nanášení obtisků

Práce s modely, povrchová úprava, patinování modelů, použití barev apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

nanášení obtisků

Příspěvekod Libosh » ned 01 bře, 2015 5:50 pm

Ahoj, mám problém s obtisky, tak mi třeba poradíte. Některé obtisky mi svítí i po přelakování matným lakem. Měl jsem několik odůvodnění proč se tak děje (stáří, dlouhá prodleva mezi nanesením obtisku a přelakováním- cca rok, připadně pouze daný výrobce), ale nic z toho se nepotvrdilo. Některé obtisky se mi dokonce při stříkání laku podařilo odfouknout (to bylo asi špatným nanesením obtisku i když nechápu jak se to mohlo stát, používám i vodičky od agamy a po nanesení se zdálo vše v pořádku). Bohužel, teď jsem dostavěl Kbkks od sdv, nastřikal barvy- lesklej lak- nanesl obtisky- matnej lak a stejně mi některé opět prosvitaji. I po cca 3. vrstvě matnyho laku. Co dělám špatně?

Děkuji Libor
Libosh
 
Příspěvky: 39
Registrován: pon 16 lis, 2009 5:34 pm
Bydliště: Olomouc

Re: nanášení obtisků

Příspěvekod MirekTT » ned 01 bře, 2015 6:12 pm

Není standardní nanášet obtisk a lakovat až za rok, ale nemusí to nutně vadit. Také není obtisk jako obtisk. S některýni se pracuje líp, jiné jsou příšerné.
Zkus Houmrovu metodu: http://houmrovyvlaky.bluehost.cz/Galeri ... g00121.htm
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2208
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: nanášení obtisků

Příspěvekod Radek Strnad » ned 01 bře, 2015 8:55 pm

No třeba já to dělám tak, že po nástřiku barvami fouknu lesklý lak, pak obtisky s vodičkami(adhesol, pak tensol), pak znovu lesklý lak pro sjednocení povrchu a pak teprve matný(spíš používám polomatný). Možná je chyba v tom, že si na obtisk dal hned matný, aniž bys to nejdřív sjednotil.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 878
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: nanášení obtisků

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pon 02 bře, 2015 7:49 am

Lesklý lak pod dekály pomůže, i když taky ne vždycky... U některých výrobců dekálů je problém s vrstvou laku která je natištěná pod a nad motivem obtisku. Při tisku používají někdy takový lak, který je tvrdý jak šutr a nehne s tím absolutně nic. Jediná možnost jak to přichytit, je "přilepit" ve vodě rozpuštěným herkulesem - takový dekál se pozná právě podle toho, že dekál odfoukneš nebo sundáš rukou i když už je delší dobu zaschlý. Dělají to zejména obtisky Hi Decal, dekály Techmod, staré MPD... Pokud jde o mašinky, tak problém může být u modelů aut (SDV), tam svého času byly dekály od MPD a u TT stavebnic /LPH? či jak se ta firma co dělala M152 jmenovala/ kde také byly dekály MPD. Milan Pechů měl svého času problém s přechodem na "nové" EU laky. U Parostroje, Hektora a dekálů od Jacka jsem se s tím zatím ještě nesetkal.

S těmi laky a barvami bývá problém i u slovutných výrobců dekálů - Cartograf - což si užívám když dělám pro Eduardy jejich prezentační modely, to by bylo ale na dlouhé povídání :D

Zpátky k dotazu - takže rada zní:

1) dekály dávat zásadně jen na hladký povrch (stačí vyleštit)
2) používám na dekály jen universálně HYPERSOL - chce ho to nastříkat pistolí přes nanesený dekál a nikdy neštětcovat. Štětec použiju jen v případě že vzniknou bubliny - ty propíchnu a lehce přes ně nechám stéci malou kapku hypersolu ze štětce. Hypersol funguje spolehlivě na 90% dekálů (vyjímka - dekály viz výše, plus ruské Autenthic a Begemot. Ty rusácké se zkrabatí a už se nenarovnají - dělají to i s Gunze vodičkami, jiné dekálovací vodičky jsem zatím ještě na ty rusáky nezkoušel).
3) Pokud se dekál zkrabatí a nesrovná, je nutný vzít leštící pastu a superjemný leštící šmirgl (MIRKA na leštění aut) a zkrabatělý dekál vyleštit, poškozené "díry" v dekálu následně dokreslím barvou
4) dekál bude VŽDY vystupovat z povrchu - je to sice tenká, ale přeci jen vrstva na povrchu modelu - takže chceš-li aby dekál měl "neviditelný" obrys, musíš tu vrstvu laku odbrousit viz bod 3. Nyní už firma HGW nabízí dobrou věc - dekály bez laku - pomocí přenosky dáš na model jen barevný motiv bez laku a přenosku sundáš. Je to něco jako propisot ale na bázi obtisků. Krásná věc, leč zatím jen jako popisky na éra a nýtové řady.
5) Zatím nejlepší výsledky co se týče laku a zažehlení do povrchu - dekály Jirán, těsně za tím Eduard z jejich vlastní obrnické tiskárny, Propagteam, pak Parostroj, následně dlouhá pauza a pak ty ostatní :D ...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2619
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: nanášení obtisků

Příspěvekod Libosh » pon 02 bře, 2015 5:53 pm

ano, to odfouknutí obtisku se mi právě stalo na Raj od LPH....a na Pao od Hektora

ale co se týče toho "stříbření", tak se jedná jak u obtisků od lph (ty co se neodfoukly), hektora a stejně tak i sdv. Na jiné diskuzi mi bylo řečeno, že to taky může být nekvalitním přilnutím k povrchu, že tam vlastně zustal vzduch. Tak čím se stal můj problém už teoreticky vím, budu si na to dávat pozor. Ale jak to teď napravit? Mám to totiž na vícero vozech a vyhazovat je určitě skrz to nehodlám, ale na parádě jim to taky nepřidá. Schovat pod patinu? To by možná šlo, ale byla by to dost výrazná patina, skrz na skrz rez, špína, atd. Bylo by to přehnané. Sundat ty nepovedené obtisky a pořídit nové? Je vůbec možné nějak odstranit již zalakovany obtisky? A pokud ano, tak potom je otázka, zda mi hektor a sdv budou ochotni prodat samostatně jen obtisky, bez stavebnice vozu.
Libosh
 
Příspěvky: 39
Registrován: pon 16 lis, 2009 5:34 pm
Bydliště: Olomouc

Re: nanášení obtisků

Příspěvekod rawen » pon 02 bře, 2015 6:56 pm

Možná hloupý nápad (a nevím, zda technicky realizovatelný), ale nepomohlo by místo nad obtiskem jemně přebrousit, aby zmatovatělo?
Samozřejmě nejdřív vyzkoušet mimo model nějakou zubní pastu nebo podobnou látku s mikrogranulema.

Radek
TT moduly Olomouc
TT moduly Olomouc - diskuze
zahradní 30mm železnice od REGNERa
rawen
 
Příspěvky: 1322
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: nanášení obtisků

Příspěvekod Libosh » pon 02 bře, 2015 7:03 pm

Jestli Rady myslíš jako to tím dostat pryč, tak možná jo...nebo spíš rovnou použít smirek, třeba 600 a pak ještě jemnější..1000- 2000. Ještě počkám s čím přijdou jiní.
Libosh
 
Příspěvky: 39
Registrován: pon 16 lis, 2009 5:34 pm
Bydliště: Olomouc

Re: nanášení obtisků

Příspěvekod rawen » pon 02 bře, 2015 8:04 pm

Ne dostat pryč, ale zmatovat lesklost. Jak jsem psal, nevím, jak by to fungovalo, znám tuhle technologii z práce s formami na laminování modelů lodí...

Radek
TT moduly Olomouc
TT moduly Olomouc - diskuze
zahradní 30mm železnice od REGNERa
rawen
 
Příspěvky: 1322
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: nanášení obtisků

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 03 bře, 2015 9:14 am

to stříbření je z 90% skutečně díky kapičkám vzduchu co zůstaly pod dekálem, z 10ti procent to pak může být chyba laku - ale to bys to musel mít na všech dekálech. Zkus pokud jsi to ještě nelakoval, dekál napíchat špičkou skalpelu a pak nanést štětcem Hypersol (pokud je dekál suchý, tak mu už hypersol nevadí, jestliže ovšem teda po něm nebudeš tím štětcem vyloženě x-krát šmrdlat...). Většinou to pomůže. Jinak jediná šance odbrousit a dát dekál nový.

Trochu může pomoci místo hypersolu přelakování celého modelu matným lakem a pak nástřik lesklým, trochu to zmizí ale ne zcela Jak už jsem psal jinde - pokud nemáš povrch hladký ale krupičku, tak dekál dělá problémy...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2619
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: nanášení obtisků

Příspěvekod mnitka » úte 03 bře, 2015 2:00 pm

Nedávno jsem stejný problém vyřešil zde doporučovaným povrchovým narušením obtisku a následnou dodatečnou aplikací hypersolu. K zlosti bylo to, že defekty s projevily až po prvním nastřiku matnou barvou (patina) . Napadlo mě zda by nebylo dobře dávat pod obtisk tensol???
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1142
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: nanášení obtisků

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 03 bře, 2015 4:36 pm

mnitka píše:Nedávno jsem stejný problém vyřešil zde doporučovaným povrchovým narušením obtisku a následnou dodatečnou aplikací hypersolu. K zlosti bylo to, že defekty s projevily až po prvním nastřiku matnou barvou (patina) . Napadlo mě zda by nebylo dobře dávat pod obtisk tensol???


Tensol je jen méně agresivní Hypersol...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2619
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: nanášení obtisků

Příspěvekod MirekTT » úte 03 bře, 2015 5:02 pm

Na mém originálním balení vodiček agama je vysloveně napsáno, že Tensol lze použít i pod obtisky místo Adhezolu.

Není to moc dávno, co jsem s tím dělal. Obtisky jsem pokládal na Adhesol. Po zavadnutí jsem dal Tensol. Po něm se mi jakoby odpařila nosná vrstvička obtisků a barva zůstala. Jenže jsem se toho dotknul a nápisy se setřely. Takže po tensolu nedotýkat, hned lakovat.

Informace jsou poplatné také dle typu obtisků. Za mě zatím pouze Jiran. Jiné zkoušené nemám ověřen původ. První se odfoukly a existují coby popsaná průsvitná destička dodnes v sáčku. Druhé se zas při snímání z nosného papíru rovnou rolovaly pod jeho okraj a při snaze narovnat je se rozpadly. První špatné byly na bílém papíře, druhé špatné byly na světlounce modrém. I Jiran používá světlounce modrý, ale ty jeho obtisky problémy nedělají žádné, pokud jsou nanášeny na správně připravený podklad a jsou mechanicky i chemicky odolné bez nutnosti používání pomocných vodiček.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2208
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: nanášení obtisků

Příspěvekod Libosh » stř 04 bře, 2015 7:21 pm

Originální balení vodiček už dávno nemám a navíc, kupoval jsem jen takové to balení po těch třech "zkumavkách", buh vi zda tam bylo něco napsane. JInak je právě potíž v tom, že veškeré dekály už jsou zalakovany. Jak jsem tak pochopil, tak se odstraňují odbroušením. Z plastových částí vozů z toho strach nemám, ale co se týče leptanych částí, tam se trochu bojím. Je něco na co si dávat pozor? Možná je to hloupej dotaz, ale raději se zeptám a udělám ze sebe osla, než abych zmrvil několik hodin práce ještě víc než do teď.
Libosh
 
Příspěvky: 39
Registrován: pon 16 lis, 2009 5:34 pm
Bydliště: Olomouc



Zpět na Modelářské techniky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník