TVAROVÁNÍ flexi kolejiva

Práce s modely, povrchová úprava, patinování modelů, použití barev apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

TVAROVÁNÍ flexi kolejiva

Příspěvekod Tomáš » čtv 04 říj, 2007 5:17 pm

tak už konečně mám doma pár kusů flexi kolejiva 80cm...začal jsem pokládat od záhlaví směrem do tratě.Vše de celkem slušně bez problémů.zatím je to v rovině...chtěl jsem pokračovat dál do prvního oblouku,ale kolejím se moc nechce..nedrží tvar..pořád se to vrací a nedrží oblouk,zkusil jsem tomu pomoci ,ale začaly se spíš dělat rovinky,než plynulý oblouk.Na netu jsem našel něco čemu se říká obýbačka flexi kolejiva..vše je celkem jasný až na to že si nedovedu představit jak ty pruty zase nastrkám zpět do pražců. :idea: :roll: ..proto bych byl rád kdyby jste mi mohli poradit jak to děláte vy.. :wink: ...bohužel jsem tísněn prostorem a tak některé oblouky jsou dost ostré...podloží je uděláné podle starého kolejiva ..takže to stačí naohýbat max.tak jak je ten nejvědší oblouk
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: TVAROVÁNÍ flexi kolejiva

Příspěvekod Dusan » čtv 04 říj, 2007 6:51 pm

Tomáš píše:tak už konečně mám doma pár kusů flexi kolejiva 80cm...začal jsem pokládat od záhlaví směrem do tratě.Vše de celkem slušně bez problémů.zatím je to v rovině...chtěl jsem pokračovat dál do prvního oblouku,ale kolejím se moc nechce..nedrží tvar..pořád se to vrací a nedrží oblouk,zkusil jsem tomu pomoci ,ale začaly se spíš dělat rovinky,než plynulý oblouk.Na netu jsem našel něco čemu se říká obýbačka flexi kolejiva..vše je celkem jasný až na to že si nedovedu představit jak ty pruty zase nastrkám zpět do pražců. :idea: :roll: ..proto bych byl rád kdyby jste mi mohli poradit jak to děláte vy.. :wink: ...bohužel jsem tísněn prostorem a tak některé oblouky jsou dost ostré...podloží je uděláné podle starého kolejiva ..takže to stačí naohýbat max.tak jak je ten nejvědší oblouk

Namaluj si šablony poloměrů, které budeš na kolejišti používat. Podle nich si přenes daný úsek tratě (oblouk) na podklad. Následně podle této čáry naohýbej flexku a zafixuj třeba barevnými špendlíčky. Pak ji zafixuj, záleží na tobě, hřebíčky, lepidlo, atd.Finální upevnění proveď až po položení delší části a po kontrole, zda to odpovídá tvému záměru.Já používám PECO, to do určitého poloměru drží tvar, ale čára je čára. "Volné" oblouky dělám tak, že ohýbám flexku až do té podoby co se mi "líbí". Jinak si nekreslím osy kolejí, ale vnitřní hranu flexky, kolem které ji pak vlastně "ohýbám". Takže šablonu pro třeba R600 mám o poloměru 585. :lol:
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: TVAROVÁNÍ flexi kolejiva

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 04 říj, 2007 7:26 pm

Tomáš píše:tak už konečně mám doma pár kusů flexi kolejiva 80cm...začal jsem pokládat od záhlaví směrem do tratě.Vše de celkem slušně bez problémů.zatím je to v rovině...chtěl jsem pokračovat dál do prvního oblouku,ale kolejím se moc nechce..nedrží tvar..pořád se to vrací a nedrží oblouk,zkusil jsem tomu pomoci ,ale začaly se spíš dělat rovinky,než plynulý oblouk.Na netu jsem našel něco čemu se říká obýbačka flexi kolejiva..vše je celkem jasný až na to že si nedovedu představit jak ty pruty zase nastrkám zpět do pražců. :idea: :roll: ..proto bych byl rád kdyby jste mi mohli poradit jak to děláte vy.. :wink: ...bohužel jsem tísněn prostorem a tak některé oblouky jsou dost ostré...podloží je uděláné podle starého kolejiva ..takže to stačí naohýbat max.tak jak je ten nejvědší oblouk


No ono navlékat pruty do flexi podloží je pakárna. To je fakt.
Ale přesto jde to - je to ale také to nejlepší, zvlášť když ohýbáš hodně do ostra.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2671
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Martin HO » pát 05 říj, 2007 7:43 am

Používám systém tvarování kolejových prutů (dnes flexi kolejiva) od dob výroby kolejiva v Malé železnici, později při používání dovážených podloží a kolejnicových prutů Pilz z bývalé NDR.

Navíc jej kombinuji s napájením zpětně vložených prutů bez letování tak, že před jejich zpětným zasunutím zasunu pod minimálně 3 příchytky prutů ve směru, kterým budu zpět profil zasouvat pásej z foforbronzového plechu tl. cca 0,25 mm. Zbývající konec plíšku poté ohnu dolů a zasunu do otvoru v desce kolejiště. Na něj pak naletuji přívodní kablík. Za dobu více jak čtyřicetiletého užívání se mi nestalo, že by byla porušena vodivost kontaktu mezi kolejnicí a plíškem.

Pro tvarování kolejnicového profilu (prutu) je vhodné si pořídit jednoduchou ohýbačku. Já jsem ji vyrobil narychlo tak, že jsem do destičky z textgumoidu vyvrtal ve vzdálenosti cca 80 mm vyvrtal 2 otvory o průměru 6,3 mm. Do nich jsem zasunul zespodu zasunul šrouby M6, na které jsem z horní strany nasunul podložky 6 mm o tlouštce o něco větší, než je tloušťka patky profilu, a kuličková ložiska 6x20/7 mm, jejichž vnitřní kroužky jsem matkou přes podložku napevno přitáhl k podložce. Musí se lehce otáčet.

Uprostřed mezi ložisky jsem do desky v kolmém směru do jedné strany vypiloval drážku o šířce 63,3 mm dlouhou cca 25 mm, do které jsem obdobným způsobem připevnil prostřední ložisko. Vhodným nastavením jeho vyosení se pak mění rádius ohýbaného profilu. Vložením profilu tak, aby jeho patky byly pod všemi třemi ložisky (do třetího je samozřejmě musím rukou napružit) a jeho protažením v příslušné délce docílím plynulé vytvarování profilu přibližně odpovídající požadovanému profilu tratě.

Kolejnicový profil před jeho zpětným zasunutím na konci, kterým jej budu zasouvat jemným pilníčkem upravím tak, že rohy patky profilu zakulatím a zespoda patky spiluji jemný náběh. Pak jde jeho zpětné zasunutí pomocí jeho uchycení v plochých kleštičkách za hlavu kolejnice na konci, kterým jej zasouvám bez problému i tak, kde je již vložen příslušný napájecí proužek plíšku.

Samozřejmě že v ohýbačce lze tvarovat různé radiusy, kombinace rovné a kulaté, nebo esovité tvary.

Těm kdo budou mít zájem a přes veškerou moji snahu nepochopili popis ohýbačky, jsem ochoten poslat fotku e-mailem. Bohužel vkládat fotky do odpovědí není myslím dovoleno.
Martin HO
 

Příspěvekod PetrL » pát 05 říj, 2007 7:59 am

Tak to máme Tomáši asi stejnou situaci. Také měním kolejivo na starém podkladu s oblouky 286mm (TT) . Používám rovněž ohýbačku podle http://trainmania.info/udelatka/12-ohyb ... lejivo.pdf jen jsem ji ještě upravil. Konec kolejnice po projetí přípravkem zůstane vždy rovný a to v úseku rovném rozteči středního a krajního šroubu/kladky. Tento rovný kousek je třeba odříznout, pokud má být oblouk plynulý a nezpůsobovat v místě spoje ostré přechody. Proto jsem rozteče šroubů zkrátil na nejmenší možnou vzdálenost. Dále jsem přidal na všech šroubech jednu matici, která slouží jako kontramatka, aby se vodící podložky mohly volně otáčet. Opravdu hodně to ulehčí protlačování. Jinak je třeba skutečně podle návodu kolejnici protlačovat :!: a to několikrát, aby se vyrovnaly i ty nejmenší zlomy, ke kterým může dojít v okamžiku přerušení protlačování při přehmátnutí. V žádném případě neprotahovat :!: . Osvědčilo se mi ohýbat kolejnice o něco málo víc, než je požadovaný oblouk. Napnelizmus pražcových polí to pak vyrovná.
Pro usnadnění navlékání pražců je třeba konec kolejnice zbavit ostrých hran a zúžením patky na obou stranách v délce 2-3mm vytvořit potřebný náběh. Ještě poznámka: když jsem stahoval jednotlivá přažcová pole na konec kolejí, párkrát se mi stalo, že při rychlém tažení vznikajícím teplem povolily přídržné patky a kolejnice vyjela ven. Takže raději pomalu a rukou přidržovat posunované pole v požadovaném oblouku a snížit tak tření na minimum.
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Tomáš » pát 05 říj, 2007 4:53 pm

děkuji za vaše odpovědi..budu muset tedy postavit tu obýbačku :wink:
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod lhd » sob 06 říj, 2007 3:34 pm

Já mám ještě jeden tip. Koupil jsem si katalog Conrad2008 a tam mají pěkný přípravek pro ohýbání flexi. Bohužel ho nemám vyzkoušený, protože už mám přes polovinu kolejiště hotovou a přípravek je celkem drahý. Ale je to dobrá idea a dal by se jistě udělat doma na koleně.
Obrázek

Já pracuji s flexi ve velikosti N (ROCO,PECO) a tam se pruty rozumně vytáhnout a dát zpět nedají. Zkušenost mám takovou, že flexi po ohnutí se pomalu vrací, ale konce se nedají udržet. A tady by asi hodně pomohl tento přípravek.

Postup jak na flexi mám popsán na stránce:
http://railrama.hrabalovi.name/trat.htm

Zdar LH
Uživatelský avatar
lhd
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 16 kvě, 2007 8:01 pm
Bydliště: Praha 9

Příspěvekod ondrejSitar » ned 07 říj, 2007 6:03 pm

Některé části stavby kolejiště vypadají náročně až se mi chce radši dělat daňové přiznání :(
Uživatelský avatar
ondrejSitar
 
Příspěvky: 82
Registrován: úte 04 zář, 2007 2:33 pm

Příspěvekod Martin HO » čtv 18 říj, 2007 11:57 am

Založil jsem zatím jednoduchou a skrovnou webovou stránku http://www.martin_ho.websnadno.cz/
na které se na fotografii ohýbačky kolejnicivých prutů v kapitole Šikovné nápady můžete podívat.
Martin HO
 


Zpět na Modelářské techniky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků