skály a kopce

Práce s modely, povrchová úprava, patinování modelů, použití barev apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: skály a kopce

Příspěvekod greenery » pát 10 úno, 2017 10:32 am

No, nebo Chuck Norris.
Já to ohýbal až zavlhlé aby mi to nevyteklo, no a to už se mi udělaly trhlinky, které jsem zapatlal čerstvou sádrou.
Některé kusy vydržely, ale většinou se mi porušil reliéf kamení na lící.
Už jsem si říkal, že se na to vy... a udělám to z rovných segmentů.
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: skály a kopce

Příspěvekod hank » pát 10 úno, 2017 10:44 am

TomBart píše:...pak se nějaké zásady, normy, doporučení a stavební pravidla můžou strčit zase hezky do knihovny.


Stávající stav se v zájmu úspor obvykle v rozporu s normami a pravidly udržuje, dokud nedojde k nějakému průseru, pak se po nalezení viníků obvykle k těm normám a pravidlům přece jen musí přihlédnout.

Ale jo, na zvážení každého soudruha modeláře pak zůstává, jestli soudruh modeluje skutečnost (někdy v rozporu s pravidly, normami a předpisy) nebo stav těm normám odpovídající. Koneckonců málokdo přesně kopíruje do modelu předlohu. Vždycky je to nějaké více či méně věrné přiblížení a vposledku záleží na tom, čemu říkám "umělecký dojem", tj. jestli model vyvolá pocit reálné situace. Vím, že se tady na fóru občas vyskytují hledači výjimek, kteří jsou skoro pro každou nepředpisovou vymyšlenost na modelu schopni jako předlohu ex post najít a vítězoslavně tady prezentovat nejmíň jednu situaci na skutečné dráze, která normám odporuje - většinou to bývají historické pozůstatky dnes už nepřijatelných výjimek, nota bene často z norem, které platily a s nimiž byly ty výjimky v rozporu už tenkrát . Nicméně těch výjimek ubývá a rozhodně nejsou typické.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: skály a kopce

Příspěvekod Petr S. » pát 10 úno, 2017 11:58 am

Víš , Hanku , já jsem chtěl postavit v modulovce úsek trati od turnovského portálu Sychrovského tunelu + žst. Sychrov + most + traťový úsek ( proporcionálně zkrácený ) až do zast. Sedlejovice , právě kvůli těmto zvláštnostem . Nakonec z toho sešlo , protože ty převozní podmínky by byly nad moje síly .
O to nejde , ale na cca čtyřech kilometrech trati jsou dva mosty přes trať a 5 propustků , některé s obloukovými opěrnými zdmi , opěrné zdi a opěrné pilíře v traťovém úseku , hluboké krátké zářezy , stavebně dvoukolejný tunel s jednou kolejí a bez klenby , trať se prodírá terénními nerovnostmi + - 20 metrů . Je tam taková malá encyklopedie stavby tratí v rakousko-uhersku . Dá se říct , že je to čtyřkilometrové dioráma stavebního umění . I sychrovský most je něco výjimečného . Ani ne to , že je dvoupatrový , ale že má obdélníkové pilíře a kuželové klenby . Nevím o nějakém podobném . Právě ta koncentrace různých stavebních technologií mne lákala .
Pořád si myslím , že to nejsou vyjímky . Stačí si pročíst knihy od Zdeňka Šindlauera a číst i mezi řádky . Podobných míst je v Čechách stále dost , na tratích bývalé SNDVB fakt hodně .
Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: skály a kopce

Příspěvekod Miloš_P » pát 10 úno, 2017 12:13 pm

Petr S. píše:Ještě pár slov a dvě fotky k portálu ve skále .
Mezi Sychrovem a Hodkovicemi n. Mohelkou , poblíž zast. Sedlejovice je krátký tunel ražený v pískovci . Klenba není v celé délce tunelu a místy je vyzděna na tvrdo pálenými cihlami . Portál od Sychrova je obezděný kvádry pískovce získaného při lámání předchozího zářezu , jen místy je nějaká rula . Portál od Hodkovic ( Sedlejovic) má přiznanou jen klenbu ze stejného materiálu . Pískovcová stěna není nijak zpevněná a na jaře je znatelná linie odroleného ( odmrzlého ) pískovce před portálem .
Fotky z 15. dubna 2005
100_0639.JPG
100_0632.JPG

Zdarec , Petr S.

Tak jsem se zeptal strýčka Googla na fotky tunelů na posázavském pacifiku a předsunutý portál je akorát u rekonstruovaných davelských tunelů. Tím nezpochybňuji normy, jak by to mělo být, ale realita je jiná. Vždycky, když jsem si někde přečetl, že něco na železnici neexistuje nebo je modelářský nesmysl, tak jsem to většinou pak někde viděl v reálu :shock: .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: skály a kopce

Příspěvekod hank » pát 10 úno, 2017 2:00 pm

Petr S., Miloš_P: Já přece netvrdím, že oba nemáte pravdu.

Pardubicko-liberecká dráha se stavěla ještě předtím, než se normy a zvyklosti "lege artis" zcela ustálily. (Do tohoto období patřil např. i téměř panický strach projektantů prvních tratí ze sklonů větších než 1:60 apod. A třeba stavba trati údolím Kamenice ze Žel. Brodu do Tanvaldu byla samotnými staviteli považována za těžší než horské úseky přes Semmering, který se pár let předtím stal nejen vzorem pro další horské trati, ale i měřítkem odvahy projektantů a obtížnosti výstavby.)

Něco podobného platí i pro trať z Brna do České Třebové, kde se tunely a na ně navazující prvky spodní stavby uváděly do stavu odpovídajícího dnešním požadavkům až v rámci předelektrizačních úprav. Jeden tunel byl přitom zrušen, jeden nově postaven, a teprve až při těch úpravách byly řádně zpevněny svahy a skalní stěny. Celé to trvalo 25 let a stálo nehorázné peníze, což je zřejmě hlavní důvod, proč se takové úpravy dělají jen až když není zbytí a jen tam, kde se to tzv. vyplatí, přičemž měřítkem toho "vyplácení" nejspíš kupodivu nejsou provozní rizika nebo dokonce reálná nebezpečí pro železničáře a cestující, ale poměr náklady/výnosy hodnocený zřejmě podle hustoty provozu. (Takhle natvrdo to samozřejmě nahlas nikdo neřekne.)

Nebo třeba úsek Zábřeh - Česká Třebová; tam byl kritický úsek se špatně zabezpečeným Třebovickým tunelem opuštěn dokonce hned dvakrát - poprvé v letech 1865 - 1930, podruhé definitivně při koridorizaci. Takže - mám-li se vrátit k těm skalám - existují traťové úseky s minimálním provozem (např. na staroměstské lokálce nebo na Moravské pohraniční dráze, ať mluvím o příkladech ze svého kraje), kde sice najdeme úseky podobné těm z vašich modelů, ale skály na trať tam padají opakovaně, opakovaně tam z toho důvodu dochází k nehodám a přesto se s tím nic moc nedělá. A řádné sanace se zatím dělaly většinou jen na koridorech.

Rozepsal jsem se tak proto, abyste pochopili, proč se mi ježí chlupy, když takový úsek vidím třeba i jen na modelu. Byl jsem kdysi v Hanušovicích svědkem toho, když se po takové nehodě - střetu s uvolněným skalním blokem - vrátil ze staroměstské lokálky poškozený šukafón s patřičně vyděšeným strojvedoucím. V úseku Nová Hradečná - Libina strojvedoucí osmsettřicetjedničky uviděl balvany ze skály na trati až na poslední chvíli, takže do nich najel traťovou rychlostí. Naštěstí se tam (ani leckde jinde v podobných případech) nikomu nic nestalo. Zatím. Až se stane, budou najednou všichni chytří. Ale až potom. A najednou si pak všichni vzpomenou na ty normy.

Dodatek: Teď koukám na internetu, že před dvěma lety na jilemnické lokálce při úplně stejné nehodě bylo 9 zraněných, strojvedoucího museli z motoráku vyřezat a do špitálu ho vezl vrtulník. Jestli je tu někdo odtamtud, třeba nám napíše, co bylo příčinou a jestli se s tím něco udělalo...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: skály a kopce

Příspěvekod Petr S. » pát 10 úno, 2017 3:42 pm

Ještě k Sychrovskému tunelu . Nevím proč , ale razil se z obou stran a ještě navíc šachtou ( na rozhraní obcí Radimovice a Kamení ) z prostředka . Po dokončení tunelu byla šachta zasypaná . Nicméně se do zásypu stahovala spodní voda a tak byl vybetonovaný odvodňovací žlab na sychrovskou stranu a voda byla svedena do Mohelky . Za těch více než 130 let pokryly usazeniny jímku alabastrově bílým potahem . A pro nás byla zkouška odvahy dojít do jímky pro vodu . Vlak od Liberce nepředstavoval nebezpečí , osobák od Turnova také ne , ale náklad od Turnova a navíc s postrkem končil jednou hnědými trenýrkami . :lol: To se psal rok 1967 .
Přílohy
100_0707.JPG
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: skály a kopce

Příspěvekod TomBart » pát 10 úno, 2017 6:21 pm

Viděl jsem dost německých modulů (kdy je obecně známo, že němci musí mít vše přesně nalinkované jako z učebnice) abych mohl říct, že moduly krásné, ale přesně podle pravítka. Takové fádní, bez kouzla. Samozřejmě ne všechny. A musím říct, že jsem nad míru spokojen s tím, že moje předloha jsou české "zanedbané", "zarostlé" tratě a v rozporu se všemi normami :D , které mají své kouzlo a troufám si říct, že český modelář dokáže tuto předlohu vnímat a ztvárnit do modelu. A to mě na těch modulech baví asi nejvíc. A proto u mne bojuje stavba kolejiště proti stavbě modulů.....

Petr S. píše:Ještě k Sychrovskému tunelu . .


Petře, jen tak pro zajímavost, je třeba někde k nahlédnutí plán převedení tratě do modulů. Nějaké plány, nákresy, náčrty a pod. To mě hodně zajímá.
TomBart
 
Příspěvky: 496
Registrován: čtv 21 pro, 2006 10:14 am
Bydliště: Chrudim

Re: skály a kopce

Příspěvekod dfrolek » ned 19 úno, 2017 8:58 pm

Ahoj.
Tady je můj pokus se styrodurem. Zkoušel jsem nahradit skály z toaletního papíru. Žel, stále nedokončeno..

http://dfrolek.rajce.idnes.cz/Frohlichburg_TT/
Uživatelský avatar
dfrolek
 
Příspěvky: 148
Registrován: pon 30 srp, 2010 6:58 am

Re: skály a kopce

Příspěvekod amirinda » stř 14 čer, 2017 7:16 am

trocha inspirace třeba tvorby skal od kolegů rybičkářů :wink:
https://rybicky.net/clanky/1647-3d-poza ... rvy-tekryl
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: skály a kopce

Příspěvekod milostt » stř 14 čer, 2017 11:30 am

I já jsem se po čase dostal k pokračování tvorbě skal, zde nová část. Odlitky s formy, použité barvy Valejo, a vegetace v 90% Model Scene
Přílohy
skl2.jpg
skl1.jpg
TT moje hobby http://www.mancicke-vlaky.wz.cz/
milostt
 
Příspěvky: 876
Registrován: úte 29 črc, 2008 4:01 pm
Bydliště: Kolín

Re: skály a kopce

Příspěvekod amirinda » stř 14 čer, 2017 1:10 pm

jj, koukal jsem na fcb, super. Ty formy jsi někde kupoval?
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: skály a kopce

Příspěvekod greenery » pon 25 zář, 2017 2:27 pm

milostt:
máš ty skály pěkné......

Já se konečně dokopal a zkouším skály ze styroduru podle Martina Krejčího. Jsem z toho docela nadšený, je to lehké, v případě chyby opravitelné a v případě nasr....snadno zahoditelné :-). Na rozdíl od sádry.
Dobře se touto metodou modelují vrstevnaté horniny.
Po pár pokusech nastalo praktické použití na podchozím modulu úzkokolejky - modul má bočnice nahoru, motivem je tedy skalnatý zářez a když už to "nešlo" prokutat, udělal se krátký tunel. Jen vydlabaný v hornině, něco jako na bývalé lesní dráze Kalkalpen. Nejsem si sice jistý, jestli u tohoto "druhu" horniny by se to bez obezdívky nesesypalo, ale o to teď nejde.
Momentálně hledám míru prosypání sypkou "horninou", aby to vypadalo pokud možno přirozeně. Zářez je pracovně polozasypaný právě důsledkem pokusů... :-) . Měly by tam být ještě odvodňovací rýhy a nějaké opěry, bloky skal zatím nejsou vlepené. Na prosypání se mi nejlíp osvědčila kladivem roztlučená světlá polabská břidlice. Po prolití lepidlem sice ztmavne, po vyschnutí má skoro původní světlou šedohnědou barvu. Dá se prosypávat a prolévat i v docela silných vrstvách, takže dobře vyplní a dotvaruje co je potřeba. Takže potřeba tmelů nebo sádry se dá dost eliminovat. Nevím, jestli to místy není prosypané příliš........... uvidím.
Našel jsem vhodný tovární odstín matných akrylových barev, které se k té břidlici hodí - aby skály měly alespoň jakous takous barevnou jednotu - Nerchau odstín bambus yellow ,odstín břidlice, a odstín tmavá hnědá. Nejhorší je, když si člověk po čase nemůže vzpomenout, jak ten odstín vlastně namíchal. Šedé tóny jsou z tónovaného latexu - tady je naopak variabilita vítaná. Barvy jsou do sebe vpíjené. Vodou ve spreji blok po vyschnutí předchozí vrstvy nastříkám a hodně zředěné barvy do toho pak zapouštím.
Zatím to vypadá jak ve skalistých horách, ale po kompletaci, dobarvení a ozelenění se míra "zaskalnění" utlumí. Alespoň doufám.


1.JPG

2.JPG

3.jpg
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: skály a kopce

Příspěvekod greenery » pon 25 zář, 2017 2:30 pm

... .... no je to takové dramatické... bude to potřeba zklidnit, určitě omezit ty velké kusy drtě, ......no uvidím, co s tím dál.

4.JPG

5.JPG
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: skály a kopce

Příspěvekod milostt » pon 25 zář, 2017 5:13 pm

Vypadá to dost zajímavě a láka mě to taky vyzkoušet
TT moje hobby http://www.mancicke-vlaky.wz.cz/
milostt
 
Příspěvky: 876
Registrován: úte 29 črc, 2008 4:01 pm
Bydliště: Kolín

Re: skály a kopce

Příspěvekod veteran » stř 04 říj, 2017 10:29 am

Ahoj
Kluci mate to hezke.
Ja jsem si koupil na přani vnuka,stavebnici hradu Falkenstein.Vnuk ma momentalně rytiřske a ,,mečovaci,,obdobi.Proto na kolejišti musime mit hrad.
No a hrad musi byt na skale.Vyhrabal jsem starou odlevaci formu asi od Nocha už nevim,koupil jsem klasickou štukaterskou sadru a začal jsem odlivat skaly.Po ruznu do formy do alobalu a taky patlat na podklad z polystyrenu a monažní pěny.
01-F.jpg

Hrad ma podklad z plastu.K vuli sjednoceni , plast - sadra ,jsem poklad nastřikal plničem.
02-F.jpg

Plničem jsem nastřikal i sadru z kterou jsem udělal i ostatni skaly.Duvod ,jako stavař mam přistup kruznym sadram.Takže jsem odlitky lepil na sadru šlehanou sadrokartonařskou,mezery mezi odlitky jsem zamazal sadrou Knauf-Uniflot.Perfekně se s těma sadrama pracuje.Ale!Zjisil jsem že na tyto sadry špatně se aplikujou barvy.Samozřejmě jako modelař napřed pracuji a pak hledam informace.To znamena co jsem ušetřil na sadrach,to jsem utratil na plniči.
03-Fa.jpg

No a nastal den ,,D,,barveni .Na jinem kuse kolejiště jsem vyskoušel barveni ala Mnitka.Pomoci těch spreju je to rychla prace.
veteran
 
Příspěvky: 198
Registrován: pon 17 pro, 2012 7:24 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelářské techniky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků