Depo v TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tempotaxi » pát 22 led, 2016 10:09 pm

mizl píše:jj také tento odkaz znám. Čerpal jsem odsud podklady na depo Brno - Maloměřice, kde se nachází moc krásná přesuvna.

Michal


Jenže, někteří to neznají, nebo neradi hledají podklady ke stavbě dep. Pokud je místo na stavbu depa a modelář má zájem si ho postavit, tak není problém si postavit depo podle velkého vzoru. Bude problém pak postavit budovy, ale hlavně získá plán kolejiště a přesné umístění jednotlivých budov. Pak už jen záleží, zda bude stavět vlastní budovy nebo přestavovat tovární stavebnice. Nestaví se dokonalá replika, ale vždy jen určitá fikce, která má velký vzor. Při stavbě repliky už je potřeba sehnat přesné stroje podle čísel, že je depo skutečně vlastnilo i v modelu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Depo v TT

Příspěvekod Polabský » sob 23 led, 2016 7:13 pm

mizl píše:jj také tento odkaz znám. Čerpal jsem odsud podklady na depo Brno - Maloměřice, kde se nachází moc krásná přesuvna.

Michal


Děkuji Vám oběma za rady.
Ten odkaz je výživný. Otevřu si ho u lepšího , nepadajícího připojení.
Hezký večer.
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tkadlec Jaroslav » úte 26 led, 2016 9:29 am

nemá někdo zdokumentovanou vodárnu v Turnově v depu díky rozměry a nějaké fotky fotku mám jen jednu díky moc
Tkadlec Jaroslav
 
Příspěvky: 1086
Registrován: sob 19 pro, 2009 1:38 pm
Bydliště: Javorník u Jeseníku

Re: Depo v TT

Příspěvekod zvak » ned 31 led, 2016 3:25 pm

Poslední návrh zůstal víceméně neokomentován, trochu jsem zvětšil vzdálenosti kolejí 8,9,10 a i 1 a 3. Tím bych uzavřel éru čistě parní trakce a začal se zamýšlet nad vývojem do smíšeného stavu.
Nejprve by se tedy asi na posunu objevila dieselová loko, tankovala by z cisterny a spolu s ní by obsazovala nejspíše paprsek rotundy č.15.

S nastupující motorovou trakcí by mělo dojít k doplnění tankovacího místa pro dieselové loko. To mě napadá dvěma způsoby :
A) parní trakce je zatím v plné síle, ale již se objevují motorové vozy. V zatím relativně volném středu depa dojde k zásahu ve výhybkách k odstavným kolejím a vznikne zásobovací kolej 30 pro cisterny a tankovací kolej 31, třeba zatím jen s nadzemním zásobníkem a jedním výdejním stojanem (třeba zbrojení naftou od Třmínka - Pečky). Tuto situaci zobrazuje plánek Depo V4-B.

B) úbytek parních lokomotiv vede ke zmenšení skládek uhlí, a protože je u koleje 1 Teudloff, zůstanou ty skládky mezí kolejemi 1a 3. Skládky mezi kolejí 3 a 5 budou zrušeny, Kirow se přesune již stabilně na kolej 4 a kolej 5 se stane zásobovací pro cisterny s naftou. Na koleji 3 vzniknou tankovací stojany, místo uhelných skládek pravděpodobně podzemní nádrže. Tuto situaci zobrazuje plánek Depo V4-A.

C) a nebo by bylo nejprve A) pak B) - tedy změny postupně ?

C) nějak jinak, uvítám nápady a připomínky ! Díky !

Depo V4-A.tra.jpg
Depo Var4-A

Depo V4-B.tra.jpg
Depo Var4-B
Naposledy upravil zvak dne ned 31 led, 2016 8:25 pm, celkově upraveno 1
Vladimír Žváček
zvak
 
Příspěvky: 8
Registrován: pon 25 úno, 2013 6:20 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod Polabský » ned 31 led, 2016 4:56 pm

Hezký den,
možná bych uvažoval o napojení přesuvny ke koleji hříže, případně i prodloužení k sousední mechanické dílně.
Tato úprava by umožnila vyvázané dvojkolí přesunout ručně k drobné opravě, například výměna mazníků, zaškrábání ložisek.
Ten devětadvacátý paprsek (kolej) bych možná i jen náznakem prodloužil obloukem do lesíka.
V Kralupech existovala taková kolej směrem ku Praze, "pod skálu".
Stával tam naposledy tendr, pravděpodobně od 399.0, nebo od něčeho podobného.
Jinak se mi tento plán líbí, čím dál tím víc.
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod hank » ned 31 led, 2016 5:23 pm

Jen malou historickou poznámku: Obvyklý vývoj přechodu od páry k motorové trakci v čase byl pára - malé motorové vozy - malý diesel na topírák - velké motorové vozy a lehké diesely pro nákladní nebo smíšený provoz - velké traťové dieselové lokomotivy. Čím víc a delších lokálek měla výtopna v obvodu, tím větší pravděpodobnost je, že vývoj probíhal postupně a v této posloupnosti.

A jen pro úplnost: Ve II. epoše byly motorové vozy nejdřív s benzínovými a až pak s naftovými motory, za války a těsně po ní dokonce i na dřevoplyn. Ale motoráky s benzínovými motory se udržely ještě dost dlouho po válce - poslední vyřazené byly M 130.1 v r. 1962. Takže taková depa jako třeba Kralupy n. Vlt. musela mít dvoje palivové hospodářství - s benzínem (resp. dynalkolem, což byl vlastně lihobenzín) i s naftou.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6117
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod Polabský » ned 31 led, 2016 8:37 pm

Kralupy měly dokonce směrem ke Slanému i zbrojení mazutem.
Přiznám se, že netuším, zdali byly v Kralupech "benzíňáky".
Zkusím to prověřit :D .
Hezký večer.
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod Vladimír_B » ned 31 led, 2016 10:27 pm

1. to co se ukazovalo jako depo Beroun, byla ve skutečnosti opravna vozů...
2. Mohu požádat o zpřipomínkování, zda tam nemám nějakou úplnou hloupost ?
To celé dohromady, po částech to ještě správně je. Je tam toho prostě moc. Zdvojená stanoviště neměla ani některá lokomotivní depa. Stačí si prohlédnout jednotlivé služebny po trase transversály, třeba. Panel může mít klidně 2/3 hloubku. A navíc ta samostatná správkárna je taky zbytečný luxus, pokud se tedy nebudeme bavit o Letohradu, kde to má historický význam. Né, že bych to pánovi nepřál, ale ruku na srdce po kolejích se bude spíš prohánět vítr. Podle skutečnosti pro střední výtopnu jsou reálné 2-3 obraty za hodinu. Podívejte se třeba na Rakovník. Ideál je přečíst si knihu od velkého učitele, je tam vše. A taky si ujednotit epochu, resp. stav se zbrojením. Otázka je prostá: Kirow nebo Teudolf (obecně zauhlovací výtah)? To je to oč tu běží!
Pěkný příklad je Jaroměř, nebo Veselí-Mezimostí - štokry, pilštici, lamina, TéÚčka (jasně Tupolevy :D ) atd... Nebo domažlická strojovka před přestavbou... Smíchov...
Nakonec stejně zjistí, že se mu to všechno na panel nevejde.
Idea správkárny je hezká, ale co z toho? Co od toho čekáte? Opět správkárna s hříží to je tak ten Rakovník... Pokud Vám stačí jako by stodola, tak to udělejte jako na záběru níže, lepší by to bylo ovšem otevřené s něčím rozebraným vevnitř třeba...
Jako hezký příklad bych uvedl toto: http://zababov.rajce.idnes.cz/Jesenice_2012#depo_.jpg máte tam vše, jen si to předělejte z H0 do téčka a na dva metry se asi stejně nevejdete.
Koukám, že radilové Vám zapomněly nabídnout vyprošťovací tank na Px a drátenickou mandelinku - i to se dalo v depu potkat...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Depo v TT

Příspěvekod Vladimír_B » ned 31 led, 2016 10:46 pm

Velikost výtopny taky nemusí odpovídat poučce o počtu strojů a stání viz. Žatec nebo Č. Velenice...
Třeba tohle je podle mě rozumné:
depo.gif
depo.gif (4.82 KiB) Zobrazeno 4653 krát

PJ popelová jáma, PP pomocné provozy, olejárna, dozorčí to co se vám jinam nevejde, příp. tam může být takových domečku více jako nějaké dílničky... UV je šikmý uhelný výtah... PJ vedle nafty je ze skutečného příkladu, puristé si to můžou šoupnout.
Spíš než tu správkárnu bych tam udělal třeba zvedáky pod nějakým přístřeškem se zvednutým vozidlem třeba... Další úsporná varianta je obdélníková remísa místo kruhovky.
Nebo si zkuste nanečisto vyzkoušet provoz v takovém depu, co z toho vlastně využijete a kolik to zabere času.
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Depo v TT

Příspěvekod Polabský » pon 01 úno, 2016 7:14 am

Vladimír_B píše:Velikost výtopny taky nemusí odpovídat poučce o počtu strojů a stání viz. Žatec nebo Č. Velenice...
Třeba tohle je podle mě rozumné:
depo.gif

PJ popelová jáma, PP pomocné provozy, olejárna, dozorčí to co se vám jinam nevejde, příp. tam může být takových domečku více jako nějaké dílničky... UV je šikmý uhelný výtah... PJ vedle nafty je ze skutečného příkladu, puristé si to můžou šoupnout.
Spíš než tu správkárnu bych tam udělal třeba zvedáky pod nějakým přístřeškem se zvednutým vozidlem třeba... Další úsporná varianta je obdélníková remísa místo kruhovky.
Nebo si zkuste nanečisto vyzkoušet provoz v takovém depu, co z toho vlastně využijete a kolik to zabere času.


Nebo si kupte medvídka mývala ....................... a máte klid :D
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tempotaxi » pon 01 úno, 2016 5:57 pm

Vladimír_B píše:1. to co se ukazovalo jako depo Beroun, byla ve skutečnosti opravna vozů...
....Koukám, že radilové Vám zapomněly nabídnout vyprošťovací tank na Px a drátenickou mandelinku - i to se dalo v depu potkat...


Ano, máte pravdu … depo bylo zrušeno a udělala se tam pak na pár kolejích opravna vozů.
Ale přitom, že zvedací stojany, jáma a jeřábek může zvedat zase stroje a provádět třeba výměnu podvozků motorových vozidel. Není to v každém depu, ale někde to je. Podvozky se pak třeba na převozném voze převáží do jiné opravny. Jen vždy bude záležet na modeláři, co bude stavět a jakou představu má. Dával jsem jen náměty, jak to může vypadat.

Vyprošťovací tank také nestál v každém depu. Ono také depo každé bylo jiné a mělo jiné zaměření.
Některá depa měla jeden nehodový jeřáb o malé nosnosti. Jinde zase bylo více jeřábu a každý měl jinou nosnost. Každé depo mělo jiné složení nehodových souprav. Pomocné nehodové soupravy také nejsou jednotné.

V některém depu jsou třeba i drážní hasiči, požární souprava, vyprošťovací tank.

V některém depu jsou třeba vozy a ucelené soupravy záchranných vozů. Popřípadě jsou zde i vozy, které jsou vyčleněny pro potřebu CO.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Depo v TT

Příspěvekod Polabský » pon 01 úno, 2016 8:34 pm

Souhlasím, civilní obrana tam měla stát T 805 a přívěs za V3S-ku s centrálou s motorem Tatra, milice V3S s plachtou a odboráři ŠD 11. Jo a postával tam velký náhradní zdroj.
Schválně neuvádím depo, v Kralupech to ale bylo podobný :D
To byla ta hrozná doba, kdy jsme si bláhově mysleli že to stojí za hov - or !
Hezký den Všem !!
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tempotaxi » pon 01 úno, 2016 9:04 pm

Já jsem zrovna nemyslel na slavné dělnické LM. Na údernou sílu dělnického lidu. :D 8) :lol:

Ale ve staré literatuře se uvádí, že jsou vyčleněna depa, kde jsou záchranné vozy. Záchranné vozy, myslím tím pojízdný nemocniční vlak. Údajně se má použit při velkém železničním neštěstí nebo při živelném neštěstí. Dále se souprava se může požit při průmyslové havárií ve velkých a důležitých podnicích. Podobné soupravy má i armáda. Jeden sanitní vůz a lokomotiva je ve filmu „Na kolejích čeká vrah“. Nevím, zda pak soupravy přecházejí pod Červený kříž nebo pod Civilní obranu. Nebo se v tichosti ruší. Vím, že v Německu jsou železniční sanitní vozy zakonzervované a připravené po naskladnění zdravotnického materiálu k provozu.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tempotaxi » pon 01 úno, 2016 9:35 pm

Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tempotaxi » pon 01 úno, 2016 9:43 pm

Také bylo jedno depo, kde jsou uskladněny vozy salonní a vládní. :lol:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: romansis a 29 návštevníků