Stránka 12 z 24

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: sob 30 lis, 2013 9:04 pm
od Pavel-HP
Takový malý pokus o patinu parní lokomotivy co už dojezdila.

http://moduly.vlakytt.cz/index.php?opti ... Itemid=100

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: stř 04 pro, 2013 8:47 pm
od Tomas_C.
Tu páru bych zaparkoval někam do kopřiv....a nechal zarůst drobným porostem...stejně jak ji požírá rez...


Nenáročnou provozní patinu bych viděl nějak takto....

Obrázek

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: stř 04 pro, 2013 9:04 pm
od Pavel-HP
... ale ta je právě určená do kopřiv, Roudnického depa ...

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: pát 06 čer, 2014 11:00 am
od marwin
Ahoj,
taky pridam svuj pokus o patinu. Jedna se o model kryteho vozu Gr 20 Kassel od Lenze v nulce.
Postupoval jsem takto:
1) Napustil jsem spary umbrou prirodni hodne naredenou.
2) Vytvoril jsem odreniny. Barvou vallejo ocel jsem natrel skrabance na kovove casti (madla, tahla, haky).
3) Striknul jsem strechu vallejo barvou mix sede, cerne a 71029 (Mnitkovo oblibene:)).
4) Striknul jsem pojezd a spodni cast skrine barvou 71029.
5) Zaprasil jsem vuz pigmenty. Cerna na cela pod strechu (ocouzene z parniho provozu) a sediva kolem dveri a nasypaciho otvoru.
6) Chybi jeste striknout matnym lakem s filtrem (71029), abych to trosku barevne sladil.
Co na to rikate? Mam jeste neco pridat a nebo na dalsich vozech se necoho vyvarovat?
Marek
Obrázek

Obrázek

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: pát 06 čer, 2014 11:27 am
od mlha
Marwe,místo odstínu ocel bych použil asi rez,holé železo zrezne skoro hned.Jinak paráda

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: pát 06 čer, 2014 7:14 pm
od mnitka
Pěkný den,
dovolím si s mlhou nesouhlasit. rez na madlech rozhodně ne... V dřívějších dobách se s vozy manipulovalo mnohem víc než dnes, ruka posunovače tedy stírala kov častěji nedovolila rzi vzniknout.

Davide, zkus si pohrát se dřevem na stupačkách a plošině viz první obrázek. Tyto vozy jistě měly dřevěné stupačky. Také mi chybí rez pružnic a brzdových špalků stejně tak mastná špína v okolí šroubovky, na rozsochách, trubkách a talířích nárazníků. Jinak dobrá práce a to nejen tato :wink:
A ještě jedna drobnost, mnohy ke sjednocení povrchu modelu postačí jen matný lak. Doporučuji tedy prve model stříknout jen lakem a po uschnutí teprve rozhodnout jestli je třeba modelještě nějak "tónovat špínou" - ono se to rádo přežene.

Martin

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: pát 06 čer, 2014 8:32 pm
od Petr Zatrepalek
Sjednocovat povrch je kravina. Právě naopak - kombinace mat, pololesk, lesk dělá divy - a odpovídá to i reálu... Jinak neuraž se, ale ten vagon mi přijde tak nějak, ehm - i na prvotinu - nedodělaný... Po ochozu se chodí, určitě nebude čistě černý u vagonu co má mít znázorněný provozní opotřebení. Ten prašný flek na boku kastle mi přijde jako zamaskování daktylky... Navíc je to model vagonu v "nulce" takže tam je potřeba se na patině rozhodně víc vyřádit než v menších měřítkách.

Takže - wash kaselskou hnědou, spáry a kouty napustit mixem payn šedá/van dyck hnědá. Fading tm kadmiem, raw umbrou a neapol žlutí přes jednotlivá prkna. Chipping zábradlí, madel a event. střechy - kamuflážní hnědá a oily steel. Střecha - tam stečeniny pomocí dvou stíraných filtrů van dyck hnědé a následně payn. šedou. Nakonec lehký drybrush neapol žlutí. Podvozek - preshading kamuflážní hnědou, následně lokální wash payn šedou popř. černou, drybrush neapol žlutou. Lehký přestřik prachem (buff tamiya), dotáhnout pigmentama rez světlá a tmavá MIg, prach brzdových zdrží Mig a světlý prach agama. Nárazníky, ložiska - stopy po mazivu Mig. Bereš-li model hodně často do ruky, tak ještě JEN na exponovaných místech - "starý" vagon - přestřik kastle matným lakem Gunze (otěruvzorný). Udržovaný vagon - polomatem. Jinak žádný laky, max pigment fixer. Rozhodně používat stříkací pistoli, nic nedělat sprejem - ty to jen sprasí (téměř žádná možnost ovlivnit tlouštku a kvalitu nástřiku)

V Ho a menším měřítku stačí na to patinování kroků samozřejmě méně, ale patina rozhodně není záležitost jen na tři-čtyři večery, nebo pouhý nafoukání koutů modelů tmavou barvu pomocí pistole, jak se někteří snaží prosazovat... Naopak, takový "levně předdělaný" model je o hodně horší později dotáhnout...

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: sob 07 čer, 2014 8:56 pm
od marwin
Ahoj, dekuji za prispevky.
mnitka píše:Davide, zkus si pohrát se dřevem na stupačkách a plošině viz první obrázek. Tyto vozy jistě měly dřevěné stupačky. Také mi chybí rez pružnic a brzdových špalků stejně tak mastná špína v okolí šroubovky, na rozsochách, trubkách a talířích nárazníků. Jinak dobrá práce a to nejen tato :wink:
A ještě jedna drobnost, mnohy ke sjednocení povrchu modelu postačí jen matný lak. Doporučuji tedy prve model stříknout jen lakem a po uschnutí teprve rozhodnout jestli je třeba modelještě nějak "tónovat špínou" - ono se to rádo přežene.
Martin

Stupacky na vozech mas moc pekne (a nejen ty), jakym postupem si docilil takto vysisovaneho dreva?
Predpokladam, ze na rez pruznic a brzdovych spalku mam pouzit pigmenty a na mastnotu olejovou barvu.

Petr Zatrepalek píše:Sjednocovat povrch je kravina. Právě naopak - kombinace mat, pololesk, lesk dělá divy - a odpovídá to i reálu... Jinak neuraž se, ale ten vagon mi přijde tak nějak, ehm - i na prvotinu - nedodělaný... Po ochozu se chodí, určitě nebude čistě černý u vagonu co má mít znázorněný provozní opotřebení. Ten prašný flek na boku kastle mi přijde jako zamaskování daktylky... Navíc je to model vagonu v "nulce" takže tam je potřeba se na patině rozhodně víc vyřádit než v menších měřítkách.

Ano je to prvotina, takze jsem sem dal obrazky vozu jeste pred zalakovanim, abych ho mohl pripadne upravit/vylepsit. Ten ochoz a stupacky jeste napatinuji, dodam jeste hadice a taky musim natrit prestavovac brzdy, na ten jsem zapomnel. Ten sedy pigment na fotkach hodne vylezl, ve skutecnosti neni tak vyrazny. Jestli jsem spravne pochopil, tak se ti na tom prasnem fleku nelibi jeho kulaty tvar. Asi by mel mit spis tvar nepravidelneho trojuhelnik, ktery se smerem dolu zuzuje?


Diky za uvedene postupy, jeste se zeptam na par nejasnosti.
Petr Zatrepalek píše:Střecha - tam stečeniny pomocí dvou stíraných filtrů van dyck hnědé a následně payn. šedou.

Nepovedlo se mi vygooglit, jak se delaji stirane filtry.
Petr Zatrepalek píše:Lehký přestřik prachem (buff tamiya)

Pod timto nevim co si mam predstavit.
Petr Zatrepalek píše:Nárazníky, ložiska - stopy po mazivu Mig.

Mohl by si uvest nazev, podle ktereho bych to mohl najit?
Petr Zatrepalek píše:Bereš-li model hodně často do ruky, tak ještě JEN na exponovaných místech - "starý" vagon - přestřik kastle matným lakem Gunze (otěruvzorný). Udržovaný vagon - polomatem. Jinak žádný laky, max pigment fixer. Rozhodně používat stříkací pistoli, nic nedělat sprejem - ty to jen sprasí (téměř žádná možnost ovlivnit tlouštku a kvalitu nástřiku)

S modely se chystam jezdit, takze lak je nutny. Mas nejake zkusenosti s laky od Valleja?

Marek

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: sob 07 čer, 2014 9:21 pm
od KaRei
Petr Zatrepalek píše:(fotografie)

Nějak si nemůžu pomoci, ale té patině na tvých fotkách se mi ne a ne podařit přijít na chuť. Netušm čím to, ale ta patina ve mě vyvolává spíše dojem že se jedná o starý model, než že jde o model staré lokomotivy/vozu. Jako by to byly modely, na které sedal roky prach někde na půdě a které někdo vzal do ruky když byl umazaný od motorového oleje. Nevím jestli je to tím, že jsou focené ve vitríně, zkrátka v nich vidím zašpiněný plast, než oprýskanou lokomotivu. Možná by to v "terénu" působilo jinak. Fakt nevím. Je to jen můj zvláštní subjektivní pocit. Začínám být v rozpacích, jestli ty fotky mají prezentovat tu "správnou" patinu, nebo jestli to jsou ukázky té "odfláknuté" patiny, o které jsi ve svém příspěvku psal :|

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: ned 08 čer, 2014 9:36 am
od Petr Zatrepalek
1)Vyšisování dřeva - dělám solnou metodou a chippingem, ale jen na svých ne zakázkových modelech

2)Flek na boku - problém není ani tak v tom tvaru, spíš v tom že tam vypadá násilně - co je důvodem zaprášení v tom místě? Proto jsem použil to srovnání s daktylkou

3)Stíraný filty - jedná se o modifikovanou techniku - nafiltruješ plochu, po částečném zaschnutí filtru ty plochy přešmrdláš ve směru stečenin plochým štětcem lehke zvlhčeným v ředidle.

4)Buff tamiya je odstín barvy, hodně ji naředit a lehce stříknout pistolí (zaprášit model)

5)Mig - přípravek "oil nad grease stain mixture" - nahrazuje namíchání směsi lněný olej/raw umber

6) Vallejo laky nepoužívám - před lety jsem udělal velmi špatnou zkušenost z bezbarvými akrylátovými laky (zbělání po zaschnutí, model na vyhození...) takže používám bud jen Modelmaster (syntetika) nebo Gunze c182 a c
181. Právě s gunze mám nejlepší zkušenost pokud jde o otěruvzdornost

Pro KaRela - na tý fotce mi to vždycky vyleze jinak než v reálu - problém je v tom, že když mašinu stříknu lakem (pololesk/lesk) tak bez následnýho přeleštění či přebroušení povrchu Model Vaxem tam zůstane malinkatá krupička - a ta při focení s bleskem vžycky takhle debilně vyleze, a obzvlášt na černým povrchu to pak dělá při focení dojem velkýho zaprášení. Když to tím vaxem přeleštím, naruším si i patinu pod tím. Parní mašiny stříkám lakem vždy skoro celé - nejdřív pololesk, abych zabránil odmytí tamp. popisek(obtisků) a detailů barvených vallejem při fitrech a washi. Pak po patinování znovu pololeskem, následně lokálně matem a na závěr dělám leskem do matných a polomatných míst lesklý oválný nebo hranatý fleky - na denním světle skvěle imitují nerovnosti povrchu. U díeselů stříkám pololeskem boky a čela kastle plus závěsky a je-li potřeba, matem ladím střechu či podvozek, případně s ním dělám chipping chromových části...
Bez blesku mi focení bohužel nejde - na denním světle mi nejsou vůbec na fotkách vidět třeba jemný stečeniny a podbarvení povrchu , když to dám na slunce, je to zas přejasený, s bleskem mi to zas dělá to zaprášení a uplně to potlačí to pracný stínování lesklým lakem... Uvažoval jsem o pořízení fotostanu a fotolamp co má Jakub Vilingr, ale nějak pořád utrácím za jiný "důležitější" věci... Dělám průběžně na svým sklepním kolejišti, a tam to focení bude teprve prů...r. Už v lednu mi došlo, že nasvícení kolejiště pro focení jsem uplně podcenil - v těch vitrínách mám zrcadla, takže jakékoliv přímé nasvícení mi odrazí světlo zpět do fotáku, a na stropě mám jen tři jednoduchý zářivky!

Pro srovnání fotky v lepším rozlišení tady (gutzold sergej a jiné, sic, starší věci...)
https://picasaweb.google.com/PetrZatrep ... 6213368050

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: ned 08 čer, 2014 9:51 am
od Barbucha
Focení je fakt ošemetná věc. První zkreslení dělá nasvícení. Další šok je pohled na displej foťáku, to už radši nesleduju. Pak nekalibrovaný monitor, protože pro jinou práci je zase nepoužitelný. A nakonec co si člověk subjektivně vyladí u sebe, tak někdo jinej zas vidí naprosto jinak s jiným nastavením. Takže když chci něco narychlo vyfotit, svítím na to bílým teplým světlem a následně fotku vůbec neupravuju (kromě rozměrů), jinak to zásadně vytahuje to co není potřeba vidět. Makro fotky jsou kapitola sama pro sebe :-).

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: ned 08 čer, 2014 7:27 pm
od marwin
Petr Zatrepalek píše:2)Flek na boku - problém není ani tak v tom tvaru, spíš v tom že tam vypadá násilně - co je důvodem zaprášení v tom místě? Proto jsem použil to srovnání s daktylkou

V techto mistech maji zavrene vozy nakladaci klapky. Takze ta svetla mista jsou zbytky od nakladani substratu.

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: pon 09 čer, 2014 7:07 pm
od mnitka
Stupacky na vozech mas moc pekne (a nejen ty), jakym postupem si docilil takto vysisovaneho dreva?
Predpokladam, ze na rez pruznic a brzdovych spalku mam pouzit pigmenty a na mastnotu olejovou barvu.


Stupačky na ROCO voze jsou nejdřiv poškrábaný nožem, pak jsou natřený barvou starého dřevva, následovalo napuštění tmavou olejovkou a suchý štětec béžovou barvou.
Rez na brzdových špalcích je rezavým akrylem, na pružnicích je velmi zředěný rezavý akryl. Po zaschnutí stříknu celý pojezd silně zředěnou barvou drážního schmutzu.
Stopy po mazadlech dělám buď tmavou olejovkou nebo lesklým akylem jako poslední.

Na přiloženém obrázku je to zřetelnější.

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: úte 10 čer, 2014 7:26 am
od Petr Zatrepalek
marwin píše:
Petr Zatrepalek píše:2)Flek na boku - problém není ani tak v tom tvaru, spíš v tom že tam vypadá násilně - co je důvodem zaprášení v tom místě? Proto jsem použil to srovnání s daktylkou

V techto mistech maji zavrene vozy nakladaci klapky. Takze ta svetla mista jsou zbytky od nakladani substratu.


Aha, tak princip takovéto nakládky u těchto vozů mi uplně unikl... Pak to zaprášení ještě uprav, aby ten flek nevypadal tak "uměle". Spodní hranu "okna" s klapkami přelep páskou nebo si na tam jednou rukou přidrž papírek, a pigment natupuj a rozetři od té hrany směrem dolů - prostě aby to pod tou hranou bylo po celé její délce víc zaprášené než na té klapce. /doplnění - na tupování a roztírání pigmentu používám raději než štětec šminkovací srdíčkové molitánky - pigment neleze pak do spár/. Ta klapka se otevírá dovnitř? Ven? nebo jako žaluzie?

Jinak v kontextu tvého vysvětlení ohledně naložení toho vozu "moukou" se mi naopak líbí nápad s ochmatáním dveří a okolí madel zaprášenýma rukama personálu.

Dotáhni to zaprášení skříně vozu, ty stečeniny na střeše, stupačky a ochoz, rez, maziva, sem tam přidej wash do spár, možná pistolí zlehka nastříkej "stín" prachu z brzd. zdrží na střechu a brzdařskou budku (tam více). Víc už bych na tomto konkrétním vagonu nedělal.

Re: zase patina

PříspěvekNapsal: pát 20 čer, 2014 6:26 pm
od mnitka
Obrázek

Přátelé, na obrázku prezentuji svoji poslední práci. A právě obrázek odhaluje nedostatek se kterým bojuji už dlouhý čas, tím je nedostatečná přilnavost barev na disky kol. Prostě jákákoli barva i jakýkoli základ na přehladkém povrchu kol příliš nedrží, zejména obruče kol velmi trpí.

Poradí někdo z Vás jakou asi "základovku" použít?
Díky za radu.