Výtopna ve Starém městě pod Sněžníkem

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Výtopna ve Starém městě pod Sněžníkem

Příspěvekod zeppelin26 » pon 27 bře, 2017 4:14 pm

Dobré odpoledne,
chtěl se zeptat zda mi někdo neporadí jaký typ dvoumístné výtopny ve Starém městě byl př. kde bych ji našel. Dále by mě zajímalo zda výtopna sloužila jen k nocování a drobné údržbě nebo se zde i zbrojilo uhlí a dobírala voda. Předpokládám že to asi bylo v hanušovické výtopně. Mám publikaci 100 let Hanušovice - Staré město, ale tyto podrobné informace jsem tam nenašel. Jedná se mi o 30. - 40. léta. Děkuji za případné informace.
zeppelin26
 
Příspěvky: 8
Registrován: pát 19 říj, 2012 7:24 pm

Re: Výtopna ve Starém městě pod Sněžníkem

Příspěvekod hank » pon 27 bře, 2017 5:33 pm

zeppelin26 píše:Dobré odpoledne,
chtěl se zeptat zda mi někdo neporadí jaký typ dvoumístné výtopny ve Starém městě byl př. kde bych ji našel. Dále by mě zajímalo zda výtopna sloužila jen k nocování a drobné údržbě nebo se zde i zbrojilo uhlí a dobírala voda. Předpokládám že to asi bylo v hanušovické výtopně. Mám publikaci 100 let Hanušovice - Staré město, ale tyto podrobné informace jsem tam nenašel. Jedná se mi o 30. - 40. léta. Děkuji za případné informace.


Remíza ve Staráku byla jednokolejná hrázděná budova (výplňové zdivo omítnuté) bez vodárny, na 8 oken, délka 30,8 m, umístěná na dnešní 5. koleji. Původní normálie kkStB je označena jako "Typenplan Blatt No. 455". (Když se mnou budeš mít trpělivost, tak ji sem příležitostně dám, jinak je k mání v archivu ŘSD Olomouc v Července.) Voda i uhlí se určitě ve Staráku zbrojit daly, do WWII jediný stroj dráhy zajišťující veškerou dopravu 310.0127 měl sídlo a nocoval ve výtopně ve Staráku, po válce se přinejmenším do konce 40. let střídavě nocovalo tam nebo v Hanušovicích - jak ve kterém GVD, později už jen v Hanušovicích. Remíza vzala za své nejspíš někdy za války. (Bližší údaje o válečném provozu nejsou.) Částečná motorizace v podobě věžáku M 120.4 přišla až po válce nebo možná už za války, nákladní dopravu od r. 1945 zajišťovalo formou smíšených vlaků všechno možné, co bylo v Hanušovicích k mání, včetně hanušovických posunovacích záloh (např. 335.1, 314.3, 354.0, 354.1, 434.2).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2350
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výtopna ve Starém městě pod Sněžníkem

Příspěvekod zeppelin26 » pon 27 bře, 2017 10:24 pm

Dobrý večer,
děkuji Vám za informace, ještě upřesním že začátek motorizace dle publikace je datován na rok 1934 kdy zde začal jezdit M 122.009. Je možné, že se zbrojilo uhlí pomocí košů nebo zde mohlo být nějaké malé zauhlovací zařízení a jak to bylo s vodou ze studny, vodní jeřáb tady asi nebyl?
zeppelin26
 
Příspěvky: 8
Registrován: pát 19 říj, 2012 7:24 pm

Re: Výtopna ve Starém městě pod Sněžníkem

Příspěvekod hank » úte 28 bře, 2017 7:12 am

zeppelin26 píše:Dobrý večer,
děkuji Vám za informace, ještě upřesním že začátek motorizace dle publikace je datován na rok 1934 kdy zde začal jezdit M 122.009. Je možné, že se zbrojilo uhlí pomocí košů nebo zde mohlo být nějaké malé zauhlovací zařízení a jak to bylo s vodou ze studny, vodní jeřáb tady asi nebyl?


Provoz motoru M 122.0 v Moravském Starém Městě v r. 1934 byl zřejmě jen zkušební a dočasný. Můžu zkusit dohledat podrobnosti.

Měl jsem v ruce archiválie pozemních staveb, z nich vyplývá, že v remíze hydrant nebyl. Vodní jeřáb ve stanici mohl být i nemusel, pulsometrem se dalo zbrojit přímo ze studny, z vodního toku nebo přes vodní jeřáb. Pokud jde o mechanizaci zbrojení uhlím, na takových lokálkách přinejmenším do r. 1945, ale leckde ani mnohem déle nepřicházela v úvahu. Řekl bych, že jsem v archívu zahlédl výkres ohrady na uhlí, ale jistý si nejsem (je to už 3 roky a okopíroval jsem si jen remízu).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2350
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výtopna ve Starém městě pod Sněžníkem

Příspěvekod Mcx » úte 28 bře, 2017 9:24 am

Např. v turnusech strojů platných od 15.5.1936 je veden na všech osobních vlacích motorový vůz M130.1, vlaky V5702 a V5713 (v podstatě soupravy pro vlak 5702 a od vlaku 5713), jsou sice vedeny jako pravidelné, ale s poznámkou, že jsou zaváděny pouze za velkých mrazů ke garážování motorového vozu ve výtopně Hanušovice. Stejně tak v GVD od 15.5.1938. V GVD 1928/29 nocoval stroj 310.0 v Starém Městě, první výkon vlak 5702 ze Starého Města v 6.18, končil tam po vlaku 5707 v 21.21.
Po roce 1945 se několik GVD nenocovalo ve Starém Městě, ale v GVD 1947/48 od 14.7.1947 je změna a motor M120.4 začíná v pracovní dny vlakem 3002 v 3.45 ve Starém Městě.
Naposledy upravil Mcx dne úte 28 bře, 2017 11:40 am, celkově upraveno 3
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1575
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Výtopna ve Starém městě pod Sněžníkem

Příspěvekod Mcx » úte 28 bře, 2017 11:07 am

Motorový provoz začal v roce 1934, kdy je turnusován M122.0, nocoval ve Starém Městě, první vlak 5702 v 6.21 a poslední 5713 v 21.41 dojezd do Starého Města. Nenašel jsem oběh pro Mn, asi obsluha dle potřeby, třeba jako smíšený vlak, v Hanušovicích zůstala záloha 310.0, asi přece jen motorové vozy spolehlivost neměly. Nikde ale poznámka k tomu není.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1575
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Výtopna ve Starém městě pod Sněžníkem

Příspěvekod hank » stř 29 bře, 2017 10:40 am

Tak jsem dal dohromady ty archivní skeny remízy ve Starém Městě a tady je výsledek:

remiza_starak_mala.jpg


A připadám si přitom jako rádio Jerevan :oops: , protože:
- těch oken není 8, ale 7;
- hydrant je umístěn přímo v remíze. (Bohužel z celkového výkresu není jasné, jak vypadal. Ale příště se v archívu můžu podívat, jestli tam nenajdu ještě nějaké detaily.)

Lidská paměť je zkrátka zrádná mrcha, o čemž se s přibývajícím věkem čím dál častěji přesvědčuji na vlastní kůži... :(

Kdo to potřebuje v lepším rozlišení, ať mi napíše SZ,.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2350
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výtopna ve Starém městě pod Sněžníkem

Příspěvekod hank » stř 29 bře, 2017 2:27 pm

Tak je to v úschovně, tady je odkaz:

http://www.uschovna.cz/zasilka/LIYKY82F2HI4TJG5-II8/

Až to vyšumí, tak mi zase dejte vědět.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2350
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výtopna ve Starém městě pod Sněžníkem

Příspěvekod hank » stř 29 bře, 2017 3:05 pm

Dostal jsem dotaz, kde původně remíza stála. Sice jinde v tomto vlákně píšu, že na dnešní koleji č. 5, ale pro ty, komu to nic neříká, je tu aktuální situace dopravny D3 Staré Město pod Sněžníkem.

starak_situace.jpg

Dávám to sem i proto, že dopravna má sympaticky krátké dopravní koleje (1. kolej 70 m, 3. kolej 100 m, tj. jde o jednu z nejkratších normálně rozchodných dopraven v síti SŽDC), což by někoho mohlo inspirovat...

Ještě k tomu dodám, že osobní dopravu dnes (a vlastně nepřetržitě už od r. 1978) zajišťuje obligátní šukafón (předtím M 131.1, ještě dřív M 120.4, občas zaskakovaly i M 262.0/M 262.1/830/831) a nákladní dopravu - dnes je v podstatě 100% přepravy tvořeno dřívím - některá olomoucká "špagetka" řady 731, za niž občas zaskakuje všudypřítomná 742 (předtím tyto výkony spolu s Pv vlaky do jindřichovské papírny - kde je jí konec - dělaly hanušovické zálohy 720/T 435.0, ještě předtím 354.1 ve smíšených vlacích). Dříví se nakládá na kolejích 1a a 2a, u koleje 1a je rampa a u 2a zpevněná plocha, přičemž obojí je propojeno čelní rampou přes oba šturcy. Viz třeba tady:
http://www.vlaky.net/upload/galeria/002354/034561.jpg
Staniční budova byla podle normálie 15/H kkStB (výkres mám, kdyby někdo potřeboval...), ale loni (2016) při velké obnově trati byla její kdysi obytná část zbořena kvůli značné zchátralosti a v provozu zůstalo jen zrekonstruované podélné služební křídlo v délce "na 4 okna". (Nemáte někdo aktuální fotky? Já jsem našel jen tuhle jednu: https://igx.4sqi.net/img/general/width9 ... 6AN34A.jpg).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2350
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výtopna ve Starém městě pod Sněžníkem

Příspěvekod zeppelin26 » stř 29 bře, 2017 10:15 pm

Dobrý večer,

děkuji všem kteří přispěli do této diskuze. Obzvláště Hankovi který mě odpověděl na další otázky a zaslaný plán jsem uvítal i když jsem jej studoval a trať si projel na youtube. Já si zase odvodil z toho, že výtopna je dlouhá 31m a má stání pro 2 lokomotivy bude tudíž dvoukolejná. Mám i pohlednici z první republiky, kde je motivem pohled na Staré Město je v záběru výtopna i výpravní budova, ale je to hodně zdálky. Jinak bych si rád tuto stanici v budoucnu postavil, to je hlavní důvod proč se o ni zajímám ten druhý je, že nedaleko máme chalupu a letos se snad dostanu i k tomu abych ji navštívil osobně.
zeppelin26
 
Příspěvky: 8
Registrován: pát 19 říj, 2012 7:24 pm


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků