Stránka 1 z 1
Žluto-černé výstražné pruhy na hranách ramp u kolejí

Napsal:
pon 25 črc, 2016 8:53 am
od MkTT
Ahoj,
měl bych dotaz ohledně žluto-černých výstražných pruhů namalovaných na hranách ramp umístěných u kolejí. Nevíte kdy se začaly tyto pruhy malovat? Pokud modeluji skladiště v 50. letech, mají už být na hranách výstražné pruhy namalované nebo ne?
Mirek
Re: Žluto-černé výstražné pruhy na hranách ramp u kolejí

Napsal:
pon 25 črc, 2016 1:21 pm
od hank
Dnešní norma ISO 7010 navazuje na ČSN 01 8012, která stanovila dodnes platné významy barev výstražných znamení v roce 1967. (Základní normou pro tvary a používání výstražných nápisů, značek a znamení byla ČSN 01 8010, její poslední provedení platilo v letech 1984 - 1999, dnes je to ISO 3864. Vlastní význam barev a jejich kombinací byl však stanoven dřív.) Domnívám se proto, že žlutočerné šrafování by se mělo v modelařině používat až od začátku IV. epochy.
Ale mohu se samozřejmě mýlit. Jestli to někdo znáte líp, doplňte nebo opravte mě.
Re: Žluto-černé výstražné pruhy na hranách ramp u kolejí

Napsal:
pon 25 črc, 2016 3:50 pm
od MkTT
Díky moc za informaci.
Re: Žluto-černé výstražné pruhy na hranách ramp u kolejí

Napsal:
čtv 28 črc, 2016 5:54 am
od Střelec
Co si tak matně vzpomínám, tak ještě v polovině 70. let byly výstražné malůvky černo-bílé a později postupně přebarvovali bílou na žluto. Za první republiky černo-žlutá kombinace nepřipadala v úvahu (šlo o státní barvy Rakousko-Uherska), později mohlo jít i o cenu a dostupnost. Ve III. epoše bych je tudíž také nepředpokládal (saze jako černidlo a vápno jako bílá byly dostupné relativně běžně). Ostatně v silniční dopravě po černé/modré a bílé nastoupila červená a bílá. Ono se taky ve starších obdobích s různými výstrahami zdaleka neblblo jako v současnosti, považovalo se za samozřejmé, že lidi mají oči a rozum. Pokud bylo někde problémové místo, upozorňovala na něj většinou cedule s nápisem, nebo nápis na zdi. Piktogramy se podle všeho začaly masivně šířit až v 60. letech (existovaly samozřejmě dříve) a dost často byly inspirované dopravními značkami.
Re: Žluto-černé výstražné pruhy na hranách ramp u kolejí

Napsal:
pon 15 srp, 2016 9:10 pm
od MkTT
Ještě mne napadlo, zda nemáte tušení, jak býval v 50. letech nabarven Spitznerův vodní jeřáb. Pokud se v té době nepoužívaly žluto-černé výstražné pruhy, tak byl nabarven pouze šedou?
Re: Žluto-černé výstražné pruhy na hranách ramp u kolejí

Napsal:
úte 16 srp, 2016 11:30 am
od MkTT
MkTT píše:Ještě mne napadlo, zda nemáte tušení, jak býval v 50. letech nabarven Spitznerův vodní jeřáb. Pokud se v té době nepoužívaly žluto-černé výstražné pruhy, tak byl nabarven pouze šedou?
Tak jsem si prohlédl staré návěstní předpisy ČSD a v předpisu z roku 1946 je jasně vidět, že Spitznerův vodní jeřáb je celý nabarven jednou barvou, pravděpodobně šedou, bez pruhů. V předpisu z roku 1954 je z fotografie vodního jeřábu taktéž vidět, že jeřáb byl nabarven pouze jednou barvou, i když fotografie není tak zřetelná.
Pokud by měl někdo zájem o tyto návěstní předpisy z roku 1946 a 1954, tak mi pošlete SZ. Mám je ve formátu pdf vyrobeného z ofocených stránek.
Mirek
Re: Žluto-černé výstražné pruhy na hranách ramp u kolejí

Napsal:
stř 31 srp, 2016 10:54 am
od MkTT
Ještě mám jeden postřeh k výstražným pruhům: evidentně se k této problematice přistupovalo v každé stanici jinak. Prohledával jsem knihy s historickými fotografiemi železničního provozu, které mám k dispozici a nalezl jsem fotografii datovanou do roku 1962, na které mají všechny lampy a příhradové stožáry namalované výstražné pruhy. Protože je fotografie černobílá, tak nedokážu určit, zda černo-bílé či černo-žluté. Také jsem ale nalezl fotografii z provozu depa z jiné stanice datovanou do roku 1968, na které ani příhradová konstrukce zauhlovacího jeřábu, ani vodní Spitznerův jeřáb výstražné pruhy namalované nemají.