Stránka 1 z 1
Tmely

Napsal:
pát 13 lis, 2009 5:30 pm
od viktorpe
Zdravím kolegy na foru. Hledal jsem tady nějaké téma co se týče tmelů, ale nic jsem nenašel.
Teď k jádru pudla jsem začátečník a zkouším stavět M810 do f. LPH zaltím mám slepeno. Dneska jsem si koupil tmel od Humbrolu (Model Filler) a nevím jestli je dostačující nebo raději zahodit a investovat do jiného.
Budu rád za vaše názory a připomínky a taky triky čím nanášet tmel na modely.

Napsal:
sob 14 lis, 2009 9:20 am
od Houmr
No já používám tmel Tamyia, nanáším ho skalpelem. Jinak se dá tmelit i vteřinovým lepidlem. Ale nejlepší je, dát si více práce se sesazováním dílů nasucho, aby se člověk tmelení vyhnul, i když samozřejmě to vždy nejde.

Napsal:
sob 14 lis, 2009 10:37 am
od alexander
Každý tmel má nejaké svoje špecifické vlastnosti a každému z nás "sedí" niečo iné. To čo jeden zatratí, druhý vychváli do neba. Takže neexistuje jednoznačná odpoveď, treba skúšať a skúšať a skúšať.....

Napsal:
sob 14 lis, 2009 11:38 am
od Patrik Novák
teď mám revell ale dřív jsem používal tamyu a až budu opět kupovat tmel tak jí zase koupím , podle mě je lepší než revell (potřeboval jsem vytmelit plochu na plastu z rubové strany cca 2 cm2 v silnější vrstvě a revell naleptal plast a stáhl ho při vytvrzování do sebe )
též používam skalpel ,
při lepení 810 : střechu lepím v čelech na tmel (k bočnici lepidlem ) jinak tam zůdtává spára

Napsal:
pon 16 lis, 2009 7:25 am
od Radek(T)
Vřele doporučuji navštívit některé fórum plastikových modelů (např.
http://www.ipmsnymburk.com/forum/). Do vyhledávání zadat tmel a pročíst si příspěvky. Tmelů je velké množství, mají různé vlastnosti a použití - záleží na konkrétní situaci. Něco jiného je zatmelit drobné škrábance a něco jiného propadlinu v plastu, nebo třeba milimetrovou spáru. Obávám se, že univerzální rada neexistuje.

Napsal:
pon 16 lis, 2009 8:12 am
od Petr Zatrepalek
Existuje

- velké díry - hustý vteřiňák, pro rychlejší zaschnutí přestříknout aktivátorem ve spreji (oboje HVP model), pak přebrousit či opatrně "odmývat" debondérem (odstraňovač vteřiňáku) na hadříku. Po odmytí(zarovnání s okolním povrchem) nechat opět zatvrdnou. Pak lehce přebrousit (nebo přebrousit více když předtím nepoužiješ debondér a brousíš ten vteřiňák). Pak vše tmelené přetřít hustým surfacerem Gunze Mr500 na štětec - po zaschnutí přebrousit a je to

Případně hustý surfacer vynechat a místo opatrně "zalít" řídkým vteřinákem a opět přebrousit a přeleštit - pak celé stříknout surfacerem / stříkacím tmelem před finálním nástřikem.
V každém případě, lepíš-li plastovou stavebnici rozpouštědlovým lepidlem, je třeba počítat se 14 dny na pořádné vyschnutí spoje - jinak se ti jakýkoliv tmel co na spoj naneseš stejně bude v budoucnu propadat!

Napsal:
pon 16 lis, 2009 9:31 am
od Houmr
Ano, je to tak jak píše Petr. Nevýhodou tmelů, je ta možnost propadání a čekací doba. U vteřinových lepidel, to čekání odpadá a nehrozí propadání, navíc, pokud to tmelení zasahuje do rytí modelu (i když tady to asi moc nehrozí) tam se tmely mohou při opravě rytí odloupnout, či drolit.

Napsal:
pon 16 lis, 2009 9:32 am
od Houmr
Ano, je to tak jak píše Petr. Nevýhodou tmelů, je ta možnost propadání a čekací doba. U vteřinových lepidel, to čekání odpadá a nehrozí propadání, navíc, pokud to tmelení zasahuje do rytí modelu (i když tady to asi moc nehrozí) tam se tmely mohou při opravě rytí odloupnout, či drolit.

Napsal:
pon 16 lis, 2009 9:32 am
od Houmr
Ano, je to tak jak píše Petr. Nevýhodou tmelů, je ta možnost propadání a čekací doba. U vteřinových lepidel, to čekání odpadá a nehrozí propadání, navíc, pokud to tmelení zasahuje do rytí modelu (i když tady to asi moc nehrozí) tam se tmely mohou při opravě rytí odloupnout, či drolit.

Napsal:
pon 16 lis, 2009 10:33 am
od Radek(T)
Petr Zatrepalek píše:Existuje

- velké díry - hustý vteřiňák, pro rychlejší zaschnutí přestříknout aktivátorem ve spreji (oboje HVP model), pak přebrousit či opatrně "odmývat" debondérem (odstraňovač vteřiňáku) na hadříku. Po odmytí(zarovnání s okolním povrchem) nechat opět zatvrdnou. Pak lehce přebrousit (nebo přebrousit více když předtím nepoužiješ debondér a brousíš ten vteřiňák). Pak vše tmelené přetřít hustým surfacerem Gunze Mr500 na štětec - po zaschnutí přebrousit a je to

Případně hustý surfacer vynechat a místo opatrně "zalít" řídkým vteřinákem a opět přebrousit a přeleštit - pak celé stříknout surfacerem / stříkacím tmelem před finálním nástřikem.

V každém případě, lepíš-li plastovou stavebnici rozpouštědlovým lepidlem, je třeba počítat se 14 dny na pořádné vyschnutí spoje - jinak se ti jakýkoliv tmel co na spoj naneseš stejně bude v budoucnu propadat!
S tím se dá bezpochyby souhlasit. Trochu se ale obávám, že začátečníka který si koupil první tmel to trochu vyděsí

. Je to sice univerzální návod, ale pro někoho kdo už má něco postaveného


Napsal:
pon 16 lis, 2009 11:06 am
od Petr Zatrepalek
Nemyslím! Právě naopak - odpadne problém s propadáním a drolením tmelu a zkoušení vyhovující značky tmelu - miliput, humbrol, tamyia, revell, avirilsměska, tmely na auta atp...
Jinak pokud jde o lepení plastu - neznám nic lepšího než Tamiya extra thin cement - díly se daj k sobě a zalejí lepidlem (s lepidlem se dodává i tenký štěteček) - lepidlo má konzistenci vody a zateče do spáry, pak stačí pořádně stisknout a vznikne spoj. Pak to nechat odpařit - u plastů typu stavebnic Tamiya či Hasegawa (tvrdý plast) je spoj 100% vyzrálý už za dva dny. V podstatě obdoba tekutého svařování.
Navíc díky rychlému odpařování má toto lepidlo výborný vlastnosti pro výrobu másterů (předloh). Stačí nanést kapičku a do ní pak špičkou jehly nalepit třeba nýt či matku - děláme takto všechny detaily na našich předlohých v HO i menším....

Napsal:
pon 16 lis, 2009 11:09 am
od Petr Zatrepalek
Jinak další typ - fy Gunze dělá i tmel Mr. White putty (v tubě) či jeho "tekutou" verzi Mr. Dissolved putty - obrovská výhoda těchto tmelů je, že se dají po zaschnutí "otírat" vatičkou či hadříkem navlhčeným v Gunze ředidle Mr. Levelling thinner - odpadají tak starosti s větším broušením! Pozor - jedná se klasické, nikoliv stříkací tmely!!!

Napsal:
pon 16 lis, 2009 3:04 pm
od Houmr
Petr Zatrepalek píše:Nemyslím! Právě naopak - odpadne problém s propadáním a drolením tmelu a zkoušení vyhovující značky tmelu - miliput, humbrol, tamyia, revell, avirilsměska, tmely na auta atp...
Jinak pokud jde o lepení plastu - neznám nic lepšího než Tamiya extra thin cement - díly se daj k sobě a zalejí lepidlem (s lepidlem se dodává i tenký štěteček) - lepidlo má konzistenci vody a zateče do spáry, pak stačí pořádně stisknout a vznikne spoj. Pak to nechat odpařit - u plastů typu stavebnic Tamiya či Hasegawa (tvrdý plast) je spoj 100% vyzrálý už za dva dny. V podstatě obdoba tekutého svařování.
Navíc díky rychlému odpařování má toto lepidlo výborný vlastnosti pro výrobu másterů (předloh). Stačí nanést kapičku a do ní pak špičkou jehly nalepit třeba nýt či matku - děláme takto všechny detaily na našich předlohých v HO i menším....
Jinak nejlevnější náhrada je Perchlorethylén, i když asi ne tak 100% kvalitní jako Gunze. Jinak nejlepší bylo filmové lepidlo, v současnosti již asi nedostupné. Jednou mi jedna firma z Prahy nabízela náhradu v podobě. Ethylacetátu kyseliny octové, prý by to mělo být to stejné, pokud tu firmu někdo sežene, je u nich možné si nechat odlít do flašky ze sudu, bohužel jsem adresu někde zašantročil

, takže možnost pro Pražské kolegy.

Napsal:
úte 17 lis, 2009 7:51 pm
od viktorpe
První zkušenosti s tmelem Humbrol, tmel je v tubě jednosložkový, udělal jsem si špachtličku z kousku plastu z mističky od termixu( nevyhovující, moc měkký) druhá zkouška skalpelem po vzoru Houmra dobrá volba. Výhoda nevýhoda je ta, že tmel hodně rychle zasychá(pro mě nevýhoda jsem moc pomalej(chybí zručnost)

) výhoda je, že se dá brzo brousit cca. patnáct dvycet min. (tenká vrstva). Jinak spokojenost asi proto, že to je moje první dílo.
