Stránka 2 z 2

Re: Umístění námezníků

PříspěvekNapsal: pon 20 lis, 2017 8:59 pm
od jirie123
Polabský píše:
jirie123 píše:Ano, mohou stát, ale opět se na to vztahují určitá pravidla vzhledem k vjezdům vlaků na tuto kolej.
Je třeba popsat, jaké konkrétní situace se to týká.


:roll: Tato odpověď nedává s prominutím vůbec žádný smysl. Neznám pravidlo pro vjezd na "tuto" obsazenou kolej,
když je obsazená až po zadní námezník. To by neprošlo ani přes zákon o zachování hmoty.
Hezký večer Všem.


Zkute si pročíst předpis SŽDC D 1 a zjistíte, že to smysl dává. Nejedná se o vjezd na obsazenou kolej, pokud za odjezdovým návěstidlem zakazujícím jízdu, stojícím přímo vpravo vedle koleje, se nachází vozidla v předepsané vzdálenosti :wink:

Re: Umístění námezníků

PříspěvekNapsal: ned 20 pro, 2020 2:27 pm
od Tomáš10
Námezník se neumisťuje ve vztahu k návěstidlům, ale ve vztahu k výhybce. Označuje místo, kde nejdále mohou stát vozy, aby nebyla ohrožena jízda po sousední koleji (větvi výhybky) A to bez ohledu na to, jestli se bude jednat o posun nebo jízdu vlaku a jestli před ním nějaké návěstidlo bude nebo ne.


Také to teď řeším.
Mám jej tedy umístit na místo, kde má být roh vozidla, ANEBO dvojkolí vozidla ?

Re: Umístění námezníků

PříspěvekNapsal: ned 20 pro, 2020 2:46 pm
od Kajinek11
Roh vozidla. A prosim neberte D1 jako nejakou modlu. Naprosto porad se "porusuje". A zrovna u posunu na manipulacnich kolejich se stava docela casto za nameznikem. Vse je o domluve. Staci se dohodnout, aby o tom postizene osoby vedeli a je to. Kdyz je potreba tak na draze jde vse. Proto jsem na drahu sel, abych si to overil a pak se na kolejisti nebal udelat cokoliv, i kdyz to odporuje D1.

Re: Umístění námezníků

PříspěvekNapsal: ned 20 pro, 2020 3:12 pm
od hank
Tomáš10 píše:
Námezník se neumisťuje ve vztahu k návěstidlům, ale ve vztahu k výhybce. Označuje místo, kde nejdále mohou stát vozy, aby nebyla ohrožena jízda po sousední koleji (větvi výhybky) A to bez ohledu na to, jestli se bude jednat o posun nebo jízdu vlaku a jestli před ním nějaké návěstidlo bude nebo ne.


Také to teď řeším.
Mám jej tedy umístit na místo, kde má být roh vozidla, ANEBO dvojkolí vozidla ?


Ani roh ani dvojkolí, ale tam, kde jsou ještě dodrženy průjezdné profily pro obě sousední koleje.

Re: Umístění námezníků

PříspěvekNapsal: ned 20 pro, 2020 3:32 pm
od Kajinek11
No jasne ze tak Hanku, jen jsem pouzil jeho slova. Proste ti kolem sebe musi (na sousednich kolejich) projet cely vozovy park aby zadny memohl zavadit o zadny. Treba takovy vuz Y to v malem oblouku (ew1) hodne zkracuje, takze by mohl zavadit o jiny. Bud dej rezervu, nebo to radeji vyzkousej.

Re: Umístění námezníků

PříspěvekNapsal: ned 20 pro, 2020 5:58 pm
od hank
I s tou rezervou normy NEM počítají... Konkrétně NEM 103, která zná 3 různé skupiny šířek průjezdného profilu v obloucích pro 3 různé kategorie vozidel podle jejich délky a vzdálenosti otočných bodů, a to pro všechny normované modelové velikosti od II až po Z, a pak také NEM 112, která řeší vzdálenosti sousedních kolejí v obloucích. Já to samozřejmě taky nakonec zkouším s pomocí vozidel (i když popsaný problém neřeším, protože ypsilony u sebe neprovozuju :mrgreen: ), ale ty normy jsou vyhovující vodítko především při kreslení plánů.

Normy NEM nejsou kapric nějakých byrokratů, ale užitečná pomůcka.

Re: Umístění námezníků

PříspěvekNapsal: pát 22 led, 2021 10:35 pm
od Jirkátor
Vozidla přes námezník mohou stát a i stávají, pak ale nemohou po té druhé koleji jet vozidla směrem do výhybky.

Re: Umístění námezníků

PříspěvekNapsal: stř 27 led, 2021 5:49 pm
od Střelec
Mohl by tu někdo stručně nahodit historický vývoj námezníků?
Narazil jsem pro předválečné období na pojem "policejní pražec" (bílý), po válce se patrně najelo na černobílé námezníky a poslední dobou vídám i kombinaci s černými a červenými pruhy na bílém podkladě. Současnost mě sice moc nezajímá, ale pokud se nějaký znalec uvolí k vyjasnění, asi by to mělo být komplet.

Re: Umístění námezníků

PříspěvekNapsal: stř 27 led, 2021 5:58 pm
od hank
Námezníky s červenými pruhy značí konec vlakové cesty.
http://1-2-8.net/mwva/mikulda/d1/kousky/kvc.htm

Re: Umístění námezníků

PříspěvekNapsal: čtv 28 led, 2021 1:29 pm
od radeksindy
Mohl by tu někdo stručně nahodit historický vývoj námezníků?


Pokusím se, ale přiznám, že zase úplně detailně jsem to nestudoval. Jenom kvůli modelům druhé epochy jsem si vytvořil krátký přehled co bylo.

Zavedení námezníku bylo dáno už vyššími předpisy pro stavbu a provoz dráhy, které v našich končinách měl kromě zákona i podobu předpisů VDEV. VDEV předpis konkrétně nařízuje v místě kde se osy sbíhajících se kolejí příbližují na 3500 mm zřídit značku (něm. Merkzeichen). My jsme zvyklí, že námezník chápeme dnes jako návěst, ale v návěstních předpisech se objevila až mezi válkami. V monarchii byla často značka udělána jako bílý trámec, který původně šel od kolejnice ke kolejnici. Dva příklady z dob výstavby hlavních drah:

ONWB
_ONWB.jpg


KBD
_KBD.jpg


Postupně se značka zkrátila sahale jen od pražce k pražci. Tady je jeden výřez z fotky ze Zábřehu, kde se pracovalo a námezník není ještě uložený ve štěrku, takže je vidět jeho celkový tvar.

ČSD
_CSD.jpg



To už je doba meziválečná. Mám podezření, že černé proužky se na koncích objevili už za války, po válce v předpisech už určitě jsou.

Re: Umístění námezníků

PříspěvekNapsal: čtv 28 led, 2021 5:47 pm
od Polabský
Černé proužky jsou tam kvůli zimnímu období a viditelnosti na sněhu.
Přesnou dataci z hlavy nevím a předpisy mám daleko.
Hezký den

Re: Umístění námezníků

PříspěvekNapsal: čtv 28 led, 2021 7:28 pm
od U37.002
V návěstních předpisech 1946 je námezník pouze bílý, v 1954 je bílý s černými rohy.
NP 1946.png

NP 1954.png

Re: Umístění námezníků

PříspěvekNapsal: pát 29 led, 2021 1:59 pm
od radeksindy
U37.002: Děkuji za doplnění, předpisy z roku 1946 neznám. Na fotografiích z doby okupace se občas zdá, že už tam malý proužek na kraji je.