Nejsem znalec BR95, ani jsem ji neviděl živě. Když jsem si kupoval zástupce této řady od Tilliga, vybral jsem si tuto zelenou mutaci a snad i proto, že nesnáším ujetou červenou barvu tillig náprav na černých modelech. Ne všichni chtějí všechno dobarvovat a patinovat. Nebyl jsem nadšený z této lokomotivy, takže jsem si řekl zelená, ať je to jiné. A to jsem ji vůbec původně nechtěl...
Tehdy jsem hledal informace o srovnání a nebyly takové, jak bych si přál. Ikdyž se mi z fotek zamlouvalo Arnoldovo provedení, vzhledem k jedné přímo hnané nápravě u Arnolda to vyhrál Tillig.
Objevily se na ně recenze, ale chytrý je člověk, když má obě a pak by se mohl rozhodnout. Něco se od té doby také změnilo, třeba Arnold barví nápravy stejně s rámem.
Při mém vnuknutí, že si koupím Arnold olejovou verzi BR95, přemýšlel jsem před časem o tomto provedení od Tilliga, ale nechal jsem to vychladnout... a chutě zmizely. Model zmizel z nabídky. Nebylo mi to líto, čsd to není.
Takže zkusím tedy Arnolda, je tam více kovařiny, třeba mne to nadchne... odbjednám to, když bude hrozná jízdně vrátím.
Nejsou to stejná provedení, takže to dobře srovnávat vizuálně nejde. Ani bych je nechtěl stejné. Nejsem němec.
Zajímavé je, že každá z nich má něco uděláno lépe detailněji. Více detailnějších záležitostí je u mne překvapivě u tilliga.
Hmotnost, suveréně Arnold. Je to příjemnější i na chycení do ruky, něco tam prostě je. Model tahá slušně. Kdyby u tilliga to bylo více v kovu, byl by na tom model lépe.
Překvapivě modely mají různý průměr kol u běhounů. Navíc Arnold, ikdyž je má pohledově menší, na nich má ještě snížený okolek a věří si, že přítlačné pružiny to zvládnou všude a nebude běhoun vyskakovat. To na vyhybkách nemusí být na každém kolejišti pravda.
Zase se ukazuje, že dělat pohon v TT jednou hnanou nápravou není super řešení. TT neni H0. Při vysokých rychlostech pohyb lokomotivy stoprocentní není a pohon ojnicemi je znát, ale to v modelových rychlostech je ucházející. Nepochopím stále, proč konstruktéři neudělají hnané dvě a nejlépe první a poslední. Arnold mohl (Kuehn to zvládl udělat u pětispřežky jízdně lépe u jedné hnané nápravy a i tak mu tohle řešení vyčítám)... Takže tilligovo řešení s přímo hnanými nápravami ve větším počtu je z mého pohledu lepší. Já s touto lokomotivou toho tolik nenajezdím, takže problém neočekávám, Ani netuším jak problematické je to s díly u Arnoldů, což u Tilligů není problém.
Rychlost - Arnold jede o malinko rychleji, než tillig. Spřáhnou dohromady půjdou, na digitálu pohodlně.
Pohledově mi přijde příjemnější o kousek Arnold, než tillig. Takže kdo to chce spíš do poličky, Arnold by mohl vypadat lépe, pokud se nejedná o patinované modely. A ti pánové v boudě u arnolda jsou rozkošní, tuhle ptákovinku mohl tillig také dodávat.
Pro větší ježdění mi přijde vhodnější tillig. A já mu po tomto malém srovnání přihodím trochu olova, určitě to lokomotivě pomůže.
Dopadlo srovnání mých preferencí tak, jak jsem kdysi odhadoval.
Arnolda si nechám, má určité kouzlo a jezdit se s tím dá, škoda že konstrukcí pojezdu to není dle mých nároků, ale to je jedno. Je to asi tak, když chci V60, tillig je lepší, než piko s přímým pohonem jedné nápravy na ježdění.
A nemám problém s tím, že by u mne se zasekávali o sebe nárazníky lokomotivy a vozů u Arnolda. Nemyslím si, že to nějak upravovali, spíše je to tím jak je to u mne navrženo, možná přechodnicemi v obloucích a také většími poloměry na trati, než je 310.