Depo v TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Depo v TT

Příspěvekod zvak » sob 16 led, 2016 10:45 pm

Zdravím kolegové.
Plánuji si kolejiště a po různých pokusech a pročítání zkušeností jsem se přestal pokoušet o realizaci depa v rámci panelu kolejiště, ale vystrčím ho na samostatný modul. Chtěl bych realizovat oblíbenou epochu konce páry, dá se tak použít široká plejáda hnacích vozidel.
Tak jsem zkusil vypracovat návrh.
Mohu požádat o zpřipomínkování, zda tam nemám nějakou úplnou hloupost ?
Díky všem.
Přílohy
Depo V1.tra.pdf
(259.16 KiB) 1102 krát
Vladimír Žváček
zvak
 
Příspěvky: 8
Registrován: pon 25 úno, 2013 6:20 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod vmucha » sob 16 led, 2016 10:50 pm

Pěkný návrh. Jen bych ad prohodil vjezdovou a odjezdovou kolej (včetně popelu,pisku...), z důvodu zajíždění do správky. Takhle bys nemusel pres točnu.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Depo v TT

Příspěvekod PajaF » ned 17 led, 2016 4:30 am

Kdyz to prohodi podle Tebe, tak pro zmenu pojede pres tocnu pri vyjezdu ze spravky. :)
PajaFt
Uživatelský avatar
PajaF
 
Příspěvky: 202
Registrován: sob 31 črc, 2010 4:36 pm
Bydliště: Waier in Sudetenland

Re: Depo v TT

Příspěvekod jirkan » ned 17 led, 2016 4:35 am

Takhle velké depo by v reálu obsluhovalo několik desítek lokomotiv, tomu by měly odpovídat i uložené zásoby, zejména uhlí. Součástí uhelného hospodářství by pak mohly být třeba i "uhelné sklady" pro zásobování místních.
Taky bych někam šikovně zakomponoval aspoň provizorní zbrojení pro nastupující motorovou generaci.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Depo v TT

Příspěvekod milan ferdián » ned 17 led, 2016 8:31 am

Jen doplním,dílenskou halu prodloužit,posunout doleva,aby nám z druhé strany napravo z haly vycházely dvě koleje a podel haly vedla průběžná kolej.Z boku dílenské haly zabudovat "hříž" přes průběžnou kolej o které jsem se zmínil,za halou nainstalovat minimálně přes dvě koleje (jedna z haly,druhá co vede podél haly) portálový jeřáb pro dvojkolí a jiné součástí.
U lokomotivního depa,čtvrtou kolej od shora posunout směrem dolů a nemusí být propojena s točnou,bude to kolej zásobovací s vozy s uhlím.Na úprázdněné místo vybudovat velkou skládku uhlí s dostatečnou zásobou,doplnit uhelnými výtahy.Nezapomenout na sklad výdeje maziva a olejů.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod hank » ned 17 led, 2016 10:48 am

Figury neboli skládky uhlí ve výtopnách s parním provozem nikdy nejsou dost velké.

1. Předmětná výtopna s 10 stáními v rotundě mohla být domovská pro 25 - 35 lokomotiv. Jestli jich máš míň, uber počet stání. Nikdy nejsou všechny mašiny doma.
2. Spotřeba uhlí se počítá dost těžko, ale průměr řekněme 7 t/100 km jízdy je pro tyto odhady rozumný.
3. V provozu byla předepsaná týdenní zásoba uhlí.
4. Nevím sice, jak dlouhá provozní ramena budou mít tvoje modelové stroje ani jaké typy budeš provozovat, záleží na významu i na profilu obsluhovaných tratí, ale počítat 200 km denního běhu a 100 km na průměrné vyzbrojení je dle mého názoru rozumný odhad, odpovídající krátkým provozním ramenům tendrovek.
5. Takže když 30 strojů bude zbrojit 2x denně po 7 tunách = cca 10 m3 uhlí, budeš mít denní spotřebu cca 450 t = cca 600 m3 uhlí a týdenní zásobu = nutný objem figur cca 3000 t = cca 4000 m3. Takže podle výšky figur 2 - 4 m budeš potřebovat pro uhelné zásoby zhruba nejméně 1000 m2, optimálně 1500 m2 plochy. A taky příslušnou mechanizaci, to už bude chtít nejmíň dvoukomorový výtah Teudloff nebo radši dvě výzbrojní místa, ať to odsejpá, tzn. dva jednoduché výtahy Vosáhlo nebo aspoň jedno Vosáhlo a jeden kolejový jeřáb EDK s drapákem - záleží na epoše. A to ještě nepočítám cizí lokmotivy, které ve tvé výtopně budou zbrojit při obratech.
6. A ještě bys měl oddělit skládky aspoň pro dva druhy uhlí, obvykle černého "poláka" a severočeskou "hnědku" cca v poměru 1:2 až 1:3 (podle toho, jak velkou protekci má tvoje výtopna na direkci a/nebo v zásobárně...), ale můžeš se rozšoupnout a mít jich i víc... :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6111
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod Radek Strnad » ned 17 led, 2016 11:00 am

Já tam nevidím odkalovací jámy. Samozřejmě se mohlo využít části popelové jámy, ale při tomto velkém depu bych to asi spíš viděl jako samostatnou část, protože při provozu by to asi dost zdržovalo. A ještě různé sklady, kůlny, boudy na všechno možné.....
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Depo v TT

Příspěvekod hank » ned 17 led, 2016 11:35 am

Radek Strnad: Ano. Když byly jámy dost dlouhé, tak se někdy půlily. Na konci parního provozu se často odkalovalo pod tlakem, to pak vůbec nebylo rozumně možné pouštět do žhavého popela...
A ty všelijaké přístřešky: Nejen pro materál, ale i - ne-li hlavně - pro lidi. Spousta činností probíhala venku a profese jako uhlíř, popelář, točnařka apod. měly své útulky. Na druhé straně se takhle i v dost velkých služebnách využívaly vyřazené vozové skříně.
A takhle velká služebna by mohla mít i nehodový vlak - nějaké tři prastaré raritní osobní a nákladní vozy upravené na vůz obytný, dílenský a materiálový. Na obrázku je nehoový vlak depa Rakovník v epoše III.

nehodovy_vlak_rakovnik.jpg

A vytápěcí kotel, buď stacionární někde ve šturcu u rotundy s přidělaným nekolikametrovým plechovým komínem a s tlustým potrubím z parního dómu do zdi. Nebo třeba i pojízdný vlastní silou, případně další lokomotivu na konci životnosti určenou jako zdroj teplé vody pro vymývání kotlů.
Jistě jsem zapomněl na spoustu dalších náležitostí provozu lokmotivního depa za parního provozu. A smíšený provoz měl zase ještě další specifika.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6111
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 led, 2016 2:21 pm

Přečíst: :arrow:

Autor Hrbek, Adolf (Autor)
Název Technické vybavení lokomotivních dep / Adolf Hrbek
Vydání 1. vyd.
Nakl.údaje Praha : Dopravní nakladatelství, 1956
Fyz.popis 144 s.
Země vyd. Česko
Jazyk dok. čeština
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Depo v TT

Příspěvekod Morris Zapp » ned 17 led, 2016 5:22 pm

Pánové,

časem bych chtěl řešit podobný problém, tak tady tiše čtu a šoupu nohama a vstřebávám vědomosti (díky MOC za ně!), akorát k tomuhle:
hank píše:1. Předmětná výtopna s 10 stáními v rotundě mohla být domovská pro 25 - 35 lokomotiv. Jestli jich máš míň, uber počet stání. Nikdy nejsou všechny mašiny doma.
bych chtěl napsat, že jsme modeláři, a modelářům se často stává, že vlak odjede do skryťáku a za chvíli se z něj vynoří fyzicky sice ten samý vlak, ale předstírá, že je nějaký úplně jiný. Stejně tak lokomotivy: takže velikost depa by se měla odvíjet nikoliv od toho, kolik má modelář kusů lokomotiv, ale kolika lokomotiv oběh bude na svém kolejišti předstírat... Neberte to prosím jako kritiku, spíš jako napasování veskrze správných zásad na modelovou realitu.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod Patrik Novák » ned 17 led, 2016 6:26 pm

a taky : NADAS Praha 1988 Vladimír Zuska: Lokomotivní depa a jejich modely
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 led, 2016 7:00 pm

Vladimír Zuska - Kolejiště očima krajináře i modeláře (časopis Železničář).
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Depo v TT

Příspěvekod mizl » ned 17 led, 2016 8:45 pm

Tak aby byli plánky kompletní, co se inspirovat v plánech od Milana ?? Snad se Milan nebude zlobit, že zde uveřejním pár jeho plánků, které se dají dohledat zde na fóru.

Tak třeba viz. třeba "sen o Rychlíku - Kylešovice" = v plánku je velmi zajímavé depo.

Kylešovice - Milan Ferdián.jpg

Nebo "lokomotivní depo s motorovou a parní trakcí"

Lokomotivní depo 1 - Milan Ferdián.jpg

A další depo s produkce Milanových plánků "Lokomotivní depo s průmyslovou částí"

Lokomotivní depo 4 - Milan Ferdián.jpg

Inspirativních plánků je zde na fóru mnoho. Akorát je občas problém je zpětně dohledat.
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 led, 2016 9:36 pm

Ještě přidám.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Depo v TT

Příspěvekod zvak » ned 17 led, 2016 9:52 pm

Díky všem za reakce, jenž jsou tak věcné a inspirující, že zaujaly i mou manželku ...:)
Ač jsem procházel fóra poměrně dlouho, zrovna tyto plánky M.F. jsem nedohledal.
Jdu se prokousat vašimi příspěvky a zapracovat co půjde.

První reakce k počtu lokomotiv - úmyslem není modelovat pouze dobu páry, proto hovořím o konci této doby a tedy i o nástupu motorových lokomotiv.
Nejprve bych chtěl navrhnout depo tak, jak by vypadalo pro parní provoz a pak jej upravit tak, aby mohlo obsluhovat i ostatní trakce.

K tomu bych měl tedy jednu otázku k parnímu provozu - jak probíhalo zásobování uhlím ? Je mi jasné, jak to měla Česká Třebová.
Ale co menší depa ? Přijelo uhlí v nějakém vysokostěnném vagonu a co ? Dopravník či nějaký nakladač ?
Jak jej dopravovali do skladišť, která nebyla přímo vedle koleje ? Tohle jsem nedohledal ani v doporučované literatuře.
Vladimír Žváček
zvak
 
Příspěvky: 8
Registrován: pon 25 úno, 2013 6:20 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků