Doplním ještě pár komentářů k BR55 (G8.1) od firmy Haedl. Vadilo mi zejména zvláštní chování spojení tendru a lokomotivy. Nedalo mi to a podíval jsem se dovnitř. Co s tím lze udělat a proč tomu tak je. Kde vznikla chybička...
Není dobře udělána kinematika v lokomotivě, protože dovolí posun cca 1mm dovnitř lokomotivy. Tzn. v oblouku se dokáže dotknout lokomotiva tendru a tím může vyskočit tendr nebo lokomotiva, tohle konstruktérům jaksi uniklo. Je očekávatelné, že u každého kusu se to může chovat jinak posun může být rozdílný. Škodou je, že čep kinematiky není lépe proveden, případně není na obou stranách, tak aby k posunu dovnitř nemohlo docházet. Řešit to lze vyrobením delší propojky tendru, což není problém a vyrobí to kdokoliv. Případně lze trošku ubrousit propojku uchycení v lokomotivě, přilepit ji pak posunutou k tomuto dílu a tím ji posunout kousek dopředu a odstranit tento problém.
Poslední možností je nemít na kolejišti pro jistotu ani poloměr 310. Sám potvrzuji, že to vždy nebylo OK a to jsem měl více než 310, takže v jednom místě u skryťáku jsem utrhl oblouk a zvýšil jej pro jistotu na 350. V tomto místě u mne špatně složené parní lokomotivy mívaly problém, který v nájezdu na vyhybku byl dokonán. Takže jsem tyto problémovější kusy po výrobci rozebral a složil a bylo vyřešeno. Celou dobu jsem si myslel, že mám všude minimálně poloměr 350, což u flexipodloží nakonec pravda nebyla. Tak jsem měřil až se doměřil, co tam je a proč jen v tomto místě, ještěže lze vlézt dovnitř kolejiště a hezky si na to posvítita relativně snadno vyřešit...
Mohu také potvrdit, že zde byla nejspíše u konstrukce tohoto modelu kooperace s Gutzoldem, lidmi kteří tvořili BR24. Ta schoda je hodně nápadná. On tendr je konstrukčně proveden skoro stejně. Jak rozebíráním, provedením závaží, jen je zde více kovových ozubení než u Gutzolda. Škoda, že neokopírovali provedení sběračů lokomotivy u Tilliga, model by sbíral lépe, ověřil jsem si, že ne vždy všechny kola berou tak jak by se očekávalo. Tím že motor má malé otáčky, občas to je znát, je to lokomotiva vhodná k doplnění o powerpacky. Což jsem již viděl na videích německých kolegů. U takto velké lokomotivy by se tohle neočekávalo, ale důvod tam skutečně je...
Uvedené nesnižuje mé cenění tohoto modelu. Propojky tendru si vyrobím, ikdyž u mne na kolejišti tomu již nejspíše nic nebrání.
Pro porovnání spodní pohled na pojezdy, kde je snad trošku zřejmá konstrukční podobnost dvou výrobců, kterou také potvrzuji.