Jiri Dvoracek píše:RSC píše:BREJLOVEC A 16 rychlíkových vozů.
Tak presne tohle jsem potreboval videt. Planuju rychlik o 10 vozech a nebyl jsem si jisty, jestli to lokomotiva (v mem pripade patrne Taurus od Tilliga) utahne. Mohu se zeptat na polomery oblouku a velikost stoupani? Diky
Dovolím si teď delší komentář, možná si to zaslouží, protože jsem si s tím hrál víc než je možná zřejmé, aby tohle bez problémů šlo.
Ona to není klasická spirála, ale spirála do šneka, tzn. že se poloměr se nahoru zužuje. Je to i z praktického hlediska, protože nejsem tolik omezován podjezdnou výškou a to i z důvodu pantografů na lokomotivách a možnost použít menší sklony...
Laboroval jsem jak si s tímto poradit a toho šneka jsem vymyslel z nouze zejména kvůli parním lokomotivám, aby vytáhly dlouhé vlaky. Takže mít spirálu nad sebou nevyhovovalo a druhý důvod byl i vůči sklonům a pantografům elektrických lokomotiv. Samozřejmě jsem si to předělal, protože to chvíli tak bylo. Vytáhl jsem z krabiček lokomotivy a testoval, co má největší problémy. (Poznámka: Z klasických lokomotiv k delším vlakům, jsem zjistil že třeba 377.0 od roca má celkem problémy, protože má konstrukční chybu, která je zbytečná vzhledem k hmotnosti tendru a tou je poslední nehnaná náprava v tendru a navíc její ne zrovna vhodné uchycení, 377.0 o tilligu je na tom výrazně lépe). Třeba mne překvapilo že 455.2 od Tilligu překvapivě táhla dobře a to mi přijde, že v této lokomotivě snad žádné závaží není, hmotnost ji prostě chybí, já ji časem další závaží dodám, když v ní je místo na rozdíl od jiných strojů...
Takže nahoře v poslední části "elipsovitého šneka"je poloměr na vnitřní koleji min. 400 mm a postupně dolů poloměr narůstá. Kdybych to dal do průměru, tak to bude v průměru cca. 600 mm na vnitřní koleji. Sklon je max. do 2 cm na metr, spíše je sklon 1,5 cm/m. S těmi 2 cm jsem se nevyhl v části, kdy je třeba překlenout šneka zhlavím nádraží, takže jsem si musel pomoci ve vrcholové části trošku větším sklonem (kolem 2 cm/m) a samozřejmě odfrézovat desky na minimum, či použít plech v místě křížení jako nosnou část pod kolejí, občas to jde někde vidět - je to pro minimalizaci sklonů a protože pantograf po tom klidně klouže....
Taurus ti to pohodlně vytáhne, také nějaké mám, takže vyzkoušeno. Myslím si, že při použití poloměru 400 mm na 10 vozů s Taurusem nemůže být žádný problém. (Samozřejmě doporučuji co největší poloměr, či elipsu, či jakýkoliv jiný tvar, pokud to jde - vyplatí se to...)
Já těch 16 vozů i vytlačím nahoru, při tlačení jsem měl problém jen s panoramatickým vozem rheingold, nevím, co je na něm jinak, že s kinematikou to není ono a měl tendenci občas vyskočit při tlačení takto dlouhé supravy do stoupání, když na něj působila velká hmotnost tlačeného vlaku. Jasněže jsem toto místo upravoval, ale za slovo nikdy bych u něj při tlačení ruku do ohně i teď nedal....
Uvezu i více než 16, ale to již se nevejde do nádraží. Takto se to tam "vejde", ale "zablokuje" část stanice. Také jsem si to připravil na 10 vozů a přípřež.
Poznámka: Bobina od MTB s takto dlouhými vlaky je již na hraně svých schopností, což mne malinko překvapilo. Takže už je to skoro na přibalenou bandážovou nápravu, ale je třeba na omluvu říci, že pokud se tilligáckým vozům přidělají brzdové špalky, které jsou přibaleny k modelu, tak to občas malinko šoupe o nápravy a odpory vzrůstají - zas tak přesné to není, já si s tím zatím moc nehrál, abych to vyladil k dokonalosti, takže vím, že to může být lepší.
Další praktické osobní poznámky z mého laborování s lokomotivami a soupravami.: Soupravám poloměr oblouku dělá větší problém, než si možná myslíme, odpory malým poloměrem prostě výrazně narůstají a v kombinaci se sklonem to může být a je problematické. Také je "ptákovina" dělat na kolejišti klopení (nemluvím o modulech), protože i klopením odpory narůstají, tzn. se přičítají k odporům z oblouku. Proto u mne jde vidět sem tam podlepy kolejí papírem, abych i malá klopení co nejvíce odstranil tzn. zmenšoval odpory z důvodu případného používání delších souprav, což je pro mne důležité
. Vyzkoušel jsem si to, že to tak je a prostě nechci pokud možno řešit žádné problémy, nadávat na modely, upravovat je. Jasně, pokud někdo jezdí s brejlovci, barčami, sergeji a podobnými lokomotivami není toto vyjádření nutné k zamyšlení. Pokud máme rádi parní lokomotivy a vezmeme některé z nich, třeba jen parní lokomotivy s pohonem v tendru, je to co jsem napsal vhodné zvážit. Dejte za ni 8 zástěráků a uvidíte. Proto jsem zrušil třeba tu spirálu na jednokolejce, nebylo to prostě ono a stejně se mi to nelíbilo, protože na poloměru 356 v této konstalaci byla vidět rozevřenost vozů (stejně by celá musela být zakrytá) v oblouku z pohledu pozorovatele - když se na kolejiště teď podíváme, tak z pohledu pozorovatele řízení jsou dnes oblouky umístěny tak, že "rozevírání" čel vozů v oblouku je od pozorovatele, takže nejde hned vidět...