Žst. Jihlava

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Žst. Jihlava

Příspěvekod prcek » stř 03 dub, 2024 8:08 pm

Bw_Ig píše:Nebojte, ještě ji budu dělat a to na jaře (jak dovolí počasí) a před létem, ještě to stihnout do 1.9.!
Mezitím ještě jedna větší přednáška (s foto a plány), na stejné téma v MVJi.


Tak jsem se zasnažil a dnes se procházkopřednášky zúčastnil. Bylo to skvělé, jen ty byty nebyly tak hrozné, jak naznačovaly otázky na holuby a pavučiny. Díky.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 534
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Žst. Jihlava

Příspěvekod Bw_Ig » pát 05 dub, 2024 10:10 am

Děkuji.
Snažil jsem se, ale něco komentářů k budovám jsem při procházce vynechal abychom to stihli než bude silně pršet. To napravím při další procházce a více doplním na přednášce.
Ta návštěva interiéru výpravní budovy byla jakýsi bonus, ale s varovným prstem, jen právě pro ten "nehygienický" stav. Proto jsem upozornil, že je to dobrovolné a kdo má zdravotní problémy, at raději nechodí.
On totiž majitel budovy (všichni víme kdo to je) si to nepřeje a i oficiální žádosti od muzejních a památkových institucí o prohlídku budovy úředně zcela zamítá a nepovoluje! Já to udělal. Ani se neptejte co to má pro mně za zaměstnanecké následky! Přesto to udělám znovu. Ale mně je moc líto toho aby si obyvatelé Jihlavy i odborná veřejnost toto nenechala ujít, když v dubnu 2025 začne její demolice!!! Je to skoro stejné jako prohlídka budovy nádraží Praha Těšnov před odstřelem.
Znovu děkuji za Vaši účast, mohl jste se mně osobně přihlásit.
Prohlídka nádraží Jihlava město před demolicí.
20240403_142748b.jpg

Vstupní dveře do kuchyně, bývalého 4 pokojového bytu přednosty. Ty dveře i futra jsou původní z roku 1887. Příští rok demolice.

20240403_142710b.jpg

Pohled na točité schodiště z 1.patra až do podkroví. Schodiště je z roku 1890 z nadstavby 2.patra, i litinové ornamentální zábradlí ze Železáren Sobotín, z roku 1890. Příští rok demolice!

20240403_142817b.jpg

Pohled z 1.patra na schodiště, směrem do přízemí. Litinové zábradlí do 1.patra je z roku 1887 a do 2 patra z roku 1890. Oboje však odlitky ze železáren Sobotín. Příští rok demolice!
Bw_Ig
 
Příspěvky: 219
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Žst. Jihlava

Příspěvekod Zlámalík » pát 05 dub, 2024 1:19 pm

Tak to jsem propásl. Jestli můžu poprosit o info sem, kdyby se ještě konala jedna prohlídka?
Díky předem!
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2151
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Žst. Jihlava

Příspěvekod Milan.D. » pát 05 dub, 2024 5:03 pm

Já taky!!! Bude příští termín zveřejněn, nebo je možné se někde přihlásit?
Milan.D.
 
Příspěvky: 245
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Žst. Jihlava

Příspěvekod prcek » pát 05 dub, 2024 5:27 pm

Organizuje to jam.jihlava.cz a měli pozvánku a předprodej vstupenek na stránkách a událost na facebooku.

Teď mě prudí, že jsem to propálil, další termín bude strašlivě narvanej. :-)
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 534
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Žst. Jihlava

Příspěvekod prcek » pát 05 dub, 2024 9:17 pm

Tak se pochlubím taky nějakou fotkou dveří.

JihlavaMesto_vodarna_dvere.jpg
Dveře bývalé vodárny, veřejně přístupné, jen v těsné blízkosti se bydlí a obyvatelé mohou být poněkud nevrlí.

JihlavaMesto_stanicni_budova_zachody.jpg
Dveře na záchod v obytné části staniční budovy

JihlavaMesto_stanicni_budova_byt_dvere.jpg
Dveře v bytě pana přednosty. Netuším, zda původní, ale esteticky sladěná futra, dveře i dveře na záchod...
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 534
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Žst. Jihlava

Příspěvekod Bw_Ig » úte 16 dub, 2024 1:43 pm

Pokud jste na FB, zde odkaz na průběh prohlídky stanice Jihlava město 3.dubna, něco málo fotek:
https://www.facebook.com/muzeumlokalkyT ... 4Es7ikLS3l
Bw_Ig
 
Příspěvky: 219
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Žst. Jihlava

Příspěvekod Bw_Ig » pon 08 črc, 2024 4:42 pm

Třetí prohlídka nádraží Jihlava město – ale prohlídka POSLEDNÍ, před demolicí!
Vážení návštěvníci, vážení přátelé,
Máte poslední možnost si osobně prohlédnout celou plochu a budovy nádraží Jihlava město s komentářem o jejich historickém vývoji, provozu a jejich konce. Ten se už velice rychle blíží a bude v prosinci 2024.
Pěší komentovaná prohlídka se koná ve čtvrtek 11. 7. 2024, kde sraz účastníků prohlídky (s předem zakoupenými vstupenkami) bude v 15:30 hodin v Jiráskově ulice, před prodejnou PRO-DOMA (pův. FERONA). Místo začátku prohlídky, nebude místem kde skončí prohlídka.
Prohlídka se koná za každého počasí. Pevné boty budou vhodné. Doba pěší expedice po nádraží a budovách bude asi 2 hodiny.
Prohlídku pořádá J.A.M. Jihlava ( https://jam.jihlava.cz/clanek/zeleznicn ... 30-hod/427 ) a Brána Jihlavy ( https://www.dojihlavy.cz/ ).
Předprodej vstupenek na portále:
https://www.dojihlavy.cz/akce/nadrazi-jihlava-mesto-4
Prodej vstupenek zahájen online i v Informačním centru Jihlavy.
Těšíme se na Vaši účast!
Jihlava-mesto_prochazka_po_nadrazi_posledni_2024,07,11m_RIC.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 219
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Žst. Jihlava

Příspěvekod nebel » úte 09 črc, 2024 2:43 am

Tohle je dost šibeniční termín, ale zkusím si zařídit volno. Děkuju za echo.
Edit: Tak nic, už v šest ráno odmítá rezervační systém prodat lístek z důvodu překročení kapacity. :-/

Nicméně, mohl by se někdo zeptat, kdy tam bylo zřízeno současné zabezpečovací zařízení? Před válkou, nebo až po pětačtyřicátém roce? A co tam bylo předtím? Děkuji.
V budoucnu H0, variace na téma ČSD a IV. epochy v nezávislé trakci.
Uživatelský avatar
nebel
 
Příspěvky: 72
Registrován: ned 01 dub, 2018 5:38 pm

Re: Žst. Jihlava

Příspěvekod Bw_Ig » úte 09 črc, 2024 10:43 am

No tak to použiji něco textů z mého oponentního posudku (proti posudku státní organizace směřujícímu k uznání budovy jako historicky bezcenné) o industriálním dědictví budov městského nádraží, kde právě stavědla St.1 a St.2 byly městskou památkovou péčí a pak i vlastníkem označeny jako "historicky bezcenné". Proto mohou být demolována a SZZ může být prodáno jako "zbytný majetek".
Ale nevím jaké stavědlo měl čtenář na mysl, vezmu tedy St.1 jen část z historie:

Hlavní změna zabezpečení jízd vlaků proběhla na základě bezpečnostní prohlídky stanice 28. 2. 1912, kde ředitelství Nordwestbahndirektion ve Vídni, rozhodlo o modernizaci zabezpečení stanice a výhybek. Na základě objednávky ředitelství NWB z 13. 2. 1913 zajistila instalaci nového elektromechanického hradlového zabezpečovacího zařízení společnost Siemens & Halske A.G. Wien. Montáž probíhala od března 1913 a do provozu bylo zařízení uvedeno v srpnu 1913. Vše probíhalo současně se zřízením nové staniční koleje č. 7, položené mezi stávající koleje č. 5 a 9, spolu dvěma novými výhybkami. Naopak byla zrušena kolejová spojka mezi kolejemi č. 1 a 3 v úrovni staničního skladiště. Tím městské nádraží mělo od roku 1913 celkem 22 výhybek.
Ve stavědle St.1 byl elektromechanický přístroj doplněn o novou páku na vjezdy/odjezdy na novou kolej č. 7. Nově měl stavěcí stojan 10 výměnových pák, dvě páky návěstní a jedna páka závorníku. Ve stavěcí budce č. 2 vedle výpravní budovy, byl upraven stavěcí stojan normálie 31/SA (reko 16/SA) o zabezpečení vjezdu vlaků na koleje č. 3 a 5. V dopravní kanceláři byl roku 1913 staniční řídící přístroj Rank rozšířen o vjezdy/odjezdy vlaků na kolej č. 7 jen od Tábora, nikoliv od hlavního nádraží. Tento pak zůstal v provozu do roku 1941.
Při další přestavbě kolejiště táborského zhlaví byla realizována i změna v zabezpečovacím zařízení. V listopadu 1924 byla zrušena původní vjezdová návěstidla rakouského typu a instalována (v nových kilometrických polohách) nová vjezdová dvouramenná návěstidla s deskovými předvěstmi od fy. ČKD Vysočany. Ty byla aktivována dne 17. 12. 1924 v 10 hodin. Stavební práce byly provedeny za 10.081 Kč a zabezpečovací zařízení s instalací za 27.800 korun. Ovládací páky byly zapojeny do stávajícího zabezpečovacího zařízení. Ale to už byl problém s velikostí stavědla St.1, které mělo krátký stavědlový pákový stojan.
Modernizace zabezpečovacího zařízení pokračovala v letech 1924–1926 v souvislosti s přestavbou kolejiště táborského zhlaví, výhybek a zřízení odjezdových návěstidel. Rozpočet na nové zabezpečovací zařízení spolu s novou budovou stavědla roku 1925 dosáhl částky 220 tisíc korun, kterou 1. 4. 1926 schválilo ministerstvo železnic. Stavební povolení ŘSD Brno ke stavbě stavědla a zabezpečovacího zařízení bylo uděleno v dubnu 1926.
Původní objekt stavědla z roku 1892 již nevyhovoval velikostí i stavem. Tak byla vedle něj postavena nová budova stavědla St.1 (km 90,681). To byla unifikovaná stavba podle normálií ČSD pro vyvýšenou podlahu 2,0 metry nad kolejemi. Ve sklepě z kamenného zdiva byly řetězové převody ovládání výhybek a návěstidel. Ve zvýšeném přízemí byla vlastní zděná budova stavědla, s nízkou sedlovou dřevěnou střechou, s velkoplošnými okny a bočními výhledy. Uvnitř byla dlouhá plocha pro hradlový stavěcí přístroj vzoru 5007 mající 31 polí pro stavěcí páky.
Stavba budovy stavědla byla ve veřejné soutěži zadána jihlavské stavební společnosti J. Knorr a to za konečnou částku 36.252,- Kč. Ta ji zahájila v červenci 1926 stavbou základů a 14. 9. 1926 byla ukončena, včetně víceprací. Elektrické osvětlení z městské elektrárny bylo do stavědla zavedeno až v únoru 1927. Sociální zázemí se záchodem bylo k objektu stavědla vybudováno až v květnu 1941.
Nové zabezpečovací zařízení, nové stavědlo i s novými mechanickými odjezdovými jednoramennými návěstidly bylo uvedeno do provozu v listopadu 1926. Na jeho dodávkách se podílela fy. Továrna na stroje A. Frosse-Büssinga Liberta Praha a elektrické hradlové prvky dodala fy. Siemens & Halske Wien.
Z objektu stavědla St.1 byly od roku 1926 klikovým mechanizmem dálkově obsluhovány tažné závory přejezdu místní komunikace (km 90,417) na rantířovském zhlaví. Ovšem frekvence ručního stahování závor v denní době byla značná z důvodu velkého staničního posunu, jízdy na vlečku parní pily i jízdy vlaků. Proto při rekonstrukci zabezpečovacího zařízení městského nádraží v letech 1940–1941 byl instalován elektromotorický dálkový pohon tažných závor km 90,417. Zařízení bylo dodáno fy. ČKD Elektrotechnická továrna v Praze Libni, ale jako výrobek z roku 1935 (tovární č. 20).
Elektromotorický pohon závor místního přejezdu byl už v 80. letech dost zastaralý, ale přesto byl extrémně využívaný. V letech 1980 až 1990 vykazoval pohon závor v denní době až 120 použití za 12 hodin. Právě pro jejich nadměrné používání (stahování / vytahování závor) byla od 14. 12. 1982 navržena výměna za světelné zařízení podniku AŽD typu VÚD. Přesto byl tento archaický technický unikát používán na stavědle St.1 až do roku 1997, kdy byly přejezdové závory nahrazeny novým typem výstražníků a zábran fy. AŽD.
*
A stavědlo St.2, opět je část z historie:
Podle projektu z dubna 1938 byla investice do modernizace zabezpečovacího zařízení St.1 odhadována na 145 tisíc korun a schválena 2. 7. 1938 ministerstvem železnic. Ale z důvodu nastalých politických a územních změn, byl tento projekt odložen až do roku 1940. Místo dřevěné budky u výpravní budovy byla povolena stavba zděného stavědla St.2 u výhybkového zhlaví. Stavba byla u kolejiště vykolíkována 3. 8. 1940 a pak na základě výsledků veřejné soutěže měla být zadána místní stavební firmě. To se však z důvodu značného navýšení ceny materiálu a dělnické práce, neuskutečnilo. Tak stavbu provedl ve vlastní režii Odbor udržování dráhy Jihlava II.
Objekt stavědla byla architektonicky unifikovaná stavba s variabilitou délky podlahy. Navrhla ji projekční kancelář Ministerstva dopravy a techniky v Praze jako vzorový list č. 703/PS (pro 17 až 25 pák) schválený ministerstvem 26. 8. 1939. Architektonicky byl objekt řešen kombinací cihelného režného zdiva a betonových prvků v podobě říms a okenních ostění. Stavědlo bylo délky 6,8 metru, podlaha betonová (s výškou 1 metr na kolejnicemi), čelní prosklená stěna s bočními výhledy a betonová šikmá střecha.
I když byla budova stavědla koncem roku 1940 dokončena, nebylo možné nainstalovat zabezpečovací zařízení. Důvodem bylo, že Návěstní dílny v Brně nestačily nové stavěcí zařízení vyrobit a smontovat. V dubnu 1941 bylo též nutné upravit projekt, neboť podle vzoru německých říšských drah se musely instalovat i odjezdová jednoramenná návěstidla pro tři dopravní koleje. Toto však z důvodu zvýšení finančního přídělu nebylo realizováno a zůstalo jen jedno skupinové odjezdové návěstidlo. Současně roku 1941 proběhla výměna vjezdového dvouramenného návěstidla (od hlavního nádraží) za nový, modernější typ od fy. ČKD Praha. Po dokončení budovy stavědla proběhla 27. 5. 1941 úřední kolaudace s povolením provozu. Do stavědla bylo též instalováno dálkové ovládání stahovacích závor na přejezdu Pod Jánským kopečkem.
Do stavědla St.2 bylo od roku 1938 určeno dosadit opravené stavědlové přístroje vzoru 3414 (upravený na typ 5007) z modernizované stanice Bzenec a Moravský Písek, spolu s hradlovým přístrojem. To platilo i v projektu z března 1940, který schválilo 25. 5. 1940 ministerstvo dopravy. Stavědlový přístroj byl opravený Návěstními dílnami Brno, ale 12 nových stavěcích pák (přestavníkové, závorníku a návěstní) vzoru 10395 dodala společnost Liberta Praha vyrábějící je v licenci fy. Siemens & Halske Wien.
Do dopravní kanceláře byl místo stavěcího přístroje z roku 1905 instalován nový hradlový přístroj Rank, ale to byl modernizovaný původní přístroj ze stanice Kunovice. Kolejová deska s pravítky byla vyrobena nová. Aktivace mechanické části nového zabezpečovacího zařízení stavědla St.2 s ústředním stavěním výhybek a odjezdového návěstidla, proběhla 6. 8. 1941. Dokončení elektrického propojení hradlového zařízení stavědla St.2 se stavěcím přístrojem Rank v dopravní kanceláří, bylo provedeno 28. 5. 1942.
Stavědlový přístroj St.2 do roku 2024 měl 9 výměnových pák a jednu páku kolejového závorníku. Do roku 1972 měl k tomu ještě 4 páky návěstní to pro: předvěst, vjezdové dvouramenné a jedno jednoramenné odjezdové. Poslední modernizace mechanické části a hradlové skříně se závislostmi, byla realizována roku 1965 od národního podniku Automatizace železniční dopravy Praha.
Zabezpečovací zařízení tzv. 2. kategorie (podle TNŽ 34.2620) stanice Jihlava město bylo do roku 2024 elektromechanické se dvěma závislými stavědly s přístroji typu 5007. Mechanická návěstidla v obvodu celé stanice se roku 1971 vyměnila za světelná, vzoru AŽD 65 (upravený vzor SSSR) a k tomu doplněn reléový poloautomatický blok pro mezistaniční úsek jak do Rantířova, tak do Jihlavy hlavního nádraží. Jelikož kolejiště městského nádraží bylo umístěno v oblouku, nebyla zřetelná viditelnost odjezdových návěstidel (směr Rantířov). Proto byla uprostřed délky kolejí č. 7, 9, 11, 13, instalována opakovací světelná návěstidla AŽD 65.
Toto moderní zařízení si v letech 1970–1971 vynutilo stavbu unifikovaných betonových reléových domků (označ. RD) na ploše městského nádraží. Reléový domek RD1 byl u poslední staniční výhybky naproti stavědlu St.2. Dva domky RD2 a RD4 byly postaveny vedle stavědla St.1. Některá dosluhující světelná návěstidla sovětského vzoru na městském nádraží byla v 90. letech postupně vyměňována za nový typ AŽD 70. Uvedené reléové domky byly demolovány v prosinci 2024 spolu se všemi typy světelných návěstidel.
*
852_IMAG0337.JPG
Část výkresu mechanického SZZ z roku 1909 - ústřední stavědlo St.2 vedle výpravní budovy, bez hradlové závislosti.

879_Jihlava,mesto_1973,09_stanice1_Stavedlo,St2_foto,Tocik_sbirka,RIC.jpg
St.2 rok 1973.

882_20240513_15210bb4.jpg
St.2 aktuální stav, před demolicí.
Bw_Ig
 
Příspěvky: 219
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Žst. Jihlava

Příspěvekod nebel » úte 09 črc, 2024 12:33 pm

Mockrát děkuju za mnohem obsáhlejší odpověď, než jakou jsem čekal. Koukám, že historie je mnohem zajímavější než jen „zřízeno v roce" a že se „recyklovaly" části elektromechanických přístrojů, to jsem vůbec netušil.

Jestli se ještě můžu zeptat, úprava přístroje St1 z ústředního stavění výhybek pákami na elektromotorické proběhla asi v 80. letech, že? Zdá se mi, že tato úprava (že půl stanice má motorické výhybky a druhé půlce zůstalo stavění pákami) byla v této době a části Vysočiny celkem oblíbená (stejně to je v Náměšti nad Oslavou, Studenci, Okříškách).
V budoucnu H0, variace na téma ČSD a IV. epochy v nezávislé trakci.
Uživatelský avatar
nebel
 
Příspěvky: 72
Registrován: ned 01 dub, 2018 5:38 pm

Re: Žst. Jihlava

Příspěvekod Milan.D. » sob 28 zář, 2024 2:38 pm

Dnes bylo trochu času, tak jsem se vydal do Jihlavy, podívat se jak probíhá rekonstrukce městského nádraží, a při té příležitosti ještě naposledy zachytit návěstidla AŽD 65. To už se bohužel nepodařilo, všechny zbývající návěstidla tohoto typu, včetně předvěstí, už byla nahrazena novými. No naštěstí mám nafoceno z dřívějška. Provoz na městském nádraží je momentálně omezen na dvě koleje a snad je v provozu i vlečková kolej uhelných skladů. Na první fotce je jednotka Regio Panter, připravená k odjezdu směrem na hlavní nádraží. Druhá fotka ukazuje "ořezané" zhlaví ve směru na hlavní nádraží s pouhými dvěma odjezdovými návěstidly a na poslední fotce je již nová opakovací předvěst hned za tabulkou označující konec nástupiště na zastávce Jihlava Staré hory. Zajímavé je, že je třísvětelná, druhé světlo odspodu je zaslepené. :D
Přílohy
DSCN3902.JPG
DSCN3905.JPG
DSCN3896.JPG
Milan.D.
 
Příspěvky: 245
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků