Kolejiště TT 150x90

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod Rocky_MK » ned 08 led, 2017 10:00 pm

Na tom nic není. Jen musíš lepidlo kapat do štěrku velmi opatrně, ideálně injekční stříkačkou s jehlou a pomalu. Pro jistotu během schnutí lepidla občas s výhybkami zahýbat.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod Polabský » pon 09 led, 2017 7:40 am

Rocky_MK píše:Na tom nic není. Jen musíš lepidlo kapat do štěrku velmi opatrně, ideálně injekční stříkačkou s jehlou a pomalu. Pro jistotu během schnutí lepidla občas s výhybkami zahýbat.



Na takové kapání lze použít lahvičku ( plastovou) od očních kapek.
Případně so vyrobit "udělátor":
Do běžné injekční stříkačky udělat z boku v dolní části malou kulatou dírku a překrýt jí silikonovou hadičkou.
Natáhneš, jde to trochu hůř a pak stříkačku vezmeš, šudláš ji prstem, jako tužku a kapeš a kapeš.
Mám takto udělanou olejničku.
Hezký den !!
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod hopeter » pon 09 led, 2017 2:23 pm

Štěrkování výhybek se neboj. Jediné nebezpečí je zatečení lepidla do místa "trámku" ovládání. Lepidlo ( Herkules , dispecol apod. ) naředit cca 1:1 s vodou a přidat několik kapek saponátu ( Jar ).
Malou injekční stříkačku a opatrně kapat. Stačí jen na kraj a štěrk si to sám nasaje. Po několika opakování je vidět , že je prosycený - na chvilku zbělá povrch. Pokud už se stane , že zateče lepidlo kam nemá tak savý papír ze sešitu a odsát. Během schnutí pohnout občas s jazyky a případné lepidlo povolí.
Pokud se ještě stále bojíš tak vynech štěrk po jedné mezeře mezi pražci kolem toho "trámku".
Lepidla raději méně než více a pokud nestačí tak se nasaje i opakovaně po zaschnutí.
Jo a přestavníky bych na štěrkování pro jistotu odšrouboval , tam opravdu stačí kapka nebo zrnko štěrku a je drahý malér.
Ať se dílo daří. :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod JanoH0e » úte 10 led, 2017 2:22 pm

Vápenka - ako predloha pre tvoju vápenku je najlepšia vápenka Kostelec. http://muzeum.mineral.cz/vapenictvi/zel ... apenka.php . , Plán vlečky je na http://www.fortifikace.net/drazni_archeo_015.html . Sklad vápna bol priamo u pece, to je ta budova "okolo" komína. Malý medzisklad - baliareň a váha, bol používaný na predaj vápna v "malom" povozníkom - obchodníkom a miestnym odberateľom. Na nakládku vo veľkom do vagónov sa používala spočiatku "plošina" - drevená rampa. Tu sa používalo vytahovadlo - gránik.
Ďalšia možnosť je jednoduchá násypka. Ta nie je veľká, niečo ako násypka na uhlie nad koľajami, odkiaľ je vedený dopravníkový pás do skladu pri peci.
K doprave vápenca z bane k peci by bola asi vhodná úzkokoľajná drážka, používajúca k pohonu ľudí, kone, vrátok. Ale môže sa prepravovať aj konskými vozmi, ale drážka je najekonomickejšia. Rozchod môže byť aj 1000 mm - v TT Nkové koľajnice, tento rozchod bol u vápenictva dosť rozšírený. Ale dá sa použiť set od Auhagenu s koľajnicami a vozíkmi. Sú 2 druhy, jeden dokonalí s možnosťou prevádzky - kovové koľajnice, funkčné loko, rampa atď. a potom "atrapový" s koľajnicami z umelej hmoty.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod rokony » úte 10 led, 2017 7:19 pm

Díky za odkaz,
ta rampa s navijákem by mohlo být to pravé, jak se ale tím navijákem to vápno nakládalo? Bylo už nějak balené ?
Váha má viditelné zařízení, nebo je to prostě nějaká bouda? Mám na příjezdové cestě do vápenky takovou vrátnici, Mohla by to být třebas váha pro maloodběratele.
Kolejová dráha se mi do lomu nevejde, je opravdu malý. Dám tam prostě nějakou kárku s kamením a bude.

Teď zase z jiného soudku: postavil jsem si k flokovačce zdvojovač napětí, abych získal oněch kýžených 20kV, co doporučuje Noch na balíčcích trávy.
Zatravňuje lépe než bez zdvojovače, můžu sypkat z větší dálky, ale neustálé syčení vzbuzuje respekt. Snažil jsem se dodržet zásady pro VN zařízení, ale i tak to stále kdesi srší a prská.Dokonce skočila jiskra podivným způsobem, že našla skulinku v tavném lepidle a podél pertinaxu, cca 2,5cm daleko, šup na zemnící kontakt.
Natentoval jsem tam ještě hroudu tavného lepidla a uvidíme. Onen "vehement" zatravňující níže na obrázku jest. :mrgreen:
Přílohy
Flokovačka.jpg
Naposledy upravil rokony dne úte 10 led, 2017 8:25 pm, celkově upraveno 1
rokony
 
Příspěvky: 119
Registrován: čtv 29 pro, 2011 5:20 pm

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod hopeter » úte 10 led, 2017 8:08 pm

No já raději investoval do zařízení od Mnitky. Zatím se s tím učím ale řekl bych ,že funguje bez problémů a trávu mám co jsem našel doma a něco od Nocha.
Raději dám pár stovek než se nechat otloukat jako hromosvod... :D
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod JanoH0e » úte 10 led, 2017 8:38 pm

Vápno bolo vo vozíkoch. Naložiť sa dalo cca. 5 ton. Vozík sa vytiahol po rampe, väčšinou sa používali vozíky na koľajničkách, ale boli aj "drevenky". Potom sa jednoducho prevrátil - vyprázdnil a prázdny spustil späť. Nahodil sa nový - plný a prázdny sa doplnil. Niečo ako pozemná lanovka. Takto sa nakladalo voľne ložené do vhodných vagónov. Pokiaľ si to zákaznik želal, mohlo sa baliť buď do vriec, používali sa spočiatku jutové, na papier sa prešlo neskôr, keď sa začal vyrábať vhodný papier, alebo drevených sudov. Tie sa potom vyviezli vozíkmi - plošinovými a preložili do zakrytých vozňov. Váha bola klasická "cestná, mostová" alebo tzv. decimálka. Viditeľné zariadenie - rameno so závažím bolo (je aj dodnes) väčšinou vo vrátnici. Takže stačí napodobiť plošinu na váženie. Maloodberatelia brali do sudov alebo si priniesli svoje nádoby - suky, bedne atď.

Ku preprave kamenia - nepredstavuj si nejaký systém s výhybkami, lokomotívou atď. V podstate je to koľaj, začínajúca u hromady skál - nákladisko a končiaca u pece. Využívali sa točne namiesto oblúkov a výhybiek. Pokiaľ nebola, vozil sa vápenec povozmi. Ale to bolo neokonomické, kôň utiahol 3-4 x viac na koľajniciach ako na ceste. Preto sa aj takéto drážky stavali v lomoch, často gravitačné u malých prevádzok, aby sa ušetrilo drahé krmivo pre kone (ťahať prázdne vozíky do kopca je menej náročne ako plné), neekonomický furman a pod. Preprava károu by bola neekonomická - ako pri animálnom, tak humanoidnom pohone. Na ťažbu vápenca pre takúto vápenku stačilo 10 ľudí aj bez väčšej mechanizácie. Každý človek, zviera naviac výrazne navyšoval náklady.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod rokony » sob 14 led, 2017 2:00 pm

Nakládku vápna znázorním tedy jako rampu nad úroveň vagónu, aby se do něj dalo sypat vápno rovnou z vozíku. Tak nějak by to šlo?
Další problém se týká jiné části panelu - ponoru krasového potoka. Potřebuji znázornit, jak se voda řítí do skal, ale jak toho docílit s vylévací pryskyřicí tedy nevím. Je to jen malinký kousek potoka, viz obrázky.
Přílohy
Ponor2.jpg
Ponor1.jpg
rokony
 
Příspěvky: 119
Registrován: čtv 29 pro, 2011 5:20 pm

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod JanoH0e » sob 14 led, 2017 3:06 pm

rokony píše:Nakládku vápna znázorním tedy jako rampu nad úroveň vagónu, aby se do něj dalo sypat vápno rovnou z vozíku. Tak nějak by to šlo?

V podstate áno. Pokiaľ sa s tím nechceš "vyhrať a vyšperkovať", dá sa takto.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod hopeter » sob 14 led, 2017 3:54 pm

Ten potok může zůstat jak ho máš. Může téci úplně v klidu bez peřejí. Možná by pomohl poblíž potoka hustší a zelenější porost jako ,že tam je více vláhy než opodál...
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod rokony » sob 14 led, 2017 4:51 pm

JanoH0e: Ještě k vápence: Rampu bych udělal podle náčrtku níže.
Není mi ještě jasná konstrukce výtahu k zakládce do pece. Na plošině u komína je taky nějaký rumpál?
Chtěl bych, aby to vypadalo jako původně na ruční pohon, možná dodatečně elektrifikované.
Výtah sloužil jen na materiál, nebo i pro dopravu obsluhy? Zřejmě by nebyl od věci i nějaký žebřík?
Díky moc za rady, moc se v těchto otázkách nevyznám.
Přílohy
Rampa.jpg
Rampa.jpg (22.12 KiB) Zobrazeno 5627 krát
rokony
 
Příspěvky: 119
Registrován: čtv 29 pro, 2011 5:20 pm

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod rokony » sob 14 led, 2017 4:56 pm

Hopeter: Chci to kolem vody trochu oživit keříky, zatím jsem "keříkoval" nastříhaným živým plotem, protože byl po ruce, ale jinak hledám zdroj levných, ale pěkných keříků, čili žádnou natrhanou houbu. Nebránil bych se ani samovýrobě, kdybych věděl o snadné technologii s použitím dostupných materiálů.
rokony
 
Příspěvky: 119
Registrován: čtv 29 pro, 2011 5:20 pm

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod JanoH0e » sob 14 led, 2017 5:33 pm

V podstate tak nejak :D . Na plošinu bol rumpál alebo "vyťahovadlo". Pohon ruční, zvieraci, benzínový motor alebo elektrika. V podstate je jedno aký pohon, princíp bol rovnaký. Nejednoduchšie sa to robilo tak, že pec bola postavená vo svahu a vsádzka sa vozila po vrstevnici. Pokiaľ to nebolo možné, robila sa rampa. Dá sa to aj inak, ale vzhľadom k veľkosti vápenky by asi majiteľ neinvestoval do drahej technológie. Samozrejme, že rebrík tam pre obsluhu bol, poväčšine pevne spojený s budovou ako pevné zariadenie. Ale mohli byť aj schody, napr. drevené uchytené k stene a pod. Voľne položení rebrík by neobstal asi ani koncom 19. st. Ale ako provizórium, resp. ako núdzový zostup by tam mohol byť.

Vápno sa z pece vyberalo u zemi, potom sa skladovalo, chladlo a buď sa sním ešte niečo dialo - napr. sa "hasilo" alebo expedovalo. Takže expedičná rampa začínala buď u dverí skladu a viedla šikmo hore - drevená poväčšine na šírku vozíka + bezpečnostná šírka na obe strany , zakončená pri mieste prekládky, ak sa preklápali preklápacím zariadením, ktoré preklopilo vozík a vrátilo ho späť na koľaje - napr. zarážka s hákom. Vozík sa zase ťahal rumpálom, vrátkom atď. Rampa sa dala sklopiť na úroveň podlahy tak, aby sa dalo nakladať aj zhora aj z úrovne podlahy. Potom rampa klasická, kameň, betón v úrovni podlahy s vozíkovou dráhou a pokiaľ sa nakladalo "cez vrch" s preklápacou konštrukciou. A potom sa robili rampy vo výške stien a vozíky sa akurát sklopili alebo sa uvoľnila stena vozíka atď.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod rokony » pát 20 led, 2017 4:26 pm

Tak naše milá pošta mi už třetí den doručuje balík "do ruky" se zásilkou tolik potřebných smrčků k dokončení krajiny kolem kolejiště.
Ve středu mi poslali sms, že mi mezi 13 - 19 hodinou budou doručovat zásilku, ale nedočkal jsem se ničeho, kromě další sms o půl osmé, že doručení z technických důvodů neproběhlo a pokus se bude opakovat. Včera se opakovalo to samé s tím rozdílem, že mi už žádná "omluva" nepřišla, nicméně v aplikaci České pošty "sledování zásilek" jsem našel uvedený stejný důvod nedoručení, tedy technické důvody.
Dnes mi opět přišla sms o doručování mezi 13 - 19 hodinou, doteď ale nic nepřišlo (bude už půl šesté).
Mám obavy, že za technickým důvodem se skrývá buď ztráta balíku, nebo jeho poškození a že se ho prostě nedočkám. Nebo se jim prostě zacyklil počítač (i koloběh zásilek) a generuje nesmysly. :evil: Poštu už néééééé!!!
rokony
 
Příspěvky: 119
Registrován: čtv 29 pro, 2011 5:20 pm

Re: Kolejiště TT 150x90

Příspěvekod Rocky_MK » pát 20 led, 2017 4:34 pm

Jak to tak čtu a poslouchám okolo sebe, jsem asi jediný, komu ještě ČP nic neprovedla. Na zásilku jsem nikdy nečekal neúměrně dlouho a nikdy mi nepřišla poškozená. Zato co jsem viděl u ostatních, to nemá obdoby. Dle poškození zásilek do toho snad museli zaměstnanci ČP bušit kladivem anebo to používat na střelnici místo terče. Pardon za OT :)

A k tématu - jednoduše se dají keříky vytvářet pomocí Naturexu a drátěné kostřičky, která v případě malých keříčků ani nemusí být.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Brovarek a 11 návštevníků