Jak správně rozmístit návěstidla

Práce s modely, povrchová úprava, patinování modelů, použití barev apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod Yarda » sob 31 říj, 2009 7:30 am

jak vidno, většina dvojkolejných tratí u nás je na mapce červená, čili vybavená autoblokem...
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 247
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 31 říj, 2009 9:01 pm

Yarda píše:jak vidno, většina dvojkolejných tratí u nás je na mapce červená, čili vybavená autoblokem...

Nikdo opak netvrdí, nicméně když si uvědomíme, že u nás už patnáct let probíhá "horečné koridorizace" a modernizace tratí není moc důvodů k plácání se po ramenou. :evil:
Mě spíš mě zaujaly místa typu Obrnice - Počerady a "Bábobloky". O úseku Praha - Beroun vím, ale myslel jsem si, že už je poslední...
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 1510
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod maayaa » sob 31 říj, 2009 10:04 pm

No je to celkem děs,já když jedu na pohotovosti tak se potkávám s:
Testem-Boletice,V.Březno
Elektrodynamikou-UL-Střekov
Elektromechanikou-Sebuzín,V.Žernoseky,Polepy,Hoštka,Štětí,Liběchov,Mělník
zámky-Žalhostice,Litoměřice

Na trati tu máme:
hradla(elektromechanika)
autoblok a to jak jednosměrnej(klasický relé),POAB,SAB(byl tu i TRAN,ale už je zrušenej)

No a přejezdy tu máme asi všech typů
Ale holt 072-073 neni koridor pro osobní dopravu.Jen tu jezdí pár nákladů :lol: cca 120-150 za den(to teda nevim uplně přesně)
maayaa
 
Příspěvky: 371
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod kecu.p » pon 02 lis, 2009 4:03 pm

maayaa píše:zároveň platí,že návěstidlo je umístěno za námezníkem(pokud to není skupinové návěstidlo).A pokud jsou ve stanici kolejové obvody,tak se umisťují 1m před styk,nebo až 3m za.Vjezdová návěstidla se dávají tak daleko,aby se dal ze stanice při posunu vytáhnout vlak(kousek před vjezdem jsou bílé sloupky s modrým vrškem-hranice posunu)



2m před a 6m za návěstidlo ;-), označník (kolík nebo světelné seřaďovací návěstidlo) je vzdáleno 50m od vjezdového návěstidla směrem do stanice, zpravidla (pokud není trať vícekolejná a nebo to umožňují místní poměry) se umísťuje v pravo ve směru jízdy posunového dílu ze stanice.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 602
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: Jak správně rozmístit návěstidla

Příspěvekod PetrL » čtv 01 pro, 2016 9:22 pm

Prosím o radu ke správnému umístění a volbě návěstí v malé stanici o dvou dopravních a jedné manipulační koleji. Situace: konec III. a začátek IV. epochy. V kolejišti je použita rychlostní soustava. Předmětem dotazu jsou sloučená odjezdová návěstidla.
Vzhledem k jednoduchosti bych pro možný odjezd z jedné koleje odbočkou a druhé přímo volil skupinové návěstidlo. Je přípustné, aby skup. návěstidlo signalizovalo rozdílné návěsti pro jednu nebo druhou kolej (zelená se žlutou pro odbočku nebo samotnou zelenou pro přímo)? Nebo je lepší, popř. nutné použít samostatná návěstidla pro každou kolej?

Dík za pomoc.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 317
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Re: Jak správně rozmístit návěstidla

Příspěvekod kecu.p » pát 02 pro, 2016 4:09 am

skupinové návěstidlo samozřejmě může návěstit obě návěsti (40 a volno/volno) dle potřebné polohy rozhodující výhybky

v případě použití skupinového návěstidla bych nenazýval stanici vybavenou rychlostní návěstní soustavou, neboť není zabezpečen přenos návěstí mezi odjezdovým a vjezdovým návěstidlem

při vjezdu bude na vjezdovém návěstidle vždy svítit výstraha/40 a výstraha a ve skutečné stanici by odjezd dovoloval výpravčí výpravkou
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 602
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: Jak správně rozmístit návěstidla

Příspěvekod PetrL » pát 02 pro, 2016 4:13 pm

kecu.p píše:... v případě použití skupinového návěstidla bych nenazýval stanici vybavenou rychlostní návěstní soustavou...

tím ovšem vznikla další otázka:
Při návěsti průjezd odbočkou budu tedy muset změnit nynější vjezdovou návěst výstrahy s kmitavým horním žl. světlem + klidným žl. spodním na obě klidná.
Nebo nechat návěst beze změny, ale potom místo skupinového návěstidla dát k oběma kolejím návěstidla samostatná.

Jsou obě verze možné? Pokud ano, která je rozumnější?

Dík. Petr
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 317
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Re: Jak správně rozmístit návěstidla

Příspěvekod hank » pát 02 pro, 2016 5:24 pm

PetrL: Když pominu, že pojem "průjezd odbočkou" z návěstních předpisů vymizel už dost dávno (1962), tak dvě klidné žluté nenávěstí průjezd, ale vjezd odbočkou (40, není-li doplněno indikátorem jiné rychlosti) a na odjezdu stůj.

Jestliže ve tvé konkrétní stanici není odsun osy ani štíhlé výhybky a jde-li o stanici nácestnou, nikoli odbočnou, tak moc možností návěstění na vjezdu nemáš:
- zelená - to je jasné: vjezd rychlostí povolenou TTP, na odjezdu volno, na odjezdovém zhlaví rychlost povolená TTP - pozor, toto platí i při zastavení ve stanici plánovaném JŘ, když je už při vjezdu vlaku vlaková cesta postavena i pro odjezd;
- žlutá: vjezd traťovou rychlostí (tj. přímo), na odjezdu stůj;
- dvě klidné žluté: vjezd odbočkou 40, na odjezdu stůj;
- blikavá a klidná žlutá: vjezd odbočkou 40, odjezd dtto;
- červená: stůj;
- červená s přivolávačkou, tj. blikavou bílou: vjezd max. 30 a jízda podle rozhledu s pohotovostí zastavit před překážkou - dává se při poruše návěstidla nebo ZZ, při vjezdu na obsazenou kolej apod.

Vjezd na zelenou a žlutou (vjezd 40, odjezd traťovou) pravděpodobně v takovém případě nebude vůbec možný, ledaže bys měl ve stanici odsun kolejové osy (ale pak by zase nejspíš nebyla možná na vjezdu kombinace žlutá - blikavá žlutá, ledaže by výměny byly nezávislé na návěstidlech, protože pak se zhlaví projíždí 40 i přímo, a to už je diskutabilní, protože návěstění této skutečnosti se může v konkrétních případech lišit) nebo kdyby šlo o stanici odbočnou (vjezd odbočkou, odjezd traťovou rychlostí přímým směrem na vedlejší trať, kam už je při vjezdu postavená cesta).

Toto všechno se ovšem jmenuje rychlostní návěstní soustava (někdy se tomu v této podobě říkalo "zjednodušená rychlostní návěstní soustava") bez ohledu na to, jaké byly v ZZ další závislosti, dokonce i tehdy, když byly výhybky stavěné ručně nezávisle na návěstech, když byla traťová rychlost 40 a v jiných extrémních případech.

Jo a ještě předpokládám, že na modelu nemáš opakovací, vložená nebo krycí návěstidla ani jiné špeky.

Mohu se samozřejmě mýlit, poslední zkoušku z D1 a D2 jsem měl v roce 1989...

Edit: Důležitá poznámka - předpokládám jednokolejnou trať, na dvojkolejce to bude samozřejmě jinak.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2082
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Jak správně rozmístit návěstidla

Příspěvekod PetrL » pát 02 pro, 2016 6:24 pm

hank píše:- zelená - to je jasné: vjezd rychlostí povolenou TTP, na odjezdu volno, na odjezdovém zhlaví rychlost povolená TTP - pozor, toto platí i při zastavení ve stanici plánovaném JŘ, když je už při vjezdu vlaku vlaková cesta postavena i pro odjezd;
- žlutá: vjezd traťovou rychlostí (tj. přímo), na odjezdu stůj;
- dvě klidné žluté: vjezd odbočkou 40, na odjezdu stůj;
- blikavá a klidná žlutá: vjezd odbočkou 40, odjezd dtto;
- červená: stůj;
- červená s přivolávačkou, tj. blikavou bílou: vjezd max. 30 a jízda podle rozhledu s pohotovostí zastavit před překážkou - dává se při poruše návěstidla nebo ZZ, při vjezdu na obsazenou kolej apod.

Toto všechno se ovšem jmenuje rychlostní návěstní soustava (někdy se tomu v této podobě říkalo "zjednodušená rychlostní návěstní soustava") bez ohledu na to, jaké byly v ZZ další závislosti, dokonce i tehdy, když byly výhybky stavěné ručně nezávisle na návěstech, když byla traťová rychlost 40 a v jiných extrémních případech.

Tak přesně tak to mám navržené. Ale kecu.p mne upozornil, že:

kecu.p píše:... v případě použití skupinového návěstidla bych nenazýval stanici vybavenou rychlostní návěstní soustavou...


Proto jsem se ptal, jestli mohu takto ponechat na odjezdu skupinová návěstidla, nebo instalovat pro každou kolej návěstidla samostatná - i když se jedná jen o dvě koleje.?
Naposledy upravil PetrL dne pát 02 pro, 2016 8:36 pm, celkově upraveno 3
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 317
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Re: Jak správně rozmístit návěstidla

Příspěvekod sidlo » pát 02 pro, 2016 6:58 pm

Dnes znám několik stanic, které mají TEST a fungují tak jak popisuje Hank. Pokud je to na přelomu iii a iv epochy, tak si nejsem jistý, že by se taková stanice našla. V této epoše bych to dělal bez rychlostní návěstní soustavy.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1311
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Jak správně rozmístit návěstidla

Příspěvekod hank » pát 02 pro, 2016 8:24 pm

sidlo: Tak třeba Jindřichov na Moravě na ramzovské dráze takhle fungoval už koncem 70. let, a to i přesto, že v úseku Jindřichov - Lipová Lázně byla traťová rychlost jen 40 km/h. (Na opačném konci - Jindřichov - Hanušovice - 50.) Kromě Branné (kde byly výměny ručně obsluhované a nezávislé na návěstidlech a kde odjezdová návěstidla nebyla) byla tehdy všude v nácestných stanicích v uvedeném úseku skupinová odjezdová návěstidla (Jindřichov - 2 dopravní koleje, Branná, Ostružná a Horní Lipová - 3 dopravní koleje).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2082
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Jak správně rozmístit návěstidla

Příspěvekod VojtikJ » čtv 08 pro, 2016 11:57 am

Já bych to nedělal extremně složité ;) ba naopak, čím jednoduší, tím jasnější :D
Na vjezdu a odjezdu stačí tři tři světla, Červená, Zelená, Bílá.
Nevidím jedinej důvod proč to na takhle jednoduché staničce dělat složitě.
Nezávislé návěstidla, bez rychlostní soustavy. Že nepoletím jak blázen do stanice/ do odbočky zařídím čtyřicítkou u vjezdu + odjezd mi dá výpravčí.

kecu.p: Psal jsi že není možné skupinové návěstidlo brát jako Návěstní rychlostní soustavu. " neboť není zabezpečen přenos návěstí mezi odjezdovým a vjezdovým návěstidlem" Myslím že sis spletl pojem. Myslel jsi spíše závislá/nezávislá. Už jen to že návěstidlo ukáže 40 a volno je rychlostní soustava... To cos myslel ty je že vjezd neukáže co bude na odjezdu. Čili nezávislé návěstidla... kdyby byla závislá, u vjezdu vím že na odjezdu bude 40...

V tomto případě pokud by jsme chtěli, aby stanice byla se závislými návěstidli přidáme další světlo a to žlutou. Na vjezdu do stanice vím že budu mít průjezd, nebo tam budu zastavovat. S tím že stále platí 40km/h v celé stanici

Při dalším kroku když by jsme chtěli přes stanici vyšší rychlost, tak musíme vědět že pojedem do odbočky.
Na vjezdovým dodáme další žlutou. V tento moment už budu vědět víc, a stanice je už označena jako závislá s rychlostní soustavou. Na vjezdu víme že jedem do odbočky a zda budem zastavovat, či projíždět.
(stále se bavím o 4 návěstidlech vjezd/ odjezd skupinové)

V dnešní době nepotřebuju ani u skupinového návěstidla aby mi výpravčí dal odjezd. Řídím se dle SJŘ, pokud mě bude chtít zastavit tak buď si zavolá, nebo mě zastaví u vjezdu.

Ale držel bych se toho čím složitější, tím novější :D
Šašci
VojtikJ
 
Příspěvky: 562
Registrován: stř 11 led, 2012 8:35 pm

Předchozí

Zpět na Modelářské techniky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník