A2C píše:Ďakujem
zaujímavá informáciia a pohybovali sa tu aj v epoche III?
Ano, i když jich nebylo zdaleka tolik jako vozů OPW. Síť ČSD mívala vždy velký význam pro evropský tranzit hlavně ve směru sever - jih. Nejvíc je bylo vidět na dnešních tranzitních koridorech, v přechodových stanicích a také na tratích, ke kterým byly připojeny vlečky zpracovatelských podniků s obchodními partnery v západní Evropě.
Pár příkladů: Slezské (=polské a československé) uhlí, koks a hutní polotovary do Rakouska a Itálie, německé ocelové trubky do zemí střední a jihovýchodní Evropy budujících produktovody, živý polský dobytek do Rakouska a Itálie, baltské a severomořské ryby do střední a jižní Evropy, balkánské ovoce a zelenina do střední a severní Evropy, vývoz, dovoz i tranzit některých chemikálií všemi směry, vývoz československého dřeva do Německa, Rakouska a Itálie atd. Ucelených vlaků sice tehdy nebývalo tolik jako dnes, ale většina uvedených přeprav v nich probíhala, často ve vlacích evropské sítě TEEM, tj. mezinárodních nákladních expresů - u nás typicky chladicí vozy z Balkánu a Maďarska na sever a severozápad i opačně.
Jen pozor na značení, 12místné mezinárodní označení nákladních vozů se začalo zavádět po r. 1966, zhruba do r. 1970 bylo vidět i vozy označené postaru, i když vozy v režimu mezinárodní přepravy dostávaly nová čísla přednostně.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.