Stránka 3 z 6

PříspěvekNapsal: čtv 06 bře, 2008 10:22 am
od Petr Zatrepalek
Když nebudete míchat akryl a syntetiku dohromady :D tak je vše v pohodě. Základním předpokladem pro nástřik syntetiky na akryl či obráceně je ale dokonalé zaschnutí dříve stříknuté barvy! Jinak se u akrylu mohou tvořit praskliny a syntetika zase nebude chtí držet.

Stříknete-li akryl na syntetiku, tak máme možnost velmi dobře skalpelem akrylovou barvu odprýskávat - čili dělat patinu opotřebované barvy.

Pod olejové barvy považuji akryl lak za naprostou nutnost! Kromě akrylu snad jedině laky Gunze (ty už se bohužel letos do EU dovážet nesmí) mají tu vlastnost že je sikativ či jiné ředidlo pro olejové barvy nerozpustí.

PříspěvekNapsal: čtv 06 bře, 2008 1:44 pm
od Pája
Tak ty lihový AGAMA barvy,jak jsem po několika večerech vyčetl na modelfóru,doporučují pro začátečníky taky a pro letošek je prý mnoho nových odstínů,jen se musej objednat přímo od výrobce.Prodejci mají prý jen základní sady a ne jednotlivé odstíny.Barvy ok,jen matný lak je spíše polomatný,jinak samé kladné ohlasy.Tak je asi zkusím.

PříspěvekNapsal: čtv 06 bře, 2008 3:54 pm
od xxvojtikxx
koukal jsem na ty odstíny a snad kromě žlutý na výstražný pruhy a takových těch základních jako je červená / bílá / černá jsem tam nic zajímavýho na vláčky nenašel :( jedině něco nakoupit a doma namixovat :lol:

EDIT: tak beru zpět, po pečlivějším prozkoumání jsem objevil určitě víc odstínů - např. dvě červenohnědé, několik zelených na osobáky... tak širokou nabídku jako je emailů asi ještě dlouho mít nebudem, přeci jen obrat asi není takový jako u "letadýlkářů" aby se vyplatilo udělat odstíny ve všech řadách, navíc když se člověk smíří s tím že to není "autentický" odstín (ono ve skutečnosti má stejně každej vagón jinou barvu), dá se použít i barva podobná - a tam už se vybrat dá

až budu objednávat další mega-objednávku přímo z Agamy tak si něco objednám i z lihovek, pryč s emailama (včera jsem zase naředil úplně novou Humbrol oranžovou 1:1 s ředidlem a jednou jsem přejel přes model (na bílou Revell), vůbec to nedrželo a všechno to zateklo pod pásku takže jsem byl fakt nas*a*ej) :idea:

Re: Ředění barev

PříspěvekNapsal: čtv 13 bře, 2008 9:53 pm
od michal_n_cz
Michal Dalecký píše:...Humbrol jiz neexistuje...


Značka Humbrol teď patří Hornby Hobbies Ltd:
http://www.airfix.com/humbrol-paints-and-accessories/
Některé odstíny jsou zase i ve velké 50ml plechovce...

Michal N.

PříspěvekNapsal: pát 14 bře, 2008 1:10 pm
od Petr Zatrepalek
Malá poznámečka - doporučuji investovat do katalogu AGAMA i popř. dalších firem s barvama. Katalogem myslím vzorník opravdových barev, ne ten pouze vytištěný. Určitě pak zjistíš že i některé barvy "letadýlkářů" jsou de facto identické s odstínem na mašiny co marně sháníš!

Jinak to roztečení té barvy jak popisuješ - natíral jsi to nebo stříkal? Jestli natíral, NIKDY neřeď barvu poměrem 1/1! Je pak moc řídká, nekreje a skutečně zateče všude. Jestli se ti to stalo při stříkání barvy, měl jsi ppně:
a) moc velký tlak vzduchu ke stříkání
b) příliš dlouho jsi stříkal barvu na stejné místo a proto ti proudem vzduchu zatekla tam kam neměla
c) měl jsi odchlípnutou pásku kterou jsi měl zakryté to místo kam ti ta stříkaná barva zatekla

Dále obecně platí, že pro natírání jsou nejblbější odstíny žluté, bílé a oranžové! Špatně kryjí a je nutno je natírat minimálně ve dvou vrstvách. Já tyhle barvy zásadně stříkám...
Snad jediné barvy bílé, oranžové a žluté které lze vcelku bez problémů natírat, jsou barvy Vallejo (sice akryl, ale po vytlačení kapky barvy z nádobky jsou naředěné přesně pro natírání, když je potřeba je mírně přiředit vodou z důvodu že barva v kádince zasychá, zachovávají si dál své vlastnosti a neroztékají se jako jiné akryly. Přesto je nutné natírat minimálně dvě vrstvy aby žlutá či bílá dobře kryly!

PříspěvekNapsal: pát 14 bře, 2008 2:59 pm
od xxvojtikxx
jak říkám, dá se vybrat i z neutentických (je to výše)

tu oranžovou jsem stříkal, naředil 1:1 (říkám si "radši míň, bude to málo krýt") a prostě to na té bílé nedrželo, ani se to nechytlo a rovnou to steklo (tlak stejný jako normálně, dával jsem si na to speciálně pozor), ale tak ještě pořád se mám dost co učit a už jsem to zapatlal pořádně sienou (alá stékající rez na cisterně) a není to vůbec vidět. ty nejhorší "mapy" jsem hned odstranil ředidlem takže se to dá... jen mě to překvapilo... ale je možný že ta páska všude nechytla, ono maskovat čelo cisterny když je to jakási "polokoule" aby tam byla rovná čára... no stejně tam jsou vlny :)

s natíráním zamaskovanýho modelu mám zatím taky blbou zkušenost, tím jak musím té barvy dát větší vrstvu, tak to samozřejmě buď zateče nebo udělá na okraji pásky po odtrhnutí "schod". pro příště už zase vím, že budu míň spěchat :)

co se mi zatím osvědčilo bylo stříkat tak, aby ta případná stékající barva netekla pod pásku (dělal jsem Baafx z 80 let vínová dole x krémová nahoře), takže nejdřív celý vagón krémovou, pak vymaskovat a stříkat červenou "mírně svrchu" aby barva nezafoukala pod pásku ať byla sebelíp přilepená a pokud chtělo něco stékat, teklo to dolů po červené (aby někoho nenapadlo obrátit vagón střechou dolů a nechat to natéct na tu pásku). ale u složitějších tvarů je to zabiják času...

ale včera jsem chtěl udělat současné schéma (červená a krémový pruh pod okny - chtěl jsem stříkat krémovou jako první) a nakonec jsem to všechno omyl ředidlem, protože mi to zateklo (v partiích světel se bohužel barva skoro nechytla, zatímco na normální ploše už jí bylo dost, takže já nervák jsem samozřejmě podržel pistolku na místě a už to teklo :lol:) jak řešíš takovouhle situaci? nechat uschnout do druhýho dne to, co se stačilo chytit (když je to syntetika) a pak další vrstvu zaměřit tam, kde to ještě není ono? občas si říkám že tak dobrý nervy nemám abych vydržel čekat celej den a dělal to samý znova, a jelikož ta krémová na surf není skoro vidět, snažil jsem se to udělat jedním vrzem, proto jsem to zase podělal... proto dostříkám ty plechovky co mám a jdu do lihovek a akrylů...

PříspěvekNapsal: pát 14 bře, 2008 8:33 pm
od Petr Zatrepalek
No já když mi to steče, řeším problém opatrným "vysušením" místa čistým ušátkem (vatička na špejli), pokud mám jistotu že ta spodní barva je fakt suchá, můžu i to ušátko navlhčit v ředidle. Někdy to ale nepomůže a pak musíš počkat do druhého dne až ti ta barva uschne. Většinou není zas až tak velký problém provést opravu pomocí štětce a původní barvy - pod patinou se to stejně většinou schová.

Jinak pro maskování používám taky s úspěchem barvy na sklo co prodávají v každém lepším papírnictví - nejsou drahé, můžeš je přímo nanášet na model, a hlavně kopírují povrch. Poté co uschnou, je můžeš sloupnout podobně jako maskovací pásku. Dělají se i v různých transparentních odstínech, takže se daj použít třeba i na zabarvení diod či žárovek...

Pokud ti barva udělá při stříkání "schod" v pohodě ho odstraníš opatrným přebroušením jemným a namočeným šmirglem.

Jinak maskovací lepicí páska je nejlepší od fy Tamiya - prodává síť firmy MPM pro plastikové modeláře - bezvadně kopíruje povrch. Nicméně pokud nařežeš pásku tak na 1mm široké pásy, lépe se ohýbá! Prostor mezi pásy pak můžeš vymaskovat třeba tou barvou na sklo.

Syntetiky nemusíš zatracovat, chce to opravdu trpělivě nanášet jednu vrstvu barvy za druhou - tj. relativně rychle cik cak pohyby stříkat barvu a hlavně nikde se moc nezastavit aby ti to nesteklo. Když je barva "mokrá" - tj při dalším fuku má tendenci stékat - raděj počkej nebo z větší dálky ofukuj jen vzduchem. Ta vrstva barvy ti musí zavadnout, pak teprv můžeš stříkat další vrstvu stejné barvy na dané místo.

Mě se to co tobě stává často taky že mi to "steče" nebo podteče - pak to "jen" ofouknu, aby to zaschlo. Druhý den tu silnější vrstvu co mi dělá "kocoura" vyhladím tím výše uvedeným šmirglem, při troše cviku se to dá "ubrousit" až na tu druhou barvu co máš vespodu a co chceš mít viditelnou.

PříspěvekNapsal: pát 14 bře, 2008 8:40 pm
od Petr Zatrepalek
Přidám další tip - při stříkání není dobré mít model položený na podložce, neb nemáš možnost přesně směřovat proud barvy z pistole tam kam potřebuješ (šikmý nebo kolmý úhel proudu barvy). Já si vždy to co stříkám nalepím vteřiňákem na kus dřívka či plastu abych ho mohl druhou rukou bez problému natáčet a zvedat tak jak potřebuju, nebo ho držím druhou rukou přímo - stříkáním na kolmo zamezíš jak odfouknutí lepicí pásky, tak v případě že se páská odchlípává ti barva nepodteče, pouze budeš mít neostrý přechod - ten v případě syntetiky napravíš opatrným přetřením toho místa špičatým štětcem namočeným v ředidle - de facto smyješ ten rozpitý okraj do ostré hranice barev když je ta barva cos stříkal ještě čerstvá.

PříspěvekNapsal: pát 10 říj, 2008 9:33 am
od George V.
Chtěl bych se zeptat - jak dlouho by měla schnout syntetika Agama? Mně připadá že schne nějak dlouho, ještě skoro týden po nátěru některé plochy "lepí". Začal jsem tedy ředit ředidlem C6006 - s tím to vypadá trochu líp, ale pořád to není ono. Zlatý starý Unicolky. Štětec nic moc, budu muset asi stříkat. Máte někdo zkušenost se stříkací pistolí Revell na stlačenej vzduch? Nechce se mi moc investovat.

PříspěvekNapsal: pát 10 říj, 2008 11:49 am
od Petr Zatrepalek
Agama - jeden velký hokus pokus :D . Doba schnutí se liší plechovka od plechovky... Někdy je to suché do druhého dne, jindy čekáš i 14 dní. Já to ředím S6001 a zpravidla jen natírám, ke stříkání je skoro vůbec nepoužívám právě kvůli dlouhé době schnutí. Když jsem dělal rosničku, musel jsem to nechat zasychat 14 dní, teprva pak se dala barva přebrousit (Agama je hodně náchylná dělat při stříkání "krupici" v místech s ostrými úhly - kouty, žaluzie atp.).

Ten revell zkusit můžeš, ale přijdeš brzo na to, že jsi moc neušetřil :D . Viz jiné téma o stříkacích pistolích na tomto foru.

Agamu lze bez problémů natírat i štětcem - musí se ale hodně dobře rozmíchat a natírat v několika tenčích vrstvách - jinak má sklon dělat kocoury.

Dobré barvy na natírání jsou Humbrolky, z vodou ředitelných pak Vallejo. Ty agamy taky, ale musíš víc experimentovat.

PříspěvekNapsal: pát 17 říj, 2008 6:46 am
od George V.
Tak jsem zkoušel ředit ty Agamy S6001. Zdá se že je to lepší, ale musí se moc opatrně, protože to ředidlo je dost agresivní na plasty. Zkoušel jsem i stříkat fixírkou. Dá se to, ale na TT-čka to není, protože se musí dost foukat a problémem je pak upevnění stříkaného předmětu. Mně se ho podařilo odfouknout a tím páden pak i "oblepit" smetím, takže jsem se pokusil barvu smejt ředidlem. Bohužel jsem použil S6001, takže jsem to poleptal. Inu, chybama se člověk učí...

PříspěvekNapsal: pát 17 říj, 2008 11:01 am
od Petr Zatrepalek
Na smývání barev použij ředidlo na lihové barvy AGAMA - plast ti nenaleptá! Barve zpuchýřkuje a pak ji snadno sundáš kartáčkem. O něco dražší utrejch je odstraňovač barev PURISOL od AGAMY. Funguje stejně - je to de facto sítotiskové ředidlo co používají tiskárny.

PříspěvekNapsal: pát 17 říj, 2008 11:04 am
od George V.
Ono to jde bez problémů smejt i S6006, který jsem měl ve flaštičce vedle, ten nátěr byl ještě mokrej. Ale nějak jsem si neuvědomil, co je ta S6001 za utrejch. Dlouho jsem pak přemejšlel, co mi ten smrad připomíná... Lepidlo Styrofix...

PříspěvekNapsal: pát 17 říj, 2008 11:07 am
od Petr Zatrepalek
Ad UPEVNĚNÍ předmětu ke stříkání/barvení - používám oboustrannou lep. pásku, kterou nalepím na krabičku od mýdla nebo zub. pasty, na pásku pak nalepím to co chci stříkat. Po zaschnutí barvy si to zas co chci nabarvit nalepím druhou stranou nahoru a pokračuju v barvení. Musí se dát bacha aby barva byla suchá, jinak ti ji ta páska dokáže spolehlivě strhnout!

Když stříkám kastli, vagon a podobné větší věci - chytnu to do pinzety/kleští/peanu stažených kolíčkem/gumičkou aby mi to nevypadlo. Počkám až barva zaschne a pak případně stříknu i to co bylo schovaný pod těmi kleštěmi/pinzetou. Jinak se daj i levně koupit různé svorky co můžeš na tyhle věci použít.

Používám taky špejle nalepené bodově vteřiňákem na rub barveného předmětu....

PříspěvekNapsal: sob 27 úno, 2010 8:27 am
od Rizoto
Petr Zatrepalek píše: Gunze řady Mr Color není akryl (ředí se i acetonenm!)


Je to odskúšané akurát tu riešim čím riediť matný lak Gunze Mr. Color #182?