Dřevošmrdling aneb jak napodobit dřevěné povrchy

Práce s modely, povrchová úprava, patinování modelů, použití barev apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Dřevošmrdling aneb jak napodobit dřevěné povrchy

Příspěvekod hank » stř 07 čer, 2023 6:19 pm

Kitaři mají spoustu propracovaných technik použitelných i pro naše účely, takže není na škodu občas nahlédnout do jejich kuchyně. Řeším teď imitaci starého dřeva na rezinovém odlitku a z internetu na mě vypadl návod na dřevošmrdling :lol: čili návod na napodobení struktury dřeva s použitím vodou ředitelných barev AK Interactive a Vallejo:
https://www.arturmodel.cz/drevo-vodovkami

Jestli máte někdo další vyzkoušené postupy, sem s nimi.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dřevošmrdling aneb jak napodobit dřevěné povrchy

Příspěvekod rawen » čtv 08 čer, 2023 3:36 am

Díky Hanku za odkaz.
Nicméně je tu otázka měřítka - jak moc má být struktura dřeva viditelná např. v 1:35, H0, TT. Konkrétně v TT mám problém např. s laserovanými plotky, protože musí být z hustého dřeva a jakýsi náznak struktury dosáhneme spíš nabobtnáním a vystoupnutím mikronerovností leštěné dýhy, než viditelnou barevnou kresbou. Druhým příkladem jsou výdřevy přejezdů a přechodů kolejí (i resinové). Zde mám pocit, že zamýšlená "struktura dřeva" modeluje spíš zetlelá resp. vyštípaná místa - a je to fajn :)

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Dřevošmrdling aneb jak napodobit dřevěné povrchy

Příspěvekod hank » čtv 08 čer, 2023 7:33 am

rawen: Já jsem to sem dal hlavně kvůli znázornění barvy dřeva na plastu nebo rezinu. V našich měřítkách toho se strukturou - léta, suky apod. - už moc nenaděláme. Řekl bych, že když v TT použiju mikrodýhu, tak už se o strukturu dřeva už ani moc starat nemusím. Zato mám trvalý problém s barvami, resp. se znázorněním různě starého a nepravidelně opršelého dřeva třeba na skládce řeziva, na starých kůlnách a různých boudách apod.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dřevošmrdling aneb jak napodobit dřevěné povrchy

Příspěvekod Fox » pon 26 čer, 2023 10:31 am

strukturu dřeva lze v plastu napodobit poškrábáním hrubým šmirglem (60 - 100). Provádíme pomalé tahy jedním směrem, jak se třese ruka, tak se to nepodaří udělat pravidelně, což je účelné. Mezery mezi prkny lze znázornit rytím-vytlačováním tupou jehlou. Samozřejmě plast musí být měkčí, dobře brousitelný, u PLA by to nešlo. Ideální materiál je pěněné PVC. Barvení je samostatná kapitola, postupů je mnoho. Třeba tady: https://acrylicosvallejo.com/wp-content ... ood-EN.pdf
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1309
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Dřevošmrdling aneb jak napodobit dřevěné povrchy

Příspěvekod marian_r » pon 26 čer, 2023 3:05 pm

Na maketové lode sa používa drevo s neviditeľnou kresbou, napríklad hruška. Vzdialenosť liet je maximálne 5 mm (u dobre rezaného dreva), stačí to vydeliť mierkou.

IMHO je veľmi nepekné ak letá plynule prechádzajú z jednej dosky na druhú, (výnimka je zrkadlové dyhovanie), to sa stáva na rytých palubách.

Na prerývanie som si urobil nástroj zo zlomenej pílky Proxxon:

http://www.nss.yoda.sk/main.php?g2_itemId=4267
marian_r
 
Příspěvky: 181
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: Dřevošmrdling aneb jak napodobit dřevěné povrchy

Příspěvekod PaTT » čtv 30 lis, 2023 10:02 pm

Postup, který používám pro podlahy vozů:
1. Pokud je podlaha plastová, je možno povrch fošen mírně poškábat nožem nebo žilpilkou, naznačit strukturu dřeva. V TT to skoro nemá smysl, vidět je to spíš pod lupou...
2. Nástřik černou základovkou tak, aby se nezalily spáry.
3. Šmrdlání (skoro) suchým štětcem po délce fošen tak, aby se pokud možno nezabarvily spáry. Stačí mi dva hlavní odstíny: Lifecolor UA717 a UA 783.Podle množství barvy prosvítá černý podklad. Případně ještě možno lokálně zesvětlit (npř. UA232 nebo UA785 nebo UA 718) ale není to nezbytně nutné.
Takhle to pak vypadá: vlevo Pao s kartonovou gravírovanou podlahou, uprostřed a vpravo plastová podlaha (Kbkks a Es).
drevo1.jpg

4. Lak (lesklý Sidolux kvůli obtiskům, nakonec Vallejo Ultra Matt)
5. Tekutým pigmentem (Lifecolor LPW02 nebo LPW21) zvýraznit spáry, hlavně tam, kde se dostala barva dřeva. Lze i opakovaně přidávat a vytvářet šmouhy na ploše.
6. Velmi zředěnou lihovkou (Agama černá 07M + rez 29M) se zlehka postupně vystínují kouty a naznačí mapy na ploše.
7. Na závěr lehce přidat štětcem suchý patinátor (Agama PA12 prach, případně lokálně černá, rez), zjemní přechody a sjednotí povrch.
Po patinaci to může vypadat takhle (zleva: Paov ve kterém bude náklad písku, Kbkks, Pao, Eas, Eas-u, Es)
drevo2.jpg


Detail podlahy Kbkks, kde je trochu vidět poškrábání žilpilkou:
drevo3.jpg
drevo3.jpg (42.62 KiB) Zobrazeno 4104 krát


Díky za inspiraci (Mnitka, Rosťopiš, Fox, Zlámalík a další )
viewtopic.php?f=5&t=13399#p294964
viewtopic.php?f=10&t=853
snad to pomůže někomu dalšímu.
PaTT
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 07 bře, 2018 9:59 am


Zpět na Modelářské techniky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků