Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Franta Krása » čtv 26 led, 2023 12:17 pm

Tak to fakt nevím, ale také by mě to dost zajímalo. Leda zkusit archiv.
Bylo tam asi více zajímavostí ohledně zab.zař.. Když jsem tam byl na praxi a v zácviku, ti nejstarší pamětníci vyprávěli o závislosti návěstidla HS, od Hořelic, na odjezdu směr Rudná. Kdysi snad šel postavit průjezd stanicí jak z Loděnic do Rudné, tak z Hořelic do Rudné.
Pak tam byla ještě nějaká závislost na rudenském zhlaví na vlečce pražíren rudy Na Vinici. Návěstidla byla snad od Rudné původně jinak.
Já už tam návěstidla zažil jen vjezdové od Rudné L dvouramenné, s přivolávačkou trojsvětelnou, odjezdové do Rudné S2-9 jednoramenné, odjezdové do Loděnic a na vlečku L1-9 jednoramenné, vjezdové od Loděnic S dvouramenné, s přivolávačkou trojsvětelnou, vjezdové od Hořelic HS dvouramenné, s pevným žlutým ramenem a bez přivolávačky.
Nkové moduly, FREMO, DCC, III-IV, http://1-160.webnode.cz
Uživatelský avatar
Franta Krása
 
Příspěvky: 45
Registrován: ned 24 bře, 2013 8:21 am
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » čtv 26 led, 2023 12:38 pm

Nebyla ještě za tebe třeba na "Dvojce" pro odjezdové návěstidlo do Loděnic dvoustavná nebo dvojitá páka? :)
tomkanka
 
Příspěvky: 147
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 26 led, 2023 12:44 pm

tomkanka: Směrová návěstní soustava byla u ČSD zrušena dnem 01.10.1953. K tomu datu tedy skončila všechna tříramenná a odjezdová dvouramenná návěstidla.

BTW, ke stejnému datu u dráhy skončil taky telegraf a zvonkové návěsti (hekafony).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » čtv 26 led, 2023 12:53 pm

hank píše:tomkanka: Směrová návěstní soustava byla u ČSD zrušena dnem 01.10.1953. K tomu datu tedy skončila všechna tříramenná a odjezdová dvouramenná návěstidla ...

To je mi známo. ;-)
Jak to, že tedy např. v Čisovicích bylo údajně dvouramenné odjezdové navěstidlo směr Mníšek ještě v roce 1960? :)
tomkanka
 
Příspěvky: 147
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Franta Krása » čtv 26 led, 2023 1:04 pm

tomkanka píše:Nebyla ještě za tebe třeba na "Dvojce" pro odjezdové návěstidlo do Loděnic dvoustavná nebo dvojitá páka? :)

Tak to si už bohužel nepamatuju. Škoda. :|
Ale třeba má někdo fotku interiéru Dvojky, "na poslední chvíli", než se v roce 2015 rekonstruovalo zab.zař..
Nkové moduly, FREMO, DCC, III-IV, http://1-160.webnode.cz
Uživatelský avatar
Franta Krása
 
Příspěvky: 45
Registrován: ned 24 bře, 2013 8:21 am
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 26 led, 2023 1:16 pm

tomkanka píše:...v Čisovicích bylo údajně dvouramenné odjezdové navěstidlo směr Mníšek ještě v roce 1960...


Pramen? A používalo se jako dvouramenné?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » čtv 26 led, 2023 4:51 pm

hank píše:... A používalo se jako dvouramenné?

To nevím, ale proč by tam pár let předtím to dvouramenné návěstidlo dávali? Pro parádu?
A pokud se nepoužívalo, nebylo nic jednoduššího než druhé rameno sundat, a bylo z něj jednoramenné. Stanic s takto "upravenými" návěstidly byla spousta, vzpomínám se třeba na Železný Brod ještě v osmdesátých letech. Stavěla se třípolohovými pákami, střední poloha "Stůj", nahoru "Volno" (Semily), a dolů "Vjezd odbočkou" (Jesenný). Mechanismus na návěstidle fungoval jako na běžných dvouramenných mechanikách, jen ten pohon spodního ramen neměl s čím hýbat.

Ale že se obsluhovalo, to si docela dobře v těch Čisovicích dovedu představit: Na "Volno" spolu s obsloužením počátečního traťového hradla do Mníšku, na "Vjezd odbočkou" bez počátečního hradla na vlečku. Takže by se dalo na vlečku jezdit "na barvu", (což později, když tam bylo jednoramenné návěstidlo nebylo možné).

PS: V Ledečku bylo dvouramenné odjezdové návěstidlo ještě v roce 2000! ;-)
Přílohy
stažený soubor.jpg
tomkanka
 
Příspěvky: 147
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 26 led, 2023 6:43 pm

Tak Ledečko bylo vždycky výjimka kvůli odbočce za tunelem... Ani dnes tam není typická situace.

Fotka z Čísovic: Hezká, ale uvěřím, až to uvidím dávat dvakrát... :mrgreen:

Edit: A výměnová návěstidla tohoto typu se taky používala nanejvýš do konce 50. let. Takže nikde není psáno, že ta fotka je z r. 1960. Třeba se někomu podaří poznat tu lokomotivu a zařadit do do času podle ní...?
Edit 2: Ta lok. vypadá jako 344.0, což zase ukazuje na 50. léta.
Naposledy upravil hank dne čtv 26 led, 2023 6:52 pm, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod jipol57 » čtv 26 led, 2023 6:51 pm

Když to tady tak probíráte. Hrušovany n/Jevišovkou. Ještě všechno mechaniky, a taky seřaďovací. Na odjezdových jsou vidět zbytky po 2. ramenách. Ale kdy je demontovali, to nevím.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 26 led, 2023 6:55 pm

Takže otázku je nutno položit jinak: Skončilo návěstění podle směrové návěstní soustavy ze dne na den přesně k datu jejího zrušení? Rychlostní soustava byla oficiálně zavedena v r. 1962. Co se dělo mezitím?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » čtv 26 led, 2023 7:59 pm

hank píše:Tak Ledečko bylo vždycky výjimka kvůli odbočce za tunelem... Ani dnes tam není typická situace.

Ano, funkci vjezdového návěstidla na odbočce plnilo odjezdové návěstidlo v Ledečku. Dnes je tam vše naprosto v pořádku - bývalá odbočka je jako St.1 v obvodu stanice, takže návěstidla od Kácova a Janovic jsou vjezdová, návěstidlo před Ledečkem je cestové; opačným směrem odjezdové z Ledečka. Jedinou zajímavostí, nikoliv však netypičností, je použití samostatné předvěsti před cesťákem) :wink:
hank píše:Fotka z Čísovic: Hezká, ale uvěřím, až to uvidím dávat dvakrát... :mrgreen:

Co mám dělat? Nevěř! :) Pusť si film Tažní ptáci z roku 1961 (k dispozici na YouTube) - je tam i záběr kdy po přejezdu přejíždí GAZ69, na začátku filmu jsou vidět ve Městečku u Křivoklátu nové Balmy. Teď mě ještě napadlo - a co když tam to druhé rameno vykašírovali filmaři, aby kvůli desetivteřinovému záběru měli na každé straně jiné návěstidlo! Ano, tak to bude! :shock:
hank píše:Edit: A výměnová návěstidla tohoto typu se taky používala nanejvýš do konce 50. let. ...

Ano, pan Zuska to říkal. A opět tomu nebudeš věřit, ale výměnová návěstidla tohoto typu jsme měli ve Vraném na výhybkách 1, 2 a 3 ještě v roce 1988! 8)
hank píše:Edit 2: Ta lok. vypadá jako 344.0, což zase ukazuje na 50. léta.

Na trati z Prahy do Čerčan a Dobříše dokladovány v provozu ještě v roce 1960. :roll:
hank píše:... Rychlostní soustava byla oficiálně zavedena v r. 1962. Co se dělo mezitím?

Volno, Výstraha, Vjezd odbočkou, Průjezd odbočkou, Pomalu (40km/h u dalšího návěstidla) + Pomalu doplněné světelným indikátorem 6 nebo 8 (kolem dalšího návěstidla s návěstí Průjezd odbočkou rychlost 60 km/h nebo 80 km/h)
Zdroj: Předpis D1 z roku 1954
tomkanka
 
Příspěvky: 147
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 26 led, 2023 9:22 pm

Odkazy na dobově platné předpisy nejsou úplně vypovídající, protože zásadní věci se měnily i v průběhu jejich platnosti. Takže předpis platil 1946-54, ale některé jeho části přestaly platit dřív. (Ono vůbec to období zavádění a pak zase rušení sovětských vzorů bylo značně chaotické...) Ale moje otázka směřovala jinam: Když to teda nebyla ani směrová ani rychlostní soustava, co to bylo?

Ledečko: Dnes je tam vše naprosto v pořádku... ...až na to původem německé véčko, o kterém se v předpisech už přes 60 let píše, že se nově nezřizuje... :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » pát 27 led, 2023 9:03 am

hank píše:... Když to teda nebyla ani směrová ani rychlostní soustava, co to bylo?

Já stále nechápu, co chceš slyšet. Proč by se to mělo jmenovat jako nějaká soustava? Stanice, kde návěštení na tomto principu ještě částečně funguje, např. Praha-Smíchov, se definují jako "stanice se závislými hlavními návěstidly bez rychlostní návěstní soustavy".
hank píše:... Ledečko: Dnes je tam vše naprosto v pořádku... ...až na to původem německé véčko, ...

To véčko tam supluje označník u toho cesťáku, a označuje místo, kam nejdál se smí ze stanice posunovat. S ohledem na místní poměry, a naprosto v souladu s předpisem - tak co je na tom podivného?
hank píše:... véčko, o kterém se v předpisech už přes 60 let píše, že se nově nezřizuje... :mrgreen:

Cituji:
hank píše:Odkazy na dobově platné předpisy nejsou úplně vypovídající, ...

V době, kdy tam bylo umístěno, se v předpisech už dávno nic takového nepsalo! 8)
tomkanka
 
Příspěvky: 147
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Charlie » čtv 30 bře, 2023 9:26 pm

Zdravím. Chtěl bych se zeptat, jak se řešila situace, když bylo potřeba světelné seřaďovací návěstidlo umístit na opačnou stranu koleje kvůli nedostatku místa? Nenašel jsem žádné vhodné upozorňovadlo a ani způsob jeho umístění? Děkuji, pokud někdo zná odpověď.
ČSD, H0, H0e, DCC LENZ LZV200 z ovládacího pultu a ještě trochu BTTB
Uživatelský avatar
Charlie
 
Příspěvky: 392
Registrován: čtv 15 led, 2009 7:24 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 30 bře, 2023 10:17 pm

Charlie píše:Zdravím. Chtěl bych se zeptat, jak se řešila situace, když bylo potřeba světelné seřaďovací návěstidlo umístit na opačnou stranu koleje kvůli nedostatku místa? Nenašel jsem žádné vhodné upozorňovadlo a ani způsob jeho umístění? Děkuji, pokud někdo zná odpověď.


To je dobrá otázka.

Platný předpis D 1 zná jenom upozorňovadla Hlavní návěstidlo je na opačné straně, Samostatná předvěst je na opačné straně a Přejezdník je na opačné straně.
Technická norma TNŽ 34 2620, která to upřesňuje, byla ve zdejší diskusi citována zde:
viewtopic.php?f=1&t=11353&start=180#p299125
Šalamounsky se tam praví, že
Na umístění takových návěstidel musí být upozorněno způsobem, který stanoví předpisy provozovatele dráhy.
Existují také indikátorové tabulky se šipkami, viz obrázek dole; jejich použití se doporučuje kombinovat s upozorňovadlem, ale to zase platí pro hlavní návěstidla (včetně těch platných pro jízdu i posun).
upozornovadlo.jpg
upozornovadlo.jpg (9.57 KiB) Zobrazeno 2131 krát


Nic víc jsem v předpisech nenašel.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků