Nejkratší stanice u SŽDC
Napsal: úte 27 bře, 2018 4:37 pm
V diskusi o Starém Městě pod Sněžníkem jsme narazili na omezenou délku tamních ultrakrátkých dopravních kolejí. Napadlo mě přitom podívat se do služebních pomůcek SŽDC na další podobně krátké stanice, protože ty se nabízejí samy jako předloha modelování stavu blízkého realitě bez nutnosti nějakých drastických a nepřirozených délkových redukcí. Tabulky traťových poměrů (TTP) obsahují spousty zajímavých dat. Mimo jiné mi ušetřily práci s vypisováním dlouhých řad stanic s krátkými dopravními kolejemi, protože pro každý traťový úsek v nich jsou uvedeny největší délky nákladních i osobních vlaků. Domnívám se, že pro tento účel je vhodné vypsat si traťové úseky, kde jsou povolené délky nákladních vlaků (tj. nejkratší traťové koleje v nácestných stanicích/dopravnách) menší než 100 m, tj. 625 mm v eNku nebo 833 mm v TéTéčku. Našel jsem jich 12. K tomu jsem si vypsal i povolené délky místních osobních vlaků (= takových, které zastavují v nácestných stanicích/dopravnách/zastávkách) dané délkou nejkratších nástupišť. Nebudu uvádět délky "dálkových" (tj. někde nebo všude projíždějících) osobních vlaků/spěšných vlaků/rychlíků, protože na lokálkách jich je minimum (ale existují i takové).
Všechny číselné údaje jsou v metrech. Před lomítkem jsou nákladní vlaky, za lomítkem osobní.
Litovel - Mladeč 50/21 (ale "dálkové" osobáky, tj. projíždějící v Chudobíně, 30 m)
Hanušovice - Staré Město pod Sněžníkem 57/30
Rudoltice - Lanškroun 71/55
Rybník - Lipno 75/50
Smržovka - Josefův Důl 80/20
Újezdec - Luhačovice 83/60 (tady je povolena délka rychlíku 93 m)
Strakonice - Volary 85/60 (výjimečně je zde ale povolena délka vlaku až 199 m, čehož se využívá např. při kalamitních přepravách dříví nebo při silvestrovských jízdách na Kubovu Huť )
Čáslav - Třemošnice 89/40
Nýřany - Heřmanova Huť 90/30
Opava východ - Svobodné Heřmanice 90/30
Vsetín - Velké Karlovice 94/72
Kralupy - Velvary 95/30
Tu hranici 100 m jsem si zvolil víceméně náhodně, kdyby ten seznam někdo chtěl/potřeboval prodloužit, můžu klidně pokračovat... Takové dopravny jako třeba Javorník ve Slezsku, Rožmitál pod Třemšínem nebo Kadaňský Rohozec mají těsně nad 100 m. Z "hlavních" tratí má asi nejkratší povolenou délku nákladních vlaků traťový úsek Hanušovice - Mikulovice - 127 m.
Krátkými dopravnami se vyznačovala i zaniklá morkovická lokálka.
Bohužel nemám kompletní seznam nákladišť. Asi i v této kategorii by se dalo najít leccos inspirativního. A ještě bych měl napsat, že jsem čerpal z pomůcek platných letos. Při exkurzích do historie by se možná našly další zajímavosti...
Závěry použitelné pro návrhy kolejišť si z toho jistě uděláte sami.
Všechny číselné údaje jsou v metrech. Před lomítkem jsou nákladní vlaky, za lomítkem osobní.
Litovel - Mladeč 50/21 (ale "dálkové" osobáky, tj. projíždějící v Chudobíně, 30 m)
Hanušovice - Staré Město pod Sněžníkem 57/30
Rudoltice - Lanškroun 71/55
Rybník - Lipno 75/50
Smržovka - Josefův Důl 80/20
Újezdec - Luhačovice 83/60 (tady je povolena délka rychlíku 93 m)
Strakonice - Volary 85/60 (výjimečně je zde ale povolena délka vlaku až 199 m, čehož se využívá např. při kalamitních přepravách dříví nebo při silvestrovských jízdách na Kubovu Huť )
Čáslav - Třemošnice 89/40
Nýřany - Heřmanova Huť 90/30
Opava východ - Svobodné Heřmanice 90/30
Vsetín - Velké Karlovice 94/72
Kralupy - Velvary 95/30
Tu hranici 100 m jsem si zvolil víceméně náhodně, kdyby ten seznam někdo chtěl/potřeboval prodloužit, můžu klidně pokračovat... Takové dopravny jako třeba Javorník ve Slezsku, Rožmitál pod Třemšínem nebo Kadaňský Rohozec mají těsně nad 100 m. Z "hlavních" tratí má asi nejkratší povolenou délku nákladních vlaků traťový úsek Hanušovice - Mikulovice - 127 m.
Krátkými dopravnami se vyznačovala i zaniklá morkovická lokálka.
Bohužel nemám kompletní seznam nákladišť. Asi i v této kategorii by se dalo najít leccos inspirativního. A ještě bych měl napsat, že jsem čerpal z pomůcek platných letos. Při exkurzích do historie by se možná našly další zajímavosti...
Závěry použitelné pro návrhy kolejišť si z toho jistě uděláte sami.