Stránka 2 z 3

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: pon 02 lis, 2020 4:11 pm
od vojtas
Mě by vlastně dost zajímala jiná věc. Jaký je důvod k vymlácení krycích návěstidel přejezdů a nahrazení přejezdníky? Je to něco ve smyslu "krycí návěstidlo je pouze před nakladištěm a konec"?

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: pon 02 lis, 2020 4:22 pm
od medwa
Ještě k těm Kokašicím - ano, bylo tam nejprve seřaďovací návěstidlo vzor CCCP, s tím ohromným štítem, stejný typ jako v Cebivu. Bylo to nějak podivně zapojeno - patrně se do návěstního obvodu indukoval proud z kmitače přejezdu nebo něco takového, takže jas modrého světla lehce pulsoval. Později tam trpaslík současného AŽD typu. Oboje spatřeno vlastním okem. Tu starou varianta s CCCP ranžírkou jsem tam viděl někdy v půlce osmdesátých let. Každopádně děkuju Hankovi za množství dalších informací!

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: pon 02 lis, 2020 5:20 pm
od hank
vojtas píše:Mě by vlastně dost zajímala jiná věc. Jaký je důvod k vymlácení krycích návěstidel přejezdů a nahrazení přejezdníky? Je to něco ve smyslu "krycí návěstidlo je pouze před nakladištěm a konec"?

No ale o nějakém vymlácení se vůbec nedá mluvit.

Jak už jsem napsal, takto vybavených dopraven jsem k datu napočítal 18. V roce 2007 jich ale bylo taky 18. Z těch stávajících 18 bylo v 8 dopravnách toto zařízení instalováno až po r. 2007. Tzn., že v 8 dopravnách byla krycí návěstidla s vazbou na PZZ od té doby zrušena, a to v těchto: Cebiv - nahrazeno přejezdníkem, Horní Planá - zapojena do DOZ, Poutnov - nahrazeno přejezdníkem, Strunkovice nad Volyňkou - zrušeno bez náhrady (po zavedení radiobloku?), Stupno - nahrazeno přejezdníky, Teplá - nahrazeno přejezdníky, Volyně - zrušeno bez náhrady, Zbytiny - zrušeno bez náhrady (po zavedení radiobloku?). Ergo, krycí návěstidla byla nahrazena přejezdníky pouze ve 4 dopravnách D3.

Taky bych měl upřesnit své tvrzení, že dnes jde vesměs o dvousvětlová návěstidla. Třísvětlová Z-Č-B, tj. kombinovaná s ranžírkami, jsou stále v Aši městě (2x), Kralovicích, Lubech u Chebu, Ostravici a v Toužimi. Z těch zrušených byla třísvětlová kromě Teplé všude. A nakonec perličku - obě krycí návěstidla v Kralovicích byla v r. 2007 dokonce 4světlová, shora Z-Č-B-Ž.

Tož tak. Někdy jsou věci jiné, než jak na pohled vypadají. :wink:

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: pon 02 lis, 2020 5:27 pm
od vojtas
Nejsou Kralovice a Čtyřsvětla pozůstatky původních návěstidel z doby kdy to byla žst? Čtyřsvětlo na vjezdu dodnes stojí kousek od nového třísvětla.

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: stř 04 lis, 2020 10:39 am
od hank
Dodatečně mě ještě napadlo, že nevím, jak se v Cebivi a v Kokašicích návěstilo volno pro posun: Svítila jenom bílá nebo bílá s červenou? Podle tehdejších návěstních předpisů bylo možné obojí.

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: stř 04 lis, 2020 7:05 pm
od Morris Zapp
Medwa píše, že tam byla ranžírka, explicitně zmiňuje modré světlo. Z toho vychází, že tam žádná červená nebyla.

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: stř 04 lis, 2020 7:55 pm
od hank
Morris Zapp píše:Medwa píše, že tam byla ranžírka, explicitně zmiňuje modré světlo. Z toho vychází, že tam žádná červená nebyla.


Neřekl bych. Viz též odpovědi na můj dotaz na K-reportu. Tam jsem se dozvěděl, že se posun návěstil samotnou bílou a že štítky na klaccích měly úzké bílé pruhy a široké červené. Takže je to jasné.

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: stř 04 lis, 2020 10:01 pm
od medwa
Já jsem tu kokašickou ranžírku vzoru cccp (bílá, modrá) v osmdesátkách osobně viděl, klasické krycí návěstidlo zelená - červená - bílá bylo nejspíš z Cebivu.
Mě tyhle věci opravdu dost baví, tak si je taky obvykle dost dobře pamatuju :-)

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: stř 04 lis, 2020 11:17 pm
od hank
medwa píše:Já jsem tu kokašickou ranžírku vzoru cccp (bílá, modrá) v osmdesátkách osobně viděl, klasické krycí návěstidlo zelená - červená - bílá bylo nejspíš z Cebivu.
Mě tyhle věci opravdu dost baví, tak si je taky obvykle dost dobře pamatuju :-)


Tak v tom případě mluví různí lidi o různých dobách.

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: úte 24 lis, 2020 12:47 pm
od Morris Zapp
Tak hodnověrný místní zdroj odpověděl takto: Na těchto krycích návěstidlech svítily barvy vždy samostatně, nikoli ve dvojici; tj. samostatná bílá byla souhlasem k posunu ke hranici izolovaného úseku.

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: úte 24 lis, 2020 4:49 pm
od hank
Morris Zapp píše:Tak hodnověrný místní zdroj odpověděl takto: Na těchto krycích návěstidlech svítily barvy vždy samostatně, nikoli ve dvojici; tj. samostatná bílá byla souhlasem k posunu ke hranici izolovaného úseku.


Děkuji. :wink:

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: úte 24 lis, 2020 6:04 pm
od Morris Zapp
Rádo stálo. Tohle je tak děsivá ukázka lidové zabezpečovací tvořivosti, že to snad vymodeluju :mrgreen:

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: úte 24 lis, 2020 8:48 pm
od hank
Morris Zapp: No, já jsem nedávno objevil ještě zajímavější ukázku lidové tvořivosti, a to nasazení systému REMOTE 98 na DOZ dirigovaného úseku (tak!!!) Senice na Hané - Kostelec na Hané (vyjma). Úsek je řízen podle D3 a zahrnuje dvě dirigované dopravny, Drahanovice a Třebčín. V obou dopravnách je po dvou dopravních kolejích se samovratnými výměnami a elektromagnetickými zámky. (Ostatní výměny obsluhují vlakové čety.) Obě dopravny jsou osazeny krycími návěstidly, která v podstatě plní funkce vjezdových a skupinových odjezdových návěstidel (na každém zhlaví jedno) a zároveň kryjí (ne všechna) PZZ přilehlých přejezdů. "Vjezdová" krycí návěstidla jsou 5světlová, "odjezdová" 3světlová. Vedle všech návěstidel kryjících vjezdy do dopraven jsou lichoběžníkové tabulky :o a na zábrzdnou vzdálenost 400 m před nimi jsou tabulky s křížem. No a celý tenhle cirkus na dálku obsluhuje ze svého JOP dirigující dispečer v Senici na Hané, který pro jízdu vlaku uděluje pomocí toho systému REMOTE 98 tzv. registraci jízdy. (Jestli tomu rozumím dobře, tak ta registrace jízdy je zřejmě nějaká jednodušší analogie traťového souhlasu udělovaného na tratích zabezpečených TZZ 2. kategorie, tj. poloautomatickým blokem.) Kromě toho se informace o stavu všech návěstidel a přejezdů v přilehlém traťovém oddílu přenáší i do dopravní kanceláře v Kostelci na Hané a informace o stavu všech přejezdů v době dopravních výluk na hlavní stavědlo do Olomouce, v obou případech jenom jako informace bez možnosti zásahu výpravčího. Na trati funguje rádiové spojení.

Teď už zbývá jenom jedna otázka: Proč se tomu ještě říká D3?

Podrobněji viz tady:
https://aksignal.cz/produkty/doz-d3-dal ... o-trate-d3

Jinak výrobce systému, brněnská firma AK Signal, tento už dost letitý systém neustále vylepšuje a nabízí ho dodnes, i když možné oblasti jeho nasazení jsou samozřejmě daleko širší než jen to, co je vidět na hanáckém pacifiku. Pokud je mi ale známo, tento způsob DOZ D3 nebyl nikde jinde na dirigovaných tratích použit; v poslední době nicméně znovu přišel na přetřes po letní nehodě v Nových Hamrech, která, jak se zdá, konečně dokope SŽ(DC) k nějakému zásadnějšímu řešení jejich zabezpečení.

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: stř 25 lis, 2020 6:51 pm
od Morris Zapp
To je modelově nezajímavá epocha :wink:

Re: Krycí návěstidla v dopravnách D3 s vazbou na PZZ

PříspěvekNapsal: stř 25 lis, 2020 7:11 pm
od hank
Morris Zapp píše:To je modelově nezajímavá epocha :wink:

:lol:
Ledaže by se našli zvrhlíci se sklonem k naturalistickému modelování chátrání železnice na přelomu tisíciletí pod ministrováním Martina Římana...

Já jsem to napsal hlavně proto, že dokud jsem ten případ neznal, byl bych první, kdo by se ohrazoval, kdyby někoho napadlo dát si na kolejišti na vjezd vedle 5světlového klacku lichoběžníkovou tabulku. :lol: Takhle je to další z mnoha nereálných situací realizovaných v provozu.

To už není ani surrealismus, to je nejčistší forma patafyziky... :mrgreen:
Z definice patafyziky, kterou vypracoval spisovatel Alfred Jarry: Patafyzika usiluje o analýzu zákonitostí, podle nichž se řídí výjimky.[...]Podporuje vše, důvěřuje všemu, věří ve vše a vše obhajuje. :lol: