od hank » sob 06 srp, 2022 5:37 pm
Vnější rám měly například 4spřežní maďarky typu 70 z lokomotivky MÁV, které se pohybovaly ve východní polovině republiky u MÁV, K.u.K. Heeresbahn, u lesních drah i u ČSD. Označení ČSD U 45.0 měly jen dvě, jedna byla chvíli v Ružomberku, jinak ale obě patřily do výtopny Berehovo malé nádraží. Karel Just jich nicméně napočítal cca 20, které se aspoň na chvíli mihly na čs. území, většinou v souvislosti s událostmi obou světových válek. Ke stejnému typu patřila i čiernohronská šestka aka U 46.901. Tovární typ 70 se v Budapešti vyráběl v 21 výrobních sériích od r. 1905 až do r. 1950 a stal se víceméně standardní lokomotivou vojenských, lesních i veřejných úzkorozchodných drah v celém karpatském oblouku. U MÁV měly řadu 490.
Menší 4spřežky továrního typu 85 lokomotivky MÁV (řada 492 MÁV) se dokonce na Slovensku dvě dochovaly: U 45.902 je v muzeu PLŽ v Pribylině, 903 na Vychylovce. I tato maďarka se vyráběla dlouho (1908-1928, 1949).
Vnější rám měly také budapešťské 3spřežky typu 78, u ČSD v Berehovu a Užhorodě lok. U 34.001 a 2 a U 35.301.
ČSD se nedožily tři korytnické 4spřežky továrního typu 51 lokomotivky MÁV dodané v r. 1908 do Ružomberka. V r. 1916 je zrekvírovala Heeresbahn a z nasazení na italské frontě už se domů nevrátily.
Naopak dobře známá je 3spřežní čiernohronská dvojka aka malá maďarka budapešťského továrního typu 75.
No a nesmíme zapomenout ani na 6 kolbenek továrního typu ČKD C 750/90 ze souběhu exportní série pro SSSR z roku 1948, z nichž 4 (čísla 1, 3, 5, 7 ČHŽ) vydržely na Balogu až do konce provozu v r. 1982, ale ve slovenských lesích jezdily i jinde. (Podrobnosti ponechám lepším expertům na tuto tématiku.)
Na čs. území se krátkodobě vyskytly i další úzkorozchodné stroje s vnějším rámem, zájemce odkážu na knihu Karla Justa Parní lokomotivy na úzkorozchodných tratích ČSD, VYDOL Litoměřice 2001, dále na knihu Karla Beneše Železnice na Podkarpatské Rusi (NADATUR 1995) a na monografie o jednotlivých lesních železnicích.
OT: Vnější rám měly i trojspřežky Sigl s tendrem z roku 1873 dodané do Banské Štiavnice na metrový rozchod, u ČSD řada U 35.1.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.