České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » sob 27 črc, 2024 6:14 pm

Tak třeba pomůže aspoň tohle.
Str_domek_c50_420x297mm.jpg

Str_domek_c50.jpg

(První výkres je zřejmě z nějakého drážního archívu. Autor druhého výkresu je na němu uveden.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6737
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » sob 27 črc, 2024 6:17 pm

Taky na těch stránkách bylo tohle:
Zst_Hevlin_zachodky_A4.jpg
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6737
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Adam96 » pon 29 črc, 2024 6:47 am

Milan, Hank: pánové, oběma vám děkuji :wink:
TT, DCC, ep. IV/současnost. Brejlovec je nejhezčí lokomotiva !
Uživatelský avatar
Adam96
 
Příspěvky: 524
Registrován: sob 30 čer, 2012 8:04 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Střelec » pon 29 črc, 2024 11:21 am

Hajzlíky z Hevlína dělala Igra a byly si dokonce podobný...
Střelec
 
Příspěvky: 1868
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » pon 29 črc, 2024 1:31 pm

Střelec píše:Hajzlíky z Hevlína dělala Igra a byly si dokonce podobný...


Ostatní pozemní stavby z Hevlína nabízí Bubi model. Na základě vlastní zkušenosti doporučuji vyhnout se jim širokým obloukem.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6737
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Zlámalík » pon 29 črc, 2024 9:53 pm

Kubická parabola byl web Ľubomíra Beňáka z klubu Moduly Brno. Takže by mohl pomoct přímý dotaz: https://www.modulybrno.cz/, případně mail uvedený na uložené stránce v archivu.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2716
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Bw_Ig » úte 13 kvě, 2025 4:06 am

Vážení kolegové, chci se zde s vámi podělit o archivní nález.
Jeho rozsah je daleko větší něž podklady pro místní dráhy, přesto jej musím dát sem protože se to dotýká i lokálek. A pro modeláře zabývající se stavbou železničních vozů, nebo tramvají, tak toho je tam dost.
Jedná se o zveřejněnou digitalizovanou sbírku výkresové a technické dokumentace uložené v Technickém muzeu Brno. Když jsem tam byl před 35 lety, tak prý nic nemají, ať neobtěžuji. A to jsem hledal jen Královopolskou strojírnu. A hle, po 35 letech to digitalizovaly a co tam toho je.
Zde odkaz, na jednu tématickou stránku:
https://sbirkytmb.museion.cz/?kolekce=150600786
A co se tam dá najít - u sekce železniční výkresy, je tam třeba kompletní sbírka normálií vodáren kategorie M od kkStB - to už jsem v tématu místních drah. Pak výkresy vozů nákladních i cisternových produkce Královopolská, Györ i Simmering (sice toho moc není, ale to málo stačí). I výkresy výstavních pavilónů na Světové výstavě v Paříži a Miláně, kde byla přítomna Královopolská i Simmering, včetně rozmístění vozidel. Též vozové a lokomotivní točny. Zařízení a budovy železničních dílen a vodáren. Pokud zadáte i jiný pojem - tramvaj - tak je tam kompletní sbírka všech typů a druhů tramvají, ale ne z Brna, jsou to tramvaje v Praze.
V neželezniční sekci technické a konstrukční výkresy parních kotlů a parních strojů převažují výkresy Královopolské (od roku 1892), strojírny Brand-Lhuillier, atd. Z produkce Královopolské strojírny to jsou výkresy celých zařízení ropných rafinérií co se vyráběly pro Rumunsko. Atd.
No kdo chce tak tam dost najde. Vyhledávání už nechám na Vás.
A výkresy jsou ke stažení v dost dobré kvalitě. Až na rastr Technické muzeum Brno. No někomu by to mohlo vadit, ale... je to jen studijní materiál. Tak to stačí.
Děkuji za pozornost.
Bw_Ig
 
Příspěvky: 237
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » úte 13 kvě, 2025 5:38 am

Bw_Ig: Díky.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6737
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod kokr » stř 03 zář, 2025 8:48 pm

Prosím víte číselné označení vozů, které se pohybovaly za první republiky na trati do Starého města pod Sněžníkem? Dělám stanici Štíty a odhaduji, že se tam někdy mohli podívat. Jde mi o předlohu na nové modely od Pojezdy PG, kdy bych rád znal konkrétní čísla vozů lehké stavby BCl a Cl r.v. 1904/05. Předem děkuji.
Přílohy
výřez z pohledu Staré město.jpg
Výřez z pohledu
kokr
 
Příspěvky: 90
Registrován: ned 11 pro, 2011 11:41 am

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » stř 03 zář, 2025 10:53 pm

kokr píše:Prosím víte číselné označení vozů, které se pohybovaly za první republiky na trati do Starého Města pod Sněžníkem? Dělám stanici Štíty a odhaduji, že se tam někdy mohli podívat.


Za I. republiky nejspíš nemohly.

Vozy z prvního přídělu dostaly v r. 1925 u ČSD následující čísla:
Hytlák - DFl 6-9068.
BCl byl ještě před r. 1925 degradován na Cl, takže v r. 1925 byly oba staroměstské vozy vedeny jako Cl a přečíslovány na Cl 4-5956 a 4-5968. V r. 1933 byly převedeny mezi přípojné vozy pro motorovou trakci (což zřejmě souviselo se zahájením zkušebního provozu M 122.009 v r. 1934) a přeznačeny na Clm 4-5822 a 4-5825. Úpravy pro motorový provoz spočívaly obvykle v odstranění parního topení, sací brzdy a olejového/plynového osvětlení, dosazení kompletní výstroje tlakové brzdy, kamen na tuhá paliva a elektrického osvětlení. Kolik toho však najezdily, není úplně jasné; v polovině 30. let byla pořízena na mostě přes Krupou tato fotografie:
most_krupa.jpg

(Nekvalita kopie snímku je způsobena nekvalitní předlohou.)

Do Štítů 4okeňáky - aspoň pokud vím - nikdy nejezdily.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6737
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod radeksindy » pát 05 zář, 2025 9:40 pm

Potvrzuji, to skutečně nemohly.

Doplňuji, že BCl 18-482 byl úředně přečíslován na BCl 2-9073, ale Cl 4-5968 se z něj stal zřejmě až po roce 1927, v každém případě před rokem 1930. Tento vůz mezi vozy pro motorovou trakci plánován nebyl, nelze u něj doložit rekonstrukci, ani přeznačení. Po roce 1933 je veden jako Cl 4-5825. V každém případě do války má domovskou stanici Hanušovice, dílny v Krnově.

Původní Cl 35-051 dostal uvedené číslo 4-5956, po roce 1933 byl přečíslován na Cl 4-5822, tzn. že nikdy pro motorový provoz nesloužil ani se s tím neuvažovalo. Ten také zůstal v Hanušovicích, minimálně do války.

Oba vozy se rušily až v druhé půlce 50. let jako Cl, nikoli Clm.

Do Štítů tyto vozy zřejmě nikdy nejezdily.
radeksindy
 
Příspěvky: 2642
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » pát 05 zář, 2025 11:19 pm

radeksindy píše:Oba vozy se rušily až v druhé půlce 50. let jako Cl, nikoli Clm.


To "m" mám od tebe. Napsal jsi to před 6 lety tady
https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=4064781
i když musím přiznat, že v závorce. :?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6737
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod rawen » sob 06 zář, 2025 8:33 am

Nazdar,
máte někdo, prosím, výkres, či snad model zastávky v Jesenci?
https://new.tram-bus.cz/wp-content/uploads/2019/11/06.jpg

Díky, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1901
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod radeksindy » sob 06 zář, 2025 9:24 am

hank: To "m" tam nakonec nikdy nebylo. Logika totiž byla taková, že se nejprve začaly upravovat vozy Cl s rozvorem 4,2 m v intervalu 4-59.. pro motorový provoz, před rokem 1931 jich bylo jen několik, pak se to rezjelo ve větším. Začaly se některým vozům přidělovat "m" pro motorový provoz, ale ze spisů plyne, že v tom byl hrozný zmatek. Vozy byly často jinde a v jiném stavu než si myslelo ministerstvo, takže u některých vozů zpočátku vedený u MŽ jako pro morový provoz byly ve skutečnosti v původním stavu a naopak jiné vedené pro parní byly už upraveny atd. Po roce 1933 se v tom udělal pořádek tak, že se vozy nepoužívané pro motorový provoz přečíslovaly do intervalu 4-58.. a tam už to "m" skutečně nemá být. V intervalu 4-59.. zůstaly vozy pro motorový provoz a ty měly být později všechny označeny Clm. Udělalo se to tak proto, že hned do následujícího intervalu 4-60.. začala vyroba nových přívěsných vozů, tak aby byly vedle sebe.
Celý to dostalo naprdel zase po válce, kdy se od 4-5850 začaly dávat přestavby velkých motoráků na řadu Cal a za ně hned přestavby malých motoráků na Clm. A opět někteří úředníci začaly celý interval 4-58.. vykazovat jako Clm, ale ve skutečnosti to na začátku intervalu byly jen Cl, v roce 1956 jich exisovalo ještě 7 ks.
Občas je to hodně zamotaný.
radeksindy
 
Příspěvky: 2642
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » sob 06 zář, 2025 9:48 am

Radeksindy: Děkuji.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6737
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 1 návštěvník