Červená kola parních lokomotiv ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod radeksindy » pon 25 led, 2021 7:27 pm

Pavel 152 píše: Přebarvovaly se kola na červeno během období 1939 až 1945?


Nic se nepřebarvovalo, nebyl důvod. Zbytek otázek odpadá.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod Pavel 152 » úte 26 led, 2021 12:19 pm

Já to myslel tak, že když sem přilezli Němci, tak sem přinesli i ty své standartní návyky, zkušenosti (Vždyť na červených kolech jsou lépe viditelné praskliny) Tak strohou odpověď jsem nečekal. Nic se neměnilo. Proto jsem se taky ptal zda někdo nezná nějakého pamětníka. Z odpovědi teda vyplývá, že máte pamětníka a důkazy. Tak sem s ním. A velmi bych se i divil, že Při opravách v dílnách mezi lety 45 až 51 se striktně přebarvovaly DR lokomotivy na černo. Ty vrstvy barev dolů až na kost, jen aby jsme si dokázali počeštění. Znáte od počítače pracnost nátěru litinových částí? Vše musí jít na klasický fermežový starý tmel v barvě, jinak Vám to sleze. A dnešní chemické odstraňovače nebo ponořili celý rám do louhu, pak neutralizace neboť se to částečně vleptá do tmelu, ale nerozežere jej. Pískování? A Proč to měnit vždyť i naše byly některé červené. Spíš se postupoval v komunistické linii viz ty dvouletky a pětiletky, uspěchat to v honbě za výkonem.
Pavel 152
 
Příspěvky: 419
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod radeksindy » úte 26 led, 2021 2:20 pm

Pavel152:
A velmi bych se i divil, že Při opravách v dílnách mezi lety 45 až 51 se striktně přebarvovaly DR lokomotivy na černo.


Ale proč byste se divil? Vy na to koukáte z druhé strany, protože vám přijde moc práce přetřít a změnit barvu. Natřít se musely, bez nátěru by špatně odolávaly povětrnostním vlivům. Jenomže dílny měly jen černou barvu. Jinou nekupovaly a neskladovaly, protože nebyl důvod. Dílny si samovolně koupit jinou barvu nemohly, musely by požádat ministerstvo. A pamětníci z dílen a archivní materiály jednoznačně potvrzují, že byl velký problém sehnat zelenou, červenohnědou a černou, tady základní vnější barvy pro vozy. Zavést do tohoto stavu čevenou, která nemá ani oporu v předpisech, tomu bych se divil zase já.

A druhý problém je že výše uvedené platí pouze, pokud se ČSD rozhodly lokomotivy provozovat, nákladně opravovat a nově natírat. Lokomotivy DR sice na našem území byly, ale drtivá většina se do našich dílen nedostala. Žádné velké opravy se na nich nekonaly, buď byla pojízdná nebo šla do kopřiv, většina lokomotiv DR u nás byla jen v kopřivách. V podstatě většími dílnami prošly 52, 86, 64 a pár kusů jiných řad a z výše uvedených důvodů si myslím, že k nim nikdo červenou barvu nesháněl.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod hank » úte 26 led, 2021 3:34 pm

Já bych k tomu jenom ještě dodal, že drážní výkonné jednotky si nejen nemohly nakupovat co chtěly, ale ani kde chtěly. Jednotlivé zásobárny (pozdější zásobovací závody Hospodářské ústředny železnic) měly přesně stanovený sortiment, jeho dodavatele i výkonné jednotky, kterým dodávaly.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod Zippich » úte 26 led, 2021 10:49 pm

Pavel 152 píše:Přebarvovaly se kola na červeno během období 1939 až 1945? A ihned v roce 45 šly zpět na černo?

Možná tě, kolego, zmátly některé české stroje v barvách DRB s orlem a německou řadou na boudě a s červeným pojezdem, které občas nabízejí výrobci českých předloh, aby zvýšili jejich marketingové šance na německém trhu. To se ale jedná pouze o stroje, které zůstaly, resp. byly předány zpět do výtopen v okresech s více než 50% podílem německy mluvících obyvatel. Tyto okresy byly podle Mnichovské dohody v roce 38 přičleněny k Německu a stroje tudíž přešly pod správu DRB. Ve zbytku republiky, který byl později v roce 39 obsazen německou armádou, se Hitler snažil udržet zdání samostatnosti. Byl tu český prezident, nějaký čas i původní česká vlajka, ale po celý čas protektorátu fungovala samostatná železniční správa BMB-ČMD, která byla nástupnickou organizací ČSD i s většinou jejích předpisů. Ty se sice začaly sjednocovat, ale označení vozidel, až na vlastnickou značku, zůstalo původní z dob předválečné ČSD.
Proto se lze domnívat, že po válce na většině původních vozidel BMB-ČMD zůstával dál pojezd černý a s ním i zásoby černé barvy v dílnách, o kterých psal Radek. Červeně, se od konce 40. let začaly povinně malovat až symboly, které do Česka přinesla zase jiná armáda.
Jestli si chceš hrát s mašinkami s červeným pojezdem, jako třeba já, tak si vyber motiv tratě DRG v předválečném Československu ;-)
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod Střelec » stř 27 led, 2021 5:43 pm

Takže lze v zásadě narazit na tři hlavní možnosti: 1) rám i kola černá (ČSD první republika, protektorát a poválka cca do 50.let); 2) rám i kola červená (DRG, ex DRG do první větší opravy začátkem 50. let); 3) černý rám a červená kola nebo jejich části (cca od poloviny 50. let).

Výjimku tvořily příležitostné "obchodní" nátěry, pocházející přímo od výrobce a pak tu jsou kvanta přechodů mezi výše uvedenými možnostmi v závislosti na možnostech údržby. Jako malej harant si pamatuju kola zasviněná tak, že byla při zběžném pohledu černá, ale zblízka byla někde pod tím šmírem červená barva.

Plzeňská šlechtična má (nebo aspoň před pár lety měla) kola v barvě kovu - na hladkých plochách leštěná, na hrubém povrchu kovově šedá.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod mnet33 » pát 26 úno, 2021 6:54 pm

Takže tzv. Nosné rady lokomotív, ktoré by mali mať červené kolesá:

354.1/6/7,
365.0,
387.0,
399.0,
423.0,
433.0,
456.0/1,
459.0,
464.0/1/2,
465.0,
475.0/1,
476.0/1,
486.0/1,
498.0/1,
524.13,
534.03,
555.0/1,
556.0.
(ostatné mať nemusia)

No keď si pozerám farebné fotky, napr. táto je z nosnej rady - 534.0307, tak jej kolesá mi pripadajú špinavo hnedé:

Obrázek

Taká bola prevádzková realita, po rokoch červená trochu zašla a bývala i značne špinavá... :)
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod Polabský » sob 27 úno, 2021 10:04 am

Hezký den,
jen pro doplnění.
V mnoha případech, kdy soudruzi udělali chybu se stávalo, že překvapivě nebyla červená barva :shock: .
Pak se operativně použila červenohnědá, určená na vozy :wink: .
A bylo, koza se nažrala a vlk zůstal celej :lol: .
Jako příklad může posloužit ŽOS České Velenice.
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků