Stránka 1 z 8

Depo v TT

PříspěvekNapsal: sob 16 led, 2016 10:45 pm
od zvak
Zdravím kolegové.
Plánuji si kolejiště a po různých pokusech a pročítání zkušeností jsem se přestal pokoušet o realizaci depa v rámci panelu kolejiště, ale vystrčím ho na samostatný modul. Chtěl bych realizovat oblíbenou epochu konce páry, dá se tak použít široká plejáda hnacích vozidel.
Tak jsem zkusil vypracovat návrh.
Mohu požádat o zpřipomínkování, zda tam nemám nějakou úplnou hloupost ?
Díky všem.

Re: Depo v TT

PříspěvekNapsal: sob 16 led, 2016 10:50 pm
od vmucha
Pěkný návrh. Jen bych ad prohodil vjezdovou a odjezdovou kolej (včetně popelu,pisku...), z důvodu zajíždění do správky. Takhle bys nemusel pres točnu.

Re: Depo v TT

PříspěvekNapsal: ned 17 led, 2016 4:30 am
od PajaF
Kdyz to prohodi podle Tebe, tak pro zmenu pojede pres tocnu pri vyjezdu ze spravky. :)

Re: Depo v TT

PříspěvekNapsal: ned 17 led, 2016 4:35 am
od jirkan
Takhle velké depo by v reálu obsluhovalo několik desítek lokomotiv, tomu by měly odpovídat i uložené zásoby, zejména uhlí. Součástí uhelného hospodářství by pak mohly být třeba i "uhelné sklady" pro zásobování místních.
Taky bych někam šikovně zakomponoval aspoň provizorní zbrojení pro nastupující motorovou generaci.

Re: Depo v TT

PříspěvekNapsal: ned 17 led, 2016 8:31 am
od milan ferdián
Jen doplním,dílenskou halu prodloužit,posunout doleva,aby nám z druhé strany napravo z haly vycházely dvě koleje a podel haly vedla průběžná kolej.Z boku dílenské haly zabudovat "hříž" přes průběžnou kolej o které jsem se zmínil,za halou nainstalovat minimálně přes dvě koleje (jedna z haly,druhá co vede podél haly) portálový jeřáb pro dvojkolí a jiné součástí.
U lokomotivního depa,čtvrtou kolej od shora posunout směrem dolů a nemusí být propojena s točnou,bude to kolej zásobovací s vozy s uhlím.Na úprázdněné místo vybudovat velkou skládku uhlí s dostatečnou zásobou,doplnit uhelnými výtahy.Nezapomenout na sklad výdeje maziva a olejů.

Re: Depo v TT

PříspěvekNapsal: ned 17 led, 2016 10:48 am
od hank
Figury neboli skládky uhlí ve výtopnách s parním provozem nikdy nejsou dost velké.

1. Předmětná výtopna s 10 stáními v rotundě mohla být domovská pro 25 - 35 lokomotiv. Jestli jich máš míň, uber počet stání. Nikdy nejsou všechny mašiny doma.
2. Spotřeba uhlí se počítá dost těžko, ale průměr řekněme 7 t/100 km jízdy je pro tyto odhady rozumný.
3. V provozu byla předepsaná týdenní zásoba uhlí.
4. Nevím sice, jak dlouhá provozní ramena budou mít tvoje modelové stroje ani jaké typy budeš provozovat, záleží na významu i na profilu obsluhovaných tratí, ale počítat 200 km denního běhu a 100 km na průměrné vyzbrojení je dle mého názoru rozumný odhad, odpovídající krátkým provozním ramenům tendrovek.
5. Takže když 30 strojů bude zbrojit 2x denně po 7 tunách = cca 10 m3 uhlí, budeš mít denní spotřebu cca 450 t = cca 600 m3 uhlí a týdenní zásobu = nutný objem figur cca 3000 t = cca 4000 m3. Takže podle výšky figur 2 - 4 m budeš potřebovat pro uhelné zásoby zhruba nejméně 1000 m2, optimálně 1500 m2 plochy. A taky příslušnou mechanizaci, to už bude chtít nejmíň dvoukomorový výtah Teudloff nebo radši dvě výzbrojní místa, ať to odsejpá, tzn. dva jednoduché výtahy Vosáhlo nebo aspoň jedno Vosáhlo a jeden kolejový jeřáb EDK s drapákem - záleží na epoše. A to ještě nepočítám cizí lokmotivy, které ve tvé výtopně budou zbrojit při obratech.
6. A ještě bys měl oddělit skládky aspoň pro dva druhy uhlí, obvykle černého "poláka" a severočeskou "hnědku" cca v poměru 1:2 až 1:3 (podle toho, jak velkou protekci má tvoje výtopna na direkci a/nebo v zásobárně...), ale můžeš se rozšoupnout a mít jich i víc... :mrgreen:

Re: Depo v TT

PříspěvekNapsal: ned 17 led, 2016 11:00 am
od Radek Strnad
Já tam nevidím odkalovací jámy. Samozřejmě se mohlo využít části popelové jámy, ale při tomto velkém depu bych to asi spíš viděl jako samostatnou část, protože při provozu by to asi dost zdržovalo. A ještě různé sklady, kůlny, boudy na všechno možné.....

Re: Depo v TT

PříspěvekNapsal: ned 17 led, 2016 11:35 am
od hank
Radek Strnad: Ano. Když byly jámy dost dlouhé, tak se někdy půlily. Na konci parního provozu se často odkalovalo pod tlakem, to pak vůbec nebylo rozumně možné pouštět do žhavého popela...
A ty všelijaké přístřešky: Nejen pro materál, ale i - ne-li hlavně - pro lidi. Spousta činností probíhala venku a profese jako uhlíř, popelář, točnařka apod. měly své útulky. Na druhé straně se takhle i v dost velkých služebnách využívaly vyřazené vozové skříně.
A takhle velká služebna by mohla mít i nehodový vlak - nějaké tři prastaré raritní osobní a nákladní vozy upravené na vůz obytný, dílenský a materiálový. Na obrázku je nehoový vlak depa Rakovník v epoše III.

nehodovy_vlak_rakovnik.jpg

A vytápěcí kotel, buď stacionární někde ve šturcu u rotundy s přidělaným nekolikametrovým plechovým komínem a s tlustým potrubím z parního dómu do zdi. Nebo třeba i pojízdný vlastní silou, případně další lokomotivu na konci životnosti určenou jako zdroj teplé vody pro vymývání kotlů.
Jistě jsem zapomněl na spoustu dalších náležitostí provozu lokmotivního depa za parního provozu. A smíšený provoz měl zase ještě další specifika.

Re: Depo v TT

PříspěvekNapsal: ned 17 led, 2016 2:21 pm
od Tempotaxi
Přečíst: :arrow:

Autor Hrbek, Adolf (Autor)
Název Technické vybavení lokomotivních dep / Adolf Hrbek
Vydání 1. vyd.
Nakl.údaje Praha : Dopravní nakladatelství, 1956
Fyz.popis 144 s.
Země vyd. Česko
Jazyk dok. čeština

Re: Depo v TT

PříspěvekNapsal: ned 17 led, 2016 5:22 pm
od Morris Zapp
Pánové,

časem bych chtěl řešit podobný problém, tak tady tiše čtu a šoupu nohama a vstřebávám vědomosti (díky MOC za ně!), akorát k tomuhle:
hank píše:1. Předmětná výtopna s 10 stáními v rotundě mohla být domovská pro 25 - 35 lokomotiv. Jestli jich máš míň, uber počet stání. Nikdy nejsou všechny mašiny doma.
bych chtěl napsat, že jsme modeláři, a modelářům se často stává, že vlak odjede do skryťáku a za chvíli se z něj vynoří fyzicky sice ten samý vlak, ale předstírá, že je nějaký úplně jiný. Stejně tak lokomotivy: takže velikost depa by se měla odvíjet nikoliv od toho, kolik má modelář kusů lokomotiv, ale kolika lokomotiv oběh bude na svém kolejišti předstírat... Neberte to prosím jako kritiku, spíš jako napasování veskrze správných zásad na modelovou realitu.

Re: Depo v TT

PříspěvekNapsal: ned 17 led, 2016 6:26 pm
od Patrik Novák
a taky : NADAS Praha 1988 Vladimír Zuska: Lokomotivní depa a jejich modely

Re: Depo v TT

PříspěvekNapsal: ned 17 led, 2016 7:00 pm
od Tempotaxi
Vladimír Zuska - Kolejiště očima krajináře i modeláře (časopis Železničář).
Obrázek

Re: Depo v TT

PříspěvekNapsal: ned 17 led, 2016 8:45 pm
od mizl
Tak aby byli plánky kompletní, co se inspirovat v plánech od Milana ?? Snad se Milan nebude zlobit, že zde uveřejním pár jeho plánků, které se dají dohledat zde na fóru.

Tak třeba viz. třeba "sen o Rychlíku - Kylešovice" = v plánku je velmi zajímavé depo.

Kylešovice - Milan Ferdián.jpg

Nebo "lokomotivní depo s motorovou a parní trakcí"

Lokomotivní depo 1 - Milan Ferdián.jpg

A další depo s produkce Milanových plánků "Lokomotivní depo s průmyslovou částí"

Lokomotivní depo 4 - Milan Ferdián.jpg

Inspirativních plánků je zde na fóru mnoho. Akorát je občas problém je zpětně dohledat.

Re: Depo v TT

PříspěvekNapsal: ned 17 led, 2016 9:36 pm
od Tempotaxi
Ještě přidám.

Re: Depo v TT

PříspěvekNapsal: ned 17 led, 2016 9:52 pm
od zvak
Díky všem za reakce, jenž jsou tak věcné a inspirující, že zaujaly i mou manželku ...:)
Ač jsem procházel fóra poměrně dlouho, zrovna tyto plánky M.F. jsem nedohledal.
Jdu se prokousat vašimi příspěvky a zapracovat co půjde.

První reakce k počtu lokomotiv - úmyslem není modelovat pouze dobu páry, proto hovořím o konci této doby a tedy i o nástupu motorových lokomotiv.
Nejprve bych chtěl navrhnout depo tak, jak by vypadalo pro parní provoz a pak jej upravit tak, aby mohlo obsluhovat i ostatní trakce.

K tomu bych měl tedy jednu otázku k parnímu provozu - jak probíhalo zásobování uhlím ? Je mi jasné, jak to měla Česká Třebová.
Ale co menší depa ? Přijelo uhlí v nějakém vysokostěnném vagonu a co ? Dopravník či nějaký nakladač ?
Jak jej dopravovali do skladišť, která nebyla přímo vedle koleje ? Tohle jsem nedohledal ani v doporučované literatuře.