Stránka 1 z 1

Normálie StEG

PříspěvekNapsal: úte 09 kvě, 2017 7:14 pm
od Brenicek1998
Zdravím měl bych dotaz na místní odborníky. Nevíte ve které archivní instituci by se mohly nalézat archivy normálií Rakouské společnosti státní dráhy ? Konkrétně se jedná o trať Č. 244 (Brno - Hrušovany nad Jevišovkou)

Předem moc děkuji.

Re: Normálie StEG

PříspěvekNapsal: úte 09 kvě, 2017 7:57 pm
od petrh
Ted jsi mi to vytrhnul z duse. Potreboval bych to same pro nasi lokalku (dneska trat 111 Kralupy-Velvary) drive Kraloup-Minkowitz-Welvar.
Diky vsem.

Re: Normálie StEG

PříspěvekNapsal: stř 10 kvě, 2017 11:36 am
od Vaclav86cz
Ahoj.

Nevím jestli jsi zkoušel Moravský Zemský Archiv.
Nicméně tam pod hlavičkou dané tratě budou spíše informace ohledně vykupování pozemků a majetkové vyrovnání. Další informace jsou původní plány stanic a tratí a většinou i zápis z politické obchůzky. Případně pak ještě dodány další změněné plány a opětovné politické obchůzky. Vyloženě normálie ani moc ne. To spíše v části normálie by se mohlo něco nacházet. Nicméně je to tak rozsáhlé, že je to na dlouhé zimní odpoledne... Já jsem tam loni trávil docela dost času, ale k tomuto jsem se zatím nepropracoval.

Další pokus by jsi mohl udělat v archívu ČD a SŽDC na Kounicově ulici. Zde by měli mít minimálně dokumentaci k stojícím budovám které jsou v jejich držení. Které budova komu patří se dá zjistit z katastrálních map. Například výpravní budova v Moravských Bránicích patří SŽDC. Skladiště a polovina vodárny ČD. I když ani tady nemají vše a hlavně docela dost budov bylo za posledních 10 let kolem této trati zbouráno. Například stavědla v Moravských Bránicích nebo původní záchodky a další. http://www.ikatastr.cz/#ilat=49.085023&ilon=16.429145
Jinak v archívu v Olomouci (respektivu u Olomouce, ale patřící pod Olomouc) žádné dokumenty k této trati nejsou. To je již prověřeno z jiných zdrojů.

Re: Normálie StEG

PříspěvekNapsal: stř 10 kvě, 2017 12:16 pm
od hank
Pokud jde o obecné normálie StEG, tak něco je i v olomouckém archívu - patřily pod něj trati Olomouc - Zábřeh - Č. Třebová, Červenka - Litovel cukrovar (dnešní dopravna Litovel) a Rudoltice - Lanškroun, což jsou všechno úseky kdysi patřící StEGu. Pro stavbu lokálkových budov jako je ta ve Velvarech by to mělo stačit a myslím, že jsem balík těchto podkladů už někomu dával. Totéž platí např. pro budovy na transversále Brno - Trenč. Teplá, Střelice - Okříšky a Studenec - Velké Meziříčí. A jsou tam i úplné perly - např. bývalá budova tehdejšího nákladiště v Moravičanech, jejíž normálie byla použita i na vlárské dráze, např. v Bohuslavicích u Kyjova nebo v Horném Srní.

Nicméně pro budovy z úseků Střelice - Hrušovany (a taky Choceň - Meziměstí, což je totéž) je to asi nepoužitelné. Dá se k tomu ale dostat všelijakými oklikami - k mání jsou jako podklad použitelné např. dobré papírové modely staničních budov Police nad Metují a Střelice, skladiště a vodárny v Polici. Brněnští moduláři mají podklady ke staré budově v Rakšicích. A možná by se našlo i leccos dalšího.

Pokud jde o archívy, kromě uvedených by ještě asi stály za prozkoumání (bohužel asi nezpracované a běžně nepřístupné) archívy některých organizačních složek dnešní SŽDC (např. Veselí nad Moravou nebo Znojmo, kde kdysi býval budovní odbor). A k bývalému ŘSD Hradec Králové, pod které patřívala meziměstská větev StEG, určitě leccos bude v archívech ČD v Praze.

Re: Normálie StEG

PříspěvekNapsal: stř 10 kvě, 2017 3:22 pm
od Bw_Ig
Pane kolego v MZA fond H685 by něco bylo, ale k němu se stejně nedostanete - uzavřený.
Raději vemte NA Praha, fond GI/R složku StEG a tam karton po kartonu se hodně najde, viz i třeba kartičkový seznam - kartotéka GI kde je to podle tratí a stanic.. Zde třeba ukázka seznamu vloženého v kartonu č.759:
P6140271.JPG

P6140272.JPG

P6140273.JPG

Re: Normálie StEG

PříspěvekNapsal: stř 10 kvě, 2017 3:24 pm
od Bw_Ig
další:

Re: Normálie StEG

PříspěvekNapsal: stř 10 kvě, 2017 3:35 pm
od Bw_Ig
ad. hnk - V MZA fond H685 (seznam jsem vám posílal) jsou materiály k Stegu - ale k nim se nedostanete:
třeba ukázka:
ka 1833-1 stanice Třebíč
č. 1 stanice Třebíč – polohopis stanice (stavební plány, normálie, projekty, dokumentace: výpravní budova, přístavby, skladiště, nakládací rampa, nástupištní krytá veranda, strážní domek, sesýpky uhlí, 1886-1938 + stanice Stařeč: stavební plány, budovy, skladiště, vodárna, výtopna, 1870-1918);
č. 2 zastávka Třebíč-Borovina – polohopis zastávky (stavební plány, normálie, projekty, dokumentace: nákladiště, strážní domek, soukromé skladiště, vlečka, nástupiště, 1886-1918);
ka 1834-2 stanice Krahulov, Jihlava město
č. 3 stanice Krahulov – polohopis stanice-výhybny (stavební plány, normálie, projekty, dokumentace: výpravní budova, přístavby, skladiště, nakládací rampa, 1886-1918);
č. 4 stavební plány-normálie tratě StEG Zastávka – Okříšky a Brno - Zastávka (stavební plány, normálie, projekty, dokumentace: výpravní budovy, přístavby, skladiště, nakládací rampy, nástupiště, strážní domky, sesýpky uhlí, hospodářské budovy a přístavby, rozmístění návěstních budek, polohy stanic, záchodky, 1867-1886-1918)
Popisné listy budov stanice Stařeč za rok 1872; Popisné listy budov tratě Střelice – Zastávka – Oslavany za rok 1879;
***
ka 1837-5 stanice Okříšky, Zastávka, profily tratě
č.j. 360-III-1922 Byty pro zaměstnance dráhy v Okříškách a zvětšení čekárny a restaurace (celková problematika bytů ve stanici Okříšky a zařízení stanice pro železničáře, 1918-1922);
č. 12 Výškový a podélný profil tratě Studenec – Velké Meziříčí (1886);
č. 13 Výškový a podélný profil tratě Zastávka – Okříšky (1886, 1898);
Situační plány tratě Střelice – Okříšky, Zastávka – Oslavany a Studenec – Vel.Meziříčí (1886-1918); Podélný profil tratě Studenec – Velké Meziříčí; Podélný profil tratě Zastávka u Brna – Okříšky (1890-1914);
Návrhy na rozšíření stanice Krahulov (1936) a Náměšť nad Oslavou (1936);
č. 30 Stanice Jihlava hl.n. – prodloužení nákladiště a skladiště (1870);
č. 31 stanice Zastávka u Brna – polohopis stanice (stavební plány, normálie, projekty, dokumentace: výpravní budova, skladiště, rampy, vodárna, výtopna, vlečky, budovy, kolejiště, plány, 1869-1918);
č. 34 Nákres stanic na trati Střelice – Okříšky (1874-1918);
č. 35 Protokol pochůzky projektu stavby 2.koleje Moravské Budějovice – Stařeč 21. 12. 1907;
ka 1838-6 stanice Studenec, Náměšť n.Osl., Vladislav
č. 37 Stanice Studenec – polohopis stanice (stavební plány, normálie, projekty, dokumentace: výpravní budova, záchodky, vodárna, rampa, skladiště, strážní domky, chlévy, farma, 1886-1918);
č. 36 Stanice Náměšť nad Oslavou – polohopis stanice (stavební plány, normálie, projekty, dokumentace: výpravní budova, záchodky, rampa, skladiště, kolejiště, strážní domky, přístavby, 1884-1941);
č. 38 Stanice Vladislav – polohopis stanice (stavební plány, normálie, projekty, dokumentace: výpravní budova, záchodky, rampa, staniční budova, vodárna, zvětšení vodárny a čerpací stanice, rozšíření překladiště, skladiště, kolejiště, strážní domky, vodárna, přístavby, 1886-1918);
č. 39 Plány stanice na trati Střelice – Okříšky (1945-1952);
č. 40 Podélný profil tratě Zastávka u Brna – Zbýšov (1874);
ka 1839-7 polohopis stanic Střelice - Okříšky
Polohopisné plány stanic úseku Zastávka u Brna – Zbýšov (1896-1918): stanice Zbýšov (výpravní budova, skladiště, rampa, nákladiště, strážní domky, vedlejší budovy, přístavby, 1895-1918);
Polohopisné plány stanic úseku Střelice – Okříšky (1896-1886-1918): Rosice u Brna (výpravní budova, skladiště, rampa, nákladiště, strážní domky, vedlejší budovy, přístavby, 1891-1918), Okříšky (výpravní budova, skladiště, rampa, nákladiště, strážní domky, vedlejší budovy, přístavby, vodárna, překladiště, točna, skládka uhlí, 1886-1918), Tetčice (výpravní budova, skladiště, rampa, nákladiště, strážní domky, vedlejší budovy, přístavby, 1869-1874-1918), Kralice (výpravní budova, skladiště, rampa, nákladiště, strážní domky, vedlejší budovy, přístavby, 1886-1918), Rapotice (výpravní budova, skladiště, rampa, nákladiště, strážní domky, vedlejší budovy, přístavby, 1886-1918);
ka 1840-8 stanice Zastávka u Brna (1869-1925)
Polohopisné plány stanice Zastávka u Brna a okolní vlečky (1869-1888-1918): sousední stavby ve stanici (budovy, skladiště, vlečky, doly, hutě, 1870-1918), kolejové mostní váhy (1886-1918), nákladní skladiště s rampou (1890-1918), hospodářské dvorky a přístavby (1886-1918), obytné budovy pro zaměstnance dráhy (normálie StEG typ č. VII, 1876-1918), budovy záchodků (1886-1918), sklepy (1886-1918), strážní domky (1886-1918), lokomotivní remíza a obvod výtopny (stavba remízy, zvětšení remízy, přístavba dílen, úpravy objektu, 1886-1918), točna pro lokomotivy (1886-1918), skládka uhlí (1886-1918), budova prádelny a pekárny (1886), návěstní zařízení stanice (1873-1918), vodárna a zásobování vodou s rozvodem vody v kolejišti (budova vodárny, čerpací stanice, studna, rozvody vody, popis vodárny, nádrže, jeřáby, potrubí, 1869-1886-1918), kasárna pro personál (1886), přijímací budova stanice (1869-1886-1918),
ka 1841-9 stanice, profily, trať Břeclav – Hrušovany - Znojmo
Zastávka u Brna Projektová dokumentace silnice k nádraží v Zastávce (1948);
Plánování stavby sídliště na pozemcích dráhy v Zastávce (1951);
Situační zakreslení tratě v terénu dráhy StEG: Střelice – Zastávka – Okříšky, Studenec – Velké Meziříčí, Zastávka – Zbýšov (1892);
Výškový profil tratě StEG: Střelice – Zastávka – Okříšky, Studenec – Velké Meziříčí (1898);
Polohopisné nákresy stanic a služeben: trať Břeclav – Hrušovany – Znojmo, Hrušovany n.j. – Střelice (1918-1951): Poštovná (1927-1946), Hodonice (1911-1948), Sedlec u Mikulova (1918-1946), Mikulov (1948), Březí (1927-1948);
Nákresy stanic a služeben tratě: Střelice – Hrušovany n. Jevišovkou (1945-1952), Dolní Kounice – Oslavany (1945-1952);
Rekreační objekt ČSD Réna u Ivančic (celková dokumentace změny stavby a opravy rekreačního objektu, 1969-1989);

Re: Normálie StEG

PříspěvekNapsal: stř 10 kvě, 2017 7:37 pm
od Vaclav86cz
Popravdě by mě zajímalo proč se k ním nedá dostat.
Jen doufám, že nedostanu odpověď prostě proto... :-)

Re: Normálie StEG

PříspěvekNapsal: stř 10 kvě, 2017 7:58 pm
od hank
Vaclav86cz píše:Popravdě by mě zajímalo proč se k ním nedá dostat.
Jen doufám, že nedostanu odpověď prostě proto... :-)


Obvykle to bývá z důvodu, že nejsou řádně archivně zpracovány. Nebo jsou uloženy způsobem, který k nim vylučuje běžný fyzický přístup - např. v nějakých odloučených depozitářích. Případně mohou být ve stavu, že by jim půjčování do badatelen mohlo uškodit.

Re: Normálie StEG

PříspěvekNapsal: čtv 11 kvě, 2017 2:17 pm
od Bw_Ig
Ale jó - zkuste to.
Fond H685 je inventarizovaný (mou osobou, asi před 8 lety), byl převezen do "červeného baráku" uložen a uzamčen. Podle bývalé ředitelky, která jej nechtěla zveřejnit kvůli zvýšenému zájmu badatelů o toto téma, raději jí stačili jen důchodci studující generalogii.
Inventární seznam jsem vypracoval, mám doma schovaný (má tři díly, celkem 2304 kartonů, nepočítány složky-slohy formátu A1 s výkresovými plány), neboť v badatelně vám řeknou že neexistuje. Tak zkuste žádost přímo na vedoucího badatelny a správce fondů "H" že z fondu H685 chcete kartony č. 1833, 1834, 1837, 1838, 1839, 1840, 1841. A stále tu žádost opakujte a opakujte a opakujte, a pak možná vám je předloží.
Jen upozornuji, že to nejsou obyčejné kartony - krabice A4 jako obvykle, ale skládal jsem to do krabic formátu A3 - tedy velké.
Po zvolení nového ředitele MZA se situace v badatelně dost změnila, takže by byla určitá lepší přístupnost archivářek k badatelům z hospodářských fondů.
Ono se to z H685 moc nechce předkládat, ono by se prozradilo v jakém stavu to je dnes uložené, v jakých podmínkách je s tímto důležitým železničním fondem nakládáno, což je dost velký - horší rozdíl od původního uložení v depozitu Třebíč.

Re: Normálie StEG

PříspěvekNapsal: čtv 11 kvě, 2017 4:15 pm
od hank
Bw_Ig píše:Ale jó - zkuste to.
Fond H685 je inventarizovaný (mou osobou, asi před 8 lety), byl převezen do "červeného baráku" uložen a uzamčen. Podle bývalé ředitelky, která jej nechtěla zveřejnit kvůli zvýšenému zájmu badatelů o toto téma, raději jí stačili jen důchodci studující generalogii.
Inventární seznam jsem vypracoval, mám doma schovaný (má tři díly, celkem 2304 kartonů, nepočítány složky-slohy formátu A1 s výkresovými plány), neboť v badatelně vám řeknou že neexistuje. Tak zkuste žádost přímo na vedoucího badatelny a správce fondů "H" že z fondu H685 chcete kartony č. 1833, 1834, 1837, 1838, 1839, 1840, 1841. A stále tu žádost opakujte a opakujte a opakujte, a pak možná vám je předloží.
Jen upozornuji, že to nejsou obyčejné kartony - krabice A4 jako obvykle, ale skládal jsem to do krabic formátu A3 - tedy velké.
Po zvolení nového ředitele MZA se situace v badatelně dost změnila, takže by byla určitá lepší přístupnost archivářek k badatelům z hospodářských fondů.
Ono se to z H685 moc nechce předkládat, ono by se prozradilo v jakém stavu to je dnes uložené, v jakých podmínkách je s tímto důležitým železničním fondem nakládáno, což je dost velký - horší rozdíl od původního uložení v depozitu Třebíč.


A takhle se k nám občanům chová instituce placená z našich daní...

Re: Normálie StEG

PříspěvekNapsal: čtv 11 kvě, 2017 10:30 pm
od Vaclav86cz
Takže jistá naděje dostat se k těmto podkladům je.
To mě zajímalo, jestli nejsou něco jako tajné nebo přísně tajné, nebo tak něco. Jak to popisujete, tak jsou akorát v horším stavu a proto nejsou normálně veřejnosti přístupné.

Re: Normálie StEG

PříspěvekNapsal: pát 12 kvě, 2017 4:12 am
od Bw_Ig
V žádném případě nejsou v horším stavu!!! (tedy co jsem je měl naposledy v ruce tak byly v perfektním stavu - vždyt je nikdo 70 let ze svázaných desek nikdo nevyndával, já jsem je jen přendal do krabice).
Problém je jen na straně ukladatele, tedy "červeného baráku", který stále tento fond označuje jako nepřístupný a neinventarizovaný.

Re: Normálie StEG

PříspěvekNapsal: pát 12 kvě, 2017 7:25 am
od Vaclav86cz
Ježiš nechytej mě za slovo... Sám napíšeš, že způsob uložení asi není odpovídající
Bw_Ig píše:Ono se to z H685 moc nechce předkládat, ono by se prozradilo v jakém stavu to je dnes uložené, v jakých podmínkách je s tímto důležitým železničním fondem nakládáno, což je dost velký - horší rozdíl od původního uložení v depozitu Třebíč.
a pak asi trochu logickou dedukci vyvrátíš... Já nevím v jakém jsou stavu, protože jsem je neviděl. A pokud nechtějí dané dokumenty předkládat tak to asi má svůj důvod.
V podstatě důležité je to, že to není tajné a že to nenabízejí jen tak k prohlédnutí...