Výroba nýtů 1:87

Práce s modely, povrchová úprava, patinování modelů, použití barev apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Výroba nýtů 1:87

Příspěvekod RadekH0 » čtv 28 črc, 2016 5:20 pm

Petr_J tak tento způsob se mi zamlouvá. Díky za super nápad. Určitě to někdy zkusím onýtováním kousku plastové cedulky, ale zatím chci ještě chvilku studovat, zda by se nenašla ještě nějaká lepší technologie/kombinace výroby. Napadlo mě, že by se daly místo štětiny použít ty mosazné mikro nýty.
Nevíte, zda někdo takové nýty nedělá v Česku? Trochu jsem Gůglil ale nic moc jsem nenašel.

milan ferdián to se divím, že jste se z toho při takovém množství neopupínkoval :lol: Vhodnou metodu doufám najdu. Musí se to zkoušet a zkoušet, jako je to se vším.
S tím horkem máte pravdu. Buď se něco dělá venku a nebo je tak vedro, že se nedá dělat pomalu nic. U nás na Vysočině teď hlásí deště, tak se třeba o něco pokusím.

Radek
měřítko H0, epocha: III-IV
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 254
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am

Re: Výroba nýtů 1:87

Příspěvekod RadekH0 » čtv 28 črc, 2016 7:47 pm

Tak nakonec přihodím nějaký ten návod i já. V mém případě se sice nedá využít, ale někomu by to mohlo pomoci.
Návody budou celkem dva, oba dva jsou převzaté od mého kamaráda, lodního modeláře:

1) výroba nýtovacího kolečka:
Pokud máte k dispozici soustruh, nebo kamaráda/známého pracující se soustruhem, tak máte výhodu. Stačí si sehnat obyčejné (nejlépe kovové) ozubené kolečko, které má rozteč zubů stejnou jako rozteč nýtů, které potřebujete. Kolečko stačí upnout do soustruhu a zuby stočit z obou stran tak, aby vznikla co největší špička. Kdo soustruh nemá, tak si může zuby upravit pilníkem. Při vytlačování důlků do plechu/plastové destičky se vám na druhé straně udělají krásné, stejně velké hlavičky nýtů. Velikost hlaviček stejně jako u kupovaných nýtovacích koleček závisí na síle vytlačování. Mám to vyzkoušeno a funguje to bezvadně.

2) onýtování plastových dílů:
Pokud potřebujete onýtovat nějaký plastový díl a nemáte možnost ho projet nýtovacím kolečkem z druhé strany, tak si stačí pomocí buď koupeného nebo předtím vyrobeného kolečka vytlačit potřebné řady nýtů na kus plechu. Plech musí být ale stejného tvaru a rozměru jako díl, který se bude nýtovat. Po vytvoření plechové šablony s nýty se přiloží šablona na plastový díl (vytlačenými důlky směrem k plastu). Z druhé strany se též přiloží kousek plíšku (vetší než díl). Všechno se to může chytnout třeba dřevěnými kolíčky na prádlo. Následně se plastový díl přes plech zahřeje. Zde je potřeba si nacvičit dobu zahřívání. Jakmile plastový díl nepatrně změkne, tak se horní plechová šablona s nýty díky kolíčkům nepatrně vmáčkne( když ne tak jí trochu pomůžeme třeba kleštěma), vymačkané důlky v plechu se zaplní plastem a je hotovo. Celé se to nechá schladnout a poté se sundají šablony.
Opět nám vzniknou pěkné, stejně tvarované hlavičky. Pokud se nacvičí správná teplota ohřevu, tak nedojde k žádné změně rozměrů dílů (kromě tloušťky).
Tuto metodu jsem osobně nezkoušel, ale kamarádovy díly onýtované touto technologií mi přišly až zajímavě zdařilé. :lol:

Je mi jasné, že tuto technologii použije málokdo. Ale když už jsem se o něčem takové dozvěděl a vím, že to funguje, tak proč se o to nepodělit.
Radek
měřítko H0, epocha: III-IV
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 254
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am

Předchozí

Zpět na Modelářské techniky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník