Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Davca » sob 16 dub, 2022 6:49 pm

Zdravím,
dá se v souvislosti s předpisy ČSD po roce 1945 určit období, kdy byla možná (přijatelná) existence stanice pouze s mechanickými vjezdovými návěstidly ? Příkladem je bývalá stanice Bolatice či ještě existující Chuchelná. V případě Chuchelné ale byla vj. návěstidla nedlouho po druhé válce odstraněna.
Děkuji za případnou odpověď.

David
Davca
 
Příspěvky: 265
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Čouda » sob 16 dub, 2022 8:11 pm

Dekuji za vycerpavajici odpoved. Radeji se zeptam, nez abych vytvoril nejaky paskvil. Me stanice budou fiktivni, zrejme dve, a v kazde z nich 2 - 3 koleje. Hodne se mi libi Loveckovice nebo Protivec. Az do toho "slapnu," tak se podelim s nacrtem kolejiste a posleze i s fotkami z jeho realizace. Prozatim neni uplne jasne, zda budu stavet kolejiste nebo to bude pojato modulovou formou. V pripade kolejiste trochu bojuji s mistem. Sice na TT disponuji slusnym prostorem 110x250cm, i tak je to ale boj o kazdy centimetr. Prioritu ma klubovy projekt, na svoje se dostanu az nekdy v zime. Ted si stradam podklady, badam, kreslim.

Diky, Mira.
TT V. epocha // H0 IV. epocha.
Uživatelský avatar
Čouda
 
Příspěvky: 222
Registrován: sob 11 říj, 2008 8:59 am
Bydliště: Trutnov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 17 dub, 2022 10:37 am

Záleží na trati. Řekl bych, že zrovna Liteňka není úplně typická.
Někde byly od začátku předepsané budovy a zařízení. Velikost stanice -třídu a tedy i
Typy budov ovlivňovala např. i velikost přilehlé obce - objem přepravy, ale též třeba umístění úřadu v obci.
Např. Blatenské lokálky měly předepsané stavby pro všechny stanice už při stavbě resp. projektu.
Tuším, že Rakovník -Bečov, určitě Rakovník -Mladotice, na tom byly podobně.
V knize Železnice na Blatensku 1899-2019 od Martina Žabky jsou např. uvedeny soupisy staveb pro jednotlivé dopravny.
Jako příklad uvedu Kotouň na trati Nepomuk- Blatná. Po trati jezdily z počátku dva páry smíšených vlaků za den. V dopravně byly pouze dvě koleje, vedlejší kolej měla na obou koncích krátké kuse koleje. Už. Délka průjezdných kolejí byla 143m.
Ve stanici byly:
Výpravní budova XLIXab/H
Skladiště 23/H
Nákladiště (Rampa) 30/H
Záchodky 19b/H
Jáma na smetí 69/2c
Studna 44/2c
Kůlna na palivo a hasičské nářadí XXVII/H

Lnáře měly navíc: Výpravní budovu 3ab/H a Kůlnu pro účele udržovací 48/H
Kasejovice, které byly na kopci měly zase vybavení pro dozbrojení lokomotiv:
lešení na uhlí XXVIII/H,
vodárna VI/H,
druhou studnu - vodárenská studna 38/H
čisticí jámu s jeřábem (vodním) 39/H


Další informace viz zmíněna kniha, případně přes SZ, nebo mail.
Další možnost je vybrat si konkrétní stanici, která odpovídá představám, najít plán a realizovat.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » ned 17 dub, 2022 12:42 pm

Davca: Stanice bez odjezdových návěstidel (nikoli dopravny D3) zná i současný předpis. Takže správně položená otázka by měla být spíš na stanice s mechanickými návěstidly. Těch jsou dnes v síti SŽ(DC) nízké desítky a pořád jich ubývá. Řekl bych, že kombinace, na kterou se ptáš, byla běžná ještě v V. epoše, tj. před rozdělením unitární dráhy. Ale na příklady z epochy V si teď nevzpomenu. Zato vím, že dlouhá léta přinejmenším do konce epochy IV byla takto osazena žst Uherské Hradiště. A v takových stanicích bylo běžné ruční stavění výhybek nezávisle na postavení návěstidel, takže na zhlavích byla rychlost snížena na 40 km/h i v přímém směru.

Edit: V dubnu 2021 byly v síti SŽ ještě nejméně 3 žst s vjezdovými mechanikami bez odjezdových návěstidel: Křinec, Sedlejov, Dačice. Z toho v Křinci byly polohy výměn nezávislé na postavení vjezdových návěstidel. Zdá se, že v odbočné žst Křinec se zastavil čas... Navíc byl na SZZ Křinec závislý hradlový přístroj jedné z posledních obsazených odboček v síti - odbočky Obora, také osazené mech. návěstidly.

Současný stav v uvedených dopravnách neznám.

Seznam všech stanic s mech. návěstidly viz tady:
http://spz.logout.cz/infrastruktura/mech/mech_2021.html
V Sedlejově byla k datu pořízení toho seznamu (14.04.2021) dlouhodobě zavedena trvalá výluka dopravní služby.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Davca » ned 17 dub, 2022 3:52 pm

hank píše:Davca: Stanice bez odjezdových návěstidel (nikoli dopravny D3) zná i současný předpis. Takže správně položená otázka by měla být spíš na stanice s mechanickými návěstidly. Těch jsou dnes v síti SŽ(DC) nízké desítky a pořád jich ubývá. ...


Děkuji za obsáhlou odpověď.
Asi všichni známe situaci kdy něco dlouho plánujeme, pak i budujeme a přesto vyvstávají další a další otázky. :? V mém případě při stavbě modulové stanice Chuchelná došlo po čase k závěru, že nástupiště (jejich délka) ve stavu z roku 1927 nebudou vyhovovat potřebám provozu po "vložení" stanice do moduliště na kdejaké hlavní trati ... https://davcca.rajce.idnes.cz/KM_Karvina/1498809389 . Kolejiště tak zůstane dle stavu z uvedeného roku 1927, ale především nástupiště budou po svém prodloužení odpovídat předpokladu, že žádná druhá světová válka nebyla, s Pruskem jsme se stále měli i máme rádi a stanice jen s vjezdovými návěstidly by tak mohla být např. v devadesátých letech minulého století průjezdná pro vlaky z Ratiboru do Opavy a naopak. 8)

David
Davca
 
Příspěvky: 265
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » stř 27 dub, 2022 4:01 am

Ahoj, mám tu jen takovou malou zajímavost
https://brnenska.drbna.cz/zpravy/spolec ... -internetu
Koukněte se na úvodní fotku. Je tam zajímavý rozbitý krátký osobní vůz, něco jako lokálkové BCi? A v pozadí je Zetka se špičatou brzdařskou budkou.
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod milan ferdián » čtv 28 dub, 2022 7:41 am

Při hledání podkladů najdu i něco zajímavého. Zdroj: kunin.cz
foto - nehoda lokomotivy "Kunewald" s druhou neznámou lokomotivou v roce 1903 na novojičínské trati
poznámka: Lokomotiva řady 310.910 Kunewald"(310.0138)//obsluhovala novou postavenou vlečku "Panská" v roce 1913//
-m-
Přílohy
Nehoda 1903  310.910(Kunewald).PNG
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Ivan » pon 02 kvě, 2022 4:24 pm

Ahoj, mám prosbu o radu a nechci kvůli malé otázce zakládat nové vlákno.

Řeším teď jaký povrch dát do uhelných skladů nebo na VNVK. Od kdy se běžně používaly betonové panely? Kolejiště chci situovat do přelomu 60/70.let, ale ne zas úplně striktně.

Nebo bylo stále běžnější mít plochu vydlazdenou? Nebo jen zpevněnou šterkem?

Děkuji za rady.
Ivan
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pon 02 kvě, 2022 5:50 pm

VNVK: Cokoli z uvedeného a ještě přidej asfalt.
Uhelné sklady: To je úplně jedno, protože pod trvale narůstající vrstvou uhelného prachu stejně původní podklad vidět nebylo.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » pon 02 kvě, 2022 8:14 pm

Ahoj, podle mé, možná nepřesné, paměti éra VNVK přišla až v 70. letech a s ní i nějaký pokus o lepší povrch. Tedy pro dané období kostky - jeli to u města, nebo štěrk zalitý asfaltem - jako že se pokusili zlepšit tu štěrkovku...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vicki » pon 02 kvě, 2022 9:08 pm

Ahoj, táta jezdil u uhelných skladů a já jako kluk s ním, co si pamatuji většina plochy celého areálu byly kostky, v místě vykládky a násypek pod vstvou mouru. Když zapršelo,vyjeté koleje v černé srágoře. Beton byl jen pod krytými skládkami a před garážemi. Stav do roku 1970 Jičín. Bohužel fotky zmizely neznámo kde.
Vicki
 
Příspěvky: 66
Registrován: čtv 14 říj, 2010 7:19 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Ivan » pon 02 kvě, 2022 9:13 pm

Hank, Vladimír, Vicki, děkuji za reakci, něco už vymyslím.

Možná něco na způsob

_20220502_231150.JPG
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Charlie » úte 27 pro, 2022 10:36 am

Chtěl bych se zeptat na používání domků pro výhybkáře. Měly nějaké vybavení? Nebo tam výhybkář jen čekal na pokyn, potom vyběhl z domečku a šel ručně postavit výhybky? Nebo jak se to vlastně využívalo? Vedly tam i drátovody? Děkuji za odpověď.
ČSD, H0, H0e, DCC LENZ LZV200 z ovládacího pultu a ještě trochu BTTB
Uživatelský avatar
Charlie
 
Příspěvky: 392
Registrován: čtv 15 led, 2009 7:24 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » úte 27 pro, 2022 1:33 pm

No, kdyby tam vedly drátovody, tak by to nejspíš nebyl výhybkářský domek, ale stavědlo, a ten, kdo by tam sloužil, by byl nejspíš signalista.

Ono používání těch pojmů taky není úplně jednoznačné. Pojem signalista sem přišel začátkem 50. let spolu s dalšími sovětskými vzory a původně se začal používat pro pracovníky obsluhující stavědla zavázaná do elektromechanického zabezpečovacího zařízení. Výhybkářský stavědlový přístroj v takových případech bývá závislý na řídícím stavědlovém přístroji umístěném v dopravní kanceláři a obsluhovaném výpravčím.

V dnešních poměrech je výhybkář každý, kdo obsluhuje výhybky, lhostejno zda ručně, místně nebo ústředně; výhybkářem proto může být i výpravčí nebo dispečer DOZ nebo pracovník dopravce, tj. vlakvedoucí, průvodčí nebo strojvedoucí. V tomto smyslu je pojem výhybkář nadřazený všem ostatním pojmům označujícím pracovníky obsluhující výhybky.

Ještě existuje pojem dozorce výhybek; tam, kde je výhybkářů víc a jejich hlídání nestíhá výpravčí, může být jeden výhybkář určen vedle vlastní obsluhy výhybek i pro dohled nad ostatními pracovníky této profese. Jako příklad mě napadá třeba větší vlakotvorná stanice; do ranku výhybkářů, které má dozorce výhybek na povel, pak mohou spadat např. i (někteří) posunovači obsluhující místně/ručně stavěné výhybky, samozřejmě jedině když mají příslušné zkoušky.

Ale jinak - ano, když se řekne výhybkář, tak mi taky nejdřív naskočí osoba se svazkem klíčů pobíhající po zhlaví. Pak je výhybkářské stanoviště jenom boudička s telefonem, stolem, židlí, lehátkem a kamny na uhlí. Když je tam navíc stavědlový přístroj a když odtamtud vedou drátovody, tak je to stavědlo a na stavědle sedí signalista. Vyrůstal jsem a rozum jsem bral v 50. a 60. letech a tehdy bylo obvyklé používat uvedené pojmy tímto způsobem.

Kdysi se dalo výhybkářské stanoviště od stavědla odlišit zvenku na první pohled: Výhybkářská stanoviště se označovala římskými číslicemi, zatímco stavědla arabskými. Pořadí počítání bylo od začátku trati ke konci. Není mi ale známo, nakolik se to dodržuje i dnes.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » čtv 29 pro, 2022 12:27 pm

hank píše:... výhybkářem proto může být i výpravčí nebo dispečer DOZ nebo pracovník dopravce, tj. vlakvedoucí, průvodčí nebo strojvedoucí. ...


To ne. Výpravčí je výpravčí, vlakvedoucí je vlakvedoucí, (atd.), a výhybkář je výhybkář. Jedná se o různé funkce, které, i když případně obsluhují výhybky, mají dané povinnosti z titulu své funkce. Výhybkář je označení pouze pro výhybkáře, dozorce výhybek nebo signalistu.

Dále bych doplnil, že k vybavení výhybkářského stanoviště ještě patřila skříňka s klíči nebo ústřední zámek (samozřejmě vyjímka potvrzuje pravidlo), a přenosná návěstidla - bílý, žlutý a červený terč.
tomkanka
 
Příspěvky: 148
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků