Stránka 1 z 3

Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2012 2:09 pm
od fulda
Začnu tohle téma, kde bych se možná pokusil poskládat poznatky s používáním modelářských serv.
Nechtěl bych se moc zabejvat jejich připojením, na to jsou témata jak v digitálu, tak v analogu. Pokusím se věřit tomu, že to bude dodržováno.

Tady bych se chtěl věnovat tomu, jaká kdo používá serva, jak je upevňuje do kolejiště, co s nima ovládá a tak dále.

Začnu tím jaká používám serva.
Moje nejoblíbenější jsou tyhle. Jsou malá, chovají se za ty prachy (v přepočtu 70,-) celkem slušně a zatím se mi nestalo, že bych narazil na špatnej kousek. Mám jich v kolejišti minimálně 20 a naprostá spokojenost. Pak vlastním několik digitálních serv. U tohoto modelu pozor, dělají se ve variantě 5V a 6V, ale s mojima dekodérama chodí oboje. To je pro vláčky mimořádně kulturní servo a za 60,- asi neni lepší volba.
Včera mi teta na poště "dala" balíček s těmahle ultra mikro digitálníma servama. To ultra mikro je tady opravdu na místě. Servo pokud se mu "urazí" uši nebo dno, tak se vejde do eNkového vagonku. Tam lze očekávat, že udělám nějakou novinku - co třeba funkční jeřáb :mrgreen:

kotvení:
s oblibou používám plastovej profil ze stavebnin takové hezké plastové L 20x20 a nebo 20x15, bezvadně se to stříhá nůžkama na plech a řeže nožem.
Pokud mám servo v podzemí, tak ho celkem jednoduše dávám těsně pod vyhybku, proříznu mu díru a přidrátuju ho. Na servu nastavuju maximální rychlost.
Obrázek
VIDEO

V nadzemní části dávám serva o trochu víc pod povrch a prořezávám jen co nejmenší otvor pro drátek. Pro fixaci drátku používám drátovody z uchošťoura, přilepené kouskem hajzlpapíru namočeném v herkulesu. Na to že uchošťour nelze lepit, tak to drží docela slušně. V nadzemí taky nastavuju menší rychlost přehazování, ale pořád to není úplně přesně modelovejch 10 vteřin, to je moc velká nuda.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
VIDEO

V příštím díle vám ukážu mechaniku od bagru (možná ho vezmu s sebou na burzu, kdo je zvědavej, tak se přihlašte), a asi i něco o závorách.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2012 2:49 pm
od male zvire
Já jsem na otevírání vrat v rotundě použil tyhle: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=11737
Maximální spokojenost - jsou celkem tiché, síla na otevření/zavření vrat dostatečná. Díky minimálním rozměrům se mi vešly pěkně pod střechu a nejsou vůbec vidět... :)

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2012 4:03 pm
od mizl
Ahoj

S počátku jsem serva dával přímo pod výhybky dle návodu Lokopina. Ovšem to se mi vůbec neosvědčilo. Serva se mi občas trochu rozhodila a já je musel nastavovat znovu. To znamená znovu nastavit krajní polohy vychýlení serv. Navíc jsem měl problém s nastavením koncových vypínačů. Začal jsem hledat jiné řešení přenosu pohybu serva k výhybce. Dle mého názoru je nejlepší způsob přenosu pohybu serva, dát servo mimo a přenos zajistit pomocí drátku s pružnou dilatací. Pokud se servo malinko rozhodí není to prakticky poznat. Pružná dilatace se o vše postará a výhybku případně přitáhne.

Michal

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2012 4:32 pm
od Rtep
Ahoj Michale

Nezlob se mne :oops: prosím já to tak nemyslel v současné době mne to dost pobavilo :lol: já taky pišu nesmysly a pak když to po sobě čtu, :o ale má to výhodu už párkrát :shock: se mi stalo, že v mé odborné branži konkurence :!: okopírovala moje texty i s těmi nesmysly, :lol: takže si vždy dovolim nějaký nesmysl propašovat do textu. :idea: :!: :lol:
Určitě se ti časem ozvu protže o servech uvažuji také ale tato technika je mi dost vzdálená umím tak akorát požit servo v letadle. :o
Ahoj Petr

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2012 5:53 pm
od mizl
Rtep píše::D Ach ten češtin :D
diletance :lol: tot asi jenom vlasnost politiků :oops: alias diletant :D asi myslíš něco jiného než diletantsví asi to bude správně dilatace :o a dilatační :lol: :lol:


Myslím, že se až tak moc nestalo. Uznávám, jsem blb, že jsem si to po sobě nepřečetl a neopravil význam slova. Jsou tu i horší "případi" než-li já .... :wink: Nicméně děkuji za upozornění a zároveň bych požádal Admina o smazání těchto dvou příspěvků které se týkají češtiny ať tu není zbytečně plevel ...

Rtep, jistě pochopí - Příspěvek opraven

Blb Michal

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2012 6:03 pm
od fulda
Tady jsem si dovolil malou ukázku jak lze pomocí serva zavírat závory.
Dá se to použít také jako poučka co není správně. Správně není to, že jsem předpokládal úplné otočení serva o 180°, to je ale blbost, je potřeba počítat s nějakou rezervou.
Obrázek
VIDEO

A tady je miniservo v eNkovém vagónku.
Obrázek
Je to plasické digitální servo, takže má třeba tu vlastnost že na konci bzučí. Na druhou stranu se při zapnutí neškube.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: stř 10 říj, 2012 7:27 am
od vobabaz
fulda píše:...jak lze pomocí serva zavírat závory....

Jiná možnost ovládání závor servem - pomocí kevlarového vlákna, a asi nejjednodušší připevnění serva pomocí kousku překližky:
http://vobabaz.rajce.idnes.cz/Mechanicke_zavory/#

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: stř 10 říj, 2012 8:06 am
od Houmr
Závory chválím moc pěkný.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: pon 19 říj, 2015 2:43 pm
od MiG
Úplně nejlepší ze všeho je, rozkopírovat jedno téma do několika vláken, aby mohly být reakce zcela nenávazné.

Podle mě jsou obě řešení stejný paskvil.
Serva nejsou dělána na to, aby se ovládala jinak, než přes elektroniku.
Pokud nedůvěřujete svému elektronickému řešení, použijte řešení čistě mechanické.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: pon 19 říj, 2015 3:16 pm
od mpinta
MiG píše:Úplně nejlepší ze všeho je, rozkopírovat jedno téma do několika vláken, aby mohly být reakce zcela nenávazné.

Podle mě jsou obě řešení stejný paskvil.
Serva nejsou dělána na to, aby se ovládala jinak, než přes elektroniku.
Pokud nedůvěřujete svému elektronickému řešení, použijte řešení čistě mechanické.


:!: :!: :!: MiG: palec nahoru.

Prosím admina, aby zasáhl právě v tom nakopírování na více míst.

Už takto je hrozné, co se zde prezentuje za bláboly, podložené neschopností udělat jednoduchou konstrukci.
Ovládání servem je jednoduché, malé a levné.
Kdo to neumí udělat, nebo mu nevadí velikost a cena, použije třeba želvu.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: pon 19 říj, 2015 3:31 pm
od MiG
pcipov píše:Núdzové znamená, že k tomu nemusí prísť nikdy. Je to ako hák v prednej časti auta určený na ťahanie. Niektoré autá to nikdy nepoužijú. A tiež by autu neprospelo, keby bolo ťahané stále. Ale jednorazové vytiahnutie na odťahová vydrží.
Na druhej strane, ak by tam ten hák chýbal, tak by to odvoz riadne predražilo. Rovnako, ako v prípade výpadku centrály kupovať inú.

V tom podobenství máte trošku chybu.
Auta se běžně netahají na laně se zařazeným rychlostním stupněm. Třeba jedničkou. I když by to určitě šlo.

Nemodulovkář? :-))))))))))))))

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: pon 19 říj, 2015 3:32 pm
od sidlo
Možná by stačilo napsat, že zvolené řešení je špatné a proč.
Když si to v budoucnu někdo přečte tak aspoň ví že už někdo tu slepou uličku prošel nebude opakovat stejné chyby.

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 20 říj, 2015 8:16 am
od Ferda
:!:
Chybná je už samotná myšlenka na stvoření podobného paskvilu!

Pokud použiji servo, pak přemýšlet o klice k němu je stejná kravina jako montovat letadlu tažný hák. Jestliže serva používají letečtí modeláři už spousty let a létají mnohdy s několikakilovými modely celkem bezpečně i v blízkostiu lidí, domů, nebo dálnic, pak nevidím důvod nevěřit servům pod výhybkou. V letadle jsou na serva kladeny daleko větší nároky (vibrace, teplotní šoky, nárazy při přistání...) a přesto spolehlivě fungují. Navíc si neumím představit, jak by vypadalo ruční ovládání vztlakových klapek. :mrgreen:
Navíc v přpadě výpadku serva u letadla následuje téměř jistě minimálně zničení modelu, ale hrozí i jiné škody, jak na majetku, tak i na zdraví, či životech! V případě výpadku ovládání stanice (zvláště takto velké a významné :wink: ), hrozí maximálně potřeba zafixovat výhybky v základní poloze a umožnit tak průjezd. Grafikon by se k vůli tomu jistě nezbláznil a výluky jsou i reálu docela běžné. Byla by to vlasně modelařina ve vyšším levelu.

Pokud je někdo tak paranoidní, že ho děsí výpadek serva, nebo centrály, tak by měl popřemýšlet spíše o jiném koníčku. Třeba háčkování s ochrannými brýlemi?

To pcipov: Možná mi nebudeš věřit, ale auta s automatikou tažný hák vůbec nemají a tahat se ani nesmějí!

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 20 říj, 2015 8:57 am
od Polabský
Ferdo, opakuj si: " Je to marný, je to marný, je to marný" .................................. :D

Hezký den!!

Re: Modelářská serva a jejich využití na kolejišti

PříspěvekNapsal: úte 20 říj, 2015 10:21 am
od romino
Asi prilejem vodu do ohna, no mne sa to paci. Viem si predstavit na vrchu paku so zavazickom a madlom ako na skutocnej zeleznici. Ci uz to bude tahat manualne, alebo ako sa so servom pohybovat ma je uz jeho vec. Sam som uz parkrat servom potocil a obcas aj drsnejsie a zatial mi ziadne neodislo. Netvrdim ale, ze sa to nemoze stat a tomu servu to naozaj nevadi.
Na margo dokazovania poruchovosti serva: tu nejde len o nefunkcne servo. Je tu aj dekoder k nemu, centrala, TCO pult s prepinacmi az po zdroj. Pri takto postavenom rieseni staci aby fungoval mikrospinac na napajanie srdcovky a stanica je stale plne funkcna.
Za mna teda palec hore ci uz vymyslel koleso, alebo nie.