nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod hank » sob 07 zář, 2019 2:49 pm

Fotky nemám, ale pamatuju to naživo... Celkem jednoduše: Asi tak 5 - 10% materiálu starého štěrkového lože bylo uhlí. Ani ne tak mezi kolejemi jako vně kolejí. Víc ne, protože chudší lidi tam chodívali paběrkovat a kusy uhlí ze štěrku vybírali.

Bohužel už máte zaštěrkováno... Kdyby ses byl zeptal předem, poradil bych ti, abyste štěrkovali směsí drceného uhlí a štěrku 1:10. Jenže teď to už pro vás je knížecí rada, tak se omlouvám, že mě nic lepšího nenapadá. :|
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3264
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod ladiznet » ned 08 zář, 2019 10:19 am

hank : díky ... tak to budu muset "dosypat" dodatečně :)
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 600
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod Střelec » pon 09 zář, 2019 4:55 pm

Nejdřív zkus práškovej pigment nanášenej opatrně štětcem (černej, nebo směs černého a rzi). Možná nebude třeba dosypávat.

Jinak co se týká ukončení provozu trati, zkoušel ses v archivu podívat do odboru dopravy KNV? Mohly by tam teoreticky bejt i křížení tratě se silnicí, přejezdy, zřizování a likvidace zastávek, nebo vlečková agenda. Vycházím z toho, na co narážim u ZKNV Plzeň, ale tady jsou od dráhy jen zlomky a většina dokumentace je silniční. Ukládací znaky jsem tady uváděl v jiným vláknu.
Střelec
 
Příspěvky: 811
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod ladiznet » ned 22 zář, 2019 5:16 am

Na sociálních sítích padl velmi zajímavý dotaz.

Jednomu návštěvníkovi se zdá, že pražce na naší trati jsou moc "nahuštěné".

A tak se ptám, jaká byla vzdálenost pražců na buštěhradské dráze? Existovala nějaká norma, tj. počet pražců na 1km nebo něco takového?
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 600
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod JanoH0e » ned 22 zář, 2019 6:11 am

Stále existuje. Počet pražcov, ich veľkosť a upevnenie sa odvíja od zaťažiteľnosti trate. Boli lokálky, kde boli "medzery" až 90 cm, boli trate s 50 cm. Keďže trať bola uhoľná, typujem, že boli "nahustené". Ale trať napr. do Kolešovic alebo Kyselky patrila medzi ľahké. Takže aj v rámci siete boli rozdiely. V dokumentácii trate by mali byť udávane počet pražcov buď na km alebo na koľajnicu alebo zaťažiteľnosť v tonách.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1154
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod hank » ned 22 zář, 2019 6:45 am

Podle dnešních norem je počet pražců na 1 km normálně rozchodné koleje 1360 - 1850 ks, záleží na únosnosti tratě, druhu kolejnic, druhu pražců, druhu upevňovadel, zatížení tratě, zda je kolej stykovaná nebo bezstyková, zda je kolej v přímé nebo v oblouku, jestli jsou pražce uprostřed předmontovaného kolejového pole nebo na jeho konci apod. Viz třeba tady: http://projekt150.ha-vel.cz/node/82. Jestli nemáš z archívu lepší informace, myslím, že neuděláš chybu, když se budeš držet té nejnižší hodnoty nebo někde blízko ní.

Ottův slovník naučný z roku 1903 udává 90 cm. :D

Jinak za přečtení stojí např. tohle:
http://www.litomysky.cz/drahy/prazcerozdel.htm

Jo, a ještě: Norma NEM 123 uvádí pro vzdálenost pražců v TT hodnotu 5 mm.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3264
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod JanoH0e » ned 22 zář, 2019 7:36 am

V 50. rokoch je udávana zaťažiteľnosť 15,5 ton. Pričom väčšina koľajníc Xa , poprípade nad 30 kg/m. To znemená, že pražce boli na husto. Spočítať sa dajú v km 30,8. :D
JanoH0e
 
Příspěvky: 1154
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník