Stránka 3 z 4

Re: Letované modely - začátek

PříspěvekNapsal: ned 18 bře, 2012 8:18 pm
od MirekTT
Mně funguje všeobecně toto: Velmi úskostlivě šetřit s pájecí kapalinou na nerez. A jen velmi malou kapku cínu a rozetřít po pájeném spoji. Vlastnost kapaliny je ta, že ráda zatéká mezi pájené díly. Pokud nepřeteče jinam, i cín ji bude následovat. Zoxidovaný lept je spíše výhodou. Cín se chytá jen kapalinou zasažených míst, ale taky to neplatí všeobecně, musí se na to z citem. Je lepší velmi horký hrot přiložený po co nejmenší dobu, než málo teplý hrot a myslet si, že tím zpomalíme postup tepla do již zaletovaných spojů. Bohužel je to přesně naopak. Málo teplý hrot je třeba přidržet déle a to je špatné.
S pastami já osobně dobré zkušenosti nemám.
Prostě:
Kapalina - jemný štětec - přiložit suchý horký hrot - prohřát - přiložit cín - hrotem upravit cín.
Cín nenanášet hrotem, nerad se ho pouští, protože pak instinktivně přidáš cín, který odkápne z hrotu na spoj celý a je to v pytli.

prostě zkoušet zkoušet zkoušet, taky jsem toho už hodně zmrvil

Re: Letované modely - začátek

PříspěvekNapsal: pon 19 bře, 2012 12:03 pm
od male zvire
Já používám obyčejnou pájecí kapalinu (http://www.ges.cz/cz/pajeci-kapalina-pk ... 00028.html) a trubičkovou pájku (http://www.ges.cz/cz/lzm-100-GES07700017.html) - čím tenčí tím lepší. Pájený spoj lehce potřu kapalinou, přiložím horký hrot, potom přidám lehce cínu a nechám ho rozlít po spoji. Cínu radši míň než víc,případně přebytek odsát třeba knotem (http://www.ges.cz/cz/lok-1-5-GES09901021.html).
Jinak jde přebytečný cín velmi dobře brousit smirkem. Hlavní je ohřát dost na to, aby se cín pěkně rozlil, ale ne tak moc aby ti povolily spoje o pár cm vedle - to časem vyzkoumáš :)

Pastu nebrat - je drahá, má malou životnost a je určená pro pájení horkým vzduchem -> na SMD součástky ano, na lepty ne.
No a někteří masochisti lepty nepájí, ale lepí vteřiňákem...

Re: Letované modely - začátek

PříspěvekNapsal: pon 19 bře, 2012 1:03 pm
od vvitty
Lehrak: je to v praxi a zkusenostech. Zkousej, zkousej, klidne jen na odrezcich ramecku. Pokud mas moznost, neboj se vyzkouset ruzne techniky, kazdemu sedne neco jineho - znam lidi, co paji uzasne veci starou trafopajkou...
Obcas poradam pajeci odpoledne kde se da sahnout i na vybaveni, ktere si normalni clovek jen tak naslepo nekoupi.

2 male zvire: pasta stoji do 150.- ... to zas tak drahe neni, ve srovnani s cenou leptu.. a i kdyz je primarne urcena na pajeni horkym vzduchem, da se pouzit i s plynovou pajkou (horakem) a na nektere veci i s jakoukoliv pajkou, ktera je schopna dil radne prohrat. Treba ted jsem s ni napajel peknou radku privodu na sberace... nebo trebas ruzne dily na leptech. Ma sve vyhody, treba v tom ze se da dat do prostor kam neni jinak pristup... nicmene, je to samozrejme na kazdem, co mu vyhovuje.

Re: Letované modely - začátek

PříspěvekNapsal: pon 19 bře, 2012 6:36 pm
od Lehrak
Díky za rady.

Mám taky starou trafopájku, ale je hrozně těžká a pájet s ní něco je opravdu umění. Myslim, že už se asni nenahřeje na potřebnou teplotu.
Koupil jsem si tu "mikropáječku", ale mám s ní takovej problém - hrot je studenější a tudíž nepájí tak dobře... Prve jsem to držel asi 5 minut ve spoji a nic. ale jakmile jsem cínem zavadil o okraj toho těla tak cín razantě "uskočil" :D
Možná, že by pomohlo koupit novej a nebo ten stávající jenom nějak zbrousit... co myslíte?

Re: Letované modely - začátek

PříspěvekNapsal: pon 19 bře, 2012 7:42 pm
od MirekTT
Třeba máš pájecí hrot špatně sestavený, nebo neoriginální k danému typu. Levnější kusy tenhle nešvar mají běžně. Ona totiž pájecí špička celého hrotu je na celé páječce to nejstudenější, lae čím lepší pájka, tím lepší přenos tepla z tělíska na špičku.
Možná si to zkus rozebrat a vyčistit zoxidované vrstvy na kovových částech zevnitř. Jen pozor na topné tělísko.

Re: Letované modely - začátek

PříspěvekNapsal: sob 24 bře, 2012 4:43 pm
od Pája
Hroty mikropáječek se NEBROUSÍ,páč jsou pokovené a broušením strhneš to pokovení a na měď už ta pájka chytá blbě.Pájka (lidově cín) ti uskočí,pokud budeš mít špinavý hrot.Na to je špongia http://www.gme.cz/prislusenstvi-pro-paj ... -p731-194/ a ta musí být vlhká a nebo něco takového http://www.gme.cz/prislusenstvi-pro-paj ... -p731-194/
Mikropájkou ale nejde letovat všechno,záleží na jejím výkonu (jsou různé 15,30,50 a víc Watů) a na velikosti letovaného předmětu,ten odebírá teplo a páječka to nemusí stíhat.Myslím,že na lepty je 50W minimum a stejně na větší díly beru trafo-páječku.

Re: Letované modely - začátek

PříspěvekNapsal: sob 24 bře, 2012 5:18 pm
od male zvire
Pája píše:Mikropájkou ale nejde letovat všechno,záleží na jejím výkonu (jsou různé 15,30,50 a víc Watů) a na velikosti letovaného předmětu,ten odebírá teplo a páječka to nemusí stíhat.Myslím,že na lepty je 50W minimum a stejně na větší díly beru trafo-páječku.


Zajímavé - donedávna jsem lepty v pohodě pájel 30W pájkou. Teď mám 40W pájecí stanici a ani tady nedostatek výkonu nepozoruji (pájel jsem s ní Třmínkovo zbrojení). A vzít na lepty trafo pájku? Ne děkuji...

Re: Letované modely - začátek

PříspěvekNapsal: sob 24 bře, 2012 5:45 pm
od Pája
Jo zbrojení,aspoň v mém měřítku je prcek až na zákl.desku,ale to je zas jen jeden rovnej plech,měl jsem na mysli věci 2x až 3x větší.Já mám jen 50W Solomona a ten to už nezvládá,teda poflusaný cínem to je,ale kdyby ještě žil můj pan mistr ze školy a viděl to v tu chvíli,tak by to jistě ocenil bajlí.Tak jsem to přelízl trafopáječkou a už to bylo lepší.Jinak používám páječku : mikro,trafo,hrotovou,plynovou a pak takový malý plamenomet - letlampu na plyn do zapalovačů.

Re: Letované modely - začátek

PříspěvekNapsal: ned 25 bře, 2012 11:21 pm
od radeksindy
Používám pájecí stanici 35W s rozsahem 80 až 450 stupňů a v H0 jsem nenarazil na nic co by se nedalo bez problémů spájet. Všetně větších mosazných odlitků, kotlů lokomotiv, plechy, profily atd. Kalafuna není na lepty nejlepší, lepší je neutrální kapalina. Tak jako tak budete muset lept po práci umýt. Pájecí pastu také občas používám. Sice je zapotřebí více tepla, ale mám topenářskou. Její výhoda je v tom, že zbytky jsou krásně rozpustné ve vodě. Takže když po spájení někam nelze moc dobře došáhnout kvůli očištění, tak je to lepší.

Re:

PříspěvekNapsal: pon 10 zář, 2012 2:14 pm
od jv66
xxvojtikxx píše:Mám trapnej lamáckej dotaz: když pájím, tak ten cín nanášim do spoje jakym způsobem?

Když ho mám jako "drát" tak si ho nastříhám na malý kousky a vložim do toho spoje, pak ho rozehřeju a tam se rozteče, nebo nějak jinak? :oops:


Jelikož jsem pájecí neumětel, tak to dělám přesně takto. Nakrájím si z trubičkového cínu "buřtíky" a umístím je pinzetou na místo spoje (třeba do rohu ohybu apod). Hrotem páječky zahřívám vedle a pozoruju, jak se buřtík kráásně rozteče.
Dělám to tak proto, že neumím odhadnout, kolik cínu jsem na hrot páječky nabral. Je to možná amatérské a pracné, ale funguje to.

Re:

PříspěvekNapsal: pon 10 zář, 2012 2:15 pm
od jv66
xxvojtikxx píše:Mám trapnej lamáckej dotaz: když pájím, tak ten cín nanášim do spoje jakym způsobem?

Když ho mám jako "drát" tak si ho nastříhám na malý kousky a vložim do toho spoje, pak ho rozehřeju a tam se rozteče, nebo nějak jinak? :oops:


Jelikož jsem pájecí neumětel, tak to dělám přesně takto. Nakrájím si z trubičkového cínu "buřtíky" a umístím je pinzetou na místo spoje (třeba do rohu ohybu apod). Hrotem páječky zahřívám vedle a pozoruju, jak se buřtík kráásně rozteče.
Dělám to tak proto, že neumím odhadnout, kolik cínu jsem na hrot páječky nabral. Je to možná amatérské a pracné, ale funguje to.

Re: Letované modely - začátek

PříspěvekNapsal: pon 10 zář, 2012 3:04 pm
od male zvire
Zapomeň na buřtíky i nabírání na hrot. Normálně do pájeného spoje přilož hrot pájky, nech jej prohřát a potom do spoje k hrotu přilož trubičku cínu. Ten se po spoji pěkně rozteče...

Re: Letované modely - začátek

PříspěvekNapsal: pon 04 led, 2016 7:13 pm
od greenery
Možná objevuju Ameriku, nějakou dobu jsem to nesledoval, ale narazil jsem na pájecí pastu s bodem tání 141 stupňů http://www.hotair.cz/detail/pasty-ciny- ... l-20g.html. Cena je trochu dramatická, ale asi je to na celý modelářský život.
Kdysi se řešila náhrada za pájecí pastu s obsahem olova - Tinol (kvůli EU), koukám že podobná je tady http://www.hotair.cz/detail/pasty-ciny- ... 0-5ml.html (179 stupňů). Tak nevím, jak to s tím olovem vlastně je.

Re: Letované modely - začátek

PříspěvekNapsal: pon 04 led, 2016 7:47 pm
od vvitty
Za ty penize muzes mit klidne 60g misto 20g...

Re: Letované modely - začátek

PříspěvekNapsal: stř 07 zář, 2016 6:01 pm
od Tobyška
Chtěl jsem se seznámit s technikou leptů. Pokouším se dát dohromady Rigu a současně Věžák, abych získal nějaké zkušenosti. Riga dobrý(kromě toho, že nemůžu sehnat sprej s vhodnou světlezelenošedou barvou na kastli). Tam jsem vnější plášť střechy lepil. Kdosi prohlásil, že nejlepší lepidlo je cín, tak jsem chtěl Věžák kompletně spájet. Začátek Věžáku až do pájení vnějšího pláště taky dobrý. Pak je třeba na hladké boky připájet vnější stěny s vyleptanými detaily. Šlo mi to pomalu a výsledek určitě není tak dobrý jak bych si představoval.
Skříň se střechou jsem pájel pájkou s vyšším teplotou tání. Plášť pájím pájkou s nižší teplotou (135 C). Pocínoval jsem obě dosedací plochy (stěnu skříně a plech pláště), potřel pájecí kapalinou a pájkou prohříval z vnější strany. Mám pájku ERSA 80W s výměnnými hroty, musel jsem použít nejširší plochý hrot (3,2 mm).
Pájím od středních dveří směrem do stran a pak dolů. Hrotem jsem jel po povrchu a rozehříval pájku a v druhé ruce jsem měl kousek špejle, kterým jsem přitlačoval obě plochy k sobě, aby na sebe dolehly, cín se tak spojil a vychladl.
Ošoupal jsem smáčivou vrstvičku z hrotu a výsledek nic moc, tedy vzhledem k času, který jsem tomu věnoval (jeden bok asi hodinu).
Vzhledem ke zničení hrotu to je určitě špatný postup. Mohl by mě někdo zkušenější prozradit jak na to jít správně. Zdali použít nějaké bezkontaktní pájedlo, horkovzdušné nebo plynové? Nebo to nedřít nasucho? Nebo já nevím?
Moc děkuji za rady, Bohouš Tobyška