Stránka 4 z 4

Re: Odstranení původního nátěru

PříspěvekNapsal: úte 31 pro, 2019 1:31 pm
od cipisekmp
Ahoj kolegove. Chtel jsem se zeptat, zda-li ma nekdo zkusenost se sundanim barvy z rajek BRAMOS. Zkousel jsem technicky lih ani prd a to same s louhem. Vi nekdo co stim? Cipisekmp.

Re: Odstranení původního nátěru

PříspěvekNapsal: úte 31 pro, 2019 3:47 pm
od hummus
zatím jsem používal jen Purisol od Agamy a vždy starý natěr odstranil. V poslední době jsem ho ale nemohl sehnat tak jsem koupil Modelsan od Draco (podle mě je to samé, jen pod jiným názvem a výrobcem) a taky nebyl problém. Odstraňoval jsem nátěr z vozů Piko, Roco a Fleischmann. Z vozů Bramos jsem zatím nátěr neodstraňoval.

Re: Odstranení původního nátěru

PříspěvekNapsal: čtv 02 led, 2020 8:10 am
od Sandy
Já jsem myslel, že to tady visí a ono ne....
K odstranění barev lze s úspěchem využít octan etylnatý ředěný lihem (stačí i obyčejný) v poměru 1 : 5.
Zatím jsem s tím odtranil každou barvu i ze starších vozů, kterým již narostly fousy... :roll:

Pozor: poměr 1 : 5 je pro většinu materiálů hraniční. Při vyšší koncentraci dochází k naleptání skříně. Při práci je třeba se vystříhat všech plastových pomůcek a pracovat se sklem nebo kovem.
Já odbarvuji v plechovém "srnčím hřbetu", který jsem zkonfiskoval manželce.
Připravím si roztok, odstrojím model (pozor: průhledné zasklení zbělá při jakémkoliv styku s octanem!!!!), který vložím do "srnčího hřbetu" a zaliji roztokem. Podle druhu se barva buď rozpuští nebo odlupuje v cárech. ˇPovrch modelu "šmrdlám" plochým štětcem (opět bezplastovým) až dosáhnu kýženého výsledku.
Po hrubém odbarvení opláchnu v lihu a podle potřeby doladím v roztoku octanu etylnatého. Následuje oplach lihem, vyprání v jarové vodě a konečný oplach destilovanou vodou. U každého modelu používám jako první základ na plasty.

Použitý roztok octanu se dá částečně zrecyklovat filtrací přes tkaninu nebo řídký filtrační papír.

Zásady práce:
1./ vliv roztoku na materiál modelu je třeba vyzkoušet
2./ pracovat nejlépe v otevřeném prostoru a používat ochranné pomůcky
3./ roztok je hořlavina!!!!!
4./ roztok uchovávat ve skleněné lahvi

Modely se dají, samozřejmě, stříkat i přes původní barvy, ale někdy pak vylézají původní barevné přechody.

Re: Odstranení původního nátěru

PříspěvekNapsal: čtv 02 led, 2020 9:31 am
od radeksindy
A jak dopadnou díly vlepené do skříně sekundovým lepidlem ?

Re: Odstranení původního nátěru

PříspěvekNapsal: čtv 02 led, 2020 9:45 am
od Sandy
radeksindy píše:A jak dopadnou díly vlepené do skříně sekundovým lepidlem ?

Teď jsi mě zaskočil....
Šátrám v hlavě, jestli jsem nějaký takový model odlakovával.
Asi když budou lepeny přímo na skříň, tak vydrží. Když budou lepeny třeba na základovku, tak půjdou i s ní.

Re: Odstranení původního nátěru

PříspěvekNapsal: čtv 02 led, 2020 11:00 am
od radeksindy
V tomto případě jde o skříň parní lokomotivy a některá armatura na kotli je zalepená na plastových přýchytek vlepených do vrtaných otvorů. Jinak předpoklkádám, že na odbarvení zinkalového odlitku rámu by to fungovalo také.

Re: Odstranení původního nátěru

PříspěvekNapsal: ned 05 led, 2020 12:22 pm
od zderem
Vážení modeláři. Potřebuji nastříkat vrchní část střechy kyklopa MTB, kde jsem předělával zábradlí a ventilátory. Tyto díly jsem základovkou nastříkal. Díry po původním zábradlí jsem tmelil přípravkem plasto od revelu. Mám použít nejdříve základovku před finálním nástřikem střechy modrou? Bohužel s aplikací barvy na modely jsem úplný zelenáč.