zase patina

Práce s modely, povrchová úprava, patinování modelů, použití barev apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod cíba » čtv 21 kvě, 2009 6:40 pm

Sandy píše:
Petr Zatrepalek píše:....... Také bych na tvém místě ještě zaprášil ty spodky aby ta černá tolik neřvala v konrastu k patinovanému zbytku vagonu....

Od jisté doby sleduji stav podvozků u vozů v provozu. Pozor!. Jsou zaprášené, nikdy ne rezavé. :lol: Tedy kromě hran zdrží.

Nedá mi to a musím také reagovat. Už asi potřetí slyším názor, že podvozky vagónů nejsou rezavé. Podle mě to tak docela pravda není. Zřejmě nejsou, ale je možné, že v provozu vzniká otěrem např. dvojkolí o kolejnice jemný kovový otěr, který se pak usazuje na všem okolním a dochází ke rzi. Jak jinak si vysvětlit pohledem na tuto lokomotivu rezavé podvozky? http://www.prototypy.cz/rady/742/obr/742381a.jpg ...a všimněte si obrubníků perónu, jsou z betonu a stejně jsou "rezavé". Takže podvozky možná nereznou, to nepopírám, v konečné fázi pro patinování je ale rozhudující, že na nich prach v tmavém rezavém odstínu je, to mi na téhle fotce prostě nikdo nevymluví...každý ať si ale dělá to, co se mu líbí. :wink:
H0-DCC-III/IV
cíba
 
Příspěvky: 106
Registrován: pát 28 bře, 2008 10:50 pm
Bydliště: Pardubice

Příspěvekod JBr » čtv 21 kvě, 2009 8:13 pm

Ciba: Ono jde spis o to, ze spousta lidi zacala delat patinu tak, ze vzala rez (idealne jeste tu zarivou svetlou) a naplacala ji na cely podvozek, idealne jeste u vsech vagonu bez ohledu na jejich stari a provozni vytizeni a to jen proto, ze proste na webu videli treba neci navod jak patinovat (a ze takovych je, kde se dela rezave kralovstvi...).

Jinak jako priklad davam dve fotky, jedna je celkem cista masina a druha je brodska 429, olezly lak, hadr a vodu asi taky dlouho nevidela. Na te prvni je videt ruzny sajrajt a mastnota. Druha uz je zasla vic, ale opet se neda rict, ze by ten ram byl rezaty. Je to jen silnejsi vrstva spiny, mastnoty a podobneho svinstva, na kterou se chytaji i nejake ty reznouci kovove castecky z okoli. Ale sam o sobe ten ram rezaty neni, ta barva je spis nahnedla olejova sajrajtova (nevim jak to lip popsat :)) nez klasicka zariva rez. Rezata masina by v takovem provozu asi moc dlouho nevydrzela.

http://vlacky.brozek.org/forum/podvozek.jpg
http://vlacky.brozek.org/forum/podvozek2.jpg
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod cíba » čtv 21 kvě, 2009 8:58 pm

to JBr:
Jasně, nezbývá než souhlasit. Tu zářivou rez jsem viděl napatinovanou taky a je to jasná pitomost. Ono je to o tom, ža když si prolezete celé série fotek nějakého typu loko, najdete tam pojezdy úplně čisté, takže by si někdo mohl říct, špinit je blbost. ...na druhou stranu se ale dají najít i podvozky lokomotiv, kde se dá tmavý hnědorezavý odstín snadno identifikovat. Otázkou je, čím tedy podvozek zašpinit, aby to bylo věrohodné. Já buď používám prášek tmavé rzi od CMK (výsledek zde http://picasaweb.google.cz/rdkcbr88/Cib ... 7334987426) a nebo hodně naředěnou hnědorezavou barvou stříknu podvozky jen slabým popraškem. No nevím, jestli se Vám patina této loko líbí, prodával jsem ji však za cenu kolem 9000,- a tehdejší zákazník mi okamžitě odepsal, že investovaných peněz nelituje a že patina je perfect. Dle mě to po porovnání s fotkami skutečných strojů vypadá rozhodně přirozeněji než nechat vagóny či loko jen tak. Ale jak říkám, někomu se to líbít může, někomu ne e, to je každého volba... Pokud však někdo modeluje skutečnost a rozhodne se nechat barvu podvozků či lokomotiv bez zašpinění a ještě v lesklé barvě plastu od výrobce bez zásahu, vypadá to pořád jenom jako hračka a ne jak skutečný stroj...
H0-DCC-III/IV
cíba
 
Příspěvky: 106
Registrován: pát 28 bře, 2008 10:50 pm
Bydliště: Pardubice

Příspěvekod JBr » čtv 21 kvě, 2009 9:20 pm

Ciba: klobouk dolu, povedena patina. Vzhledem k tomu jak mnohe bangle vypadaji mi rozhodne neprijde prehnana.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pát 22 kvě, 2009 11:00 am

Záleží na úhlu pohledu - někomu se patina viz výše uvedené může líbit, někomu zas ne - je to hlavně o pocitu a možnosti srovnání s okolím. Jinak bude vypadat model na pozadí tmavého lesa, jinak zas na kolejišti s dominantními světlými loukami a polem s obilím... I na tyhle prkotiny je nutný myslet! Jinak Cibuv kocour není špatný, ale na můj vkus je moc tmavý - hlavně na bocích!

Další věci u patiny je Z ČEHO TU PATINU DĚLÁŠ! jestli za pomoci olej barev, stříkací pistolí s difůzními přechody barev, pigmenty či křídami? Každý postup chce svoje a nejde "ošulit". Pak vznikne jen paskvil! REZ určitě ano - ale střídmě! A v tom je problém - už jsem tady na foru hodněkrát psal jak je těžký nanést pigment rez lokálně na místo 1x1mm tak, aby se nezničil drahý špičatý štětec a aby ten pigment plynule přecházel do okolních barev! Když ten samý flek budeš chtít udělat olejovkou nebo syntetikou, máž to zas moc kontrastní. Takže můj vyzkoušený postup - nejdřív olej rezatá barva rozetřená do ztracena, pak pár "ťuknutím" štetcem s jemnou špičkou nanést do ještě čerstvé barvy rezatý pigment. Takto lze imitovat "lokální" zareznutí.

Když se podíváte na spoustu fotek "patinovaných" modelů mašin a vagonů, vidíte že lidi dělal strašně často tu chybu, že se snaží pigmenty aplikovat v relativně velké ploše a naráz. Nejsem příliš zastáncem tzv. španělské školy (modely dělané podle ní mi často připadaj jak omalovánky!), ale bez toho, že na patině modelu ztrávím 1-2 dny, tak výsledek stojí za nic!

Nejde jen model napatlat řídkou olejovkou, pak jí setřít a poprášit to pigmentem a myslet že mám hotovo - tak to bohužel nefunguje! Kdo byl na mém Zababovském workshopu ví o čem mluvím!

Jinak osobně reznu vagony jen na exponovaných místech - dveře, ložná plocha, místa kde se drží vlhkost a kam se často údržbář nedostane, brzové špalky a kola. PAK to práším světlým prachem nebo odstínem hlína, případně chci-li hodně zaprášit, tak to před prášením pigmenty stříknu hodně naředěnou barvou vhodného "prachového" odstínu.

Lidem co dělám patinu na vláčkách (většinou Němci :D ) nemusím vysvětlovat, že práce na takovém modelu zabere 1-3 dny a cena 1000-4000 korun za patinu je normální...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod cíba » pát 22 kvě, 2009 1:10 pm

No a to je přesně ono...Petrovi přijde kocour moc tmavý, JBr zas píše, že vzhledem ke stavu některých banglí patina přehnaná není... Každej to zkráka vidí jinak a přesně v vvv vvvvv vo tom to jeeeeeeee... :wink:
H0-DCC-III/IV
cíba
 
Příspěvky: 106
Registrován: pát 28 bře, 2008 10:50 pm
Bydliště: Pardubice

Příspěvekod kubulak » pát 22 kvě, 2009 2:56 pm

Nemluve o tom ze jedna vec je jak to vypada na fotkach, a druha jak to vypada v realu... udelat vernou fotku je docela kumst.
HO, CSD epocha IV, DCC
kubulak
 
Příspěvky: 250
Registrován: stř 28 kvě, 2008 11:02 am

Příspěvekod cíba » pát 22 kvě, 2009 3:28 pm

Jojo, to jsem Vám chtěl taky napsat. Mám obyč foťák a fotit taky neumim. Ty fotky jsou myslím o mnoho tmavší než vypadal model v reálu. Opravdu, fotky dost klamou. Já myslím , že jsem některý fotil bez blesku, aby byly vidět odstíny barev, ale je to pak celý tmavší. Při blesku to šlo zas celý do červena, tak asi tak...
H0-DCC-III/IV
cíba
 
Příspěvky: 106
Registrován: pát 28 bře, 2008 10:50 pm
Bydliště: Pardubice

Příspěvekod Martin HO » pát 22 kvě, 2009 4:29 pm

cíba píše:to JBr:
Jasně, nezbývá než souhlasit. Tu zářivou rez jsem viděl napatinovanou taky a je to jasná pitomost. Ono je to o tom, ža když si prolezete celé série fotek nějakého typu loko, najdete tam pojezdy úplně čisté, takže by si někdo mohl říct, špinit je blbost. ...na druhou stranu se ale dají najít i podvozky lokomotiv, kde se dá tmavý hnědorezavý odstín snadno identifikovat. Otázkou je, čím tedy podvozek zašpinit, aby to bylo věrohodné. Já buď používám prášek tmavé rzi od CMK (výsledek zde http://picasaweb.google.cz/rdkcbr88/Cib ... 7334987426) a nebo hodně naředěnou hnědorezavou barvou stříknu podvozky jen slabým popraškem. No nevím, jestli se Vám patina této loko líbí, prodával jsem ji však za cenu kolem 9000,- a tehdejší zákazník mi okamžitě odepsal, že investovaných peněz nelituje a že patina je perfect. Dle mě to po porovnání s fotkami skutečných strojů vypadá rozhodně přirozeněji než nechat vagóny či loko jen tak. Ale jak říkám, někomu se to líbít může, někomu ne e, to je každého volba... Pokud však někdo modeluje skutečnost a rozhodne se nechat barvu podvozků či lokomotiv bez zašpinění a ještě v lesklé barvě plastu od výrobce bez zásahu, vypadá to pořád jenom jako hračka a ne jak skutečný stroj...


Špička, klobouk dolů.
Martin HO
 

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pát 22 kvě, 2009 5:30 pm

ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Sandy » ned 24 kvě, 2009 9:09 pm

Petr Zatrepalek píše:Záleží na úhlu pohledu - někomu se patina viz výše uvedené může líbit, někomu zas ne - je to hlavně o pocitu a možnosti srovnání s okolím.......

Petře, proti gustu žádný dišputát!.
Ale moje poznámka se týkala toho, že i zkušený modelář kolikrát napatinuje rám a pojezd tak, jakoby ho právě vyhrabali v Kovošrotu. Teď jsem to zrovna viděl na burze a lidi to kupovali jak diví.
Potkávám na trati Dsku(Daa), která vypadá, že skříň se každou chvíli rozpadne a rám s pojezdem jsou tak maximálně zašpiněné ( kromě opravdu exponovaných míst - zdrže, apod.)
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pon 25 kvě, 2009 2:21 pm

Souhlas - moc rezu je blbost! Když se to někomu líbí, jeho věc... Jinak taky přemýšlím že vemu "pár" věcí na prodej na burzu, ale nějak mi to furt s burzou časově nevychází...

Teď dodělávám jednoho zakázkového a dva svoje Hektory - a mořím se s patinou střechy - na původně krémové střeše mi pořád cokoliv krom ŠEDÉHO prachu přijde jak pěst na voko, ale když podle fotek tam ten rez a tm. hnědé fleky po zašpinění fakt byly :oops:
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Ondřej » úte 26 kvě, 2009 7:51 am

A co zkusit na tu strechu s jiz napatinovanymi fleky striknout cervenohnedy filtr a pres nej jeste lehky okrovy? Nenapatinovana seda by dostala takovy ten rezavovysisovany nadech a snizil by se kontrast fleku.
Uživatelský avatar
Ondřej
 
Příspěvky: 243
Registrován: čtv 22 úno, 2007 12:48 pm
Bydliště: Roztoky - PZ

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 26 kvě, 2009 3:49 pm

To s tím okrem mne nanapadlo - dik, zkusim!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Domba » úte 26 kvě, 2009 7:12 pm

Petr Zatrepalek:všim jsem si že jste psal o španělské škole... já se přiznám jsem jejím zastáncem trochu ale jen u tanků u železnice si myslim že je to moc přehnané berte v potaz že ty tanky co bojovali ve druhé světové válce se nedostali do myčky nebo tak na to nebyl čas byly radi že se dostal občas pokud ho hned nezničili do nějaké opravny.
Za to u železnice mašinu mohla zničit jen nehoda a nebo soudruh sešrotovat;-)

cíba:hodně povedenej kocour klobouk dolu!!!
HO : ))
Uživatelský avatar
Domba
 
Příspěvky: 164
Registrován: stř 31 pro, 2008 11:12 am
Bydliště: Liberec

PředchozíDalší

Zpět na Modelářské techniky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků