Stránka 1 z 1

Nákladní vozy - I. epocha

PříspěvekNapsal: čtv 08 pro, 2016 7:49 pm
od hank
Původně jsem hledal něco jiného (a jestli/až to najdu, dám to sem taky...), ale přitom jsem - jak už to bývá - narazil na toto:

http://digital.slub-dresden.de/werkansi ... 13339/2/0/

Je to odkaz na publikaci z roku 1896, kde je seznam skoro 400 tehdejších evropských železničních správ včetně informací o nátěrech jejich nákladních vozů. Je to v pdf a dá se to stáhnout :!:

(Nezbývá než hořce zaplakat :cry: nad tím, jak jsou v sousedních zemích - ve srovnání se zdejší kotlinou - daleko v digitalizaci veřejných archívů...)

Re: Nákladní vozy - I. epocha

PříspěvekNapsal: pát 09 pro, 2016 1:36 pm
od Bw_Ig
Je vidět pane kolego, že chodíte na stejné stránky jako moje osoba.
Tu knihu znám, ale nevěnoval jsem jí pozornost.
S tím skenováním knih - máte pravdu - třeba ÚTKD Žižkov je plná historických služebních drážních knih, které si zaslouží dogitalizaci (ale je to majetek "národního dopravce", tak očekávám zcela jiný přístup) . Pro naše badatele by to bylo význačné a přímé hledání. Třeba v ANNO - rakouské knihovně - mimo již známého časopisu Die Lokomotive, jsou to dnes též známé Alamanachy KkStB - což představuje pro naše badatele význačný počin, neboť je to teritorium území Česko-moravského. Při rychlosti skenování rakouské knihovny uvidíme co přijde dalšího se železniční tématikou.

Re: Nákladní vozy - I. epocha

PříspěvekNapsal: pát 09 pro, 2016 6:54 pm
od radeksindy
hank: Nevím proč hořce plakat, máme zase jiné věci. Němci nám zase závidí zdigitalizovaný fotoarchiv z Kopřivnice. Navíc se nejedná o žádný archiv, ale univerzitní knihovnu. I u nás univerzitní knihovny občas digitalizují, ale pro lidi zajímající se u nás o historii železnic je to k ničemu, neboť univerzitní knihovny u nás žádné podobné záležitosti neobsahují. Digitalizace u nás probíhá i v jiných institucích, ale bohužel z hlediska železničního to není tak významné.

Jak píše kolega Bw_Ig, Žižkov to je jiná liga, ale je potřeba vzít v úvahu, že to není veřejná instituce ani archiv. Navíc tam k předpisům před rokem 1945 není moc informací , občas dámy tuší, kde se nacházejí, ale většinou to žádnou signaturu nemá. Člověk musí zvednout zadek a dojet tam, je to lepší než nic.

Re: Nákladní vozy - I. epocha

PříspěvekNapsal: pon 12 pro, 2016 4:50 pm
od Střelec
Hank bohužel pláče na špatném hrobě. Státní archivy jsou v ČR pod ministerstvem vnitra, které cpe prachy v první řadě do policajtů, pak jsou hasiči a jiné složky a archivů si někdo se solidní výbavou všímá až v posledních cca 10 letech a to jen v míře nezbytné. Primární bylo zajištění technicky vyhovujících archivních prostor, neb řada objektů byla na spadnutí. Digitalizace představuje řadu problémů, navíc každý archiv jede v jiném systému, ne vždy kompatibilním s ostatními. Upřednostněny v digitalizaci byly nejstarší listiny, matriky, fotodokumentace na skle a materiály, které byly natolik frekventované či poškozené, že jim hrozilo naprosté rozsypání. Na skenování jsou navíc omezené kapacity a to jak technicky, tak personálně. Množství ''přednostního'' materiálu je obrovské a drážní záležitosti bohužel mezi něj nepatří...