Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod hank » pát 25 lis, 2022 6:57 pm

Určitě si vzpomínáte na tragickou železniční nehodu mezi Novými Hamry a Perninkem v červenci roku 2020. Nehodu na dirigované trati řízené podle předpisu D3 zavinil jeden ze strojvedoucích. Po nehodě se vzedmula vlna mediální i odborné kritiky vůči Správě železnic, která na ni rychle - aspoň na zdejší poměry - zareagovala; po desítkách let udržování stávajícího stavu konečně začala jednat a řešit poměry už dávno považované odborníky i zainteresovanou veřejností za neudržitelné. 86 dirigovaných traťových úseků bylo rozděleno do 4 skupin, bylo určeno, k jakým změnám na nich dojde, byl vypracován rámcový harmonogram jejich realizace na období do r. 2026 a hlavně se změny začaly realizovat.

Dirigované trati byly rozděleny takto:
1. Ponechat provoz podle D3. Takových tratí je 13 a jde většinou o úseky zcela bez dopravy, dále bez objednávky osobní dopravy a jenom s občasnou nákladní dopravou nebo jen s víkendovou či příležitostnou turistickou dopravou.
2. Převést provoz na řízení podle předpisu D1 s tím, že na trati bude vždycky jenom jeden vlak; to znamená, že veškeré dopravny budou změněny na nákladiště se zastávkou. Těchto úseků je 7 a jde o úseky s jednoduchými dopravními poměry. (Nicméně právě tyto případy vzbudily největší protesty veřejnosti i některých železničářů; jde například o úsek Rakovník - Kralovice.)
3. Zavést na trati úplné traťové zabezpečovací zařízení podle předpisu D1 a řídit provoz buďto dispečery DOZ nebo výpravčími ve stanicích. Jedná se skoro o polovinu traťových úseků, konkrétně 42. Mezi prvními takto vybavenými úseky jsou např. Březnice - Blatná - Nepomuk (a na úseku Blatná - Strakonice se v současnosti pracuje) nebo Zadní Třebaň - Liteň.
4. Pro modeláře nejzajímavější však nepochybně budou zbývající položky, tj. 24 úseků, kde se zavádí nová koncepce, v síti SŽ zatím neobvyklá. Jedná se o tzv. provoz podle předpisu D3 s traťovým souhlasem. Předpis D3 byl kvůli této novince změněn a na tratích, kde se bude takto jezdit, půjde o změny nápadné a pro poučeného laika svým způsobem i atraktivní, takže nepochybuji o tom, že kdo modeluje současnou epochu, jistě pro ně uplatnění na svém kolejišti najde. Jednou z prvních tratí, kde už mají splněno, má být Studénka - Bílovec; třeba se najde někdo místní, kdo to pro nás ostatní zdokumentuje.

O co jde? Dopravny budou osazeny krycími návěstidly ve funkci "vjezdových" i "odjezdových" návěstidel. Návěstidla budou dvousvětlová (červená - zelená), bez červenobílých pruhů na stožárech. Na vjezdech zůstanou lichoběžníkové tabulky jako hranice dopraven, a zároveň budou povinně doplněny tabulkami s křížem ve funkci "předvěstí" "odjezdových" návěstidel. Pokud někde existují krycí návěstidla chráněných přejezdů, budou nahrazena přejezdníky. Dopravny budou osazeny samovratnými výhybkami s příslušnou signalizací polohy. Jestliže některý vlak projede návěstidlo na stůj, bude aktivován tzv. generální stop. A všechno to budou obsluhovat dirigující dispečeři, kterým na pracovištích přibudou příslušné ovládací prvky pro obsluhu krycích návěstidel, pro udělování traťového souhlasu a indikaci jeho stavu.

Snad ještě stojí za zmínku, že na některých takto řízených tratích se už zároveň bude montovat i traťová část evropského zabezpečovacího zařízení ETCS úrovně L1, což se viditelně projeví umístěním balíz v kolejích. Kde to bude, to upravují vládní dokumenty, které stanovily harmonogram 1. kola zavádění ETCS do r. 2030.

Nchci zatím zabíhat do přílišných podrobností. Seznam a harmonogram SŽ najdete tady
https://www.spravazeleznic.cz/documents ... ersion=1.0,
vládní nařízení zde
https://www.ducr.cz/images/drurad/dokum ... 30LVPA.pdf
Změněný předpis D3 je v plném znění na stránkách SŽ tady
https://provoz.spravazeleznic.cz/portal ... id=1986177
A koho zajímá technická stránka věci, ať nakoukne do čtvrtletníku AŽD Reportér, který o novinkách referuje dost podrobně např. zde
https://www.azd.cz/admin-data/storage/g ... _web-n.pdf
nebo tady
https://www.azd.cz/admin-data/storage/g ... 22_web.pdf

Širší veřejnosti byl bohužel po letech tolerance opět znemožněn přístup k dokumentaci SŽ, která si znovu prosadila nesmyslné utajování kolejových plánků stanic včetně ZZ a některých dalších dat. Jestli někdo máte tu možnost, dejte sem prosím nějaké informace a případnou dokumentaci o úsecích a především dopravnách, kde už bylo TZZ podle D3 s traťovým souhlasem implementováno. Nějaké nejasnosti v tom stále mám. Například: Viděl jsem někde fotku, kde bylo "odjezdové" návěstidlo v takové dopravně třísvětlové. Na co tam je to třetí světlo? Nebo: Bude se v dopravnách návěstit povolení k posunu? Jestliže ano, tak jak?

Někdo možná řekne, že se ztrácí další část romantiky železničního prostředí. Jenže bezpečnost provozu by měla mít přednost před vším, včetně nostalgických povzdechů některých šotoušů. Modeláři nepochybně naopak získají další reálnou předlohu pro situace, kdy chtějí, "aby jim na kolejišti něco svítilo". A schválně: Kdy se někdo pokusí zavést na kolejišti funkce traťového souhlasu? Zpozornět by teď měli především moduláři...

Zatím jsem tady shrnul všechno, co se mi k datu podařilo zjistit. Budu se těšit na vaše doplnění a/nebo opravy mých nepřesností a omylů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod hank » pát 25 lis, 2022 8:42 pm

Po pořádném přečtení aktuální verze předpisu D3 ještě doplním/opravím sám sebe.

1. Krycí návěstidla mohou být i třísvětlová. "Vjezdová" mohou mít přivolávací návěst a "odjezdová" bílé světlo pro povolení posunu.
2. Podle předpisu krycí návěstidlo musí mít označovací pás. Nicméně zde
https://www.wikiwand.com/cs/Kryc%C3%AD_ ... 4%9Bstidlo
je opačná informace doložená fotografií. Tak nevím...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod look23 » sob 26 lis, 2022 1:24 pm

Řekl bych, že to opět po česku zpatláme. Nehoda u Milavče byla na zabezpečené trati s návěstidly a stejně se tam ty vlaky srazily. Důvodem je to, že vlak jede pořád bez přenosu kódu a nezačne brzdit při projetí stůj nebo nejlépe nezačne brzdit ještě před projetím stůj.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod hank » sob 26 lis, 2022 2:09 pm

Diskutujme prosím k věci, já jsem to sem nedal kvůli kritice poměrů...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod hank » ned 27 lis, 2022 7:56 am

Zatím jsem zjistil tyto už realizované instalace TZZ s traťovým souhlasem na tratích D3:
Nejdek - Potůčky státní hranice
Šluknov - Dolní Poustevna státní hranice
Studénka - Bílovec

A neměli bychom ani zapomínat na úplně první - už dost letitou - instalaci zařízení REMOTE 98 na trati Senice na Hané - Kostelec na Hané, která funguje už od r. 2005. (O tom už jsem tu někdy psal. Trať v seznamu SŽ vůbec nefiguruje, přestože předpisově vzato pořád patří mezi dirigované...) Podle posledních plánků stanic a dopraven, které mám k dispozici (vydaných k platnosti GVD 2020/21) tam zatím nebyly osazeny tabulky s křížem, ale příslušná změna předpisu D3, která je zavádí, byla vydána letos v červenci a platí od září, takže předpokládám, že k jejich instalaci buď mezitím už došlo nebo dojde v nejbližší době.

Máte prosím někdo další informace?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod tomkanka » pon 28 lis, 2022 9:44 am

Ahoj, jak mám chápat větu "Dopravny budou osazeny krycími návěstidly ve funkci "vjezdových" i "odjezdových" návěstidel"?
Vjezdová návěstidla snad nahrazují i nadále lichoběžníkové tabulky, ne?
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod hank » pon 28 lis, 2022 11:48 am

tomkanka píše:Ahoj, jak mám chápat větu "Dopravny budou osazeny krycími návěstidly ve funkci "vjezdových" i "odjezdových" návěstidel"?
Vjezdová návěstidla snad nahrazují i nadále lichoběžníkové tabulky, ne?


Ne. Význam lichoběžníkových tabulek v těchto případech - aspoň pokud tomu rozumím správně - zůstává vlastně už jenom jeden, a to vyznačení hranic dopravny. Podívej se prosím do těch odkazů v prvním postu tohoto vlákna. Podrobněji viz též třeba tady:
https://sirdo.eu/kremlik-problem-jmenem-d3/

Dřív jsem tady
viewtopic.php?f=11&t=13014&hilit=REMOTE&start=15#p283596
popsal systém REMOTE 98, který funguje na dirigované trati Senice na Hané - Kostelec na Hané už od r. 2005 velice podobně jako současné nové předpisové uspořádání, snad jenom bez tabulek s křížem na vjezdech do dopraven. Zveřejněný seznam SŽ se o tomto traťovém úseku vůbec nezmiňuje, takže jsem zvědav, jestli tam v návaznosti na nové znění předpisu D3 dojde k nějakým změnám; tipnul bych si, že přinejmenším TSK (vedle LT a krycích "vjezdových" návěstidel ve funkci předvěstí krycích "odjezdových" návěstidel) tam budou taky dosazeny.

Legitimní otázkou zůstává, proč se to vlastně pořád ještě jmenuje "zjednodušená doprava". To je ale otázka na autory předpisů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod jirie123 » pon 28 lis, 2022 12:33 pm

Obávám se, že dříve než se budou zabezpečovat tratě D3 se jich většina dočká svého zrušení.
Už kolují zprávy o zastavení provozu na tratích Suchdol nad Odrou - Nový Jičín a Studénka - Bílovec
:cry: :cry: :cry:
jirie123
 
Příspěvky: 474
Registrován: úte 23 lis, 2010 8:01 pm

Re: Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod hank » pon 28 lis, 2022 1:14 pm

jirie123 píše:Obávám se, že dříve než se budou zabezpečovat tratě D3 se jich většina dočká svého zrušení.
Už kolují zprávy o zastavení provozu na tratích Suchdol nad Odrou - Nový Jičín a Studénka - Bílovec
:cry: :cry: :cry:


Ono to vypadá, že ten seznam, kde obě figurují, si vymyslel nějaký hyperaktivní idiot z médií (v tomto případě se mi příčí nazvat ho novinářem...). Třeba zrovna do Bílovce už byl traťový souhlas nainstalován.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod tomkanka » pon 28 lis, 2022 3:41 pm

hank píše:... Podívej se prosím do těch odkazů v prvním postu tohoto vlákna. ...

No právě ať koukám, jak koukám, nikde zmínku o zřizování jakési náhrady vjezdových návěstidle nevidím. ;-)

Ono je to takhle - vždy se jedná o návěstidlo krycí, tedy že něco kryje. Budeme-li hovořit o náhradě návěstidel (není to až tak zcela správné vysvětlení) pak se jedná o dva případy:
1) Krycí návěstidlo, které se tváří jako "odjezdové" - tato návěstidla existovala na D3 i v minulosti, kdy na zhlaví byl přejezd, a rozsvěcela si ho obsluha vlaku při odjezdu, kdy zavřela přejezd (v kanceláři dopravny, PSt, pagerem, apod.) a následně se rozsvítil volnoznak. Podobně eventuelně při posunu bílá po uzavření přejezdu. Novinkou je případ, kdy toto návěstidlo kryje následující prostorový oddíl, tzn. dovoluje odjezd na trať a obsluhuje ho dirigent. Tato návěstidla by měla být třísvětelná (zelená-červená-bílá), tedy v zásadě mají být platná i pro (nezabezpečený) posun - bílou rozsvěcí taktéž dirigent.

1) Krycí návěstidlo, které se tváří jako "vjezdové". Žádnou zmínku o zřizování těchto návěstidel jsem opravdu nezaznamenal, ale pravda je, že na tebou zmiňované trati jsou. Ovšem jedná se zde o případ, kdy tato návěstidla slouží jako
kombinace náhrady přejezdníku a návěstidla samovratné výměny. Viz PND3, dopravana Třebčín:
Návěst „Výstraha“ se na krycích návěstidlech Lk, Sk rozsvítí po registraci cesty, kterou provede
dirigující dispečer jestliže:
• příslušný samovratný přestavník na daném zhlaví je v přednostní poloze a je elektricky
kontrolována koncová poloha jazyků výhybky se samovratným přestavníkem,
• je elektricky kontrolováno uzamčení a zapevnění výměnových klíčů výhybek a výkolejek
v elektromagnetických zámcích příslušného zhlaví,
• kolejové úseky v příslušné cestě jsou volné,
• u návěstidla Lk je ještě kontrolováno, že PZS v km 28,615 je v pohotovostním, bezanulačním
a bezvýlukovém stavu.
Návěst „Volno“ se na krycím návěstidle Sk nebo Lk rozsvítí, jestliže byla současně provedena
registrace cesty od krycích návěstidel SkP nebo LkD a na návěstidlech SkP nebo LkD svítí povolující
návěst „Volno“.

Vjezdové návěstidlo zde i nadále "supluje" lichoběžníková tabulka - tzn., i když např. na návěstidle LK svítí Výstraha, vjezd do dopravny probíhá jako by tam žádné krycí návěstidlo nebylo - tedy když má fíra v sešiťáku značku LT, musí před ní zastavit, atd.

Dále nesouhlasím s tvým tvrzením ohledně přivolávačky - naopak "Přivolávací návěst" je povoleno zřizovat pouze na krycích návěstidlech, která kryjí prostorový oddíl tratě D3. Tedy nikoliv na "vjezdových" jak píšeš, ale naopak na těch "odjezdových". O tom, že všechna krycí návěstidla musí splňovat ustanovení předpisu D1 - tady musí mít pruhy, jsi psal.

No, a na závěr - nevím jaký je cenový rozdíl mezi samovratem a výhybkou s elektromotorickým přestavníkem, ale nechápu, že když už se někde bude hrabat a pokládat kabel, proč už se tam rovnou neudělá dálkovina, a vymýšlí se takovéto vyfikundace.
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod hank » pon 28 lis, 2022 5:24 pm

Vezmu to od konce.
tomkanka píše:Dále nesouhlasím s tvým tvrzením ohledně přivolávačky - naopak "Přivolávací návěst" je povoleno zřizovat pouze na krycích návěstidlech, která kryjí prostorový oddíl tratě D3. Tedy nikoliv na "vjezdových" jak píšeš, ale naopak na těch "odjezdových". O tom, že všechna krycí návěstidla musí splňovat ustanovení předpisu D1 - tady musí mít pruhy, jsi psal.

Oba druhy těch krycích návěstidel "vjezdové" i "odjezdové" - mohou mít dvě světla - Č-Z - nebo tři - Č-Z-B. K čemu pak bude sloužit ta bílá na "vjezdovém" návěstidle? Na tom "odjezdovém", když bude mít bílou, půjde návěstit i povolení posunu. Nejsem si úplně jistý, že přivolávačku bude povoleno zřizovat pouze na návěstidlech kryjících prostorový oddíl. Spíš bych řekl, že bude možno, ale otázka je, čemu pak bude sloužit?
tomkanka píše:Vjezdové návěstidlo zde i nadále "supluje" lichoběžníková tabulka - tzn., i když např. na návěstidle LK svítí Výstraha, vjezd do dopravny probíhá jako by tam žádné krycí návěstidlo nebylo - tedy když má fíra v sešiťáku značku LT, musí před ní zastavit, atd.

Tohle je ovšem omyl. Jednak na tom "vjezdovém" návěstidle nepůjde návěstit Výstraha, protože bude mít jenom červenou a zelenou, a za druhé na červenou bude vlak muset zastavit vždycky, ledaže by měl výslovný souhlas dirigujícího dispečera, že nemusí... Zelená v podstatě bude pro druhý vlak u LT suplovat návěst "Přiblížit", kterou dává obsluha vlaku prvního. Fakt je, že ty situace, kdy bude potřeba použít přivolávačku, si zatím moc neumím představit.
tomkanka píše:...v zásadě mají být platná i pro (nezabezpečený) posun - bílou rozsvěcí taktéž dirigent...

No, mně už pokud jde o platné předpisy dávno ujel vlak, ale jinde (na K-reportu) jsem se nechal někým znalejším poučit, že dnes už se nezabezpečený a zabezpečený posun návěstmi nerozlišuje.

Jo a ještě jednu věc: Jak je vidět, současný stav na tom hanáckém pacifiku novému znění D3 nevyhovuje, takže dosavadní funkce tamního TZZ bych nebral jako směrodatné pro výklad fungování D3 s traťovým souhlasem. Mj. i proto se ptám, jestli tu není někdo, kdo už to viděl v činnosti. Znovu zopakuji, že zatím vím o instalacích traťového souhlasu v úsecích Nejdek - Potůčky st. hr., Šluknov - Dolní Poustevna st. hr. a Studénka - Bílovec. Možná už jsou i jinde, ale o nich zatím nevím. Proto bych rád znovu poprosil místní (nebo mobilnější než jsem já), kteří o tom něco vědí, aby o tom poreferovali.

A samozřejmě se mohu mýlit.

Edit: Proč se nezřizuje rovnou pořádná dálkovina, to taky nevím. Asi to přece jenom někdo vyhodnotil jako výhodnější, a nemusí jít jenom o ekonomiku, ale i o možnost rychlejší instalace, jednodušší organizaci a logistiku zavádění apod.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod tomkanka » pon 28 lis, 2022 6:46 pm

hank píše:Vezmu to od konce. ...

Nic ve zlém, ale znova. ;-)
To že budou nějaká "vjezdová" krycí návěstidla, tvrdíš pouze ty! Já se o nich zmiňuji jen v souvislosti s tím experimentem na trati Senice - Kostelec. Tam ta žlutá je, a jak to svítí je popsáno v PND3 z této trati, jehož citaci jsem vložil. Naopak tam nikde není bílá. V tom, že na "odjezdovém" půjde návěstit posun dovolen se shodneme. (Zabezpečený a nezabezpečený posun se návěstmi se sice nerozlišuje, ale v otázce zabezpečení se jedná o dost podstatný rozdíl.) A to že přivolávačka může být pouze na návěstidlech kryjicích prostorový oddíl, je jasně dáno předpisem D3, na který jsi sem dal odkaz! (čl. 22) A kdy může být použita? Např. na trati bude ztráta dohledu jednoho přejezdu (z vlastní zkušenosti mohu říct, že na dálkovině obsluhované Remote98 nejde zas až tak o nic neobvyklého), a ta zelená prostě nepůjde rozsvítit!
Naopak tvůj veliký omyl je, že zelená na "vjezdovém" krycím návěstidle nahrazuje návěst "Přiblížit". Na těchto tratích stále platí ustanovení předpisu D3, že "... Strojvedoucí vlaku druhého nemusí zastavit před lichoběžníkovou tabulkou, dává-li mu člen doprovodu vlaku prvního ruční návěst Souhlas k posunu tak, aby ji mohl nepochybně zpozorovat. Návěst může být nahrazena i pokynem daným přímo nebo telekomunikačním zařízením."
Nikde není ani slovo o tom, že vjezd může být dovolen krycím návěstidlem!
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod hank » pon 28 lis, 2022 7:00 pm

tomkanka: Čtu si znovu a pořádně nové znění předpisu D3.

S tou přivolávačkou máš pravdu, že může povolovat vjezd jedině do prostorového oddílu. Předpis nicméně praví: "Ohraničení prostorových oddílů musí být uvedeno v Prováděcím nařízení pro trať D3." Takže pořád zůstává otázka, k čemu má být to třetí světlo na "vjezdovém" krycím návěstidle.

A z některých diskusí na K-reportu je zřejmé, že některé - i základní pojmy - jsou diskutabilní i pro předpisáře a školaře... :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod hank » pon 28 lis, 2022 7:28 pm

tomkanka píše:Nikde není ani slovo o tom, že vjezd může být dovolen krycím návěstidlem!

Nikde ale ani není napsáno, že nemůže... Zato se výslovně píše, že funkce krycích návěstidel musí být jmenovitě uvedeny v PND3. Proč by jednou z těch funkcí nemohlo být - za splnění nějakých podmínek - povolení vjezdu do dopravny?

Co když dá dirigující dispečer strojvedoucímu vlaku druhého svolení ke vjezdu do dopravny rádiem a zároveň návěst krycího návěstidla povoluje jízdu? Je k tomu ještě potřeba ruční návěst strojvedoucího/vlakvedoucího vlaku prvního?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Aktuální změny na českých a moravských lokálkách

Příspěvekod tomkanka » pon 28 lis, 2022 8:26 pm

hank píše:... Takže pořád zůstává otázka, k čemu má být to třetí světlo na "vjezdovém" krycím návěstidle.

Je to marné, je to marné, je to marné! :-)

hank píše:Co když dá dirigující dispečer strojvedoucímu vlaku druhého svolení ke vjezdu do dopravny rádiem a zároveň návěst krycího návěstidla povoluje jízdu? Je k tomu ještě potřeba ruční návěst strojvedoucího/vlakvedoucího vlaku prvního?

Svolení k vjezdu druhého vlaku do dopravny nedává dirigent, ale obsluha prvního vlaku. ;-)
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků