Stránka 2 z 2

Re: svod štěrkování

PříspěvekNapsal: pon 30 led, 2023 10:27 am
od jipol57
belgarat:
Když už to máš odštěrkované, zkusil si to vyšůrovat tvrdším kartáčkem? Normální zkrat poznám multimetrem, když jsou rozdíly desetiny nebo setiny ohmů, kde je to nejzkratovanější. Ale desítky ohmů, takhle zjistit asi nepůjdou.

Ještě další možností je více znecitlivět indikátor. Tenhle typ indikátoru mně vykazoval obsazení na zhlaví s více výhybkami. Zjistil jsem ale, že to není impedanční zatížení úseku, ale kapacitní. Výhybky, a vůbec koleje, jsou konstrukčně jako kondenzátor se vzduchovým dielektrikem. Na výhybkách, když se koleje k sobě přibližují, se to ještě zhoršuje. Signál DCC je vlastně střídavé napětí a kapacita je pro něho zátěž.

To není tvůj případ, když naměříš impedanční hodnoty. Ale já jsem si pomohl tak, že jsem místo onoho odporu citlivosti, dal víceotáčkový potenciometr (aripot), a citlivě nastavil hodnotu indikace prázdné a obsazené koleje. Funguje mně to už několik let.

Re: svod štěrkování

PříspěvekNapsal: pon 30 led, 2023 11:02 am
od belgarat
jipol57 píše:belgarat:
To není tvůj případ, když naměříš impedanční hodnoty. Ale já jsem si pomohl tak, že jsem místo onoho odporu citlivosti, dal víceotáčkový potenciometr (aripot), a citlivě nastavil hodnotu indikace prázdné a obsazené koleje. Funguje mně to už několik let.


Jen pro poradek: ta kolej, co jsem nakonec odlepil od podkladu, a o ktere je rec, zasterkovana nikdy nebyla, tudiz ani odsterkovana. Jediny mokry proces byl prilepeni k SDK pasce redenym duvilaxem, cca pred rokem a neco. Proto to sem prekvapene pisu, predchozi reporty se tykaly zasterkovani a pomerne kratke doby vysychani.

Paradoxne zhlavi jsou OK, zasterkovane koleje jsou OK. "zlobi" prosta 1 kolej v nadrazi a 2 kratsi kuse koleje. Vice znecitlivovat moc nechci, tradicne se vagonum dava odporovy lak ~10kOhm, takze s nejakou rezervou ... tak 150-200kOhm uz bych bral ;)

Re: svod štěrkování

PříspěvekNapsal: pon 30 led, 2023 1:11 pm
od belgarat
Male update: v pracovnich prostojich tu mam tu kolej na PVC podlaze ... od vcerejsiho vecera (demontaz) se odpor zvysil na cca 0.3 MOhm (zajimave, jak to ?). Nahodou byl jednom z prutu koleje spoj vodivou spojkou ... odrbal jsem zespoda kartacem zbytky lepidla + kousky sdk pasky (plast, penovka) - a voila, problem jest lokalizovany na cca 15cm koleje za spojkou. Jedna kolejnice je prubezna, druha kolejnice ma ted oddelenych 15cm (presoupla spojka) -- a prave na tech 15cm je onen (ted uz) 300 kOhm svod. Otazka je jak se odpor 'upravi' po opetovnem zalepeni. Zbylych cca 60cm kolejnice vykazuje odpor >= 2MOhm.

Na spodku "koleje se svodem" neni patrne zatim nic krome lepidla a kousku pasky, podobne jako na 'odrbane' casti koleje. Po odrbani jsem nenasel na zemi zadne vyznamne kovove necistoty, maximalne par vlasu (?) -- netusim co jsem to odrbal a pusobilo svod na vetsi casti koleje. Budu odrbavat dal na bilem podklade ... :)

Re: svod štěrkování

PříspěvekNapsal: pon 30 led, 2023 8:48 pm
od jipol57
belgarat píše:Vice znecitlivovat moc nechci, tradicne se vagonum dava odporovy lak ~10kOhm, takze s nejakou rezervou ... tak 150-200kOhm uz bych bral ;)

Asi si už našel příčinu svodu, ale kdyby ještě něco.
Zvětšením toho odporu citlivosti, jen tu hranici posunu. Potenciometrem otáčím, až zhasne ledka obsazení. Dejme tomu při těch svodových 10 KΩ. Když ale položím na koleje zátěžový odpor (na kolečkách) dalších 10 KΩ, tak se zase obsazení rozsvítí.

Re: svod štěrkování

PříspěvekNapsal: úte 31 led, 2023 3:18 pm
od belgarat
Tak jedine co se odrbanim odstranilo byl gumovy film z Duvilaxu a kousicky SDK pasky. Nic z toho by ani vzdalene nemelo vest ... ale mozna to skutecne vytvorilo nejaky hodne pofiderni kondenzator.

Co mne na tom vytaci opravdu HODNE je, ze jsem stejnym stylem lepil k podkladu (pasce na SDK) desitky metru koleji, na 3 kolejistich, a to co jsem zatim namatkou meril bylo v poradku .... az na ty 3 kousky. Nemuzu se dobrat toho, co jsem prave tam udelal "jinak" a tudiz ceho se vyvarovat. Odlepovani koleji a nasledne cisteni je poradny opruz, ktery nemusim mit kazdy den.