Pojďme se nejdřív podívat na základní definice a realitu SŽ(DC).
Vlakotvorná stanice - železniční stanice, ve které se tvoří vlaky. Je provozně-technickým prvkem vlakotvorby. Obsahuje technická zařízení pro posunovací procesy a pro pracovníky vlakotvorby.
Seřaďovací stanice - vlakotvorná stanice, která je svým vybavením uzpůsobena pro zpracování větších výkonů, spádovištěm pro rozřaďování vlaků. Jedná se o svážný pahrbek zpravidla doplněný kolejovými brzdami a mechanizační nebo automatizační technikou. Množina seřaďovacích stanic je podmnožinou stanic vlakotvorných.
V zásadě platí, že vlakotvorná stanice je to, co je za vlakotvornou stanici označeno v platném dokumentu Prohlášení o dráze. K datu je v síti SŽ 51 vlakotvorných stanic pro základní vlakotvorbu nákladní dopravy, z toho je 28 stanic seřaďovacích. Viz následující mapka.
Další mapka z roku 2017, tj. ještě označená hlavičkou SŽDC, upřesňuje technické vybavení seřaďovacích stanic.
Na Slovensku je vlakotvorných stanic 34.
Je nutno podotknout, že v současné době probíhá u SŽ diskuse na téma optimalizace vlakotvorby, jejíž součástí je roztřídění vlakotvorných stanic podle jejich perspektivnosti. Některé byly předurčeny pro další rozvoj, některé jsou možná určeny k zániku, i když takhle natvrdo se to (zatím?) nahlas neříká.
Viz např. tuto mapku:
ČD Cargo každý rok vždy k platnosti nového GVD vydává dokument nazvaný Plán vlakotvorby a určení směrových kolejí
vlakotvorných stanic. I v něm se dají vlakotvorné stanice najít, včetně základní informace o jejich technologii.
V širším slova smyslu by se za vlakotvornou asi dala považovat kterákoli výchozí stanice vlaků, kde se vlaky seřazují a "papírově" zpracovávají. Napadá mě třeba Solnice pro vlaky z Auto Škoda nebo Jestřebí pro ucelené vlaky sklářského písku. V tomto smyslu může být vlakotvornou stanicí i relativně malá nácestná stanice se zaústěnou větší vlečkou nebo koncová stanice lokálky.
O vlakotvorbě rychlíků a osobních vlaků mně dostupné úřední dokumenty SŽ neříkají nic.
Než začneš plánovat stavbu modelu, uvědom si prosím, že i ty nejmenší seřaďovací stanice by měly mít koleje delší než 700 m (norma EU pro max. délku nákladních vlaků je 740 m, ale třeba v Maloměřicích má nejdelší směrová koej 869 m). A protože základní kolejové skupiny jsou tři, tj. vjezdová, směrová, odjezdová, mezi prvními dvěma je ještě pahrbek a navíc musíš přičíst délky zhlaví tím delších, čím je víc kolejí (i ta nejmenší seřadiště mají ve skupinách vyšší jednotky kolejí, ale výjimkou není ani přes 20 kolejí), vychází ti délka i té nejmenší seřaďovací stanice nejméně 3 km.
Ještě pořád chceš pokračovat?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.