Stránka 22 z 23

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: stř 01 lis, 2017 3:29 pm
od hank
greenery píše:volná inspirace


Zkus se zeptat někoho z branže, jestli by něco takového u nás zkolaudovali. Myslím si, že ne. Nicméně jsem jen mírně poučený laik, takže se koneckonců mohu mýlit. :roll:

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: stř 01 lis, 2017 3:42 pm
od greenery
..... no jasně, že nezkolaudovali. "... to máte :? razítko ŽP, hasiči, ZPF, hygiena, hluk, báňský úřad, úřad územního plánování, lesní správa, správa dopravní cesty..... atd, atd, atd, atd, atd.
Nevím jak v minulosti......... ale i unás byla v provozu řada anachronismů, z pohledu dnešní byrokracie už neproveditelných.
(notabene jsem dočetl zprávu, že vyřízení stavebního povolení v Česku trvá 247 dní - to je 165 místo ze 185 sledovaných zemí).

Ta trať v Řecku je v provozu a pochybuju, že je nebezpečné si do toho vlaku sednout.

ad model: jde o modul úzkorozchodné tratě a hlavní "motivací" je dramatická skalní krajina za účelem vyzkoušení postupů. A aby ježdění bylo pestré.....

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: stř 01 lis, 2017 4:12 pm
od hank
Ještě: I pro laika je poučné, jak probíhaly předelektrizační úpravy na trati Brno - Blansko. Např tunelová roura tunelu č. 1 byla prodloužena, takže portál je předsunutý asi 10 m před nadloží. Podobně je přesunutý portál nového tunelu č. 8/2, takže se do něj taky vjíždí hnusnou betonovou rourou. Tunely č. 5 a 6 byly místo nákladného zvyšování profilu s nejistým výsledkem raději zrušeny úplně a nahrazeny zářezy, přičemž na tvaru a vzhledu obou zářezů se lze názorně poučit o způsobech sanace skalních svahů. Aspoň o pár metrů je kvůli padání kamenů předsunuta i většina dalších portálů, včetně dochovaných originálních portálů z let 1843 - 49. A že to byl problém, o tom svědčí skutečnost, že přinejmenším dvakrát - v roce 1866 v tunelu č. 10 a v roce 1968 v tunelu č. 4 - došlo k závalům, které zcela přerušily provoz.

Ještě větší potíže - závaly tekoucích jílů a písků - dělal původní třebovický tunel, takže byl v r. 1866 opuštěn a traťová kolej byla veden jinudy. Do starého tunelu se sice vrátila 2. kolej v roce 1932, ale i jeho rekonstrukce byla neskutečné martyrium, takže při koridorizaci v r. 2005 byl opuštěn znovu, a to definitivně - byl zavezen zeminou a popílkem.

A o tom, že závaly tunelů zdaleka nejsou historií z počátků železnic, svědčí výstavba březenského tunelu (zával 2003) nebo nového jablunkovského tunelu (silně medializovaný zával 2009).

Tunel zkrátka není jen nějaká díra do země. :mrgreen:

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: stř 01 lis, 2017 4:25 pm
od hank
greenery píše:..... no jasně, že nezkolaudovali. "... to máte :? razítko ŽP, hasiči, ZPF, hygiena, hluk, báňský úřad, úřad územního plánování, lesní správa, správa dopravní cesty..... atd, atd, atd, atd, atd.
Nevím jak v minulosti......... ale i unás byla v provozu řada anachronismů, z pohledu dnešní byrokracie už neproveditelných.
(notabene jsem dočetl zprávu, že vyřízení stavebního povolení v Česku trvá 247 dní - to je 165 místo ze 185 sledovaných zemí).

Ta trať v Řecku je v provozu a pochybuju, že je nebezpečné si do toho vlaku sednout.

ad model: jde o modul úzkorozchodné tratě a hlavní "motivací" je dramatická skalní krajina za účelem vyzkoušení postupů. A aby ježdění bylo pestré.....


Připomínáš mi kolegu, který sem před časem chodil pod nickem Max. Jeho hlavní činností zde bylo hledání a publikování nejdivočejších provozních výjimek, kterými se snažil dokazovat, že cokoli si kdo na kolejišti vymyslí, není hovadina, protože aspoň jednou to bylo někde realizováno ve skutečném železničním provozu. :lol: Navíc sem vždycky dal - čímž většinu ostatních včetně mě neskutečně vytáčel :evil: - nedatovaný anonymní výřez z nějakého prastarého plánu, aby nevyšlo najevo, že to je z ciziny (kde mohou být předpisy jiné) nebo že ta výjimka byla po nějakém tragickém průseru odstraněna.

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: stř 01 lis, 2017 4:55 pm
od greenery
Ahoj Hanku,
...... ale já se nechci dohadovat, ani nikoho přesvědčovat, že je to dobře. Dělám to pro radost a proč, už jsem popsal.
Máš samozřejmě pravdu, sám jsem stavař a je mi jasné, že na normálněrozchodné trati, i té nejzapadlejší, je to nesmysl.

Ty příklady jen ukazují, že podobné myší díry existovaly a existují, když už se pochyby objevily. Neřešil jsem, jestli u nás nebo jinde. Asi nejbližší příklad je z Rumunska https://www.dusekarpat.cz/foto/rumunsko ... unel-v.jpg . Model žádné ambice nemá, prostě se mi to líbí a chtěl jsem to vyzkoušet v modelu.

Jestli se to bude na modulišti jednou používat a bude to součástí layoutu veřejné dráhy nevím. Nebude to záležet jen na mě. Ale pro moduliště lesní železnice je to určitě použitelné a na doma 100%.

Pokud budeš trvat na přenesení všech provozních a stavebních předpisů do modelu, pak 99,99% kolejišť s (výjimkou modulů) jsou nesmyslné hračky, už jen kvůli poloměrům oblouků a trasování tratí.

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: stř 01 lis, 2017 5:04 pm
od greenery
.... a co teprve druhá strana modulu............ to raději nechtěj vidět :twisted:

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: stř 22 lis, 2017 3:10 pm
od greenery
Teren je hotový a první krůčky při zelenění.
Přitom jsem objevil pěknou práci http://www.rmweb.co.uk/community/index. ... ?p=1738700

b.jpg

e.jpg

f.jpg

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: stř 22 lis, 2017 6:50 pm
od greenery
Ještě pár obrázků. Jsem zvědav, jak to bude vypadat zelené.
Celé je to jen ze styroduru bez použití sádry nebo tmelu. Tedy velmi lehké, v případě nespokojenosti se nepovedený kus může vyříznout a dosochat znovu. Jsem s Mnitkovou metodou spokojený.
"Tmel" tvoří jen zásyp suchou drcenou opukou různých frakcí na závěr prosypaných opukovým prachem, vše prolévané po vytvarování štětci a poklepem za sucha řídkým lepidlem za pomoci kapátka. Drcení probíhalo na zahradě za pomoci kladívka, a pak sítky. Dá se vyzískat i ultrajemný prach. Tím se dají dotvarovat různé jemnosti, za využití "gravitace", po jemném poklepání. Nemusí se šetřit, opuky je kolem zdarma dost, dokonce nepravidelně probarvené od šedobílé, tmavě šedé až po okrově žíhanou. Zásyp z opuky velmi dobře přijímá řídké lepidlo a na sucho dotvarovaný povrch po zalití prakticky nezmění tvar. Mám vyzkoušené i velmi silné vrstvy bez praskání a změn tvaru. Na obrázcích je to ještě mokré, tmavé. Na finální úpravy se mi nejlépe osvědčila různě ředěná akrylátová barva Nerchau matt - břidlice. Úžasný odstín, po zaschnutí všechno sjednotí a hlavně je to tovární odstín, takže je záruka, že další díl bude barevně odpovídat. Opět - opukový prach barvu velmi dobře přijímá.
Přesvědčivě se mi styrodurovou metodou daří ale jen vrstevnaté horniny. Další na řadě budou pokusy se sádrou a kombinace obou metod.

zarez.jpg

zelen.jpg

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: sob 25 lis, 2017 8:23 pm
od martin-tt
Ahoj, mně to připadá velice věrohodné a reálné. Těším se na fotky až přidáš vegetaci.

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: čtv 08 srp, 2019 12:03 pm
od simon-cz
Zdravím pánové, mám na Vás prosbičku, chystám se na odlívání sádrových skal z forem Noch, jaký požíváte separátor?
Děkuji.

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: čtv 08 srp, 2019 12:07 pm
od MirekTT
Měl jsem formy woodland scenic, separátor jsem nepoužil žádný. Prostě to skus. Stačilo formu po použití vymýt. Akorát tu gumu zevnitř nepoškrábej, tam by se to mohlo chytat.

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: čtv 08 srp, 2019 12:38 pm
od simon-cz
Ok, vyzkouším, snad to půjde vyklopit.

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: čtv 08 srp, 2019 12:41 pm
od simon-cz
MirekTT píše:Měl jsem formy woodland scenic, separátor jsem nepoužil žádný. Prostě to skus. Stačilo formu po použití vymýt. Akorát tu gumu zevnitř nepoškrábej, tam by se to mohlo chytat.


... a formu před vylitím sádrou jsi nejspíš nejdříve namočll ?

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: čtv 08 srp, 2019 12:50 pm
od MirekTT
Není nutno, guma je nesmáčivá. Lij řidší sádru a do zákoutí ji vprav hladkou dřevěnou tyčkou, ať nedělá bubliny. Maximálně formu před prvním použitím můžeš odmastit jarovou vodou a opláchnout.
Nepovedené i zdařilé odlitky asi stejně budeš lámat, abys rozbil opakující se motiv. Odlitky jsem mezi sebou také sádroval a spoje ladil dlátem a nožem. Chce to zkoušet. Za chvíli tu to půjde. Je to snadná práce.

Re: skály a kopce

PříspěvekNapsal: čtv 08 srp, 2019 12:56 pm
od prcek
Ja to pred lety delal jeste do plasteliny, a jedine, co byl problem u te ridke sadry, ze mi v ni sem tam zustala bublinka - male nevadi, pomahalo pouzit ridkou sadru a trochu ji pomahat stetcem a nenalit to tam na jeden velky hrc, ale na nekolikrat.