Stránka 2 z 3

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 20 říj, 2015 11:32 am
od belgarat
romino píše:Asi prilejem vodu do ohna, no mne sa to paci. Viem si predstavit na vrchu paku so zavazickom a madlom ako na skutocnej zeleznici. Ci uz to bude tahat manualne, alebo ako sa so servom pohybovat ma je uz jeho vec.


Ehm, no zaklad potizi toho "reseni" je v tom, ze mechanicky odpor toho motorku je takovy, ze po nekolika [desitkach] takovych zatahani budto vymenis ty plastovy ozubeny kolecka, nebo cele servo. A nebo se musi pouzit servo s poradnou prevodovkou kterou nevyzubis, ale to zas myslim neni za 100Kc. To uz radsi namontovat na tahlo poradnou spojku a zavazi jak v samohybech :)

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 20 říj, 2015 11:57 am
od HonzaM
belgarat píše:
romino píše:Asi prilejem vodu do ohna, no mne sa to paci. Viem si predstavit na vrchu paku so zavazickom a madlom ako na skutocnej zeleznici. Ci uz to bude tahat manualne, alebo ako sa so servom pohybovat ma je uz jeho vec.


Ehm, no zaklad potizi toho "reseni" je v tom, ze mechanicky odpor toho motorku je takovy, ze po nekolika [desitkach] takovych zatahani budto vymenis ty plastovy ozubeny kolecka, nebo cele servo. A nebo se musi pouzit servo s poradnou prevodovkou kterou nevyzubis, ale to zas myslim neni za 100Kc. To uz radsi namontovat na tahlo poradnou spojku a zavazi jak v samohybech :)

Není náhodou ani naší hloupostí, že na klubových modulech nepoužíváme nic jiného než želvy. Je samozřejmě věcí každého modeláře, zda dá přednost levnějšímu řešení se servy. Předností želv je vysoká spolehlivost a velice nízký proudový odběr, nevýhodou vyšší cena a větší rozměry. Serva jsou konstruována pro jiné účely a jiné zatížení, želvy jsou vyvinuty speciálně pro železniční modeláře.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 20 říj, 2015 12:00 pm
od vvitty
romino píše:Asi prilejem vodu do ohna, no mne sa to paci. Viem si predstavit na vrchu paku so zavazickom a madlom ako na skutocnej zeleznici. Ci uz to bude tahat manualne, alebo ako sa so servom pohybovat ma je uz jeho vec. Sam som uz parkrat servom potocil a obcas aj drsnejsie a zatial mi ziadne neodislo. Netvrdim ale, ze sa to nemoze stat a tomu servu to naozaj nevadi.
Na margo dokazovania poruchovosti serva: tu nejde len o nefunkcne servo. Je tu aj dekoder k nemu, centrala, TCO pult s prepinacmi az po zdroj. Pri takto postavenom rieseni staci aby fungoval mikrospinac na napajanie srdcovky a stanica je stale plne funkcna.
Za mna teda palec hore ci uz vymyslel koleso, alebo nie.


Mozna by to chtelo i zalozni koleje, ne?

PS: Vsechna jmenovana elektronika je "jen" bezna spotrebni hracka. A prece nevidim ze by kazdodenne nekde vykolejovaly modely kvuli tomu ze neco z toho odejde.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 20 říj, 2015 7:44 pm
od romino
Takže odpovede ako som očakával. Škoda, že autor už zmazal svoj príspevok. Bolo by dobré, aby si ho poniektorí ešte raz prečítali dôkladnejšie a nepísali o paškviloch a "bláboly, podložené neschopností udělat jednoduchou konstrukci" (používa rovnakú konštrukciu ako prezentuješ na webe a vyjadruješ sa o nej ako "Velmi jednoduchý a spolehlivý princip". Rozdiel je v tom, že má výšku podložia cca 40mm, čo mu už asi spôsobuje dané problémy).

Tému začal o núdzovom riešení na modulovej stanici = nie o pravidelnom používaní a už vôbec nie na koľajisku niekde doma! Ten kto sa stretnutia modulovky zúčastnil vie, že pokiaľ stanica neni zjazdná pre poruchu (elektrickú, mechanicku...) a je zaradená na hlavnej trati znamená automaticky brzdenie premávky v celom layoute a v najhoršom prípade aj zastavenie pokiaľ sa porucha neopraví. Je jedno akým typom prestavníkov a elektroniky je osadená. Ak je ju možné ovládať núdzovo do prestávky kedy sa dá opraviť, tak je to len jej plus. Krásny prípad som zažil pred mesiacom na stretnutí TT v Bernolákove. Layout nájdete na railnet.sk, v stanici Nove Mesto (je to tá na pravej strane) mi na prvej výhybke odišlo tiahlo pod jazykmi. Nie v mieste kde je otvor na strunu, alebo jazyky, ale zlomilo sa presne pod patou kolaje. Prečo? Netusíme dodnes, či chyba materiálu, alebo iný defekt. Výsledok = každé druhé prestavenie zbehlo tiahlo do otvoru pre strunu prestavníka a zablokovalo výhybku. Možbosti dve (postaviť na prejazd ako navrhuje Ferda sa proste nedá vždy): buď núdzovo s dvoma pinzetami šaškovať do obedu (bolo to našťastie o jedenastej), alebo stanicu odstaviť čo v danom prípade znamená nechať 30 ľudí postávať pokiaľ to vymením. Toto je vaše riešenie páni? Ja som volil prvé riešenie. Preto každý, kto na modulovke hľadá možnosti ako predísť odstaveniu stanice aj za cenu riešenia ako navrhol pcipov má môj obdiv. Príspevok čo napísal vvitty preto musím ohodnotiť ako úplne scestný a neznalý modulovky (ak vôbec tušil na čo odpovedal, keďže v čase keď ho napísal boli pôvodné prípevky už zmazané).

K možným problémom s mechanikou serva. Samozrejme, že servo nebolo konštruované na takúto prevádzku. No na druhej strane prevody sú stavané aby urdžali servo aj pod zaťažením, kedy je motor stále v zábere a to sú neporovnateľne väčšie sily. Skôr by som sa obával o elektroniku. Písal som o to, že som skúšal takto otáčať servom. Išlo o lacné servo z Hobby Kingu za cca 2Eura (http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html) a vydržalo 2,5 hodinový napínavý film. Proste som nemal čo do ruky, tak som sa bavil prvým čo som našiel. Dodnes je servo namontované na stanici a absolvovalo pár stretnutí. Kto neverí, nech tam beží..... každý si môže vyskúšať sám. Ináč ide naozaj o veľmi dobré servá za rozumnú cenu. Na druhej strane opakujem, netvrdím, že mu to nevadí. Možno na ďalšom stretnutí odíde ono.

AD HonzaM: nechápem tvoj príspevok o želvách v tejto diskusii. Dajú sa snáď ovládať núdzovo ináč ako servá? Teda, že ju nasilu proti prevodom presunieš? Asi nie. To či je lepšie používať jedno riešenie, alebo iné to tu hádam nebudeme riešiť. Na to sú iné témy. Mimochodom servá sa tiež používajú v rôznych kluboch, dokonca aj v Zábabove.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 20 říj, 2015 9:03 pm
od MiG
Příspěvky vittyho ani HonzaM nejsou v daném kontextu zcestné. Zcestné je teď už smazané řešení.

V Bernolákovu jsem byl v minulých letech běžně viditelný a v příštích letech, doufám, opět viditelným budu.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 20 říj, 2015 9:57 pm
od Ferda
romino píše:... Škoda, že autor už zmazal svoj príspevok...

Smazal všechny své příspěvky, což mě mrzí...

romino píše:... Rozdiel je v tom, že má výšku podložia cca 40mm, čo mu už asi spôsobuje dané problémy)...

Máme výšku podkladů 18 mm laťovka + 5 mm korek + 3 mm pražce a žádné potíže jsme nezaznamenali. Samozřejmě to není tebou zmíněných 40 mm. Nicméně bych to řešil spíše posunutím otočného bodu struny do konstrukce podkladu, než zesilováním struny a zatěžování systému zbytečnými silami.
Pcipov psal i o problému s přítlakem jazyků v krajní výchylce serva. Toto je problém všech jednoduchých konstrukcí s krátkým chodem struny. V ideálním případě by servo mělo využívat k ovládání celých 180° a v koncových polohách pak nebude vůbec zatěžováno a nebude třeba ladit koncové polohy a potýkat se s případným chvěním serv. Jen to potřebuje malinko sofistikovanější mechaniku. Tahám jedním servem i dvě vexle na kolejové spojce. Martin Pinta prezentoval ovládání dvojité kolejové spojky (čili 4 vexle) také jen jedním servem a bez problému to funguje.
S údivem jsem zjistil, že nemám ani jednu fotku ovládání kolejové spojky jedním servem. Focení je u mně opravdu opomíjená disciplína. Pokusím se tento týden nějak nafotit a dodat.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: stř 21 říj, 2015 4:19 am
od mpinta
Ferda píše:Smazal všechny své příspěvky, což mě mrzí...
Myslel jsem, že jde o stav nějaké rekonstrukce, kdy třeba admin nebo autor sám chtěl editovat právě to kritizované nakopírování do tří vláken, případně, že se to stalo omylem. Jenže dotyčný si mě smazal i z kontaktu Skype, což svědčí spíš o tom, že nevydržel "drsné prostředí" diskuzního fóra. To by ovšem nebylo nic nového, sám mám takové tendence dost často, ale připadá mi to dětinské.

Ferda píše:... Nicméně bych to řešil spíše posunutím otočného bodu struny do konstrukce podkladu, než zesilováním struny a zatěžování systému zbytečnými silami.
Pcipov psal i o problému s přítlakem jazyků v krajní výchylce serva. Toto je problém všech jednoduchých konstrukcí s krátkým chodem struny. V ideálním případě by servo mělo využívat k ovládání celých 180° a v koncových polohách pak nebude vůbec zatěžováno a nebude třeba ladit koncové polohy a potýkat se s případným chvěním serv.
:!: :!: :!: Lépe bych to nenapsal, jen bych ještě doplnil, že větší vzdálenost servo-výhybka se nejlépe řeší torzní tyčí, kde lze dosáhnout i podstatně větší vzdálenost. A také, že je vhodné "změkčit" jazyky EW2, což při stavbě výhybek EW2 ze stavebnic, dělám. Tedy ... vlastně jsem to napsal lépe, protože jsem Peterovi mnohem detailněji a rozsáhleji přesně takto popsal a vysvětlil celou problematiku na Skypu, včetně popisu, jak se to před instalací správně "vyladí". Výsledkem bylo, že on pak POTOM nakopíroval svůj elaborát do dalších dvou vláken. Právě to roztříštění případných odpovědí mi připadalo zcela nevhodné.

Ferda píše:... Martin Pinta prezentoval ovládání dvojité kolejové spojky (čili 4 vexle) také jen jedním servem a bez problému to funguje.
To musím opravit. Šlo o ovládání DGW dvěma servy, přičemž použité výhybky v tomto dvojitém kolejovém křížení jsou typu EW1, tedy prakticky bez jakéhokoliv odporu jazyků. To ovšem nic nemění na faktu, že dobře postavená konstrukce ovládání servem, by jistě i ty 4 výhybky EW2 snadno utáhla.

romino píše:...Bolo by dobré, aby si ho poniektorí ešte raz prečítali dôkladnejšie a nepísali o paškviloch a "bláboly, podložené neschopností udělat jednoduchou konstrukci"...
... Romane, ty jsi mě zklamal. Očekával bych spíš mimodiskuzní komunikaci, než budeš kritizovat bez znalosti "pozadí". Mně to připadá solidnější a dosud jsem se to snažil tak dělat.

Závěrem bych jen shrnul, že špatné poměry na páce (otočný bod), nevhodně zvolená síla brka (struny), malý úhel otáčení serva, špatně zvolený systém ovládání mikrospínačů, moc tvrdé jazyky (to asi nejméně), špatně zvolený způsob spřažení, to jsou všechno chyby, kterých se někteří kolegové dopouštějí, a potom tvrdí, že to nechodí.
A já tvrdím, neumí to udělat a nenechají si poradit. S tím se těžko něco nadělá... :D

P.S. Je legrační, co se toho ještě napíše o příspěvku, který v současné době neexistuje. :D

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: stř 21 říj, 2015 4:35 am
od romino
Pre admina: nakolko rozoberana tema uz nema zaciatok a ani nesuvisi s tymto vlaknom, prosim admina na vytvorenie vlakna v "Moduloch" pod nazvom "Nahradne riesenia ovladania stanice v modulovke" a presunutie vsetkych prispevkov od 19.10.2015

Vecer tam doplnim zaciatok a odkazy na videa spominaneho riesenia ( pokial s tym bude autor suhlasit).

Dakujem

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: stř 21 říj, 2015 4:44 am
od mpinta
romino píše:... prosim admina na vytvorenie vlakna v "Moduloch" pod nazvom "Nahradne riesenia ovladania stanice v modulovke" a presunutie vsetkych prispevkov od 19.10.2015
Rozhodně nesouhlasím s tím, aby moje příspěvky byly odtud někam přesunuty. Vztahují se k ovládání výhybky servem obecně, což je i v souladu s názvem vlákna.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: stř 21 říj, 2015 4:50 am
od romino
Aby sme sa pochopili budeme to musiet asi rozdelit na dva problemy:
1. Sposob prenosu sily zo serva na vyhybku
2. Manualne prestavenie serva ako nudzove ovladanie.

Podla poslednych odpovedi to vyzera, ze kritizujete bod 1. No tato prestrelka tu predsa je pre bod 2, kedy tazatel nechcel kupovat druhu centralu pre pripad jej poruchy na stretnuti, ale chcel to riesit rucnym prestavenim serva.

Dokonca viem, ze ma aj riesenie 3, kde bude dana lista umiestnena v module pri bocnici a bude tak sucastou modulu. Budu tak chranene serva proti poskodeniu pri preprave a vzniklo to ako reakcia na fuldovu pripomienku. To sa na tomto fore uz ale asi bohuzial nedozviete.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: stř 21 říj, 2015 8:44 am
od Ferda
romino píše: 2. Manualne prestavenie serva ako nudzove ovladanie.

Pokud už by se opravdu mělo řešit něco podobného, pak bych navrhoval spíše

"Manuální přestavení výhybky bez pohnutí servem jako nouzové řešení."

I toto lze samozřejmě udělat. Jen mi to připadá jako mnoho práce pro nic.


To mpinta: Mé řešení pohonu dvou výhybek je založeno právě na principu torzních tyčí, protože ovládání táhly bylo velmi náročné na seřízení a to já nemám rád. Torzní tyče jsou velmi flexibilní a jejich použití umožňuje vysokou variabilitu umístění serva a navíc dovoluje ovládání výhybek všech měřítek od "N-ka" po "0" jediným zařízením.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: stř 21 říj, 2015 8:57 am
od MiG
Jestliže 1, tak při uplatnění 2 se z podmíněně průjezdné stanice (jednorázově nastavená cesta) stane stanice neprůjezdná (zcela neovladatelné a neprůjezdné některé výhybky, ne okamžitě, ale po chvíli "ovládání"). Ovládající nebude mít citlivost na koncové polohy, protože na to není konstrukce připravena a násilně ovládaná serva mu to ještě ztíží.

Pokud nějaké nouzové ovládání (osobně si myslím, že je to natahování prezervativu na svíčku), tak musí dojít k "rozkuplování" serv od výhybek.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: stř 21 říj, 2015 1:29 pm
od Luděk
romino píše:AD HonzaM: nechápem tvoj príspevok o želvách v tejto diskusii. Dajú sa snáď ovládať núdzovo ináč ako servá? Teda, že ju nasilu proti prevodom presunieš? Asi nie. To či je lepšie používať jedno riešenie, alebo iné to tu hádam nebudeme riešiť. Na to sú iné témy. Mimochodom servá sa tiež používajú v rôznych kluboch, dokonca aj v Zábabove.


Želva jde bez jakéhokoli poškození přesouvat ručně.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: stř 21 říj, 2015 6:47 pm
od fulda
mpinta píše:P.S. Je legrační, co se toho ještě napíše o příspěvku, který v současné době neexistuje. :D

:D Já ho tam pořád mám, to je přednost RSS, mám vlastní kopii :)
Jestli po něm toužíš, pošlu :)

mpinta píše:
romino píše:... prosim admina na vytvorenie vlakna v "Moduloch" pod nazvom "Nahradne riesenia ovladania stanice v modulovke" a presunutie vsetkych prispevkov od 19.10.2015
Rozhodně nesouhlasím s tím, aby moje příspěvky byly odtud někam přesunuty. ...


Taky jsem proti matlání jednoho do druhého

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: stř 21 říj, 2015 6:56 pm
od fulda
romino píše:2. Manualne prestavenie serva ako nudzove ovladanie.

Je jasné, že bod dva nikdo neřeší. A to ze dvou důvodů:
  1. Nikdo si nepamatuje, že by mu odešla centrála
  2. ... a kdo je opravdu paranoik, tak si s sebou vozí na setkání balíček baterek a přepínač, jak jsem popsal v TOMTO VIDEU