků byly uvedeny alternativně.
Takže suma sumárum, aj tak možno, aj ináč. Myslím, že střechy vozů jsou zrovna dobré místo, kde si trénovat patinaci. Když se ti takříkajíc utrhne ruka, zas tak moc se nestane. I tak to bude reálnější než sterilní jednolitý nátěr bez poskvrnky z výroby nebo po dílnách.
Jo, a ještě abych nezapomněl: Ta vínová je podle výnosu z r. 1983 ve skutečnosti červeň višňová 8300 (= RAL 3004 = Agama C 54) a mezi okny je krémová střední 6100 (= RAL 1014 = Agama C 56).
A ještě jeden dodatek, teď znova koukám do toho vlákna, na které tady odkazuješ, jenže ten předpis tam citovaný platil až od r. 1997. Nicméně odstín 2179 pro střechy byl poprvé předepsán výnosem z r. 1987 spolu se zavedením širokých výstražných pruhů, tj. reálně se na vozidlech začal objevovat v roce 1988 - když ta barva zrovna byla v dílnách skladem. A když nebyla, nahrazovala se ledasčím, např. kávovou hnědou (ČSN 2320).