Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod zmar » pon 13 lis, 2017 12:51 pm

Howe dostal dva patenty k mostům. Ten druhý se skutečně týká orientace šikmých výztuh. Jenomže ten pro nás není zajímavý, protože v praxi se neujal a ani není nijak převratný. Pro nás je důležitý jeho první patent, ve kterém svislé nosníky nahradil železnými táhly. Bohužel i spousta internetových populárizátorů v naoko odborných textech v tom má chaos.
zmar
 
Příspěvky: 187
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod hank » pon 13 lis, 2017 1:34 pm

zmar píše:Howe dostal dva patenty k mostům. Ten druhý se skutečně týká orientace šikmých výztuh. Jenomže ten pro nás není zajímavý, protože v praxi se neujal a ani není nijak převratný. Pro nás je důležitý jeho první patent, ve kterém svislé nosníky nahradil železnými táhly. Bohužel i spousta internetových populárizátorů v naoko odborných textech v tom má chaos.


Mně to taky dodatečně došlo, že se přeme o definici. Obojí je správně. :mrgreen: Neřekl bych, že v tom je zase až takový chaos. Toho tradičního označení příhradových nosníků v USA používají i pro čistě ocelové konstrukce. Rozlišovacím kritériem je v takovém případě právě ta orientace diagonál a způsob jejich namáhání. (Někteří Američané jsou názoru, že pro železniční mosty se lépe hodí Prattovy nosníky.) Běžně se toho třídění používá i pro jiné aplikace. (Třeba pro střešní nosníky.) Nicméně nahlédnutím do československé mostařské příručky z roku 1930 jsem si ověřil, že v Evropě se skutečně názvu Howeův nosník používalo pro označení konstrukce podle toho druhého patentu, která používá ocelových svislých tyčí pro vyvození umělého napětí. Účelem je, aby nahodilé napětí příček (tj. v našem případě při průjezdu vlaku) bylo jen v tlaku. Konce příček pak stačí jednoduše opřít.

(OT: Nechci sem opisovat ty výpočty, snad to takhle "selsky" stačí. Ti staří inženýři nenechávali nic náhodě - dokonce upozorňovali i na namáhání svislic kroucením při utahování matic, samozřejmě to měli podloženo i příslušným výpočtem. Koneckonců tehdy ještě žili lidi, kteří pamatovali průsery se Schiffkornovými nosníky způsobené všelijakou úrovní jejich stavitelů. A nemohu si odpustit porovnání s "pečlivostí" některých zdejších inženýrů dnešní doby. Tady začaly mosty znovu padat až po r. 1989...)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2249
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod zmar » pon 13 lis, 2017 1:46 pm

OK, souhlasím. Takže to zrekapituluji. Téměř všechny dřevěné příhradové železniční mosty (odhaduji aspoň 90%) používají svislá táhla podle Howeho patentu, zatímco orientace diagonál je u nich v praxi rozmanitá podle stavitelovy invence, u fotograficky doložených nebo i dodnes dochovaných mostů jsou nejčastěji křížem proti sobě.
DSC09821.jpg
zmar
 
Příspěvky: 187
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod ladiznet » ned 07 led, 2018 9:33 pm

Neměl by prosím někdo výkres remízy BEB pro dvě stání? (na fotce křímovská)

viz http://ceskedrahy.de/seite/uploads/imag ... rimov2.png
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 524
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod hank » pon 08 led, 2018 8:09 am

ladiznet píše:Neměl by prosím někdo výkres remízy BEB pro dvě stání? (na fotce křímovská)

viz http://ceskedrahy.de/seite/uploads/imag ... rimov2.png


Už jste navázali družbu s křimovským spolkem?

http://www.loko-motiv.cz/studie.htm
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2249
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod zmar » pon 08 led, 2018 9:51 am

K nedávno proběhlé diskusi o mostech Howe včera na K-Reportu přibyl odkaz na album ze stavby KBD. V něm je m.j. i snímek mostu přes Hornád u Kysaku na trati Kysak - Prešov:
http://viewer.e-pics.ethz.ch/ETHBIB.Bil ... -005-AL-FL
jestli si dobře pamatuji, tak malý nákres tohoto mostu vyšel časopise spolku rakouských inženýrů a architektů někdy v první polovině sedmdesátých let 19. stol.
zmar
 
Příspěvky: 187
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod milan ferdián » stř 10 led, 2018 9:57 am

Něco pro další studium.Přidány letecké snímky z let 1946-49 a 1963.Odkaz http://lms.cuzk.cz/lms/
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 9240
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod Polabský » pát 02 úno, 2018 3:46 pm

Vážení,
snažím se dopátrat, kde byl v období druhé sv. války nasazen a užíván "Pancéřák" Ca 4-5086.
Pokud by mi mohl někdo poradit, budu vděčný !!
Děkuji mnohokrát, Polabský
Polabský
 
Příspěvky: 462
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod MkTT » úte 06 úno, 2018 5:50 pm

Kdyby si chtěl někdo postavit úrovňové křížení tratí podle reálné předlohy.
16473233_1375888169130213_4678230247474514432_n.jpg

Více informaci zde: https://www.facebook.com/groups/2001561 ... 901221056/
MkTT
 
Příspěvky: 451
Registrován: stř 08 úno, 2012 3:46 pm
Bydliště: Praha 10

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod Polabský » stř 11 dub, 2018 9:28 pm

Hezký dobrý večer,
sháním hodnověrné informace ke čtyřem salonním vozům Y , dodaným do ČSSR v roce 1968, jako Aza 1968,
Jednalo se o vozy nahrazující starší salonní vozy, podrobnosti např. na: http://www.alanbutschek.cz/rady/rada_sr.php .
Hledám hlavně vyobrazení bočnice vozu se stříbrným plastickým státním znakem (materiál hliník).
Hledám detail, výkres pro vytvoření repliky, nejlépe však možnost fyzického otisku originálu.
Tyto znaky byly sejmuty po roce 1989 a údajně sešrotovány, minimálně jednou byl jeden nabízen na AUKRU.
Uteklo mi to :roll:
Pokud by snad někdo měl tento originál, či znal jeho držitele, rád bych si za úhradu zhotovil otisk pro vytvoření kopie technologií galvanoplastika, s případným zachováním anonymity majitele originálu.
Další otázkou je odstín vnějšího nátěru v období po dodání, i z fotografie u které bude možno odstín odvodit srovnání se známým odstínem.
Tato poptávka přímo souvisí s avizovanou letošní akcí "Prezidentský vlak" při příležitosti oslav vzniku Československa.
Děkuji Vám všem za spolupráci, Polabský.
Polabský
 
Příspěvky: 462
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků