skály a kopce

Práce s modely, povrchová úprava, patinování modelů, použití barev apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: skály a kopce

Příspěvekod greenery » stř 01 lis, 2017 3:42 pm

..... no jasně, že nezkolaudovali. "... to máte :? razítko ŽP, hasiči, ZPF, hygiena, hluk, báňský úřad, úřad územního plánování, lesní správa, správa dopravní cesty..... atd, atd, atd, atd, atd.
Nevím jak v minulosti......... ale i unás byla v provozu řada anachronismů, z pohledu dnešní byrokracie už neproveditelných.
(notabene jsem dočetl zprávu, že vyřízení stavebního povolení v Česku trvá 247 dní - to je 165 místo ze 185 sledovaných zemí).

Ta trať v Řecku je v provozu a pochybuju, že je nebezpečné si do toho vlaku sednout.

ad model: jde o modul úzkorozchodné tratě a hlavní "motivací" je dramatická skalní krajina za účelem vyzkoušení postupů. A aby ježdění bylo pestré.....
greenery
 
Příspěvky: 907
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: skály a kopce

Příspěvekod hank » stř 01 lis, 2017 4:12 pm

Ještě: I pro laika je poučné, jak probíhaly předelektrizační úpravy na trati Brno - Blansko. Např tunelová roura tunelu č. 1 byla prodloužena, takže portál je předsunutý asi 10 m před nadloží. Podobně je přesunutý portál nového tunelu č. 8/2, takže se do něj taky vjíždí hnusnou betonovou rourou. Tunely č. 5 a 6 byly místo nákladného zvyšování profilu s nejistým výsledkem raději zrušeny úplně a nahrazeny zářezy, přičemž na tvaru a vzhledu obou zářezů se lze názorně poučit o způsobech sanace skalních svahů. Aspoň o pár metrů je kvůli padání kamenů předsunuta i většina dalších portálů, včetně dochovaných originálních portálů z let 1843 - 49. A že to byl problém, o tom svědčí skutečnost, že přinejmenším dvakrát - v roce 1866 v tunelu č. 10 a v roce 1968 v tunelu č. 4 - došlo k závalům, které zcela přerušily provoz.

Ještě větší potíže - závaly tekoucích jílů a písků - dělal původní třebovický tunel, takže byl v r. 1866 opuštěn a traťová kolej byla veden jinudy. Do starého tunelu se sice vrátila 2. kolej v roce 1932, ale i jeho rekonstrukce byla neskutečné martyrium, takže při koridorizaci v r. 2005 byl opuštěn znovu, a to definitivně - byl zavezen zeminou a popílkem.

A o tom, že závaly tunelů zdaleka nejsou historií z počátků železnic, svědčí výstavba březenského tunelu (zával 2003) nebo nového jablunkovského tunelu (silně medializovaný zával 2009).

Tunel zkrátka není jen nějaká díra do země. :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 1992
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: skály a kopce

Příspěvekod hank » stř 01 lis, 2017 4:25 pm

greenery píše:..... no jasně, že nezkolaudovali. "... to máte :? razítko ŽP, hasiči, ZPF, hygiena, hluk, báňský úřad, úřad územního plánování, lesní správa, správa dopravní cesty..... atd, atd, atd, atd, atd.
Nevím jak v minulosti......... ale i unás byla v provozu řada anachronismů, z pohledu dnešní byrokracie už neproveditelných.
(notabene jsem dočetl zprávu, že vyřízení stavebního povolení v Česku trvá 247 dní - to je 165 místo ze 185 sledovaných zemí).

Ta trať v Řecku je v provozu a pochybuju, že je nebezpečné si do toho vlaku sednout.

ad model: jde o modul úzkorozchodné tratě a hlavní "motivací" je dramatická skalní krajina za účelem vyzkoušení postupů. A aby ježdění bylo pestré.....


Připomínáš mi kolegu, který sem před časem chodil pod nickem Max. Jeho hlavní činností zde bylo hledání a publikování nejdivočejších provozních výjimek, kterými se snažil dokazovat, že cokoli si kdo na kolejišti vymyslí, není hovadina, protože aspoň jednou to bylo někde realizováno ve skutečném železničním provozu. :lol: Navíc sem vždycky dal - čímž většinu ostatních včetně mě neskutečně vytáčel :evil: - nedatovaný anonymní výřez z nějakého prastarého plánu, aby nevyšlo najevo, že to je z ciziny (kde mohou být předpisy jiné) nebo že ta výjimka byla po nějakém tragickém průseru odstraněna.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 1992
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: skály a kopce

Příspěvekod greenery » stř 01 lis, 2017 4:55 pm

Ahoj Hanku,
...... ale já se nechci dohadovat, ani nikoho přesvědčovat, že je to dobře. Dělám to pro radost a proč, už jsem popsal.
Máš samozřejmě pravdu, sám jsem stavař a je mi jasné, že na normálněrozchodné trati, i té nejzapadlejší, je to nesmysl.

Ty příklady jen ukazují, že podobné myší díry existovaly a existují, když už se pochyby objevily. Neřešil jsem, jestli u nás nebo jinde. Asi nejbližší příklad je z Rumunska https://www.dusekarpat.cz/foto/rumunsko ... unel-v.jpg . Model žádné ambice nemá, prostě se mi to líbí a chtěl jsem to vyzkoušet v modelu.

Jestli se to bude na modulišti jednou používat a bude to součástí layoutu veřejné dráhy nevím. Nebude to záležet jen na mě. Ale pro moduliště lesní železnice je to určitě použitelné a na doma 100%.

Pokud budeš trvat na přenesení všech provozních a stavebních předpisů do modelu, pak 99,99% kolejišť s (výjimkou modulů) jsou nesmyslné hračky, už jen kvůli poloměrům oblouků a trasování tratí.
greenery
 
Příspěvky: 907
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: skály a kopce

Příspěvekod greenery » stř 01 lis, 2017 5:04 pm

.... a co teprve druhá strana modulu............ to raději nechtěj vidět :twisted:
greenery
 
Příspěvky: 907
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: skály a kopce

Příspěvekod greenery » stř 22 lis, 2017 3:10 pm

Teren je hotový a první krůčky při zelenění.
Přitom jsem objevil pěknou práci http://www.rmweb.co.uk/community/index. ... ?p=1738700

b.jpg

e.jpg

f.jpg
greenery
 
Příspěvky: 907
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: skály a kopce

Příspěvekod greenery » stř 22 lis, 2017 6:50 pm

Ještě pár obrázků. Jsem zvědav, jak to bude vypadat zelené.
Celé je to jen ze styroduru bez použití sádry nebo tmelu. Tedy velmi lehké, v případě nespokojenosti se nepovedený kus může vyříznout a dosochat znovu. Jsem s Mnitkovou metodou spokojený.
"Tmel" tvoří jen zásyp suchou drcenou opukou různých frakcí na závěr prosypaných opukovým prachem, vše prolévané po vytvarování štětci a poklepem za sucha řídkým lepidlem za pomoci kapátka. Drcení probíhalo na zahradě za pomoci kladívka, a pak sítky. Dá se vyzískat i ultrajemný prach. Tím se dají dotvarovat různé jemnosti, za využití "gravitace", po jemném poklepání. Nemusí se šetřit, opuky je kolem zdarma dost, dokonce nepravidelně probarvené od šedobílé, tmavě šedé až po okrově žíhanou. Zásyp z opuky velmi dobře přijímá řídké lepidlo a na sucho dotvarovaný povrch po zalití prakticky nezmění tvar. Mám vyzkoušené i velmi silné vrstvy bez praskání a změn tvaru. Na obrázcích je to ještě mokré, tmavé. Na finální úpravy se mi nejlépe osvědčila různě ředěná akrylátová barva Nerchau matt - břidlice. Úžasný odstín, po zaschnutí všechno sjednotí a hlavně je to tovární odstín, takže je záruka, že další díl bude barevně odpovídat. Opět - opukový prach barvu velmi dobře přijímá.
Přesvědčivě se mi styrodurovou metodou daří ale jen vrstevnaté horniny. Další na řadě budou pokusy se sádrou a kombinace obou metod.

zarez.jpg

zelen.jpg
greenery
 
Příspěvky: 907
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: skály a kopce

Příspěvekod martin-tt » sob 25 lis, 2017 8:23 pm

Ahoj, mně to připadá velice věrohodné a reálné. Těším se na fotky až přidáš vegetaci.
martin-tt
 
Příspěvky: 134
Registrován: stř 26 led, 2011 11:37 am
Bydliště: Ostrava

Předchozí

Zpět na Modelářské techniky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků