hank píše:breiter píše:Byla zde dřevěná přízemní staniční budova, stejná jako v Toušeni nebo Lamperticích.
Dřevěná...? Měl jsem za to, že v Lamperticích byla původní budova hrázděná.
Trvalo mi trochu déle než jsem dohledal staré informace. Celá historie staničních budov na čáslavských lokálkách je složitá a špatně dokumentovaná.
Zlomek projektu dochovaný ve fondu "České místodržitelství" předpokládá ve Žlebech a ve Vrdech typické budovy OLEG, tedy kombinaci zděné přijímací budovy a hrázděného skladiště jako jediné stavby. Ve Skovicích nemělo být nic. Druhá verze přiložených plánů ve Skovicích uvádí "telefonní boudu".
Reportáž z otvírací jízdy uvádí (bohužel jsem ten dokument nedohledal, tak cituji jen volně z paměti): během zastávky ve Skovicích, než se lokomotiva připravila k jízdě do Vrdů, si panstvo prohlédlo staniční budovu a chválilo její účelné vybavení. Tedy nějaká budova zde stála...
Do třetice staniční kronika ze Žlebů uvádí, že "současná budova byla postavena v roce 1902, kdy nahradila původní dřevěnou".
A současný stav je: ve Vrdech a Žlebech budovy dle normálií ONWB, ve Skovicích strážní domek ONWB.
Z výše uvedeného mi vychází pravděpodobný scénář: trať byla stavěna ve velkém spěchu, akcionáři tlačili na připojení cukrovarů ve Žlebech a Vrdech ještě před řepnou kampaní. Do podzimu byly koleje dotaženy do Žlebů a Vrdů, a ve Žlebech, Vrdech a Skovicích byly postaveny provizorní dřevěné budovy. Na jaře pokračovala stavba kolejí ze Žlebů do Třemošnice, a v Ronově a v Třemošnici již byly postaveny, v souladu s projektem, typické zděné budovy+skladiště podle normálií OLEG. Dřevěné prozatímní stavby vydržely asi 20 let a protože v té době dopravu provozovala ONWB, byly náhradní stavby podle jejich normálií. Ve Skovicích to byl současný strážní domek, ale bez kancelářského přístavku. Ještě evidenční mapa z 30. let ten přístavek neuvádí. Takže už poslední spekulace: kancelář byla nejspíše přistavěna počátkem 50. let, když zde byly zavedena nepřetržitá dopravní služba dirigujícího dispečera.
K úvaze dřevěná vers. hrázděná: obojí je asi možné. Zachované projekty z Lampertic a Toušeně ukazují trámovou konstrukci z obou stran pobitou dřevem. Jaký výplň nebo izolace byla mezi trámy, není uvedeno. Zachovaná fotografie z Toušeně ukazuje bednění svislými prkny na celou výšku budovy. Fotografie z Lampertic dokládá pobití několika řadami šindelů. Ze Skovic žádný přímý doklad není (není mi znám).