Stránka 2 z 2

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: pon 22 čer, 2015 7:41 am
od HonzaM
Podle zkušeností mých i v našem klubu se výborně osvědčila čistička japonské firmy Tsugawa, je tvořená dvěma proužky speciální vodivé hmoty s mechovou vnitřní strukturou a s povrchem jako textilie. Napájí se z kolejí, má vodiče opatřené krokosvorkami. Čistí opravdu účinně. Určitou nevýhodou je, že časem vzrůstá vnitřní odpor čisticích proužků, takže po delší době (v řádu měsíců) lze sice jejich na povrchu naměřit napětí naprázdno, mašina se ale už nerozběhne. Čisticí proužky se naštěstí prodávají náhradní. Pokud vím, vyrábí se pro rozměry Z, N a H0, pro TT asi ne. Občas se v N dala koupit v DM Toys.

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: pon 22 čer, 2015 8:14 am
od miroslav lengyel
Už několik let čistím úspěšně hnané nápravy podle videa uveřejněného na 1 straně tohoto vlákna.Pouze běhouny parních lokomotiv očistím ručně. :D

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: pát 03 úno, 2017 5:21 pm
od 65filip
Dnes jsem na stránkách www. pa-ja.websnadno.cz objevil článek o čištění koleček tužkou se skelnými vlákny.
Má někdo zkušenosti s tímto produktem?

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: pát 03 úno, 2017 6:17 pm
od milostt
Ano , používám jak doma , tak většina lidí v klubu , jen nepouživat na bandáže, ty to odnesou

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: úte 07 úno, 2017 11:04 am
od Miloš Pavlát
65filip píše:Dnes jsem na stránkách www. pa-ja.websnadno.cz objevil článek o čištění koleček tužkou se skelnými vlákny.
Má někdo zkušenosti s tímto produktem?

Ano používám ji dennodenně v práci na čištění mikro-návarů. Jen jsem před časem vyměnil skelné štětinky za mosazné, protože úlomky skelného vlákna se rády zapichují do kůže a než si je vyndám pod mikroskopem, tak je to nepříjemné.
Prodáváme ho bohužel dráž než například [url]ddmodely.cz[/url]

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: čtv 13 dub, 2017 5:42 am
od Mcx
Já už 20 let vůbec nečistím kola lokomotiv různých výrobců (nejezdím s modely produkce NDR). Od doby přechodu na současné kolejivo PECO, Tillig jsem žádný problém se znečištěním dvojkolí lokomotiv nezaregistroval, ani na modulových setkáních, kdy jezdí lokomotivy 3 dny, dlouhé traťové úseky i více jak 100 metrů.
Jediný problém je lokomotiva, která půl roku stojí bez pohybu ve vitrině a koleje po kterých půl roku nic nejelo. Na povrchu dvojkolí i kolejnic dochází k pomalé oxidaci - projeví se to pouze trochu matnějším povrchem a ta oxidační vrstva je špatně vodívá. Jednoduché opatření je každou lokomotivu aspoň jednou měsíčně projet minimálně v souvislém úseku 50 m, tím se z povrchu dvojkolí tato oxidační vrstva jízdou odstraní (jsou to zejména mikroskluzy dvojkolí např. při projíždění oblouků, které tu vrstvu odstraní) a dle dlouholetých zkušeností - více není třeba. Čím lépe "vyleštěná" jízdní plocha kol vlastní jízdou tím lépe. U kolejnic to stejné. Každý mikroškrábanec je potenciální prostor pro nabalení nečistoty. Toto vše platí pro současné materiály - neplatí pro drsné kolejnice Pilz, PIKO a dvojkolí ze stejné doby.
Takže pozor na čištění čímkoliv drsným (i když u kolejnic se občas čistící gumě nevyhneme - např. po zastříknutí štěrku), jinak se vrátíte o desítky let zpět a pak již jen budete stále čistit a čistit.

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: stř 11 srp, 2021 9:16 am
od HonzaM
HonzaM píše:Podle zkušeností mých i v našem klubu se výborně osvědčila čistička japonské firmy Tsugawa, je tvořená dvěma proužky speciální vodivé hmoty s mechovou vnitřní strukturou a s povrchem jako textilie. Napájí se z kolejí, má přívodní vodiče opatřené krokosvorkami. Čistí opravdu účinně. Určitou nevýhodou je, že časem vzrůstá vnitřní odpor čisticích proužků, takže po delší době (v řádu měsíců) lze sice jejich na povrchu naměřit napětí naprázdno, mašina se ale už nerozběhne. Čisticí proužky se naštěstí prodávají náhradní a výměna je velmi snadná, jsou totiž samolepicí.. Pokud vím, vyrábí se pro rozměry Z, N a H0, pro TT asi ne. Občas se v N dala koupit v DM Toys.

Výhodou čističky Tsugawa je, že na rozdíl od čističek s kovovými "štětinami" nepoškozuje bandáže. Je ovšem potřeba mít na paměti, že čistí pouze kolečka poháněných dvojkolí (to ovšem platí i pro čističku s kovovými štětinami). Pokud vím, jedinou čističkou čistící i kolečka nepoháněných dvojkolí je čistička LUX s protiběžně se pohybjícími se čistícími prvky Viz viewtopic.php?f=24&t=10972&p=223240&hilit=LUX#p223205). Čistička Tsugawa se ale vyrábí jen pro velikosti N a H0. Článek o ní lze najít na https://www.1ku160.cz/technika/cisteni- ... k-tsugawa/

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: pon 25 črc, 2022 5:14 pm
od Mates
Dobrý den,pořídil jsem si tuto čističku kol:
https://www.modellbahnunion.com/Spur-H0 ... 2504&p=802
Při objednání jsem nevěnoval velkou pozornost možnosti zaškrnutí:
Gleichstrom DC , Wechselstrom AC , Gleichstrom für Trix Express
liší se i cenově
Dneska mi přišla Gleichstrom DC a já teď tápu,jaký je v nich rozdíl.Jsou to dva kovové proužky na čištění,ke kterým přivedu napájení takže se domnívám,že je jedno jaké,tedy samozřejmě potřebné pro moje lokomotivy.Provozuji pouze digitální lokomotivy,centrálu mám od p.Krále z eshop-zdarma.cz Centrála NanoX v.2.5
BEN-Zerba u lokomotiv uvádí DC-stejnosměrný proud
Dotaz na znalý tedy zní:jak je vlastně správně označováno napětí pro digitální lokomotivy?Čistý stejnosměrný napětí to asi není.V čem by se ty jednotlivé čističky mohli lišit?
Děkuji za odpověď.

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: pon 25 črc, 2022 5:44 pm
od Rudolf
Ahoj,

zjednodušeně:

DC - k jedné kolejnici je přiveden jeden pól napájení, ke druhé kolejnici je přiveden druhý pól napájení. Historicky se používá stejnosměrný proud.

AC - obě kolejnice jsou vodivě spojeny, je na ně přiveden jeden drát napájení, druhý drát je přiveden ke třetí kolejnici uprostřed v současné době tvořené výstupky uprostřed pražců (pro H0) a lokomotiva má navíc na spodku takovou lyžinu, která po ní jezdí. Historicky se používá střídavý proud.

Pokud je to digitál, tak z centrály jde střídavý obdélníkový průběh napětí a na něm je ( v případě DCC) frekvenční modulací přenášen řídicí signál.

Takže DC = 2 kolejnice, AC = 3 kolejnice, s digitálem to nesouvisí.

Ruda

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: pon 25 črc, 2022 8:47 pm
od HonzaM
Podle obrázku je to Tsugawa, najít ji lze na mnoha webech když zadáš “Tsugawa wheel cleaner”, také na (https://www.digikeijs.cz/obchod/nezaraz ... likost-h0/). Ty čisticí proužky jsou sice vodivé, ale ne kovové. To provedení nelze použít pro tříkojejný systém. Dodává se pokud vím jediné provedení, hodící se jen pro dvojkolejný systém, lhostejné zda analog nebo digitál. Modellbahn Union uvádí variantu pro Trix Express, tam bych chápal rozdíl v provedení upraveném pro napájení ze střední koleje. Nenapadá mne, v čem by mohl být rozdíl ve funkci v závislosti napájení této čističky AC nebo DC.

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: úte 26 črc, 2022 7:41 am
od HonzaM
Tuhle čističku ve velikosti N používáme všichni v naši sekci už dávno, je výborná. Po čase je ale nutné vyměnit čisticí pásky (prodávají se náhradní). Uživatelé TT mají smůlu, čistička se vyrábí jen pro N a H0, bylo by ale možné koupit náhradní pásky a tělo čističky vytisknout. Vlastní čističí pásky pro H0 a N se liší pouze délkou, jsou samolepicí.

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: úte 26 črc, 2022 8:49 am
od Mates
Děkuji všem za jasné vysvětlení,jdu zkoušet.

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: čtv 01 zář, 2022 8:27 pm
od michal_d
Jelikož Tsugawa nedělá čističku pro TT, tak jsem jí vyrobil pomocí náhradních pásků a 3D tiskárny. Více v článku.
čistička.jpg

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: čtv 01 zář, 2022 9:51 pm
od Zlámalík
Dobře! Jsi šikovný pionýr! Je to dobré když nemůžu "kramařit" s lihem apod. a vypadá to profi.
Doma se mi nejlíp osvědčilo čištění pomocí kusu koleje s podložím, kuchyňského ubrousku a lihu či isopropylalkoholu podle prvního příspěvku zde. Náklady nula, funkce 100%.

Re: Čištění lokomotivních dvojkolí

PříspěvekNapsal: sob 03 zář, 2022 6:42 am
od HonzaM
Zlámalík píše:Dobře! Jsi šikovný pionýr! Je to dobré když nemůžu "kramařit" s lihem apod. a vypadá to profi.
Doma se mi nejlíp osvědčilo čištění pomocí kusu koleje s podložím, kuchyňského ubrousku a lihu či isopropylalkoholu podle prvního příspěvku zde. Náklady nula, funkce 100%.

Jakým způsobem ale zajistíš napájení, aby se dvojkolí při čištění točila? Pokud má hnací vozidlo jeden podvozek poháněný a druhý ne, pak to není problém, ten nepoháněný dáš na kolej kde není ten ubrousek, ale co když jsou oba hnané? Výhodou čisticích proužků Tsugawa je, že jsou vodivé. Vydrží sice dost dlouho, po čase je ale nutné počítat s jejich výměnou. Je velmi jednoduchá, jsou samolepicí.