Jak správně rozmístit návěstidla

Práce s modely, povrchová úprava, patinování modelů, použití barev apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Jak správně rozmístit návěstidla

Příspěvekod ladiznet » stř 29 črc, 2009 4:57 pm

Jak mám na tomto úseku správně rozmístit návěstidla? Jaká jsou pravidla při umisťování?

PS: napravo tři koleje vedou na nádraží, nalevo dvě koleje - hlavní trať a spodní kolej vlečka

obrázek zde

Obrázek[/url]
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 476
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvekod JBr » stř 29 črc, 2009 6:35 pm

Neni jen jedna moznost, jak navestidla osazet. Zalezi na epose, povaze trati atp. Jedna z moznosti je treba nize.

Obrázek
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod maayaa » čtv 30 črc, 2009 7:51 pm

zároveň platí,že návěstidlo je umístěno za námezníkem(pokud to není skupinové návěstidlo).A pokud jsou ve stanici kolejové obvody,tak se umisťují 1m před styk,nebo až 3m za.Vjezdová návěstidla se dávají tak daleko,aby se dal ze stanice při posunu vytáhnout vlak(kousek před vjezdem jsou bílé sloupky s modrým vrškem-hranice posunu)
maayaa
 
Příspěvky: 371
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod JBr » čtv 30 črc, 2009 8:06 pm

maayaa: Kdyz uz te tu vidim, u nekolika stanic jsem setkal s tim, ze je oznacnik nahrazen serazovacim navestidlem. Je to ted uz bezna praxe?
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod Yarda » pát 31 črc, 2009 5:04 am

Ono záleží hlavně na zvolené návěstní soustavě. Pokud by na dvoukolejné trati byl autoblok s oddílovými návěstidly (což je celkem obvyklé), pak odjezdové návěstidla na dopravní koleji zároveň slouží jako oddílové při vjezdu do prvního oddílu na širé trati. Potom by odjezdové návěstidlo muselo mít ještě horní žlutou.

Ještě poznámka k tomu zhlaví: na dvoukolejné trati by při vjezdu do stanice měla být dvojitá kolejová spojka, jinak se vlak ze spodní traťové koleje nedostane na horní staniční kolej... pokud by to tedy nebyla jen manipulační kolej, na kterou vlaky přímo nezajíždějí. Potom by na té koleji nebylo odjezdové, ale jen seřaďovací návěstidlo.
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 247
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod mawerick » pát 31 črc, 2009 5:48 am

JBr: mezi označníkem "kolíkem" a světelným návěstidlem není prakticky žádný rozdíl (kromě stavby). V předpise D2 čl. 749 str. 166 se píše: Ustanovení o posunu za označník platí i pro posun za světelné seřaďovací (popř. hlavní) návěstidlo, které nahrazuje označník.

Takže je to i o tom, že při modernizaci ZZ ve stanici a osazování nových návěstidel se "postaví" i seřaďovací náv. jako označník.
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod maayaa » pát 31 črc, 2009 5:38 pm

To JBr:Asi už jo,nevzpomínám si na rekonstruovanou stanici,ve které je ESA,na osazení označníky.Řekl bych,že to souvisí s dálkovym řízením.Dávat rozkazy přes rádio,asi neni uplně ono(asi je to levnější než zavedení plošný GSM-R,i když i to přijde)
maayaa
 
Příspěvky: 371
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod kecu.p » pát 30 říj, 2009 6:03 pm

mawerick píše:JBr: mezi označníkem "kolíkem" a světelným návěstidlem není prakticky žádný rozdíl (kromě stavby). V předpise D2 čl. 749 str. 166 se píše: Ustanovení o posunu za označník platí i pro posun za světelné seřaďovací (popř. hlavní) návěstidlo, které nahrazuje označník.

Takže je to i o tom, že při modernizaci ZZ ve stanici a osazování nových návěstidel se "postaví" i seřaďovací náv. jako označník.



Toto se netýká stanice Pňovany, kde směrem na trať do Bezdružic je kolík - označník, tedy asi poprvé za doby releovky. Za staré releovky SSSR sice označník byl zaznamenám i s kilometrickou polohou, ale fyzicky se nikdy nenacházelo v kolejišti
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 602
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod kecu.p » pát 30 říj, 2009 6:08 pm

Yarda píše:Ono záleží hlavně na zvolené návěstní soustavě. Pokud by na dvoukolejné trati byl autoblok s oddílovými návěstidly (což je celkem obvyklé), pak odjezdové návěstidla na dopravní koleji zároveň slouží jako oddílové při vjezdu do prvního oddílu na širé trati. Potom by odjezdové návěstidlo muselo mít ještě horní žlutou.

Ještě poznámka k tomu zhlaví: na dvoukolejné trati by při vjezdu do stanice měla být dvojitá kolejová spojka, jinak se vlak ze spodní traťové koleje nedostane na horní staniční kolej... pokud by to tedy nebyla jen manipulační kolej, na kterou vlaky přímo nezajíždějí. Potom by na té koleji nebylo odjezdové, ale jen seřaďovací návěstidlo.



Autoblok na dvojkolejné trati není zcela normální jev. Jsou traťě, které sice jsou dvojkolejné, ale na trati je stará elektromechanika. Třeba oblast Kyjova na trati Brno - Veselí nad Moravou, ale i za ESA může na dvojkolejce být tzv. automatické hradlo AHP (P ... s počítačem náprav). Například trať Karlovy Vary - Kadaň Prunéřov je na celé trati AHP a i dvojitá či dvě kolejové spojky se na trati nenacházejí v každé stanici na každém zhlaví. To by chtělo si určit o jakou trať se jedná, jaký je provoz atd ...
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 602
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod Yarda » pát 30 říj, 2009 9:12 pm

kecu.p píše: Jsou tratě, které sice jsou dvojkolejné, ale na trati je stará elektromechanika ...


Které dvojkolejné tratě v čechách mají ještě elektromechaniku? Elmechanika byla zrušená při elektrifikaci Plzeň-Beroun i KV-Kadaň. Pokud vím, poslední neelektrifikovaná dvojkolejná trať je úsek mezi Brnem a Veselí n/Mor...
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 247
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

elektromechanika

Příspěvekod kecu.p » sob 31 říj, 2009 12:23 am

Budějovická trať z Plzně do Č.B v úseku Nepomuk - Pačejov. Ale ani dvojkolejka nemusí mít autoblok. Však Karlovy Vary - Kadaň má jen automatická hradla bez mezilehlého oddílu.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 602
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod maayaa » sob 31 říj, 2009 12:50 am

divil by ses na kolika hlavních tratích ještě elektromechanika je.Bohužel se mi nedaří najít mapu zab.zař.Pokud jí najdu určitě sem hodim odkaz.
maayaa
 
Příspěvky: 371
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod kecu.p » sob 31 říj, 2009 6:45 am

maayaa píše:divil by ses na kolika hlavních tratích ještě elektromechanika je.Bohužel se mi nedaří najít mapu zab.zař.Pokud jí najdu určitě sem hodim odkaz.



Mapa zabezpečovacího zařízení je v Atlasu drah, ale pozor, ne všude poloautoblok znamená že je tam elektromechanika, může se jednat i o releový poloautoblok. Jinak další stanice s elektromechanikou je například stanice Velké Žernoseky na trati Litoměřice - Ústí nad Labem Střekov. V této stanici je část elektromechanika v návaznosti na releovku. A na hlavní trati je jednosměrný autoblok.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 602
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod JBr » sob 31 říj, 2009 7:16 am

Neni to podoba aktualni, ale nejakou predstavu to da....

Obrázek
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod kecu.p » sob 31 říj, 2009 7:29 am

Větší by to nešlo??? Když jsem se na to podíval, nedá se to vůbec přečíst :(


Omlouvám se, už to mam.
Naposledy upravil kecu.p dne sob 31 říj, 2009 7:36 am, celkově upraveno 1
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 602
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Další

Zpět na Modelářské techniky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: petermedved a 2 návštevníků