Stránka 1 z 1

ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

PříspěvekNapsal: úte 06 lis, 2018 7:59 am
od Kajinek11
I když mě to překvapilo, ale nenašel jsem žádné vlákno které by se tomu věnovalo. A věřím, že všichni co staví kolejiště toto musí řešit.

Zde pár odkazů:

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDele ... 4%9Bstidlo

http://provoz.szdc.cz/Portal/Show.aspx?oid=917446

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

PříspěvekNapsal: úte 06 lis, 2018 8:03 am
od sidlo
Vhodnější výraz je Návěstidlo.

Re: ŽELEZNIČNÍ návěstidla - značky - epocha IV.

PříspěvekNapsal: úte 06 lis, 2018 9:03 am
od Kajinek11
A hned mám tedy 2 dotazy:

1. Pokud je stanice kryta vjezdovým návěstidlem, tak už se nijak neznačí? (jako například zastávka)

2. Před hlavním vjezdovým návěstidle mají být upozorňovadla.

http://www.atecheb.cz/upoz_vzdal_str.htm

avšak na trati dle tohoto článku:

http://www.chocen-litomysl.cz/pochuzka- ... sle-2.html

upozorňovadla před hl. návěstidlem nejsou. Je možné, že to dříve nebylo?

Re: ŽELEZNIČNÍ návěstidla - značky - epocha IV.

PříspěvekNapsal: úte 06 lis, 2018 9:50 am
od BohousP
Kajinek11 píše:A hned mám tedy 2 dotazy:

1. Pokud je stanice kryta vjezdovým návěstidlem, tak už se nijak neznačí? (jako například zastávka)

2. Před hlavním vjezdovým návěstidle mají být upozorňovadla.

http://www.atecheb.cz/upoz_vzdal_str.htm

avšak na trati dle tohoto článku:

http://www.chocen-litomysl.cz/pochuzka- ... sle-2.html

upozorňovadla před hl. návěstidlem nejsou. Je možné, že to dříve nebylo?


Ano, upozorňovadla jsou novější záležitost (znalci možná doplní o rok ...). Kdysi byly jen před předvěstmi.

Nějaké počtení a odkazy najdeš i zde: http://www.masinky.info/2011/06/modelov ... avestidla/

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

PříspěvekNapsal: úte 06 lis, 2018 1:45 pm
od hank
Vzdálenostní upozorňovadla před hlavními návěstidly byla zavedena nejpozději novým návěstním předpisem D1 v r. 1987, ale neručím za přesnost, protože předcházející návěstní předpis platil už od r. 1962 a za těch 25 let byl x-krát doplněn, takže mi to mohlo uniknout.

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

PříspěvekNapsal: úte 06 lis, 2018 6:55 pm
od Kajinek11
Ok, pokud tedy chci cca rok 1978- 1982, tak to budu mít bez nich? Ušetřím za práci :-) Děkuji za odpovědi a odkazy!

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

PříspěvekNapsal: úte 06 lis, 2018 7:00 pm
od hank
Kajinek11 píše:Ok, pokud tedy chci cca rok 1978- 1982, tak to budu mít bez nich? Ušetřím za práci :-) Děkuji za odpovědi a odkazy!


Zeptal jsem se i na K-reportu, ale ani tamní experti si nejsou jistí. Myslím si však, že pro přelom 70. a 80. let neuděláš chybu, když je vynecháš. Což ± odpovídá i mým vzpomínkám, i když, jak je všeobecně známo, paměť je zrádná mrcha a nelze se na ni moc spoléhat... :roll: Nicméně na jejich neexistenci v uvedeném období bych si skoro vsadil.

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

PříspěvekNapsal: úte 06 lis, 2018 8:52 pm
od sidlo
Návěst 1144. Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu se umisťuje před hlavní návěstidlo (nejčastěji vjezdové) pouze v případech nedostatečných rozhledových poměrů.
Pokud tedy prohlásíte na modelovém kolejišti rozhledové poměry za dostatečné, tak vzdálenostní upozorňovadla k hlavnímu návěstidlu umisťovat nemusíte.

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

PříspěvekNapsal: úte 06 lis, 2018 9:24 pm
od hank
sidlo píše:Návěst 1144. Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu se umisťuje před hlavní návěstidlo (nejčastěji vjezdové) pouze v případech nedostatečných rozhledových poměrů.
Pokud tedy prohlásíte na modelovém kolejišti rozhledové poměry za dostatečné, tak vzdálenostní upozorňovadla k hlavnímu návěstidlu umisťovat nemusíte.


Tak tohle je zrovna diskutabilní. Vím o místech v přímé trati, kde jsou klacky vidět 2 km daleko, a stejně tam upozorňovadla jsou. Ledaže by se počítalo s mlhou. 8)

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

PříspěvekNapsal: úte 06 lis, 2018 9:42 pm
od sidlo
Přesně tak, někde blízko je řeka nebo mokrá louka a je tam častý výskyt mlhy.

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

PříspěvekNapsal: stř 07 lis, 2018 7:49 am
od look23
sidlo píše:Návěst 1144. Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu se umisťuje před hlavní návěstidlo (nejčastěji vjezdové) pouze v případech nedostatečných rozhledových poměrů.
Pokud tedy prohlásíte na modelovém kolejišti rozhledové poměry za dostatečné, tak vzdálenostní upozorňovadla k hlavnímu návěstidlu umisťovat nemusíte.


Na Vysočině (trať Kutná Hora - Brno) byly a možná ještě jsou u návěstidel autobloků neb tam jsou špatné rozhledové poměry - mlhy, oblouky.

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

PříspěvekNapsal: stř 07 lis, 2018 9:59 am
od zdenek
Zaváděcí list č. 12/84-SZ na upozorňovadla byl vydán 1.11.1984. To znamená, že ještě před tímto datumem už někde byly namontovány a zkoušely se. Takže reálně bych první osazování v síti ČSD viděl někdy po roce 1980.
V zaváděcím listu jsou upozorňovadla podivuhodně nazvána "Souprava orientačních upozorňovadel", slangově se pak říkalo mlhovky, právě kvůli prvotnímu užívání v oblastech s častým výskytem mlhy. Později se začaly dávat před všechna vjezdová návěstidla a to v podstatě povinně, což souviselo s nepoužíváním náhradního červeného světla na vjezdových návěstidlech u nových RZZ. Tato praxe zůstala dodnes a to i na elektronických stavědlech. U autobloků záleží na viditelnosti oddílových návěstidel, ale i u nich byla tendence zpočátku dávat upozorňovadla téměř všude, což v některých oblastech republiky přetrvává dodnes. Ale jsou samozřejmě i místa, kde jsou návěstidla autobloků vidět dobře a údržba nechce udržovat zbytečnou věc v kolejišti, takže když to jde, tak se upozorňovadla u oddílových návěstidel nedávají. Záleží to hodně na lidech v komisi pro situování návěstidel a u oddílových návěstidel autobloku není jednoznačná odpověď kdy ano a kdy ne.
Jinak se návěst "vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu" používá téměř výhradně se světelnými návěstidly AŽD 70. S návěstidly vzor SSSR nebo AŽD 65 jsem to viděl asi ve dvou případech a to ještě až po roce 2000.

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

PříspěvekNapsal: stř 07 lis, 2018 11:58 am
od hank
zdenek: Děkuji, konečně fundované sdělení. Dáš mi souhlas, abych to ocitoval na K-reportu?

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

PříspěvekNapsal: stř 07 lis, 2018 3:57 pm
od zdenek
Jistě,souhlasím.